Löpband utlöser jordfelsbrytare i hyresrätt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Din far har fel, effekten på den anslutna apparaten har inget direkt samband med om den kan få en jordfelsbrytare att lösa ut eller inte. den ska ju lösa ut vid max 30mA ström och det kan ju innebära att den löser ut vid ungefär 7W.
Kopplar du tex in ett gäng vanliga nätfilter så kommer den att lösa utan att du behöver ha nån nyttolast alls.
Man har inte heller en separat jordfelsbrytare per fas för det skulle bli en mycket komplicerad och dyr lösning eftersom återledaren är gemensam för de 3 faserna. Jag tror att han blandar ihop jordfelsbrytare och säkringar.

Ja, han är väl som många andra gamla gubbar, "självutnämnd expert inom allt för att han kan nästan alla frågor på jeopardy"! Hursomhelst så läste jag här: https://www.treadmill.run/why-does-a-treadmill-trip-the-break...

Artikeln spekulerar om att äldre motorer kan försöka dra mer ström, särskilt om bandet verkar osmörjat. Sedan kommer den in på som jag identifierar med om just lukten: "The second reason is a short circuit where the black wire touches another wire but not ground wire. This can be in the appliance, plug or power outlet. It's normally accompanied with a burning smell and is more serious than an overloaded circuit."

För är det rimligt att gummit på ett löpband skall börja lukta efter 20 minuter om temperaturen knappt överskrider 40 grader Celsius? Så kanske det är något inuti maskinen som blir "bränt" innan utlösningen? Dock så torde ju maskinen sluta fungera efter upprepade sådana händelser i och med att någonting bokstavligen talat nästan börjar brinna?

Till moderator: tråden kan döpas om till "Löpband utlöser jordfelsbrytare i hyresrätt".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Snackade nyss med farsan som lekt "amatörelektriker" i päronens hus (ja, det är idiotiskt och livsfarligt) och han påstår att det finns inte en sportkeps att 500W utrustning kan utlösa huvudjordfelsbrytare utan snarare bör närmast jordfelsbrytare utlösas (dvs brytaren till vardagsrummet där apparaten står) och är det ändå huvudjordfelsbrytaren så bör det vara felinstallerad el. Elen installerades i samband med stambyte februari 2018 i denna kommunala ägda hyresrätt.

Han pratar oxå om att det skall finnas tre huvudjordfelsbrytare pga. att det finns tre faser? Men jag ser bara två potentiella jordfelsbrytare. En klassisk brytarknapp och en liten blå knapp som går att trycka in och ut.

Skrivet av AplAy:

Ja, han är väl som många andra gamla gubbar, "självutnämnd expert inom allt för att han kan nästan alla frågor på jeopardy"! Hursomhelst så läste jag här: https://www.treadmill.run/why-does-a-treadmill-trip-the-break...

Artikeln spekulerar om att äldre motorer kan försöka dra mer ström, särskilt om bandet verkar osmörjat. Sedan kommer den in på som jag identifierar med om just lukten: "The second reason is a short circuit where the black wire touches another wire but not ground wire. This can be in the appliance, plug or power outlet. It's normally accompanied with a burning smell and is more serious than an overloaded circuit."

För är det rimligt att gummit på ett löpband skall börja lukta efter 20 minuter om temperaturen knappt överskrider 40 grader Celsius? Så kanske det är något inuti maskinen som blir "bränt" innan utlösningen? Dock så torde ju maskinen sluta fungera efter upprepade sådana händelser i och med att någonting bokstavligen talat nästan börjar brinna?

Till moderator: tråden kan döpas om till "Löpband utlöser jordfelsbrytare i hyresrätt".

Det finns inget som heter "huvudjordfelsbryatre"
Du har en huvudbrytare, en jordfelsbrytare samt ett antal säkringar.

Huvudbrytaren stängs bara av ifall du själv vrider av den.
Jordfelsbrytaren skiter fullständigt i vad det är för last på anläggningen. dvs allt från 0 till ∞ watt kan lösa ut den.
Säkringarna bryter endast om lasten blir för hög på den specifika säkringen.

