Ingen bild på Philips TV med Apple TV 4K

Permalänk
Medlem

Ingen bild på Philips TV med Apple TV 4K

Jag har precis skaffat en Philips 65PUS7354.
När jag kopplar in min Apple TV 4K, är bilden helt svart...ingen bild, inget ljud.

Jag har testat alla fyra HDMI-utgångarna. Jag har också testat att ändra lite bildinställningar.
Men det är ingen skillnad.

Jag vill inte ens tänka på att de inte är kompatibla... =/

Något tips???

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa på en annan tv (behöver inte vara en 4K)?
Eller en annan enhet i tv’n?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺

@olahall: Den närmaste förklaringen är att du har en HDMI-kabel som är för dålig. Kanske samma kabel dul hade på den gamla TV:n från 2008 eller så som körde full HD? Nu försöker du med en 4K-TV och det krävs fyra ggr så hög bandbredd. Så börja där, med en ny och certifierad HDMI-kabel.

Du bör också ha en inställning, någonstans nere i menyerna som beskriver hur HDMI-INgången ska presentera sig för enheter. TV:n har INgångar eftersom den tar IN bild. AppleTV etc. har en UTgång eftersom den skickar UT bild.

Oftast är det två lägen likt "utökad" eller "UHD deep color". Alla tillverkare döper inställningen olika och de flyttar dessutom runt på den år efter år. Vad detta gör, är att TV:n identifierar sig som en äldre TV som använder en lägre bandbredd på signalen. Menyn kanske förklaras som ett sätt att vara kompatibel med gamla enheter. Då kan AppleTV eventuellt skickar en signal som kabeln orkar. Annars går AppleTV på vad TV:n säger vilket är "Hej! Kör 4K på full sprutt" och HDMI-kabeln orkar inte,

Permalänk
Medlem

Funkar fint...

Det funkar på andra apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@olahall: Den närmaste förklaringen är att du har en HDMI-kabel som är för dålig. Kanske samma kabel dul hade på den gamla TV:n från 2008 eller så som körde full HD? Nu försöker du med en 4K-TV och det krävs fyra ggr så hög bandbredd. Så börja där, med en ny och certifierad HDMI-kabel.

Du bör också ha en inställning, någonstans nere i menyerna som beskriver hur HDMI-INgången ska presentera sig för enheter. TV:n har INgångar eftersom den tar IN bild. AppleTV etc. har en UTgång eftersom den skickar UT bild.

Oftast är det två lägen likt "utökad" eller "UHD deep color". Alla tillverkare döper inställningen olika och de flyttar dessutom runt på den år efter år. Vad detta gör, är att TV:n identifierar sig som en äldre TV som använder en lägre bandbredd på signalen. Menyn kanske förklaras som ett sätt att vara kompatibel med gamla enheter. Då kan AppleTV eventuellt skickar en signal som kabeln orkar. Annars går AppleTV på vad TV:n säger vilket är "Hej! Kör 4K på full sprutt" och HDMI-kabeln orkar inte,

Ok, men jag använder den HDMI-kabel som jag fick till min Apple TV 4K.
Borde väl vara rätt då??

Permalänk
Medlem
Skrivet av olahall:

Ok, men jag använder den HDMI-kabel som jag fick till min Apple TV 4K.
Borde väl vara rätt då??

Apple TV bör fungera utmärkt med din TV, så du ska felsöka vad som är fel. Även den medföljande kabeln kan vara trasig.
Har du testat två olika kablar? Ändra också till 1080p i Apple TV under felsökningen. se även över övriga bildinställningar i Apple-TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olahall:

Ok, men jag använder den HDMI-kabel som jag fick till min Apple TV 4K.
Borde väl vara rätt då??

Det medföljer aldrig en HDMI-kabel med AppleTV varken ATV3, ATV4 eller ATV4K.

Därmed har har du antingen Apple-branded HDMI-kabel eller senare densamma tillverkare Belkin-branded.
Ingen av dem är officiellt certifierade för 4K (bara Apple och Belkin som säger den fungerar ändå).

Visst min fungerar också.

Men uteslutningsmetoden innebär prova annan kabel

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av olahall:

Det funkar på andra apparater.

