Permalänk
Medlem

Sovrums TV som går att dimma ner.

Halloj!

Vi har precis fått tillökning i familjen och hur trevligt det än är att titta på den lille skrutten så vill jag gärna ha lite mer underhållning i sovrummet under alla dom timmar man ligger där.

Jag har idag satt upp ett VESA fäste och tagit min 24" datorskärm med en chromecast.
Denna är dock på tok för ljus mitt i natten samt att en liten större TV hade varit bra. Ca runt 32"-42". Så jag behöver något som jag kan dimma.

Jag är vrålkass på tv-apparater och när jag drar förbi elgiganten så känns det bara som om dom försöker kränga på en extra tjänster.
"du skall ha en kalibrering så blir det inte så ljust och du slipper kisa med ögonen". I mitt huvud gick inte detta riktigt ihop med vad jag söker.

Någon som har något bra tips?

Kriterier: Låg vikt, kraftigt "dimbar"
Behöver ej vara SmartTV då vi har chromecast.
Gärna on a budget så att säga.

Mvh
Pascal

Permalänk
Medlem

Varenda skärm eller TV jag någonsin sett har varit "dimbar".

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker att många skärmar med IPS-panel går att köra med riktigt svagt bakgrundsljus. Har både en Dell och en Asus som kan bli mörka och behagliga

Permalänk
Medlem

Jag antar att du är ute efter TV’ns inställning för ”Ljusstyrka”. Titta på modeller där du har så få knapptryckningar som möjligt för att komma fram till den inställningen alt. en modell där du kan skapa flera olika profiler/förinställningar.
Du kommer inte vilja ha samma ljusstyrka i ett bäcksvart rum som på dagen eller ens om du har några läslampor påslagna.

Permalänk
Bildexpert 📺

Som skrivet - alla TV kan sänka sin ljusstyrka, även om det skiljer sig hur mycket man kan sänka. En hel del modeller i den bättre klassen har också en ljussensor som anpassar sig automatiskt efter rummets ljusnivå. Även om dessa lösningar kan fungera sisådär.

De modeller som snabbast når en inställning för ljusstyrkan är vad jag sett Sonys modeller med det modernare gränsnittet där ljusstyrkan dyker upp som en pop-up-meny. Då är det för 2019-modellerna XG85 och högre som gäller troligtvis. Har inte sett menyerna på enklare 2019-modeller, men den systemkrets som associeras med det nya gränssnittet finns inte på enklare modeller.

Samsung 2019 kommer åt bildinställningar via hemmenyn och man slipper jaga genom hela menyn. Dock inte lika snabbt som på Sonyn. LG:s menyer är generellt snabba om man håller in kugghjulet så når man bildmenyn direkt. Men måste fortfarande klicka en del och backa ur menyer. Fördel LG är flera bildminnen så att man kan förprogrammera inställningar för olika nivåer av ljus hyfsat snabbt byta bildminne. Philips är nog sämst här då inställningen ligger som "kontrast" och måste nås via rätt så besvärlig menynavigering. Det är också flera Philips-modeller där man inte kan sänka ljusstyrkan särskilt långt. Men då har Philips också en uttalad filosofi om att passa med de ljusa vardagsrummen.

Och ljust det: På en TV är det sällan inställningen som heter "ljusstyrka" faktisk påverkar ljusstyrkan. Är på rak arm endast Sony som har valt det namnet. Reglaget som heter "Ljus" eller "Ljusstyrka" är oftast ett reglage för att ankra vad du har svart i bilden.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svaren.
Då jag får gå på en en lägre budget så verkar det som att det inte spelar så stor roll vilken tv jag tar.
Lär bli en sådan här:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/26255/tcl-32-es5...