Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

De flesta lite dyrare portabla AC ångar upp kondensvattnet och går ut med luften i slangen som något fuktigare luft, men det finns för många billigare modeller som säljs som _inte_ gör det och det är märkvärdigt svårt att läsa sig till detta i reklamen och även i användarbeskrivningar för modellen då det är en avsevärd komfortskillnad om man hela tiden måste tömma kondensvatten med någon eller två timmar intervall eller inte.

Det blir heller inte lättare av att många modeller som ångar upp kondensen har sina egna mer eller mindre fantasifulla benämningar för detta (antagligen för att gå runt olika varumärken eller fraser som kan anses skyddade) och de som inte skriver något alls, förmodligen är modeller med byttor som måste tömmas hela tiden...

Permalänk
Medlem

Vissa nämner inte förångningen av kondensvatten öht. Som t.ex. Woods Roma G som jag panikköpte förra sommaren från K-rauta när de hade nedsatt pris. Satt och väntade på att maskinen skulle ge någon form av notis för att tanken behövde tömmas, men det kom aldrig någon varning, och efter lusläsning av manualen kunde man läsa att "ifall pumpen är trasig kan man tömma tanken manuellt periodiskt, alternativt köra med kontinuerlig tömning med slang".

Konstigt att inte inte på något sätt promotar att den faktiskt förångar kondensvattnet.

Årets projekt blir nog att modda om den till tvåslang-lösning så att man slipper det brutala undertrycket som uppstår när man kör den.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Precis som många andra funderar jag på att köpa en AC, Electrolux ser bra ut men enligt en gäng tester som jag läst är denna ”bäst”:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5136321
Någon som har erfarenhet?
Tack

Woods har jag bara hört bra saker om. Den du länkade har även 12000 BTU (minimum på 10k skulle jag säga för att bli nöjd). Sen resterande är oftast mycket om funktioner, design och kvalitet.
Den du länkade ska ju även vara "tyst" även om egentligen ingen AC är sådär väldans tysta.

Skrivet av Green77:

Hej,

Noll koll på ac. Och det verkar de flesta säljare jag försökt prata med också. Har tittat på en WHIRLPOOL PACW212CO från mediamarkt. Nån som har en sådan eller vet något om de? Jag har läst lite i denna tråd och det pratas om att vissa modeller får med sig vattnet ut genom luftröret. Nån som vet om denna WHIRLPOOL klarar det? Eller hur ofta måste de tömmas på vatten när man kör ac?

Länk till produkten: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_whirlpool-pacw212co-luf...

Med vänlig hälsning, Daniel

Nu hittade jag ingen instruktionsbok på nätet för den men för priset och med tanke på att det är en relativt ny modell så bör den ha kondensation via värmeluften ut. Det bör dock kollas närmare på och du bör fråga Mediamarkt.

Skrivet av pellen:

Årets projekt blir nog att modda om den till tvåslang-lösning så att man slipper det brutala undertrycket som uppstår när man kör den.

Om jag hade orkat ta tag i det så skulle jag med gjort detta. Otroligt dumt i min lägenhet (håller 1 rum kylt med stängd dörr men annars kan man känna varmluft dras in via springor).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu hittade jag ingen instruktionsbok på nätet för den men för priset och med tanke på att det är en relativt ny modell så bör den ha kondensation via värmeluften ut. Det bör dock kollas närmare på och du bör fråga Mediamarkt.

Tack, har egentligen tre olika som jag funderar på. Denna som jag frågade om ovan, Elektolux eller Woods..alla runt 5k.
Jag frågade på Mediamarkt angående AC ovan men de hade ingen koll på dränera vatten. Enligt dem var man tvungen att dränera samtliga modeller på marknaden flera gånger i veckan.

Med vänlig hälsning, Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Green77:

Tack, har egentligen tre olika som jag funderar på. Denna som jag frågade om ovan, Elektolux eller Woods..alla runt 5k.
Jag frågade på Mediamarkt angående AC ovan men de hade ingen koll på dränera vatten. Enligt dem var man tvungen att dränera samtliga modeller på marknaden flera gånger i veckan.

Med vänlig hälsning, Daniel

Då har dem inte så bra koll på Mediamarkt, de flesta modeller i den prisklassen och upp har kondensering och vattnet åker med som "ånga" i utblåset.
Både electrolux och den Woods länkades här innan har den funktionen så och om båda har 12000 BTU så får du helt enkelt välja den av dem som har bäst utseende / ljudvolym. Räkna med "högsta" ljudvolym och inte lägsta om det står tex 43-63 dB.
Whirlpool är en gamble om ingen annan i tråden nu har en och kan bekräfta. Den finns inte ens med på Whirlpools hemsida.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tack, beställde en Electrolux EXP35U538CW.
Nu måste man bara lösa hur man ska få ut slangen på ett bra sätt genom ett vikbart fönster.
Med vänlig hälsning, Daniel

Permalänk
Medlem

Vad tycks om denna, 18,000 BTU....?

https://www.hornbach.se/shop/Luftkonditionering-EUROM-Mobil-K...

Funderar på att köpa en EXP35 såg att den ligger på 5690, ska man vänta på att den går ner eller tror ni den försvinner?

Någon som provat Andersson ARC 3.7 ?

Permalänk
Skrivet av Deki90:

Vad tycks om denna, 18,000 BTU....?

https://www.hornbach.se/shop/Luftkonditionering-EUROM-Mobil-K...

Funderar på att köpa en EXP35 såg att den ligger på 5690, ska man vänta på att den går ner eller tror ni den försvinner?

Någon som provat Andersson ARC 3.7 ?

Tror inte exp35 kommer gå ner något nu när det börjar bli säsong för dom. Gjorde en beställning på en i fredags, va dags att uppgradera från min gamla hace.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna dubbelslangade AC i november 2019: https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/Lokal-luftkond..., priset då låg på 5200:-, nu ligger det på 7400. Jag tänkte i November att det är lika bra att köpa den då, då priset säkert kommer att höjas ju närmare sommaren man kommer men jävlar vad de har höjt priset.

Är väldigt nöjd med den i alla fall, känns väldigt modern och avancerad. Enkel att få igång, kyler ner snabbt. Man får med en fjärrkontroll också. AC:n levererades till dörren från UPS där leveransen gick på runt 1,000:-. De var snälla och lämnade den i hissen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasolo:

Jag köpte denna dubbelslangade AC i november 2019: https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/Lokal-luftkond..., priset då låg på 5200:-, nu ligger det på 7400. Jag tänkte i November att det är lika bra att köpa den då, då priset säkert kommer att höjas ju närmare sommaren man kommer men jävlar vad de har höjt priset.

Är väldigt nöjd med den i alla fall, känns väldigt modern och avancerad. Enkel att få igång, kyler ner snabbt. Man får med en fjärrkontroll också. AC:n levererades till dörren från UPS där leveransen gick på runt 1,000:-. De var snälla och lämnade den i hissen också.

Jag köpte min när den låg på 6000kr och jag tyckte det var saftigt nog. Jag är dock lite förvirrad. Det står att den har "condensation recycling" men den har även en vattentank. Måste den tömmas regelbundet? Jag har nämligen inte packat upp min själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"condensation recycling" är ett bra tecken att kondensatet ångas upp, men finns det också lös bytta som kan tas ur så motsäger det lite, då de flesta med "condensation recycling" har ingen bytta alls utan bara en slangpip med kork och uppvikt för att dränera det sista i botten just innan man ställer in maskinen i förråd eller skall baxas över stora hinder/läggas in i fordon för transport. brukar inte vara någon stor skvätt. - en sak som gör att den kan ha en bytta är om den också kan anta rollen som avfuktare då det är typiskt läge att man inte ansluter luftslangarna för att forsla ut luften från lokalen och då måste kondensen tas hand om på annat sätt med bytta eller leds av med vattenslang.