Fast vad är det för apparater? Andra Philips PUS7354:or eller äldre och kanske mycket enklare TV-apparater som inte begär krävande signaler med 4K, HDR, Dolby Vision och så vidare?

AppleTV känner av när du byter TV eftersom den likt i princip alla andra bildkällor genomför en handskakning med TV:n och utbyter metadata där AppleTV får reda på vad TV:n föredrar för signal, ifall den klarar HDR, Dolby Vision, olika ljudformat etc. Detta sker genom separata pinnar och trådar på HDMI-kabeln (DDC-EDID) och handskakningen är inte en krävande kommunikation.

Sedan försöker källan skicka den signal TV:n säger att den föredrar. Och orkar inte HDMI-kabeln med signalen blir det ingen bild eller ljud. Kontakten upprättas, enheterna "ser varandra" men ingen signal kommer fram. Det jag beskriver här är normalscenariot varför man inte får ljud och bild över HDMI.

Flyttar man AppleTV till en annan TV kommer den att handskaka igen, anpassa sig efter den andra TV:ns metadata vilket fungerar därför att kraven på signalen då är enklare. Samma historia upprepas när man sedan kopplar tillbaka till TV:n där det inte blir bild. Den försöker på nytt med en signal som kabeln inte klarar av.

Så ny HDMI-kabel föredras: Har en guide om det här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Man kan alltså bekräfta att det är kabeln genom att få TV:n att ändra hur den identifierar sig för källan. Detta genom att ändra inställningar i menyerna. Det kan även fungera att ställa om TV:n till PC-läge, som på Philips är någon inställning i de avancerade bildmenyerna, vilka i sin tur är rätt knöliga att nå. Man måste gå genom "Alla bildinställningar" som är ett alternativ dold längst nere i menyn man når via kugghjulet. När man ändrar till datorläge brukar TV:n identifiera sig som en bildskärm med 1920x1080 pixlar och då brukar även sämre HDMI-kablar orka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast vad är det för apparater? Andra Philips PUS7354:or eller äldre och kanske mycket enklare TV-apparater som inte begär krävande signaler med 4K, HDR, Dolby Vision och så vidare?

AppleTV känner av när du byter TV eftersom den likt i princip alla andra bildkällor genomför en handskakning med TV:n och utbyter metadata där AppleTV får reda på vad TV:n föredrar för signal, ifall den klarar HDR, Dolby Vision, olika ljudformat etc. Detta sker genom separata pinnar och trådar på HDMI-kabeln (DDC-EDID) och handskakningen är inte en krävande kommunikation.

Sedan försöker källan skicka den signal TV:n säger att den föredrar. Och orkar inte HDMI-kabeln med signalen blir det ingen bild eller ljud. Kontakten upprättas, enheterna "ser varandra" men ingen signal kommer fram. Det jag beskriver här är normalscenariot varför man inte får ljud och bild över HDMI.

Flyttar man AppleTV till en annan TV kommer den att handskaka igen, anpassa sig efter den andra TV:ns metadata vilket fungerar därför att kraven på signalen då är enklare. Samma historia upprepas när man sedan kopplar tillbaka till TV:n där det inte blir bild. Den försöker på nytt med en signal som kabeln inte klarar av.

Så ny HDMI-kabel föredras: Har en guide om det här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Man kan alltså bekräfta att det är kabeln genom att få TV:n att ändra hur den identifierar sig för källan. Detta genom att ändra inställningar i menyerna. Det kan även fungera att ställa om TV:n till PC-läge, som på Philips är någon inställning i de avancerade bildmenyerna, vilka i sin tur är rätt knöliga att nå. Man måste gå genom "Alla bildinställningar" som är ett alternativ dold längst nere i menyn man når via kugghjulet. När man ändrar till datorläge brukar TV:n identifiera sig som en bildskärm med 1920x1080 pixlar och då brukar även sämre HDMI-kablar orka med.

Jag tänkte testa ny kabel, men planen var att ändra till PC-läge.
Men jag hittar ingenting sånt, ens i närheten...
Vad kan man leta efter???

Permalänk
Medlem
Skrivet av olahall:

Jag har precis skaffat en Philips 65PUS7354.
När jag kopplar in min Apple TV 4K, är bilden helt svart...ingen bild, inget ljud.