Som jag har nämnt tidigare så är anledningen till att din jordfelsbrytare löser ut att ström försvinner någonstans i din bostad.
Det behöver inte vara löpbandet. men om det bara händer när du kör det så talar det för att något är fel där. Min hypotes är att något är glappt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Ja, han är väl som många andra gamla gubbar, "självutnämnd expert inom allt för att han kan nästan alla frågor på jeopardy"! Hursomhelst så läste jag här: https://www.treadmill.run/why-does-a-treadmill-trip-the-break...

Artikeln spekulerar om att äldre motorer kan försöka dra mer ström, särskilt om bandet verkar osmörjat. Sedan kommer den in på som jag identifierar med om just lukten: "The second reason is a short circuit where the black wire touches another wire but not ground wire. This can be in the appliance, plug or power outlet. It's normally accompanied with a burning smell and is more serious than an overloaded circuit."

För är det rimligt att gummit på ett löpband skall börja lukta efter 20 minuter om temperaturen knappt överskrider 40 grader Celsius? Så kanske det är något inuti maskinen som blir "bränt" innan utlösningen? Dock så torde ju maskinen sluta fungera efter upprepade sådana händelser i och med att någonting bokstavligen talat nästan börjar brinna?

Till moderator: tråden kan döpas om till "Löpband utlöser jordfelsbrytare i hyresrätt".

Effekten en hel maskin kräver påverkar inte jordfelsbrytaren, den strömmen går ju rätt väg oavsett hur hög den är, det är ström som försvinner från maskinen på nått felaktigt sätt som påverkar en jordfelsbrytare, försvinner det mer än 30 mA totalt i hela lägenheten så ska jordfelsbrytaren stänga av strömmen och drar maskiner för mycket ström rätt väg så är det säkringarna som ska lösa ut och inte jordfelsbrytaren.

Det är som sagt svårt att gissa vad som inte funkar hos dig utan att mäta men om ditt löpband är gammal är det väl inte helt otänkbart att det skulle kunna behöva rengöras och smörjas och gör man det så kan man kanske upptäcka nått elfel också bara genom att titta på delarna tex om nått lossnat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Jag har en tvättmaskin installerad sedan några dagar tillbaka. Läcker den ström även när den är avstängd/viloläge? Torde kunna utesluta den då om jag drar ut dess strömkabel och sedan prövar igen? Bör jag även då bryta all ström förutom i det rum där apparaten körs i?

Om den är inkopplad så "läcker" den ström! Som sagt: Alla elektriska apparater har en "läckström"

Varför inte göra som det står på din central (....gissar jag: ditt foto täcker inte beskrivningen): slå FRÅN ALLA dvärgbrytare och slå TILL ENBART den dvärgbrytaren (MCB: Miniature Circuit Breaker)) där din träningsmaskin är inkopplad.

Testet:
Löser JFB (Jordfelsbrytaren) efter en tid... ja då är det fel på din löpmaskin (sen om det är pga. termisk utvidgning (dvs: värmen gör att en elektrisk ledande del kommer i kontakt med skyddsjord) eller om det är "skakningar" gör ingen större skillnad: du bör laga eller kassera maskinen!

P.S. Din far vet inte vad han talar om, vad gäller denna frågan! D.S.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

...Artikeln spekulerar om att äldre motorer kan försöka dra mer ström, särskilt om bandet verkar osmörjat. Sedan kommer den in på som jag identifierar med om just lukten: "The second reason is a short circuit where the black wire touches another wire but not ground wire. This can be in the appliance, plug or power outlet. It's normally accompanied with a burning smell and is more serious than an overloaded circuit."
...

Detta är helt motsatt din situation: om en tåt vidrört ngn annan tåt som INTE är skyddsjord (dvs. kortslutning) så hade dvärgbrytaren för den gruppen löst ut, inte JFB (Jordfelsbrytaren)

(Det är snarare så att ngn tåt (den "svarta/bruna") vidrört skyddjorden (den gulgröna) som gör att JFB löser ut)

Edit: och som sagt: äldre el-utrustningar har i allmänhet en högre läckström än modernare dito

Edit: Redaktionellt, "Modernare"
Permalänk
Avstängd

BILDER INUTI EN 9-11 ÅR GAMMAL LÖPBANDSMASKIN

Jag tog mig modet till att skruva loss övre chassit och följande visade sig:

Det verkar vara något vitt runt den stora svarta runda grejen på kretskortet. Kan det vara något som smältit ut som påverkas varje gång vid längre drift?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Jag tog mig modet till att skruva loss övre chassit och följande visade sig:
https://i.imgur.com/5CMd0se.jpg
https://i.imgur.com/45CXeKz.jpg
https://i.imgur.com/FuGRG90.jpg

Det verkar vara något vitt runt den stora svarta runda grejen på kretskortet. Kan det vara något som smältit ut som påverkas varje gång vid längre drift?

Menar du den svarta kondensatorn på översta bilden? Den kanske har gått sönder så att elektrolyten runnit ut, det skulle kunna förklara en del i så fall.
Kan du inte kludda lite med Paint på bilden så det blir tydligt var du menar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Menar du den svarta kondensatorn på översta bilden? Den kanske har gått sönder så att elektrolyten runnit ut, det skulle kunna förklara en del i så fall.
Kan du inte kludda lite med Paint på bilden så det blir tydligt var du menar ?

Jo, precis, Den stora svarta kondensatorn är vad det verkar vara jag menar. Den stora svarta runda (med liten grå snutt på sig) uppe åt vänster på kretskortet i första bilden). Något vitgråaktigt har runnit ut som oxå verkar ha torkat fast på kretskortet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem

Var jäkligt försiktig när du hanterar kretskort som får nätspänning direkt in. Även om löpbandet inte är inkopplat till väggen så kan kondensatorer ha kvar spänning i som kan ge dig en rejäl smäll. Med tanke på resten av dina inlägg så skulle jag nog säga att du bör hålla fingrarna borta.

Precis samma resonemang som att man inte plockar isär en nätdel till en dator om man inte har koll på el.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Var jäkligt försiktig när du hanterar kretskort som får nätspänning direkt in. Även om löpbandet inte har el så kan kondensatorer ha kvar spänning i som kan ge dig en rejäl smäll. Med tanke på resten av dina inlägg så skulle jag nog säga att du bör hålla fingrarna borta.

Precis samma resonemang som att man inte plockar isär en nätdel till en dator om man inte har koll på el.

Jag kmr inte peta i den. Jag har bara lossat på locket med dess fyra skruvar och kikat inuti. Jag kmr hä på locket nu igen, skruva tillbaka och mer eller mindre utgå ifrån att den är paj. Låter det rimligt med tanke på den läckande kondensatorn som syns i bild 1?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Jo, precis, Den stora svarta kondensatorn är vad det verkar vara jag menar. Den stora svarta runda (med liten grå snutt på sig) uppe åt vänster på kretskortet i första bilden). Något vitgråaktigt har runnit ut som oxå verkar ha torkat fast på kretskortet.

Det är inte så långsökt att kondensatorerna är utslitna, är toppen på den plan elerl buktar den utåt, det är inte helt tydligt att se på dina bilder ?
Buktar den utåt har säkerhetsventilen löst för att förhindra explosion och då måste man byta ut den och helst alla andra elektrolyter samtidigt, men för att veta nått säkert om det bör man mäta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@AplAy:
Jag tror jag varit otydlig här, jag ber om ursäkt.

Alla elektriska apparater har en läckström! När summan av alla läckströmmar överskrider ett livsfarligt värde (ca. 30mA är det generellt ansatta värdet för risk för kramp i muskulaturer (hjärtat är en muskel)) så ska (jord)felströmmen brytas bort.... för att folk inte skall dö.

Å andra sidan har alla elapparater en läckström (dvs. en ström som inte återcirkulerar via JFB), när du har tillräckligt många apparater (med läckström) så kommer JFB lösa ut: vilket är normalt (och önskvärt).

JFB skall bryta vid max. 30 mA (det finns tidkrav också, men låt oss enbart tala om Strömmen), vilket betyder att den kan gå i ingrepp redan vid ca. 15mA.