Maskinen är dock i en prisklass att det bör inte vara problem med kondensvattnet då sådana problem ser man främst på maskiner 4000:- och nedåt och man börjat snika på allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

"condensation recycling" är ett bra tecken att kondensatet ångas upp, men finns det också lös bytta som kan tas ur så motsäger det lite, då de flesta med "condensation recycling" har ingen bytta alls utan bara en slangpip med kork och uppvikt för att dränera det sista i botten just innan man ställer in maskinen i förråd eller skall baxas över stora hinder/läggas in i fordon för transport. brukar inte vara någon stor skvätt. - en sak som gör att den kan ha en bytta är om den också kan anta rollen som avfuktare då det är typiskt läge att man inte ansluter luftslangarna för att forsla ut luften från lokalen och då måste kondensen tas hand om på annat sätt med bytta eller leds av med vattenslang.

Maskinen är dock i en prisklass att det bör inte vara problem med kondensvattnet då sådana problem ser man främst på maskiner 4000:- och nedåt och man börjat snika på allt.

Bra poäng med avfuktning utan slang, det hade jag inte tänkt på alls. Jag hoppas att det du säger stämmer, det vore minst sagt lite segt att behöva tömma tanken hela tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Bra poäng med avfuktning utan slang, det hade jag inte tänkt på alls. Jag hoppas att det du säger stämmer, det vore minst sagt lite segt att behöva tömma tanken hela tiden.

ladda hem manualen för produkten - där ser man ofta vad som gäller och hur det används - jag för min del tittar alltid i nedladdad bruksanvisning/manual och tillhörande tekniska datablad för produkten av den här typen innan jag beslutar att köpa produkten just för att räta ut sådana spörsmål. Finns ingen nedladdbar manual - leta efter annan produkt!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

ladda hem manualen för produkten - där ser man ofta vad som gäller och hur det används - jag för min del tittar alltid i nedladdad bruksanvisning/manual och tillhörande tekniska datablad för produkten av den här typen innan jag beslutar att köpa produkten just för att räta ut sådana spörsmål. Finns ingen nedladdbar manual - leta efter annan produkt!.

Mycket bra råd, det ska jag göra framöver.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att man kan välja att betala i annan valuta (längst ner på sidan), har man bra på växlingskurs/avgift på kortet kan man spara några hundra på att betala i euro.

Permalänk
Skrivet av rasolo:

Jag köpte denna dubbelslangade AC i november 2019: https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/Lokal-luftkond..., priset då låg på 5200:-, nu ligger det på 7400. Jag tänkte i November att det är lika bra att köpa den då, då priset säkert kommer att höjas ju närmare sommaren man kommer men jävlar vad de har höjt priset.

Är väldigt nöjd med den i alla fall, känns väldigt modern och avancerad. Enkel att få igång, kyler ner snabbt. Man får med en fjärrkontroll också. AC:n levererades till dörren från UPS där leveransen gick på runt 1,000:-. De var snälla och lämnade den i hissen också.

Är det denna nivå man måste gå upp till för att få dubbla slangar? Den EXP35an eller typ denna från Clas Ohlson verkar bara ha ett rör, dvs skapar undertryck i rummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

Är det denna nivå man måste gå upp till för att få dubbla slangar? Den EXP35an eller typ denna från Clas Ohlson verkar bara ha ett rör, dvs skapar undertryck i rummet?

Alla med ett rör skapar ett undertryck dessvärre. Jag har testat AC med endast ett rör och det fungerar inte alls då jag redan har ett rejält undertryck i lägenheten. Det finns dock vissa som har moddat sina AC och satt dit en extra slang som suger in luft utifrån.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

Är det denna nivå man måste gå upp till för att få dubbla slangar? Den EXP35an eller typ denna från Clas Ohlson verkar bara ha ett rör, dvs skapar undertryck i rummet?

Det var precis min fråga för ett år sedan eller två. Enligt mig helt bisarrt att det inte finns fler modeller med dubbla slangar.
I princip alla moderna villor och lägenheter har mekanisk ventilation där man trimmat in så att luftflödet är enligt normerna (varken högre eller lägre). Att sedan dundra in med en kraftfull AC som i vissa fall mer än dubblar flödet är ju ganska tokigt. Man drar in dubbelt så mycket varm luft uteifrån, men pollen o skit. Det viner ev i luftdonen osv.

För mig är det en självklarhet att en AC inte ska sabba den befintliga luftcirkulationen, men med tanken på det klena utbudet av ACs med dubbla slangar är det inte många andra som tänker som jag.