Jag har testat alla fyra HDMI-utgångarna. Jag har också testat att ändra lite bildinställningar.
Men det är ingen skillnad.

Jag vill inte ens tänka på att de inte är kompatibla... =/

Något tips???

Gå igenom guiden https://support.apple.com/sv-se/HT200197
TL;DR
Ändra upplösning med fjärren
På Apple TV 4K eller Apple TV HD håller du ned meny- och volymsänkningsknappen i fem sekunder innan du släpper. Din Apple TV byter till en ny upplösning var 20:e sekund. Välj OK för att välja en upplösning eller Avbryt för att avsluta.

Permalänk
Bildexpert 📺

@olahall: Kolla sidan 53 i handboken: https://www.download.p4c.philips.com/files/7/70pus7304_12/70p...

Där har du HDMI Ultra HD-inställningen som du ställer till "Standard" för den HDMI-anslutning där du har Apple TV. Det kan dock fortfarande resultera i högre signalkrav än vad kabeln orkar med.

Också värt att påminna om: du har valt rätt ingång i TV:n? så att du försöker visa bild från den HDMI-anslutning där du faktiskt har din AppleTV-inkopplad? Låter som en självklarhet men många gånger är nya TV så komplexa att det är förvirrande svårt att se vad man faktiskt försöker göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Gå igenom guiden https://support.apple.com/sv-se/HT200197
TL;DR
Ändra upplösning med fjärren
På Apple TV 4K eller Apple TV HD håller du ned meny- och volymsänkningsknappen i fem sekunder innan du släpper. Din Apple TV byter till en ny upplösning var 20:e sekund. Välj OK för att välja en upplösning eller Avbryt för att avsluta.

Testat det...

Permalänk
Medlem

Kabeln var lösningen!

Ny kabel = bild!

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olahall:

Ny kabel = bild!

Tack för hjälpen!

...trodde jag. :/

Nu har bilden försvunnit igen.
Jag har inte gjort några ändringar.
Bilden bara försvann.

Jag har alltså kopplat Apple TV 4K med ny HDMI-kabel direkt i tvn.
Allt funkade klockrent ett tag. Men nu har alltså bild och ljud försvunnit.

Jag ser på tvns hdmi källa, att Apple TVn kopplar upp, då namnet på Apple TVn kommer upp vid denna utgång i källmenyn.

Men inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olahall:

...trodde jag. :/

Nu har bilden försvunnit igen.
Jag har inte gjort några ändringar.
Bilden bara försvann.

Jag har alltså kopplat Apple TV 4K med ny HDMI-kabel direkt i tvn.
Allt funkade klockrent ett tag. Men nu har alltså bild och ljud försvunnit.

Jag ser på tvns hdmi källa, att Apple TVn kopplar upp, då namnet på Apple TVn kommer upp vid denna utgång i källmenyn.

Men inget mer.

Testade att flytta Apple TVn till HDMI 1, där jag har min box kopplad. Då funkar det...

Inställningarna är identiska på både HDMI 1 och 2, vad jag kan se...

Kan det ha hänt nått med ingång nr 2???

Eller finns det kanske någon dold inställning???

Jag har Philips the One 65PUS7354

Permalänk
Medlem
Skrivet av olahall:

Testade att flytta Apple TVn till HDMI 1, där jag har min box kopplad. Då funkar det...

Inställningarna är identiska på både HDMI 1 och 2, vad jag kan se...

Kan det ha hänt nått med ingång nr 2???

Eller finns det kanske någon dold inställning???

Jag har Philips the One 65PUS7354

Upptäckte nu att om jag sätter boxen i HDMI 2, där Apple TVn satt innan, kan jag inte visa boxen heller.
Problemet borde alltså vara i TVn.
Det står ”videoformatet kan inte visas”.

:/

Permalänk
Bildexpert 📺

@olahall: Låter som att port nr 2 på TV:n har gått sönder. Men det kan vara något tillfälligt som löser sig genom en fabriksåterställning och även en vaktmästaråterställning, dvs låter TV:n stå strömlös och utan kontakter anslutna en period.