Permalänk

Kylare till i7-9700k?

Ska få in min nya prolle snart och letar nu efter en cpu kylare. Jag kommer inte att överklocka proccessorn utan vill bara hålla den inom goda temperaturer. Har inte sån stor budget, helst under 600. Vilken budget kylare skulle duga? Fler tips uppskattas

Permalänk
Avstängd

Om du bara vill ha en kylare som ”gör jobbet” i stock kan du kika på be quiet pure rock, nya hyper 212 eller Cryorig H7. Alla är väldigt bra budget kylare som presterar mycket bra för priset. H7 är väl snäppet bättre än övrigs två (utan att ha sett tester på nya 212 jämför med gamla).

Men jag skulle säga att de tre är de vettigaste alternativen. Du kan givetvis gå upp 200kr och köpa en noctua som någon kanske skulle rekommendera men det finns ingen som helst anledning till det.

Ska du ta klivet över 400kr finns det inte jättemycket att hämta om du inte ska upp till 800kr+ i princip.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Skrivet av tilted0113:

Om du bara vill ha en kylare som ”gör jobbet” i stock kan du kika på be quiet pure rock, nya hyper 212 eller Cryorig H7. Alla är väldigt bra budget kylare som presterar mycket bra för priset. H7 är väl snäppet bättre än övrigs två (utan att ha sett tester på nya 212 jämför med gamla).

Men jag skulle säga att de tre är de vettigaste alternativen. Du kan givetvis gå upp 200kr och köpa en noctua som någon kanske skulle rekommendera men det finns ingen som helst anledning till det.

Ska du ta klivet över 400kr finns det inte jättemycket att hämta om du inte ska upp till 800kr+ i princip.

Ja precis vill att den ska göra jobbet utan att jag behöver oroa mig. Funderade starkt på cryorig h7 men vet inte om den duger för stock? I7-9700k har ju en turbo boost på 4.9ghz så tänker ifall den klarar av det. Sökte lite på google den kylaren med i7 8700k och fick lite olika svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Ja precis vill att den ska göra jobbet utan att jag behöver oroa mig. Funderade starkt på cryorig h7 men vet inte om den duger för stock? I7-9700k har ju en turbo boost på 4.9ghz så tänker ifall den klarar av det. Sökte lite på google den kylaren med i7 8700k och fick lite olika svar

Skickades från m.sweclockers.com

ska man klocka upp emot 5ghz så skulle jag inte välja en kylare för 300kr,
Nä lägg då till lite och köp D15 eller Dark Rock Pro 4 istället

Permalänk
Medlem

Lyfter tråden för jag är inne på att köpa en 9700K.
Funderar på 212 EVO då jag redan har en men undrar om den funkar med turboläge upp till vad den nu ger för Mhz. Turboläge är vad jag vill då manuell OC inte ger särskilt mycket mer prestanda i spel.
Klarar jag mig bra på 212 EVO eller behövs något bättre?

Ogillar att 9700K verkar bli så varm. Sweclockers test hade svårt att hålla ned värmen med vattenkylning vid OC iof men vad gäller vid turboläge vilket och andra sidan också är OC?

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Lyfter tråden för jag är inne på att köpa en 9700K.
Funderar på 212 EVO då jag redan har en men undrar om den funkar med turboläge upp till vad den nu ger för Mhz. Turboläge är vad jag vill då manuell OC inte ger särskilt mycket mer prestanda i spel.
Klarar jag mig bra på 212 EVO eller behövs något bättre?

Ogillar att 9700K verkar bli så varm. Sweclockers test hade svårt att hålla ned värmen med vattenkylning vid OC iof men vad gäller vid turboläge vilket och andra sidan också är OC?

Jag tror verkligen att det är värt att lägga några extra hundralappar på en bättre kylare. Noctuas kylare är inte så överdrivet dyra, men jävligt bra! Denna är grym och går strax över 600 pickadoller: https://classic.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=2773107669&ev...

Ska du köpa en 212 EVO, så kan du lika bra köpa min Noctua nh-u9 billigare https://www.sweclockers.com/marknad/183013-saljes-bytes-gtx-7...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist Ja, du har nog rätt. D15 verkar grym men även så sjukt stor. Vet inte om den passar heller, hindrar minnen, grafikkort?

Kanske den du föreslår passar mig bättre eftersom jag bara kommer köra turbo. Ska se vad man kan förvänta sig för temp med den och 9700k.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Skrivet av bennyfax:

@mongomanish Ja, du har nog rätt. D15 verkar grym men även så sjukt stor. Vet inte om den passar heller, hindrar minnen, grafikkort?

Kanske den du föreslår passar mig bättre eftersom jag bara kommer köra turbo. Ska se vad man kan förvänta sig för temp med den och 9700k.

Beggad D15 är mitt råd. Ska inte påverka varken minnen eller GPU. Krockar fläkten sätter du den längst bak.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Kolla så moderkortet är kompatibelt med D15, den är stor som fan.

Riktigt synd, dom hade Cryorig H5 på rea förra veckan.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5042287
Denna hade jag satsat på eller så spara/köp en bättre begagnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Kolla så moderkortet är kompatibelt med D15, den är stor som fan.

Riktigt synd, dom hade Cryorig H5 på rea förra veckan.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5042287
Denna hade jag satsat på eller så spara/köp en bättre begagnad.

Moderkortet kommer ju vara kompatibelt, frågan är ju om det om det får plats i chassit och om minnena gör att ena fläkten kommer att få sitt högt, vilket den ju normalt måste även på ett fullstort ATX om man inte har hittat några riktiga low profile-minnen.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Moderkortet kommer ju vara kompatibelt, frågan är ju om det om det får plats i chassit och om minnena gör att ena fläkten kommer att få sitt högt, vilket den ju normalt måste även på ett fullstort ATX om man inte har hittat några riktiga low profile-minnen.

Helt 100 på det? D15 är 15cm bred och går över PCI-E porten på många moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Helt 100 på det? D15 är 15cm bred och går över PCI-E porten på många moderkort.

Du har nog rätt <3

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Du har nog rätt <3

Vart själv drabbad utav det så jag fick köpa Be-Quiet Dark Rock Pro 4 istället som hade 5mm till godo till grafikkortet

Permalänk
Skrivet av fesen:

Helt 100 på det? D15 är 15cm bred och går över PCI-E porten på många moderkort.

Har haft både D14 och D15 med ROG Strix 1080/2080 och har aldrig varit ett problem att den täckt någon port. Har ni kylaren vertikalt?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

...Har ni kylaren vertikalt?

Kan man vrida D15 vertikalt/horisontellt?
Isf har man valet att blåsa luften bak eller upp.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Skrivet av bennyfax:

Kan man vrida D15 vertikalt/horisontellt?
Isf har man valet att blåsa luften bak eller upp.

Du kan ju antingen blåsa bakåt eller uppåt. Inget av fallen ska den täcka PCI porten. Det bästa är bakåt då det kan bli tajt mot GPU.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Du kan ju antingen blåsa bakåt eller uppåt. Inget av fallen ska den täcka PCI porten. Det bästa är bakåt då det kan bli tajt mot GPU.

Ok, tack. Bra att veta.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Inaktiv

Du har även Noctua D15S där kylaren kommer mer åt ena sidan så mer plats till pci-e platsen finns.

D15 vs D15S
http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2016/12/Noctua...

Permalänk
Medlem

Jag kör NH-d14 och oklockad 9700k.
bra ventilerat chassi.

Det är inte så att det är speciellt låga temperaturer, även fast den skulle klara lite klockning.
ska du köra något mer än standardklock hade jag inte rekommenderat purerock, även fast jag är väldigt förtjust i de i vanliga fall.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har haft både D14 och D15 med ROG Strix 1080/2080 och har aldrig varit ett problem att den täckt någon port. Har ni kylaren vertikalt?

Det har inget med grafikkortet att göra utan vad man har för moderkort, en del har PCI-E x16 porten högst upp då funkar det troligtvis inte, andra har en x4 slot högst upp och sedan x16 under den då bör det funka.

Finns listor på Noctua och Be-Quiets hemsida där man kan kolla exakt vilka moderkort som är kompatibla.

Skrivet av bennyfax:

Kan man vrida D15 vertikalt/horisontellt?
Isf har man valet att blåsa luften bak eller upp.

Helst så ska den blåsa mot bakre fläkten.

Permalänk
Medlem

Ska du inte överklocka så tror jag ej du behöver blåsa på med den maffigaste kylaren för att få bra resultat. Jag kyler min 9700k (oklockad) med en "Arctic Freezer 33 eSports Edition" och fungerar utan problem. Fläktarna går inte upp i högvarv under mitt normala användande eller vid Cinebench exempelvis.

Hade en övergångsperiod där en liten CoolerMaster TX3 fick ta på sig jobbet, och gjorde det förvånansvärt bra. Märkte inte av några förluster i prestanda och höll sig förhållandevis sval sett till förutsättningarna.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |