Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Vet inte om jag ska sälja spiltan imorgon. Troligen droppar den som bara den.

Varför kommer den droppa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Någon som kan rekommendera globalfonder för långsiktigt sparande, typ 30 år? Jag har redan i Avanza Global, Länsförsäkringar Global och Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Är det bäst och bara köra svenska fonder? Vad kör ni andra för några som har bra årlig avkastning?

Varför ska du ha flera globalfonder? De borde rimligen eftersträva att följa samma index, och bara en av dem kan vara billigast. Ta den billigaste helt enkelt. Jag kör personligen på Länsförsäkringar Global Indexnära.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Varför ska du ha flera globalfonder? De borde rimligen eftersträva att följa samma index, och bara en av dem kan vara billigast. Ta den billigaste helt enkelt. Jag kör personligen på Länsförsäkringar Global Indexnära.

De säger att det är bra att ha olika, eftersom olika fonder investerar i olika branscher. Teknik, finans etc.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Gick precis in med 24k i Scandic. Tror på den aktien. Har svårt att se framför mig att kedjan går omkull även om risken så klart alltid finns. Aktien har kraschat ner från 120 kr innan Corona till 41 kr nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zidious G:

De säger att det är bra att ha olika, eftersom olika fonder investerar i olika branscher. Teknik, finans etc.

Så är det inte med indexfonder, de innehåller de aktier som finns i index. Har du två indexfonder som följer samma index (MSCI World) så kommer de gå väldigt lika över tid.

Att de visar olika resultat från dag till annan beror på skillnader i hur fonden administreras, om ni jämför ett år bakåt så är utvecklingen på de båda likadan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Varför ska du ha flera globalfonder? De borde rimligen eftersträva att följa samma index, och bara en av dem kan vara billigast. Ta den billigaste helt enkelt. Jag kör personligen på Länsförsäkringar Global Indexnära.

Kör en blandning mellan Global, Tillväxt och Sverige. Enklast är att köra med 100% av billigaste globalfonden givetvis, men vet att Avanza har en del på ämnet.

https://blogg.avanza.se/hemberg/2017/02/14/enkla-fondportfolj...

Permalänk
Medlem

Köpte moderna inc för strax över 25USD/aktie då de började utveckla corona-vaccinet.

Igår kom denna nyhet:
https://blog.tipranks.com/moderna-wins-483-million-us-governm...
AH igår var den uppe i 49,48USD. får se hur dagen ser ut

Köpte även XpressSpa för 0,25USD/aktie, de har spa-anläggningar på flygplatser som ska göras om till corona-testsiter.

De låg på ~1USD innan corona. Nu på 0,39USD utan att de ens börjat med testningen än. Håller tummarna där också.

Sälja båda två inom en snar framtid och investera i något mer långsiktigt. Vad det blir, visar sig

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Någon som kan rekommendera globalfonder för långsiktigt sparande, typ 30 år? Jag har redan i Avanza Global, Länsförsäkringar Global och Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Är det bäst och bara köra svenska fonder? Vad kör ni andra för några som har bra årlig avkastning?

Om du ska ha flera olika globalfonder bör dom följa olika index. Avanza Global och LF är väldigt lika varandra och av dom två är faktiskt LF billigare (Avanzas skattas annorlunda eftersom den är placerad utomlands).
Förslagsvis kan du blanda in småbolagsfonder eller globala fonder som följer ett bredare index (exempelvis SPP Global).

Spiltan Aktiefond Investmentbolag är ju inte en globalfond egentligen utan placerar i svenska investmentbolag (som i sin tur kan ha utländska aktier i sina portföljer). Den ska snarare ses som en semi-aktiv svensk aktiefond.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

En vanlig knegare här som aldrig köpt aktier. Såg en chans när amd skulle lansera ryzen och aktien kostade 3 dollars. Tänkte köpa men blev aldrig av. Nu har jag en fundering att köpa royal dutch shell plc (rds-a) ifall värdet faller ännu mera nästa månad när olje reserverna blir fullare Shell verkar stabil bland olje jättarna, och olja kommer klart åka uppåt igen. Vad tror ni? Kan man förlora mera än vad man köper?

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Kan man förlora mera än vad man köper?

Absolut! Det kan man alltid

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av kettu92:

En vanlig knegare här som aldrig köpt aktier. Såg en chans när amd skulle lansera ryzen och aktien kostade 3 dollars. Tänkte köpa men blev aldrig av. Nu har jag en fundering att köpa royal dutch shell plc (rds-a) ifall värdet faller ännu mera nästa månad när olje reserverna blir fullare Shell verkar stabil bland olje jättarna, och olja kommer klart åka uppåt igen. Vad tror ni? Kan man förlora mera än vad man köper?

Att köpa enskilda aktier och hoppas vinna på det är överlag extremt svårt, även för mycket insatta personer.

Indexfonder - alltså att du köper in dig på tiotals eller hundratals företag på en gång - är den bästa affären man kan göra, för sisådär 90% av alla sparare.

Du kan alltid förlora hela innehavet om du har otur. Enskilda storföretag brukar sällan förlora allt värde på mycket kort tid, men det händer trots det ofta. Indexfonder är mycket mer stabila, speciellt över lång tid.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

En vanlig knegare här som aldrig köpt aktier. Såg en chans när amd skulle lansera ryzen och aktien kostade 3 dollars. Tänkte köpa men blev aldrig av. Nu har jag en fundering att köpa royal dutch shell plc (rds-a) ifall värdet faller ännu mera nästa månad när olje reserverna blir fullare Shell verkar stabil bland olje jättarna, och olja kommer klart åka uppåt igen. Vad tror ni? Kan man förlora mera än vad man köper?

Om du bara köper vanliga aktier kan du inte tappa mer än du sätter in

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Absolut! Det kan man alltid

Nja, inte direkt skulle jag vilja säga, men det beror lite på hur man ser det.

Du kan vid vanligt aktie/fond-köp inte förlora mer än värdet på aktierna/fonderna. Man kan med andra ord aldrig hamna på minus.

Om man däremot börjar handla med hävstång och andra konstigheter blir det annorlunda men det är förhoppningavis inte aktuellt i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nja, inte direkt skulle jag vilja säga, men det beror lite på hur man ser det.

Du kan vid vanligt aktie/fond-köp inte förlora mer än värdet på aktierna/fonderna. Man kan med andra ord aldrig hamna på minus.

Om man däremot börjar handla med hävstång och andra konstigheter blir det annorlunda men det är förhoppningavis inte aktuellt i det här fallet.

Ah. Du har givetvis rätt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nja, inte direkt skulle jag vilja säga, men det beror lite på hur man ser det.

Du kan vid vanligt aktie/fond-köp inte förlora mer än värdet på aktierna/fonderna. Man kan med andra ord aldrig hamna på minus.

Om man däremot börjar handla med hävstång och andra konstigheter blir det annorlunda men det är förhoppningavis inte aktuellt i det här fallet.

Okej, och nej. Skulle inte köpa för mer än vad man har råd att förlora.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Hedersmedlem

Fick en kvartalsrapport på mitt fondsparande

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Ser nästan ut att vara en hälsorapport från din läkare. Hjärtat slår som det ska. Carry on...

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

En vanlig knegare här som aldrig köpt aktier. Såg en chans när amd skulle lansera ryzen och aktien kostade 3 dollars. Tänkte köpa men blev aldrig av. Nu har jag en fundering att köpa royal dutch shell plc (rds-a) ifall värdet faller ännu mera nästa månad när olje reserverna blir fullare Shell verkar stabil bland olje jättarna, och olja kommer klart åka uppåt igen. Vad tror ni? Kan man förlora mera än vad man köper?

Jag har redan förlorat en del på oljeaktier i spekulationsköp. köper bara sådant jag förstår mig på hädanefter.
så länge du kan tänka dig att förlora pengarna är det bara att köpa en liten chanspost i bolaget.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Fick en kvartalsrapport på mitt fondsparande
https://i.imgur.com/ZMpAYS7.png

Sådär ser det ut för oss alla som spara någotsånär indexnära.
Desto viktigare att fortsätta spara nu dock

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@Andreaz1 @Azureye: Jag tänkte också direkt att det såg ut som början på ett EKG från ett hjärtslag

I övrigt känner jag mig rätt nöjd. Kollade lite mer detaljerat på avanza i helgen och verkar som jag dels klarat mig betydligt bättre än index, men också gjorde rätt bra val att öka min portfölj med drygt 20% för någon månad sedan. Har tagit igen ungefär hälften av tappet från topp till botten nu.

Fattar inte riktigt vad som händer på börsen dock, hade verkligen inte väntat mig en sådan snabb återhämtning, vi har ju fortfarande skyddsåtgärder och nedstängda ekonomier... Kanske borde börja sälja av delar av innehaven igen

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Andreaz1 @Azureye: Jag tänkte också direkt att det såg ut som början på ett EKG från ett hjärtslag

I övrigt känner jag mig rätt nöjd. Kollade lite mer detaljerat på avanza i helgen och verkar som jag dels klarat mig betydligt bättre än index, men också gjorde rätt bra val att öka min portfölj med drygt 20% för någon månad sedan. Har tagit igen ungefär hälften av tappet från topp till botten nu.

Fattar inte riktigt vad som händer på börsen dock, hade verkligen inte väntat mig en sådan snabb återhämtning, vi har ju fortfarande skyddsåtgärder och nedstängda ekonomier... Kanske borde börja sälja av delar av innehaven igen

Min gissning är att detta är en temporär återhämtning. Skulle mycket väl kunna komma en krasch till efter sommaren när många konkurser kan bli en verklighet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag är mycket orolig om jag nu gör rätt eller fel.
Men jag har slutat att föra över pengar till börsen i februari iår.
Först var jag för girig när allt föll med 20-30%, och sedan för velig när allt började återhämta.

Har en hel del likvida medel just nu, och har en pessimistisk inställning.
Tror på en större krash framöver.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag är mycket orolig om jag nu gör rätt eller fel.
Men jag har slutat att föra över pengar till börsen i februari iår.
Först var jag för girig när allt föll med 20-30%, och sedan för velig när allt började återhämta.

Har en hel del likvida medel just nu, och har en pessimistisk inställning.
Tror på en större krash framöver.

Sluta aldrig månadssspara.

Har också lite extra torrt krut nu så jag kryddar månadssparandet lite extra istället. Vid varje 10% dipp så ökar jag sparandet ännu mer.

Skrivet av Zidious G:

Någon som kan rekommendera globalfonder för långsiktigt sparande, typ 30 år? Jag har redan i Avanza Global, Länsförsäkringar Global och Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Är det bäst och bara köra svenska fonder? Vad kör ni andra för några som har bra årlig avkastning?

Jag kan ju bara svara för mig själv men med inspiration från Jan så kör jag följande för min pension som ligger runt 30+ år framåt:

62.5 % – Globala aktier / Avanza Global
12.5 % – Asien & Tillväxtmarknadsaktier / Avanza Emerging Markets
10 % – Globala småbolag / Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
15 % – Svenska aktier (alla) / SEB Sverige Indexfond

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Sluta aldrig månadssspara.

Har också lite extra torrt krut nu så jag kryddar månadssparandet lite extra istället. Vid varje 10% dipp så ökar jag sparandet ännu mer.

Jag fattar inte hur aktiekurser växer nu när fabriker är stängda, folk blir av med jobben, köpkraften minskas.
Visst, centralbanker sprutar pengar till företag, men det känns som en konstgjord andning.
Företag tar pengar för att inte kollapsa, men lånebördan/skuldsättningen ökar och detta gör inte en gnutta för att öka konsumtionen, tvärtom, det ökar inflationen och urholkar köpkraften.

Att aktiekursen nu stiger är för mig ofattbart. Jag väntar därför på en ny dipp, typ 50% av dagens värde.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag fattar inte hur aktiekurser växer nu när fabriker är stängda, folk blir av med jobben, köpkraften minskas.
Visst, centralbanker sprutar pengar till företag, men det känns som en konstgjord andning.
Företag tar pengar för att inte kollapsa, men lånebördan/skuldsättningen ökar och detta gör inte en gnutta för att öka konsumtionen, tvärtom, det ökar inflationen och urholkar köpkraften.

Att aktiekursen nu stiger är för mig ofattbart. Jag väntar därför på en ny dipp, typ 50% av dagens värde.

Det är förväntningarna som styr. De företag jag har koll på har levererat enligt förväntan på Q1 2020 och i förvånansvärt hög grad också försvarat helårsprognoserna.

Med det sagt, jag är också försiktig inför framtiden. Är dock inte säker på att jag håller med om att det driver inflationen med tanke på att det är en extrem dipp i efterfrågan. Men vi får väl se.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Savage_Gray:

Jag fattar inte hur aktiekurser växer nu när fabriker är stängda, folk blir av med jobben, köpkraften minskas.
Visst, centralbanker sprutar pengar till företag, men det känns som en konstgjord andning.
Företag tar pengar för att inte kollapsa, men lånebördan/skuldsättningen ökar och detta gör inte en gnutta för att öka konsumtionen, tvärtom, det ökar inflationen och urholkar köpkraften.

Att aktiekursen nu stiger är för mig ofattbart. Jag väntar därför på en ny dipp, typ 50% av dagens värde.

Den största skadan på ekonomin har nog ändå redan skett, jag kan själv inte se vad som skulle kunna bli värre än det som nu skett. Ett världskrig eller två möjligen.

Många länder börjar sakta öppna upp igen, förhoppningsvis kan det ekonomiska systemen dra igång relativt smärtfritt i dessa länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Den största skadan på ekonomin har nog ändå redan skett, jag kan själv inte se vad som skulle kunna bli värre än det som nu skett. Ett världskrig eller två möjligen.

Många länder börjar sakta öppna upp igen, förhoppningsvis kan det ekonomiska systemen dra igång relativt smärtfritt i dessa länder.

Kanske men egentligen är det ingen som vet. Vi har väldigt många arbetslösa nu och fler kommer det att bli. Hur det påverkar börsen är omöjligt att säga. Börsvärdet behöver inte vara förankrat i verkligheten. 😉

Men är man långsiktigt spelar det ingen större roll egentligen. Börsen går upp och ner, precis som vanligt.

Skrivet av Savage_Gray:

Jag fattar inte hur aktiekurser växer nu när fabriker är stängda, folk blir av med jobben, köpkraften minskas.
Visst, centralbanker sprutar pengar till företag, men det känns som en konstgjord andning.
Företag tar pengar för att inte kollapsa, men lånebördan/skuldsättningen ökar och detta gör inte en gnutta för att öka konsumtionen, tvärtom, det ökar inflationen och urholkar köpkraften.

Att aktiekursen nu stiger är för mig ofattbart. Jag väntar därför på en ny dipp, typ 50% av dagens värde.

Man kan ju tro att aktievärder representerar t ex vinster i företag men egentligen är värdet bara vad folk tror något är värt. Ett konkret exempel är ju t ex Spotify. Vet inte hur många hundra miljoner dom förlorat men inte kan du köpa andelar för några ören på grund av det. Det du pratar om är den annalkande skuldkrisen som experter siat om i många år. Kanske denna krisen kan trigga den och göra detta till en perfect storm. Kanske kommer den om 10 år. Är du beredd att chansa och stå utanför marknaden så länge?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Kanske men egentligen är det ingen som vet. Vi har väldigt många arbetslösa nu och fler kommer det att bli. Hur det påverkar börsen är omöjligt att säga. Börsvärdet behöver inte vara förankrat i verkligheten. 😉

Men är man långsiktigt spelar det ingen större roll egentligen. Börsen går upp och ner, precis som vanligt.

Man kan ju tro att aktievärder representerar t ex vinster i företag men egentligen är värdet bara vad folk tror något är värt. Ett konkret exempel är ju t ex Spotify. Vet inte hur många hundra miljoner dom förlorat men inte kan du köpa andelar för några ören på grund av det. Det du pratar om är den annalkande skuldkrisen som experter siat om i många år. Kanske denna krisen kan trigga den och göra detta till en perfect storm. Kanske kommer den om 10 år. Är du beredd att chansa och stå utanför marknaden så länge?

Helt rätt, men som jag ser det bör de som redan varit i arbete kunna anpassa sig till rådande arbetsmarknad, eller utbilda sig vidare. De som redan varit utanför lär förbli lika utanför som innan även efter.

Sen slog det mig precis att jag i mitt tidigare inlägg helt glömt att dödsfallen ständigt ökar i USA, alla arbetstillfällen som försvunnit och deras ickeexisterande skyddsnät kan iofs sänka börsen även det. Stannar USA stannar börsen rimligtvis. Men jag tror på en (skakig) uppgång, och jag sparar långsiktigt så inget som jag personligen oroar mig för speciellt. Hellre uppåt än neråt förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Helt rätt, men som jag ser det bör de som redan varit i arbete kunna anpassa sig till rådande arbetsmarknad, eller utbilda sig vidare. De som redan varit utanför lär förbli lika utanför som innan även efter.

Sen slog det mig precis att jag i mitt tidigare inlägg helt glömt att dödsfallen ständigt ökar i USA, alla arbetstillfällen som försvunnit och deras ickeexisterande skyddsnät kan iofs sänka börsen även det. Stannar USA stannar börsen rimligtvis. Men jag tror på en (skakig) uppgång, och jag sparar långsiktigt så inget som jag personligen oroar mig för speciellt. Hellre uppåt än neråt förstås.

Absolut men det är inte alla som har den möjligheten. Tror vi glömmer lätt att utbildning är gratis här medans i USA kostar det flera hundra tusen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Absolut men det är inte alla som har den möjligheten. Tror vi glömmer lätt att utbildning är gratis här medans i USA kostar det flera hundra tusen.

Så sant, jag som var lite otydlig ser jag, första stycket var mer för Svenska situationen, andra för främst USA. Utbildning i USA är definitivt dyrt. Men man kan ju hoppas att framförallt USA kommer vidare i sin utveckling efter Corona.