På engelskspråkiga siter kan man ofta söka på "dual hose", men det verkar inte finnas en lika gångbar term på svenska.

Tacksam för tip på bra dubbelslangsmodeller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHr33:

Det var precis min fråga för ett år sedan eller två. Enligt mig helt bisarrt att det inte finns fler modeller med dubbla slangar.
I princip alla moderna villor och lägenheter har mekanisk ventilation där man trimmat in så att luftflödet är enligt normerna (varken högre eller lägre). Att sedan dundra in med en kraftfull AC som i vissa fall mer än dubblar flödet är ju ganska tokigt. Man drar in dubbelt så mycket varm luft uteifrån, men pollen o skit. Det viner ev i luftdonen osv.

För mig är det en självklarhet att en AC inte ska sabba den befintliga luftcirkulationen, men med tanken på det klena utbudet av ACs med dubbla slangar är det inte många andra som tänker som jag.

På engelskspråkiga siter kan man ofta söka på "dual hose", men det verkar inte finnas en lika gångbar term på svenska.

Tacksam för tip på bra dubbelslangsmodeller!

Håller helt med, jag har en med enslang EXP35(558) och för min lägenhet är det inte optimalt. Mestadels passiv ventilation samt köksfläkten... Har jag tex köksfläkten igång dras luft in utifrån samt via dörren till trapphuset..
Jag kan med min AC kyla och hålla 1 rum kallt men resten värms eventuellt upp med ytterluften. Tvåslangslösning hade hjälpt massvis och jag kanske modifierar ACn om jag orkar. Dock är ju detta olika för olika lägenheter och därför bör man kolla upp det innan köp.

Skillnaden är att en AC med 1 slang ligger mellan 4-6k för en bra modell medan tvåslang får du gå upp till 6-10k för att ens kunna hitta en modell som har det.

PAC är väl den som hade flest modeller när jag kollade förra året och jag tror inte mycket har förändrats på den fronten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Green77:

Tack, beställde en Electrolux EXP35U538CW.
Nu måste man bara lösa hur man ska få ut slangen på ett bra sätt genom ett vikbart fönster.
Med vänlig hälsning, Daniel

Hittat någon bra lösning att få ut slangen genom ett vikbart fönster? Funderar själv på en portabel AC men har bara såna fönster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Hittat någon bra lösning att få ut slangen genom ett vikbart fönster? Funderar själv på en portabel AC men har bara såna fönster

Hej,

Ska försöka lite senare i veckan. Får se hur det går.
Kan återkomma hur det gick..har dock inga högre förhoppningar att det blir snyggt 😊.

Med vänlig hälsning, Daniel

Permalänk
Skrivet av Brekker:

Alla med ett rör skapar ett undertryck dessvärre. Jag har testat AC med endast ett rör och det fungerar inte alls då jag redan har ett rejält undertryck i lägenheten. Det finns dock vissa som har moddat sina AC och satt dit en extra slang som suger in luft utifrån.

https://i.imgur.com/okrCiVM.png

Just ja, så kan man göra! Jag kanske får testa lite, Swec:are som har gjort det borde ladda upp gallerin på deras lösningar!

Skrivet av pHr33:

Det var precis min fråga för ett år sedan eller två. Enligt mig helt bisarrt att det inte finns fler modeller med dubbla slangar.
I princip alla moderna villor och lägenheter har mekanisk ventilation där man trimmat in så att luftflödet är enligt normerna (varken högre eller lägre). Att sedan dundra in med en kraftfull AC som i vissa fall mer än dubblar flödet är ju ganska tokigt. Man drar in dubbelt så mycket varm luft uteifrån, men pollen o skit. Det viner ev i luftdonen osv.

För mig är det en självklarhet att en AC inte ska sabba den befintliga luftcirkulationen, men med tanken på det klena utbudet av ACs med dubbla slangar är det inte många andra som tänker som jag.

På engelskspråkiga siter kan man ofta söka på "dual hose", men det verkar inte finnas en lika gångbar term på svenska.

Tacksam för tip på bra dubbelslangsmodeller!

Den jag länkade verkade trevlig för att vara dubbelslang, annars vet jag lika lite som dig tyvärr.

Permalänk
Medlem

Nu är våren här och min lägenhet är kokhet redan. Förra året bet jag ihop och överlevde värmen i lägenheten, med en toppnotering på 37 grader inomhus. I år så tänkte jag vara lite smart för en gångs skull och köpa mig en AC.

Jag har dock begränsad budget (men liten lägenhet, 19kvm). Det gör det snarare viktigare med storleken av luftkonditioneringen, än med kyleffekten. Ljudnivå är också viktigt. Men egentligen är väl alla dom där önskemålen överflödiga, då det viktigaste är priset. Vad tror ni, ska man sikta på en riktigt budget modell i prisklassen 3-4tkr? Eller ska jag gå direkt på begagnade på blocket? Där kan man ju hitta någon med några år på nacken. Jag har kollat lite på Woods Torino G men är lite orolig för ljudnivån. Lägger jag 4papp så vill jag även kunna sitta några meter i från den.

Edit: Jag tänker mig att jag ändå kan leva med saker som att tömma vattenbehållare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Edit: Jag tänker mig att jag ändå kan leva med saker som att tömma vattenbehållare.

nej, det vill du inte - det handlar om att _säkra_ sig att modellen du tittar på själv förångar upp vattnet och skickar ut den på varmsidan uppfuktade luften genom luftutloppslangen - oavsett nytt eller begagnat, vilket innebär att man får ladda hem manualer, datablad etc. för modellen och och titta på det om den har en uttagbar bytta och om den har och det inte finns någon text om 'recirkulation' eller undvikande/tigande om frågan med kondens eller att man skall ansluta dräneringsslang även under AC-drift - så är det modellen som du hela tiden får tömma kondensvatten med någon eller ett par timmars mellanrum - en portabel AC kan producera från 1 till 2 liter vatten i timmen vid brittsommar-tid och 100% Rh (luftfuktighet) utomhus.

Och en sak till - inte en för liten portabel AC, minst 10000 BTU/2.9 kW i kylkapacitet - man kan aldrig köpa en för stor portabel AC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

nej, det vill du inte - det handlar om att _säkra_ sig att modellen du tittar på själv förångar upp vattnet och skickar ut den på varmsidan uppfuktade luften genom luftutloppslangen - oavsett nytt eller begagnat, vilket innebär att man får ladda hem manualer, datablad etc. för modellen och och titta på det om den har en uttagbar bytta och om den har och det inte finns någon text om 'recirkulation' eller undvikande/tigande om frågan med kondens eller att man skall ansluta dräneringsslang även under AC-drift - så är det modellen som du hela tiden får tömma kondensvatten med någon eller ett par timmars mellanrum - en portabel AC kan producera från 1 till 2 liter vatten i timmen vid brittsommar-tid och 100% Rh (luftfuktighet) utomhus.

Och en sak till - inte en för liten portabel AC, minst 10000 BTU/2.9 kW i kylkapacitet - man kan aldrig köpa en för stor portabel AC...

Håller helt med!

Plockade fram min AC nu idag då det blev 26 grader i mitt rum. Härligt att ha möjligheten (trots ljudnivån).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag slog till på en exp35u538cw, vågade inte vänta längre.

Tog det på CDON för 5790kr via refunder som ny medlem. De har 3.5% cashback och dubbel cashback för nya medlemar så blir ca 405kr.

Blir väl billigast just nu då slutfakturan blev 5385kr

Permalänk
Skrivet av Deki90:

Jag slog till på en exp35u538cw, vågade inte vänta längre.

Tog det på CDON för 5790kr via refunder som ny medlem. De har 3.5% cashback och dubbel cashback för nya medlemar så blir ca 405kr.

Blir väl billigast just nu då slutfakturan blev 5385kr

Köpte precis samma från cdon förra veckan, har du fått din skickad än? Fortfarande inte fått min skickad.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

@Borgen1998: skickad igår kväll

Permalänk
Skrivet av Deki90:

@Borgen1998: skickad igår kväll

Härligt, när la du din beställning?

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

@Borgen1998: 20 april ca 20:00