Löpband utlöser jordfelsbrytare i hyresrätt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

...är ingen elektriker själv ...
hemma har jag 2 jor[d]felsbrytare. en satte jag in själv ...

Det är såklart inte en fast monterad jordfelsbrytare utan någon form av portabel jordfelsbrytare du åsyftar här

Fast montage av elutrustningar får såklart endast utföras av auktoriserad elinstallatör eller av elyrkesman som ingår i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram (eller i folkmun "av behörig elektriker").

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Det finns massor av jordfelsbrytare (JFB) för enfas: de kallas personskyddsbrytare.

Som sagts tidigare: "huvudjordfelsbrytare" är ingen generellt accepterat term (eller praxis), visst finns det fall där man använder en brandskydds-jordfelsbrytare på 300 mA (i skillnad från "hemvarianten" som vanligtvis är 30mA).

Men det är inget som är aktuellt för hemmiljön. Sen är sektionering och selektivitet en helt annan fråga som inte (direkt) har med TS frågeställning att göra.

Att man grupperat Kyl/frys för sig, och resten på en annan JFB är inte på något sätt omöjligt (så kravställer jag alltid mot de el-montage-firmor som jag anlitar)

aldrig sett dessa tidigare utan vanligtvis bara monerats en brytare som kollar på alla 3 faserna i en enhet.
https://www.hager.se/e-katalog/elcentraler-och-normsystem/mod...

som sagt visste inte att dessa för endast en fas var en grej äns men som du säger käns ju logiskt för användning till frys/kyl t.ex.
men har bara sett antingen endast den övre 3fas brytaren för hela anläggningen eller anläggningen uppdelad på flera brytare med typ garage, kök, badrum på sin egen brytare men samma där 3fas brytare installerad för det området så trodde faktiskt inte att enfas jfb fanns mer än dessa man kan sätta i vägguttaget mellan apparaten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Det är såklart inte en fast monterad jordfelsbrytare utan någon form av portabel jordfelsbrytare du åsyftar här

Fast montage av elutrustningar får såklart endast utföras av auktoriserad elinstallatör eller av elyrkesman som ingår i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram (eller i folkmun "av behörig elektriker").

Mina är inte portabla. Men min elektriker vän brukar kolla mina montage och sätter sitt namn på dom som tur är. Det enda jag behöver tänka på är att dra ledningarna i mer raka vinklar på ledningarna så det brukar han ändra på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Självklart (nej: bara dryg kommentar) spelar det roll om man ligger 20 milliSekunder "hit eller dit" med spänningen? Du är medveten om att vi har växelström i stamnätet?

Om du kopplar bort jorden (dvs du isolerar apparaten från jordplanet... eller som man kan säga: kopplar bort jordfelsdetekteringen) och i princip går över till ett "icke direktjordat system" så kommer du såklart inte lösa på det första jordfelet (eftersom det inte är något jordfel)

#Edit: Enda gången det funkar att vända på kontakten är när man gjort fel och blandat ihop TN-S och TN-C (5ledarsystem och fyrledarsystem)

Kortare sagt: dravel!

Självklart kommer det att fungera att vända på kontakten om storleken på jordfelsströmmen är beroende av spänningen över felstället, så inte dravel med andra ord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mina är inte portabla. Men min elektriker vän brukar kolla mina montage och sätter sitt namn på dom som tur är. Det enda jag behöver tänka på är att dra ledningarna i mer raka vinklar på ledningarna så det brukar han ändra på.

Försökte lämna en öppning åt dig

Den som UTFÖR arbetet ska vara auktoriserad elinstallatör (och ha ett elinstallationsföretag om man utför arbete åt andra) eller vara elyrkesman och ingå i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram.

Det är alltså inte tillåtet att själv utföra fasta elinstallationer i sin elanläggning (om man inte är auktoriserad elinstallatör).

Som kuriosa kan det nämnas att inte ens en elyrkesman* ("elektriker") får utföra elinstallationer på sin egen elanläggning (om det inte sker på uppdrag av elinstallationsföretaget)

*) dvs. en elyrkesman som inte är auktoriserad elinstallatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

hemma har jag 2 jorfelsbrytare. en satte jag in själv för säkerhet och den gör sitt jobb bra(den andra var från början). den skyddar en värmepump och all utomhusbelysning och kontakter utomhus.
har glömt någon skarvsladd ute i regnet nångång och då klipper den direkt.

