Permalänk

@hakd håller helt med

@laxpudding ultimate var det jag syftade på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znappie:

Vad tror du om:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=5192456&offset=5
AOC 24G2U

Den verkar ju de flesta hylla i den prisnivån? Man verkar få väldigt mycket skärm för pengarna!
1080p, 144hz, IPS panel och Freesync. Den borde väl matcha TS dator rätt bra, och är nästan inom budget iallafall, kanske går att hitta som fyndvara om TS har tur? Jag har inte provat skärmen själv, bara plöjt igenom recensioner på flera olika sidor, och den verkar helt klart vara prisvärd!

Tack allihopa för hjälpen ! Denna skärmen blev de, AOC 24G2U :)!! Fanns till och med recension från sweclockers , Daniel.

https://www.sweclockers.com/testpilot/28464-testpilot-aoc-24g...

@laxpudding

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tsurkka: Alltid skönt med ett beslut! Berätta gärna om hur du upplever skillnaderna, bättre, sämre, oväntat etc.

Permalänk

Jag tror att du gjorde helt rätt! Det är en fantastisk 1080p-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det som kräver mer av grafikkortet är fler FPS, alltså högre bildfrekvens i spel. Det är ur grafikkortets synpunkt ingen betydande skillnad mellan att exempelvis köra en 1080p-skärm i uppdateringsfrekvens om 60, 144 eller 240 Hz. Själva bildsignalen (Hz) är inom moderna specifikationer för Displayport (och HDMI) och kräver därför inget extra. Däremot krävs det mer av hela datorn för att nå motsvarande frekvenser (FPS) i spel. Det skadar aldrig att ha en skärm kapabel till högre frekvens (Hz) än vad datorn kan leverera i spel (FPS). Dels för att det varierar enormt från spel till spel. Dels kan du en dag vilja byta grafikkort. Dels är en bättre skärm fortfarande en bättre skärm.

2000 kronor är en något tajt budget. Det finns gott om skärmar, flera hundra att välja mellan. Men du landar inom ett segment där det finns just flera hundra modeller av väldigt varierande kavalitetsnivå

Hallå nu har jag byggt klart datorn ( allt funkar , tjoho! ) och ska snart sätta mig och spela mitt första spel (total war emperor edition). Spontant är jag dock inte nöjd med skärmen. För mig är färgerna och ljuset väldigt starkt. Känner mig bländad när jag tittar på den. Har försökt mixtra med dem flesta inställningarna för att göra de bättre. just nu sitter jag med 0 i brightness men tycker ändå de svider i ögonen och känns nästan som jag är påväg att få lite lätt huvudvärk. Några tips ?!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tsurkka: Då behöver egentligen byta skärm till något som kan lysa svagare. För enda alternativet nu är att sänka kontrastreglaget vilket också minskar kontrastomfånget och dynamikomfånget. Svart blir inte mörkare i bilden och skärmen får färre nyanser. Men du kan få en behagligare bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Tsurkka: Då behöver egentligen byta skärm till något som kan lysa svagare. För enda alternativet nu är att sänka kontrastreglaget vilket också minskar kontrastomfånget och dynamikomfånget. Svart blir inte mörkare i bilden och skärmen får värre nyanser. Men du kan få en behagligare bild.

Känns som jag kan sänka de hur mycket som helst men de skulle inte hjälpa. Är mer som att de är färgerna som är för starka / skarpa i sig. Strålar starkt även på den låga ljusstyrkan. Ska returnera den nu så får jag försöka med nått nytt. Vad tror ni kan de vara cd/m² som gör de? Var 250 cd/m² på denna. Eller vad ska man tänka på till nästa för att undvika att få samma igen?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tsurkka: Du behöver en skärm som kan sänka sin ljusstyrka/brightness-reglaget tillräckligt mycket för att passa rummet. Vilket för ett mörkt rum på kvällen kan vara ned mot 30-50 nits och med mer belysning är runt 80 nits. Detta specas inte någonstans, utan det måste testas.

Att färger upplevs "för starka" är ofta en vanesak där din förra skärm kanske hade för svaga färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Tsurkka: Du behöver en skärm som kan sänka sin ljusstyrka/brightness-reglaget tillräckligt mycket för att passa rummet. Vilket för ett mörkt rum på kvällen kan vara ned mot 30-50 nits och med mer belysning är runt 80 nits. Detta specas inte någonstans, utan det måste testas.

Att färger upplevs "för starka" är ofta en vanesak där din förra skärm kanske hade för svaga färger.

Okej, man vill ju gärna se skärmarna innan man köper dem. Många affärer som inte har så många uppe så är svårt att testa men de löser sig 😁!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znappie:

Vad tror du om:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=5192456&offset=5
AOC 24G2U

Den verkar ju de flesta hylla i den prisnivån? Man verkar få väldigt mycket skärm för pengarna!
1080p, 144hz, IPS panel och Freesync. Den borde väl matcha TS dator rätt bra, och är nästan inom budget iallafall, kanske går att hitta som fyndvara om TS har tur? Jag har inte provat skärmen själv, bara plöjt igenom recensioner på flera olika sidor, och den verkar helt klart vara prisvärd!

Köpte själv en sån för 1900 kr, värt varenda krona!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Köpte själv en sån för 1900 kr, värt varenda krona!

@laxpudding

Verkar som ögonen vant sig nu. Va bara dem första dagarna som var jobbigt så ska nog ge den en chans ändå för tycker ändå att de funkar bra annars. Bara den vita färgen som jag fortfarande har lite svårt för men vänjer mig nog där med hoppas jag 👍