Permalänk
Medlem

@Dockland: Riktade du frågan mot någon speciell?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Nja. Galet blev det, men man hade faktiskt räknat med den biten också, även om man hade räknat fel Fast hur fel det var tvistas det väl lite om.

Jo man missade det här med att inte proppa igen sjukhusen, sen hymlar man för mycket om dödstalen, viruset kommer att skörda sina offer, Löfven gick ju ut med tusentals bara i Sverige och sannolikt blir det så.

Jag kan tänka mig ett land i världen som klarar en total lockdown under en längre tid och det är Nya Zeeland för de har förutsättningarna.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@Dockland: Riktade du frågan mot någon speciell?

Nej, allmänt oriktad till everyhopa

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Anledningen till att jag inte tycker dödsfall är intressant just nu är för att det är så få att osäkerheten blir stor. Hur introducerades viruset, var det i en grupp relativt unga, eller en grupp äldre. Hur lång tid tog det till att det spred sig till riskgrupper. Hade man några "satan också" incidenter där någon smittad person åkte runkt och infekterade sjuttielva äldreboenden tidigt. Det kan ju ge alltifrån väldigt låg till väldigt hög andel döda. Sådana faktorer får man inte med i sina antaganden och när man då räknar på ~50 döda så blir kalkylerna, iaf i mina ögon, rätt meningslösa för att osäkerheten är alldeles för hög. Jag skulle tro att även vid 1000 döda så är antalet för få för att kunna dra några slutsatser, men det är inget jag med säkerhet vet förstås.

Om du inte har sett videon som förklarar Covid Trends diagram så tycker jag du ska kolla upp den på youtube. Det är väl spenderad tid. Sök på "minutephysics" så hittar du den.

Jag förstår hur du tänker, men jag är fortfarande av uppfattningen att det där jämnar ut sig rätt ordentligt redan vid ~50 döda.
Dödligheten är trots allt "bara" i storleksordningen 1%. Det är alltså rimligt att tro att det smittats över 5000 personer i Finland.
Det är en så pass stor grupp att en enskild individs ageranden inte blir värst avgörande för helhetsbilden.
Värst många slutsatser kan man ju inte dra, jag menar bara att antalet döda ger en indikation på hur omfattande spridningen har varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag hade försökt göra som man gjort i övriga länder i Europa. Jag tycker det ger dåliga signaler att vi i Sverige ska vara så speciella. Men det är så typiskt Svenskt. Det har redan skadat Sveriges rykte. Det viktiga här är istället att vara ledande i integration och jämställdighet.

Kan rekommendera dig att kika på Varför avviker Sveriges Corona strategi med Henrik Jönsson.

Man kan ju jämföra det med att de flesta tar ansvar och drar ner på sociala kontakter, vilket kan vara ganska uppoffrande, men så ser ni några som gör precis raka motsatsen och antagligen förstör för alla andra. Skulle inte det skapa en viss irritation?

Hursomhelst, gymnasium, universitet och högskolor har löst det med distansutbildning. Fungerar för väldigt många. Många tycker till och med det är bättre än att behöva vara på plats. Det blir mer tid över till annat.

Herrejistanes, den pajasen...har sett någon video någon gång med honom, men kan bara inte ta det han säger seriöst. Han blandar lösryckta citat med direkta förvanskningar. Den videon jag såg var direkt propaganda, jag har mycket svårt att tro att han ändrat sig drastiskt. Det är inte ofta jag får totalspatt på vad folk länkar till på youtube, men det där klarar jag bara inte av...brr...

Poängen är nog inte att vara speciella, poängen är att göra det som är bäst för Sverige. Det som är bäst för andra måste inte vara bäst här. Sedan förstår jag inte riktigt hur integration och jämställdhet kommer in i bilden?

Man kan nog utgå från att de som räknar på effekterna av frivillig instansiering är medvetna om att inte alla kommer att följa råden. Något som f.ö. även gäller om man faktiskt inför tvingande karantän. Det finns en anledning till att man i en hel del länder har polis/militär som patrullerar och kontrollerar om folk faktiskt har en vettig anledning att vara ute.