Har du värmepumpen på samma jordfelsbrytare som skyddar belysning och vägguttag ute?

Jag skulle aldrig lägga en värmekälla på en jordfelsbrytare. OM jag mot förmodan skulle göra det skulle jag sätta en på 300mA (som bara agerar brandskydd, inte personskydd) och som i så fall enbart skyddar värmekällan, alternativt även någon belysningsgrupp inomhus eller med någon annan typ av indikering så att man blir varse om den löst ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Det finns massor av jordfelsbrytare (JFB) för enfas: de kallas personskyddsbrytare.

Fel. Det finns både fyrpoliga och enpoliga JORDFELSbrytare

En personskyddsbrytare (eller personskyddsautomat) är en jordfelsbrytare kombinerad med en säkring. Finns med en till fyra poler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Har du värmepumpen på samma jordfelsbrytare som skyddar belysning och vägguttag ute?

Jag skulle aldrig lägga en värmekälla på en jordfelsbrytare. OM jag mot förmodan skulle göra det skulle jag sätta en på 300mA (som bara agerar brandskydd, inte personskydd) och som i så fall enbart skyddar värmekällan, alternativt även någon belysningsgrupp inomhus eller med någon annan typ av indikering så att man blir varse om den löst ut

ja den sitter i samma vägguttag. Är det dåligt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rågren:

Har du värmepumpen på samma jordfelsbrytare som skyddar belysning och vägguttag ute?

Jag skulle aldrig lägga en värmekälla på en jordfelsbrytare. OM jag mot förmodan skulle göra det skulle jag sätta en på 300mA (som bara agerar brandskydd, inte personskydd) och som i så fall enbart skyddar värmekällan, alternativt även någon belysningsgrupp inomhus eller med någon annan typ av indikering så att man blir varse om den löst ut

Det där är ett aber. Jag har en jordfelsbrytare på all el i kåken. Löser luft-luft värmepumpen ut jordfelsbrytaren så drar den också med sig elradiatorerna som är min backup. Skulle det hända när det är -25 och jag är på två veckors semester i Thailand eller liknande så blir det ju tufft. Det är tur att det inte är så kallt i Skåne.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mina är inte portabla. Men min elektriker vän brukar kolla mina montage och sätter sitt namn på dom som tur är. Det enda jag behöver tänka på är att dra ledningarna i mer raka vinklar på ledningarna så det brukar han ändra på.

Din vän verkar ganska dum.

Tråkigt att behöva stå ansvarig för något man själv inte har dragit

Låter olagligt också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Din vän verkar ganska dum.

Tråkigt att behöva stå ansvarig för något man själv inte har dragit

Låter olagligt också.

Varför då? Han öppnar och kollar alla kopplingar. Han slipper dock dra alla ledningar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Det där är ett aber. Jag har en jordfelsbrytare på all el i kåken. Löser luft-luft värmepumpen ut jordfelsbrytaren så drar den också med sig elradiatorerna som är min backup. Skulle det hända när det är -25 och jag är på två veckors semester i Thailand eller liknande så blir det ju tufft. Det är tur att det inte är så kallt i Skåne.

Men det är väl inte så svårt att koppla om elen för att minska den risken i så fall

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Avslutningsvis på tråden kan jag härmed bekräfta att felet låg i löpbandet.

Jag installerade och provkörde ett nytt löpband igår med samma grendosa och i samma eluttag.

Kunde köra 37 minuter utan några som helst problem med jordfelsbrytaren, samma mängd apparater inkopplade som tidigare.

Sedan är det intressant att veta vad specifikt i löpbandet som är boven i dramat. Hursomhelst skall jag sälja det till någon villig elektriker eller uppfinnare som vill renovera det så gott som det går.

Tack för all spekulativ hjälp dock! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Avslutningsvis på tråden kan jag härmed bekräfta att felet låg i löpbandet.

Jag installerade och provkörde ett nytt löpband igår med samma grendosa och i samma eluttag.

Kunde köra 37 minuter utan några som helst problem med jordfelsbrytaren, samma mängd apparater inkopplade som tidigare.

Sedan är det intressant att veta vad specifikt i löpbandet som är boven i dramat. Hursomhelst skall jag sälja det till någon villig elektriker eller uppfinnare som vill renovera det så gott som det går.

Tack för all spekulativ hjälp dock! ^_^

Synd att det var bandet och skönt att du hittat felet. Spring lungt!

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC