Oculus link kabel och VR med glasögon

Permalänk
Medlem

Oculus link kabel och VR med glasögon

Halloj! Nu är det så att jag beställt mitt första VR headset (oculus quest), och tänkte även köpa en sådan här kabel man kopplar mellan questen och datorn. Då är min fråga om jag borde beställa den officiella oculus link kabeln, eller om man kan hitta någon annan kabel som fungerar lika bra? Är inte så insatt i detta med VR så all hjälp uppskattas!

Tänkte att jag kan slänga in denna frågan här också:

Hur fungerar oculus quest med glasögon? Har -2.25 på vänstra ögat och -2.5 på högra. Har kollat runt lite och verkar som att om man har mellan -2 och -3 så är glasögon ganska viktigt att kunna ha för att få en bra upplevelse. Tack!

Permalänk
Hjälpsam

Ang kabel, det är en djungel att få tag på en kabel som är bra nog och har lite längd i sig. På Svenska marknaden för någon månad sedan hittade jag inte längre än 1.5m kablar som var goda nog för den bandbredd som behövs till Quest.

Gör at göra det enkelt, köp den officiella om du inte vill lägga ner en massa tid på research och läsa tester.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur det funkar med glasögon i Quest, men med min Rift S så går det inte. Går kanske med mindre bågar iofs.
Så jag köpte helt enkelt linser som man monterar i headsetet, med samma styrka som mina glasögon.
Funkar galant och är lätta att montera och ta bort om man så vill

Köpte mina på https://widmovr.com/

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

@Fluf: Såg nu att kabeln är slutsåld på deras sida. Tråkig timing!

Permalänk
Medlem

Det finns en del alternativ som fungerar fint, men du vill lite säkerställa att den är kompatibel. Själv använder jag den här, och den funkar finfint: https://www.amazon.de/-/en/Anker-Powerline-USB-3-0-Cable/dp/B...

Den är dock 3 meter lång, vilket jag tycker är i kortare laget. Min dator står ändå ordentligt inne i ett hörn, och första metern går helt förlorad. Det finns aktiva förlängningskablar, men om du vill ha längre än 3 meter borde det bara vara officiella kabeln som funkar.

Gällande glasögon så har jag tyvärr ingen aning, men det kommer en bit med Oculus Questen som kan användas för att öka avståndet, så att glasögon ska passa in mellan ögonen och linsen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Sando: Perfekt! Detta var svaret jag letade efter! Lägger en beställning direkt på denna kabeln så kör jag den tills den officiella kommer in i lager igen. Kommer även att beställa linserna som @Flutters rekommenderade. Tack så mycket för snabba och hjälpsamma svar!

Permalänk
Medlem

Angående glasögon så fungerar det ok, man får med ett mellanlägg att sätta i så att man inte riskerar att repa linserna när man använder glasögon. Det reducerar dock synfältet en del eftersom ögonen hamnar lite längre ifrån skärmarna, och beroende på vad du har för bågar så kanske komforten inte blir den bästa. För mig kändes det ganska ok, men när jag skaffade ett silikonöverdrag (för att skydda headsetet mot svett när man kör t.ex. Beat Saber) så började skalmarna klämma en del eftersom överdraget gjorde att det blev lite trängre på sidorna.

Jag valde därför också att skaffa linser, men köpte mina från VR Optician eftersom de flesta verkade tycka att de var bäst när jag kollade runt på nätet. Jag är väldigt nöjd med dem och tycker att de är väl värda priset. Det tog ungefär tre veckor för mig att få mina linser när jag beställde dem i början av året, och de skickas från Tyskland så inga avgifter tillkommer.

Permalänk

läs igenom denna tråden ordentligt, kabel kan du skita i.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1556434-oculus-quest?p...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyloth:

@Sando: Perfekt! Detta var svaret jag letade efter! Lägger en beställning direkt på denna kabeln så kör jag den tills den officiella kommer in i lager igen. Kommer även att beställa linserna som @Flutters rekommenderade. Tack så mycket för snabba och hjälpsamma svar!

Jag är i alla fall nöjd med det alternativet! När du väl har den kabeln finns det lite olika alternativ framöver;

1) Fortsätt med 3m kabel och var nöjd med det. Det funkar helt bra om din dator står nära din spelyta.

2) Skaffa en aktiv förlängningskabel (t.ex. den här), så får du upp till 8 meter till ett bra pris. Notera att kabeln måste vara Usb 3.0 och aktiv!

3) Skaffa officiella kabeln för 5 meter. Den ska enligt vad jag har förstått vara lätt och bra, men den är förstås dyr.

4) Skaffa Virtual Desktop (kostar 20 euro) för att kunna spela trådlöst. Obs! Det här är inte en officiell lösning, kräver bra nätverk, ger lite sämre bildkvalitet och måste sideloadas! Om du vill ha hjälp kan du t.ex. fråga via den "stora" Oculus Quest-tråden här på Swec.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

läs igenom denna tråden ordentligt, kabel kan du skita i.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1556434-oculus-quest?p...

Virtual Desktop kräver en kompatibel kabel för installation.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Virtual Desktop kräver en kompatibel kabel för installation.

Njae, jag använde min mobils USB A -> USB C kabel utan minsta problem. Tror även den som följer med headsetet ska fungera för sidequest (inte för link dock). Endast sideload kräver inget särskilt, bara ADB drivarna. Sen körs VD helt trådlöst.

Ang VD till OP: Rekommenderar det starkt framför sladd. Jag har visserligen inte testat med den officiella sladden eftersom jag har bra wifi. Jag har inga problem alls med varken kvalité eller frysningar, så jag ser inget behov av att betala dyrt för den officiella sladden, eller en kortare som bara är begränsande. Har man dåligt WIFI så kanske det är ett alternativ men tycker man bör testa VD först hur som helst. Trådlöst är otroligt befriande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roenlond:

Njae, jag använde min mobils USB A -> USB C kabel utan minsta problem. Tror även den som följer med headsetet ska fungera för sidequest (inte för link dock). Endast sideload kräver inget särskilt, bara ADB drivarna. Sen körs VD helt trådlöst.

Ang VD till OP: Rekommenderar det starkt framför sladd. Jag har visserligen inte testat med den officiella sladden eftersom jag har bra wifi. Jag har inga problem alls med varken kvalité eller frysningar, så jag ser inget behov av att betala dyrt för den officiella sladden, eller en kortare som bara är begränsande. Har man dåligt WIFI så kanske det är ett alternativ men tycker man bör testa VD först hur som helst. Trådlöst är otroligt befriande

Mobilsladd kan fungera, men för mig funkade varken laddningskabeln som kom med eller mina mobilkablar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det fungerar med glasögon om du har mellanlägget.
jag måste ha mellanlägget även fast jag kör utan glasögon kanterna på linserna tar i mitt näsben annars. ögongen är väll för tätt ihop och näsan för stor

Ang Link-kabel så tycker jag du ska prova med Virtual desktop före du köper nån.
Det är billigare och fungerar det inte är det bara refunda.
Du kommer störa dig mer och mer på link-kabeln och känna dig "hindrad" när du vänjer dig med trådlöst som man gör när man kör Quest.
Jag har den officiella kabeln och det fungerar problemfritt med den men det gör Virtual Desktop också. Och virtual desktop ser INTE sämre ut än link-kabel
Half life Alyx har bättre bild kvalite för mig med VD än med Link-kabel. Andra spel också men det är nått med grafiken i Half life där man ser det extra tydligt.
Det är ju förståss nått som kan ändras om Link börjar utnyttja prestandan i kabeln, men då måste du så fall ha den officiella för 3e parts är inte i närheten lika snabba.

Så skippa inofficiell link-kabel innan du provat virtual desktop.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Sando:

Mobilsladd kan fungera, men för mig funkade varken laddningskabeln som kom med eller mina mobilkablar.

Sladden som följer med kan inte användas som link-kabel nej,

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|