Sedan kan man ju undra varför det blir mer tid över att att plugga på distans? Jag tänker mig att en likvärdig utbildningsnivå hemma bör ta lika mycket tid i anspråk som om man går i skolan? Iofs sparar man in tid genom att slippa ta sig fram och tillbaka till skolan, men det bör väl ändå vara en förhållandevis liten del av den totala tiden. Problemet med att ha de lägre årskurserna hemma är dels att det i många fall kommer att behöva vara föräldrar hemma och dels kan jag tänka mig att många i den åldern inte är tillräckligt mogna för att sköta lärandet på ett vettigt sätt om man ska vara hemma. Men frågan är fortfarande om yngre barn faktiskt är smittdrivande? Som jag förstod det så var barn inte smittdrivande på samma sätt som vid exempelvis magsjukevirus eller vanliga förkylningar. Om detta stämmer så tjänar man inte speciellt mycket på att hålla barnen hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag hade försökt göra som man gjort i övriga länder i Europa. Jag tycker det ger dåliga signaler att vi i Sverige ska vara så speciella. Men det är så typiskt Svenskt. Det har redan skadat Sveriges rykte. Det viktiga här är istället att vara ledande i integration och jämställdighet.

Kan rekommendera dig att kika på Varför avviker Sveriges Corona strategi med Henrik Jönsson.

Man kan ju jämföra det med att de flesta tar ansvar och drar ner på sociala kontakter, vilket kan vara ganska uppoffrande, men så ser ni några som gör precis raka motsatsen och antagligen förstör för alla andra. Skulle inte det skapa en viss irritation?

Hursomhelst, gymnasium, universitet och högskolor har löst det med distansutbildning. Fungerar för väldigt många. Många tycker till och med det är bättre än att behöva vara på plats. Det blir mer tid över till annat.

Tänker du på lock down/utegångsförbud så kan inte sverige göra det i detta nu, det håller på att ändras dock.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Sen är frågan hur många som skulle följa utegångsförbudet, och vilka effekter det skulle ha på allmänna förtroendet.

Som jag ältat väldigt många gånger skulle det ha en sannolikt negativ effekt på alla andra markörer för folkhälsan, och än mer kraftig negativ påverkan på vår nationalekonomi än vad det redan har. Dessa effekter ser vi i länder som har fullständig karantän, där t.ex. såna här lokala myndigheter i Storbritannien gör en grav fadäs och allvarligt skadar deras eget förtroende:

https://twitter.com/CambridgeCops/status/1248527425379713025

Om länken är död är här citatet:

Citat:

Officers visited Tesco Barhill this morning as part of their patrols around supermarkets and green spaces this weekend. Good to see everyone was abiding by social distancing measures and the non essential aisles were empty. #1732

Säkert oskyldigt tänkt, men skadan skedd för den som är redo att starta drev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag förstår hur du tänker, men jag är fortfarande av uppfattningen att det där jämnar ut sig rätt ordentligt redan vid ~50 döda.
Dödligheten är trots allt "bara" i storleksordningen 1%. Det är alltså rimligt att tro att det smittats över 5000 personer i Finland.
Det är en så pass stor grupp att en enskild individs ageranden inte blir värst avgörande för helhetsbilden.
Värst många slutsatser kan man ju inte dra, jag menar bara att antalet döda ger en indikation på hur omfattande spridningen har varit.

Det jag kollar mest på är hur "aggressiv" expontentialkurva ett land följer är och när man lyckas bryta sig loss från den. Var på kurvan man är spelar inte så stor roll, för om man inte bryter sig loss så kommer både antal smittade och och döda snart nog nå ännu mer tragiska nivåer.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Sen är frågan hur många som skulle följa utegångsförbudet, och vilka effekter det skulle ha på allmänna förtroendet.

Som jag ältat väldigt många gånger skulle det ha en sannolikt negativ effekt på alla andra markörer för folkhälsan, och än mer kraftig negativ påverkan på vår nationalekonomi än vad det redan har. Dessa effekter ser vi i länder som har fullständig karantän, där t.ex. såna här lokala myndigheter i Storbritannien gör en grav fadäs och allvarligt skadar deras eget förtroende:

https://twitter.com/CambridgeCops/status/1248527425379713025

Om länken är död är här citatet:

https://images-ext-1.discordapp.net/external/3qJAfE8q0wolalQz_oC3K88WppJOza7PV5FGSeIw5U4/https/pbs.twimg.com/media/EVOpE3XUwAAm_g3.jpg%3Alarge?width=421&height=561

Säkert oskyldigt tänkt, men skadan skedd för den som är redo att starta drev.

Öh, jag är nog korkad eller nåt, men du får nog förklara den här för mig

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tänker du på lock down/utegångsförbud så kan inte sverige göra det i detta nu, det håller på att ändras dock.

Hur menar du? Utegångsförbud tror jag faktiskt att regeringsformen tillåter, men däremot är väl frågan om vi har poliser nog att se till att det efterlevs.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yonie:

Sen är frågan hur många som skulle följa utegångsförbudet, och vilka effekter det skulle ha på allmänna förtroendet.