Några exempel på typiska läckströmmar (som tillåts enligt standard), (högre märkeffekter tillåter högre läckströmmar: SS-EN 60 335/ ljusarmaturer: SS-EN 60 589)):

Spis (inkl. ugn): 6-7mA
Spisfläkt: 3 mA
Microvågsugn: 5 mA
Diskmaskin: 3-5 mA
Tvättmaskin: 3-5 mA
Torktummlare: 2-5 mA
Circulationsump: 3mA
Kyl/Frys: 1,5 mA
Handukstork: 1mA
Strykjärn: 0,75 mA
Ljusarmatur (klass I): 1 mA
...Löpband... 14mA?

Edit: Som du ser krävs det inte speciellt många utrustningar för att nå ~15 mA

Permalänk
Medlem

Testa vända/snurra på kontakten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xervz:

Testa vända/snurra på kontakten.

Dravel!
Spelar ingen roll om strömmen försvinner via "neutral"(Nollan) eller via "fas"(Det är ingen högtalare och ljud i "motfas" vi talar om här!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@AplAy
(I stort sett) Alla elektriska apparater har läckströmmar (vilket är normalt), en ny tvättmaskin har t.ex. ~3mA.

Jordfelsbrytaren ska bryta bort felströmmar (dvs. även läckströmmar) senast vid 30mA, men kan gå i ingrepp redan vid 15mA.

Det är inte helt osannolikt att din träningsmaskin har en läckström (i.e. den har en läckström) men att den inte är tillräckligt hög för att i sig själv lösa ut JFB (Jordfelsbrytaren) (Det kan såklart även vara ett fel som uppstår intermittent, som nämnts tidigare).

Vidare är det inte heller helt osannolikt att det kan vara ngt. annat som går igång (som du inte tänker på) i ditt hem efter "25minuter" (t.ex. golvvärmen som du har installerad eller kompressorn till kyl/frys) och att det då blir läckströmmar som summerat överskrider 15-30mA.

Vanliga bovar vad gäller "rena" jordfel är kaffebryggare, strykjärn, varmvattenberedare och utomhusbelysningar (och annat som fylls med vatten).

Kort sagt:
Det står på din central hur du ska felsöka jordfel, förslagsvis följer du den metodiken

Visar det sig att ditt träningsredskap ensamt löser ut jordfelsbrytare (dvs när ALLA andra dvärgbrytare är frånslagna) och du har en fungerande sladd (utan skador) bör du nog överväga att reparera/kontrollera/kassera maskinen.

Läs mer om jordfelsbrytare och hur de fungerar i t.ex. elsäkerhetsverkets broschyr

Edit: Generellt så har äldre el-apparater högre läckströmmar än nyare.

Flera jordfelsbrytare är ibland att föredra. tror som dig att läckströmmarna överskridit vad brytaren bryter vid. är ingen elektriker själv men jobbade med en som uppenbarligen inte kunde något om jordfelsbrytare.
han kopplade EN jordfelsbrytare till ca 20 motorer och undrade varför den löste ut hela tiden. han vägrade lyssna på mig om läckströmmarna då jag bara var mek och ingen elektriker. när han tröttnat på att försökt lösa problemet så lyssnade han och tittade på vad jag hittat och så blev det jordfelsbrytare till vart tredje motor istället vilket fungerade :).

hemma har jag 2 jorfelsbrytare. en satte jag in själv för säkerhet och den gör sitt jobb bra(den andra var från början). den skyddar en värmepump och all utomhusbelysning och kontakter utomhus.
har glömt någon skarvsladd ute i regnet nångång och då klipper den direkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Snackade nyss med farsan som lekt "amatörelektriker" i päronens hus (ja, det är idiotiskt och livsfarligt) och han påstår att det finns inte en sportkeps att 500W utrustning kan utlösa huvudjordfelsbrytare utan snarare bör närmast jordfelsbrytare utlösas (dvs brytaren till vardagsrummet där apparaten står) och är det ändå huvudjordfelsbrytaren så bör det vara felinstallerad el. Elen installerades i samband med stambyte februari 2018 i denna kommunala ägda hyresrätt.

Han pratar oxå om att det skall finnas tre huvudjordfelsbrytare pga. att det finns tre faser? Men jag ser bara två potentiella jordfelsbrytare. En klassisk brytarknapp och en liten blå knapp som går att trycka in och ut.

vanligtvis så brukar jordfelsbrytaren mäta alla faserna vet inte äns om det existerar brytare för enfas att montera i säkringskåp har iaf aldrig stött på dem...

och att det sitter en brytare till varje rum är nog ganska ovanligt.

vanligtvis brukar man ha en huvudjordfelsbrytare endast i vissa fall kan dock t.ex. våtutrymmen som kök och badrum ha en egen brytare på sin höjd men väldigt ovanligt att varje rum sitter på en egen jordfelsbrytare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

vanligtvis så brukar jordfelsbrytaren mäta alla faserna vet inte äns om det existerar brytare för enfas att montera i säkringskåp har iaf aldrig stött på dem...

och att det sitter en brytare till varje rum är nog ganska ovanligt.

vanligtvis brukar man ha en huvudjordfelsbrytare endast i vissa fall kan dock t.ex. våtutrymmen som kök och badrum ha en egen brytare på sin höjd men väldigt ovanligt att varje rum sitter på en egen jordfelsbrytare.

Det finns massor av jordfelsbrytare (JFB) för enfas: de kallas personskyddsbrytare.

Som sagts tidigare: "huvudjordfelsbrytare" är ingen generellt accepterat term (eller praxis), visst finns det fall där man använder en brandskydds-jordfelsbrytare på 300 mA (i skillnad från "hemvarianten" som vanligtvis är 30mA).

Men det är inget som är aktuellt för hemmiljön. Sen är sektionering och selektivitet en helt annan fråga som inte (direkt) har med TS frågeställning att göra.

Att man grupperat Kyl/frys för sig, och resten på en annan JFB är inte på något sätt omöjligt (så kravställer jag alltid mot de el-montage-firmor som jag anlitar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Dravel!
Spelar ingen roll om strömmen försvinner via "neutral"(Nollan) eller via "fas"(Det är ingen högtalare och ljud i "motfas" vi talar om här!)

Trodde också det var dravel när jag läste om det. Men funkade fint när jag hade problem med att min infravärmare löste ut JFB när den blev varm. Det handlar om att att krypströmmen blir större om jordfelet ligger mellan fas och jord (där spänningen är 230v) istället för mellan nolla och jord (där spänningen sällan är hög).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xervz:

Trodde också det var dravel när jag läste om det. Men funkade fint när jag hade problem med att min infravärmare löste ut JFB när den blev varm. Det handlar om att att krypströmmen blir större om jordfelet ligger mellan fas och jord (där spänningen är 230v) istället för mellan nolla och jord (där spänningen sällan är hög).

I det läget hade jag verkligen slutat använda värmaren och felsökt och reparerat den, om läckströmmen ändras på det sättet av att du vrider en kontakt och pga värmeexpansion så är det nått som kan bli ett farligt fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det är inget fel på värmaren, samma fenomen kan uppstå på ugnar som stått en längre period.
På grund av fukt i värmeelementen skapas det läckströmmar. Normalt försvinner det om man kopplar från jorden och värmer upp ugnen en stund. Givetvis under kontrollerade omständigheter :).

I mitt fall hjälpte dock inte detta, utan att vända på kontakten gjorde susen.
Har även mätt upp och kontrollerat att där inte ligger någon större läckström nu när den är inkopplad som den är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xervz:

@mrqaffe: Det är inget fel på värmaren, samma fenomen kan uppstå på ugnar som stått en längre period.
På grund av fukt i värmeelementen skapas det läckströmmar. Normalt försvinner det om man kopplar från jorden och värmer upp ugnen en stund. Givetvis under kontrollerade omständigheter :).

I mitt fall hjälpte dock inte detta, utan att vända på kontakten gjorde susen.
Har även mätt upp och kontrollerat att där inte ligger någon större läckström nu när den är inkopplad som den är.

Självklart (nej: bara dryg kommentar) spelar det roll om man ligger 20 milliSekunder "hit eller dit" med spänningen? Du är medveten om att vi har växelström i stamnätet?

Om du kopplar bort jorden (dvs du isolerar apparaten från jordplanet... eller som man kan säga: kopplar bort jordfelsdetekteringen) och i princip går över till ett "icke direktjordat system" så kommer du såklart inte lösa på det första jordfelet (eftersom det inte är något jordfel)

#Edit: Enda gången det funkar att vända på kontakten är när man gjort fel och blandat ihop TN-S och TN-C (5ledarsystem och fyrledarsystem)

Kortare sagt: dravel!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon257891:

Självklart (nej: bara dryg kommentar) spelar det roll om man ligger 20 milliSekunder "hit eller dit" med spänningen? Du är medveten om att vi har växelström i stamnätet?

Om du kopplar bort jorden (dvs du isolerar apparaten från jordplanet... eller som man kan säga: kopplar bort jordfelsdetekteringen) och i princip går över till ett "icke direktjordat system" så kommer du såklart inte lösa på det första jordfelet (eftersom det inte är något jordfel)

#Edit: Enda gången det funkar att vända på kontakten är när man gjort fel och blandat ihop TN-S och TN-C (5ledarsystem och fyrledarsystem)

Kortare sagt: dravel!

ja jag vet att vi har växelström men vad har fasläget att göra med detta eller vad syftar du på med 20ms
Det jag menar med att jag tycker det är en dålig metod är att om apparaten är så pass "dålig" att det spelar roll för vad som troligen är en rent resistiv AC last att det spelar roll hur man vänder kontakten så är det nått mer allvarligt problem med apparaten.
Att behöva "torkköra" den för att den ska fungera tyder på att den blir för fuktig, varför vet jag inte men den kan ju vara trasig på nått sätt eller felanvänd/felmonterad men det är nått olämpligt med värmaren när den uppför sig så för man ska inte behöva torka den på det sättet för tukten borde inte finnas där från början eller så borde den inte kunna leda ström nån olämplig väg.
Nått är underligt med värmaren för en korrekt fungerande värmare ska inte uppföra sig på det viset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@aplay Som en elektriker och av Vad jag har läst hittills så har @anon257891 rätt i det han säger. Finns inte så mycket annat jag skulle kunna lägga till utöver det, han är bra påläst.

@mrqaffe Låter onekligen som att där är något mindre problem med värmaren som kan bli värre över tid. Tror nog det är vad anon257891 menade också?

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

@mrqaffe: Det är inget fel på värmaren, samma fenomen kan uppstå på ugnar som stått en längre period.
På grund av fukt i värmeelementen skapas det läckströmmar. Normalt försvinner det om man kopplar från jorden och värmer upp ugnen en stund. Givetvis under kontrollerade omständigheter :).

I mitt fall hjälpte dock inte detta, utan att vända på kontakten gjorde susen.
Har även mätt upp och kontrollerat att där inte ligger någon större läckström nu när den är inkopplad som den är.

Det är livsfarligt. Gör aldrig det.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Weuffelhjaern:

@aplay Som en elektriker och av Vad jag har läst hittills så har @anon257891 rätt i det han säger. Finns inte så mycket annat jag skulle kunna lägga till utöver det, han är bra påläst.

@mrqaffe Låter onekligen som att där är något mindre problem med värmaren som kan bli värre över tid. Tror nog det är vad anon257891 menade också?

Tack för att Du orkat läsa denna tråd! Pågår läckström även i apparater som bara är inkopplade men avstängda? (t.ex., inkopplad tvättmaskin som är avstängd men kanske står i viloläge? Som även med TV-apparater?)

Jag har hursomhelst beställt ett nytt löpband då 10 år verkar vara genomsnitt livslängd för de flesta löpband och denna jag hade var ju inte precis någon högkvalitativ utan budgetklassen.

Jag ska nog lägga upp den för försäljning så får folk som gillar att pilla med el och motorer kanske "renovera" den så blir den kanske som ny igen. Även banden (inkl. i motorn) måste smörjas.

Sedan hoppas jag på att det nyare löpbandet har minimal läckström som inte utlöser jordfelsbrytaren. Jag vill kunna löpa 30 minuter utan att jag springer rakt in i löpbandet på grund av JFB!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Tack för att Du orkat läsa denna tråd! Pågår läckström även i apparater som bara är inkopplade men avstängda? (t.ex., inkopplad tvättmaskin som är avstängd men kanske står i viloläge? Som även med TV-apparater?)

Ja tex har nätfilter ofta kondensatorer kopplade till skyddsjorden så kopplar du in ett gäng avstängda datornätdelar är det nästan en garanti att JFB löser ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja tex har nätfilter ofta kondensatorer kopplade till skyddsjorden så kopplar du in ett gäng avstängda datornätdelar är det nästan en garanti att JFB löser ut.

Datornätdelar = nätaggregat. Jag förstår inte. Jag har 3 stationära datorer inkopplade till lägenheten just nu, alla med nätdelar... ?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Datornätdelar = nätaggregat. Jag förstår inte. Jag har 3 stationära datorer inkopplade till lägenheten just nu, alla med nätdelar... ?

De lär ge upphov till en del läckström. Schemat på ett typiskt filter kan se ut som det nedan, kondensatorerna till skyddsjorden kommer att ge upphov till en läckström på nån mA och kopplar du in tillräckligt många så blir den kombinerade läckströmen så stor att JFB löser ut.

Du kan se värden på läckströmmen på några olika filter här https://www.schaffner.com/product-storage/datasheets/fn-2010/
Upp till 7,85 mA, visserligen är det inte de filtren i dina datorer men datorerna kopplas på liknande sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Det finns massor av jordfelsbrytare (JFB) för enfas: de kallas personskyddsbrytare.

Som sagts tidigare: "huvudjordfelsbrytare" är ingen generellt accepterat term (eller praxis), visst finns det fall där man använder en brandskydds-jordfelsbrytare på 300 mA (i skillnad från "hemvarianten" som vanligtvis är 30mA).

Men det är inget som är aktuellt för hemmiljön. Sen är sektionering och selektivitet en helt annan fråga som inte (direkt) har med TS frågeställning att göra.

Att man grupperat Kyl/frys för sig, och resten på en annan JFB är inte på något sätt omöjligt (så kravställer jag alltid mot de el-montage-firmor som jag anlitar)

Så SKA det utföras. För att inte riskera att maten man har i kylen/frysen blir förstörd när man är bortrest t.ex. och någon annan ansluten apparat löser ut JFB:n.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Så SKA det utföras. För att inte riskera att maten man har i kylen/frysen blir förstörd när man är bortrest t.ex. och någon annan ansluten apparat löser ut JFB:n.

Håller med, men formellt så BÖR det utföras så

(Det är inte en elsäkerhetsfråga, det är en tillgänglighetsfråga (ekonomisk fråga), möjligen kan man hävda att det är god elsäkerhetsteknisk praxis/fackmannamässigt att göra så eller så kan man kanske argumentera enligt SS 4364000 Avsnitt 314 (Sektionering). Oavsett är det tydligast att kravställa det vid upphandlingen så slipper man diskussionen.)

Kan väl passa på att förtydliga vad gäller läckströmmar:

Allt som är spänningssatt (växelström) har (kapacitiva) läckströmmar, inklusive kablage*. I en hemmiljö brukar dock inte läckströmmar i kablage vara signifikant/relevant.

Däremot är de högst relevanta vid längre sträckor, distribution/transmission, och något som t.ex. aktualiseras när man ersätter luftledningar (blanktråd) med (nedgrävt) kablage.

*) Dvs. även en (spänningssatt) sladd som inte är ansluten i ngn. apparat har läckströmmar, t.ex. en förlängningssladd eller en grendosa. Vanligtvis är dock läckströmmarna för dessa försumbara/inte signifikanta (de är väldigt, väldigt små). Och tänker man efter vad en konding är, så inser man ju att en kabel också blir en kondensator (om än en dålig sådan)