Som jag ältat väldigt många gånger skulle det ha en sannolikt negativ effekt på alla andra markörer för folkhälsan, och än mer kraftig negativ påverkan på vår nationalekonomi än vad det redan har. Dessa effekter ser vi i länder som har fullständig karantän, där t.ex. såna här lokala myndigheter i Storbritannien gör en grav fadäs och allvarligt skadar deras eget förtroende:

https://twitter.com/CambridgeCops/status/1248527425379713025

Om länken är död är här citatet:

https://images-ext-1.discordapp.net/external/3qJAfE8q0wolalQz_oC3K88WppJOza7PV5FGSeIw5U4/https/pbs.twimg.com/media/EVOpE3XUwAAm_g3.jpg%3Alarge?width=421&height=561

Säkert oskyldigt tänkt, men skadan skedd för den som är redo att starta drev.

På tal om sånt så har jag läst om flera högt uppsatta personer i olika länder som trotsat utegångsförbudet som de själva varit med att ta fram. Ja, till och med någon hälsominister i något land bröt mot det utegångsförbudet personen var med att ta fram för landet. Snacka om att sumpa förtroendet för myndigheter.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur menar du? Utegångsförbud tror jag faktiskt att regeringsformen tillåter, men däremot är väl frågan om vi har poliser nog att se till att det efterlevs.

För att kunna införa utgångsförbud så måste statsmakten mig veterligen införa undantagstillstånd, vilket då ger den rätt att införa restriktioner mot människors friheter och rättigheter som te.x utegångsförbud och vid undantagstillstånd kan även militär agera som kontrollenhet för att se till att ett eventuellt utegångsförbud efterlevs.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag är tacksam att Folkhälsomyndigheten uppdaterar sina siffror på dödstal retroaktivt. Jag har inte sett att något annat land följer upp äldre siffror lika bra. När jag säger "äldre" menar jag två, tre dagar gamla siffror. Det betyder att svenska epidemiologer har bättre förutsättningar än kollegor i andra länder. Sedan finns det så klart en bias i mitt påstående också, i och med att jag inte följt upp andra länder lika tydligt. Men, det beror till stor del också på att få andra länder redovisar lika tydligt som Sverige.

Här är en tabell och ett diagram som visar hur Folkhälsomyndigeten uppdaterar sina siffror successivt. Det krävs en stark organisation för att klara av det, i motvind. Jag var kritisk när siffrorna skevade för någon vecka sedan men det här är imponerande. Jag har här valt att lyfta tabellen och dess siffror och dölja det sammanfattande diagrammet; de visar ändå samma sak, och jag hoppas att det markerar siffrornas betydelse för kommande beslut.

Det tråkiga är att de förbättrade siffrorna visar att det är värre än vad man tidigare visat. Fast, man visar det. Det gör inte andra länder, vilket gör att man i längden vinner i trovärdighet men kanske inte det kortsiktiga politiska rävspelet.

Datum

Apr-2

Apr-3

Apr-4

Apr-5

Apr-6

Apr-7

Apr-8

Apr-9

Apr-10

Mar-11

1

1

1

1

1

1

1

1

Mar-12

0

0

0

0

0

0

0

Mar-13

1

1

1

1

1

1

1

1

1

Mar-14

1

1

1

1

1

1

1

1

1

Mar-15

2

2

2

2

2

2

2

2

2

Mar-16

2

2

2

2

2

2

2

2

2

Mar-17

1

1

1

1

1

1

2

2

2

Mar-18

6

6

6

6

6

6

6

6

6

Mar-19

7

7

7

7

7

7

7

7

7

Mar-20

9

9

9

9

9

9

10

10

10

Mar-21

8

8

8

8

8

8

7

7

7

Mar-22

11

11

11

11

11

11

11

12

12

Mar-23

8

9

9

9

10

11

11

11

11

Mar-24

16

16

16

16

16

17

18

20

20

Mar-25

22

22

23

24

24

24

25

25

25

Mar-26

27

27

27

27

28

30

29

30

30

Mar-27

31

31

31

32

33

33

33

32

32

Mar-28

26

29

29

29

29

31

31

34

34

Mar-29

25

27

28

29

31

32

34

37

37

Mar-30

26

30

30

30

32

38

38

41

41

Mar-31

26

33

36

36

36

37

36

42

42

Apr-1

13

23

25

31

35

40

42

45

47

Apr-2

5

22

36

43

47

55

59

65

67

Apr-3

2

18

22

34

49

54

58

64

Apr-4

1

6

17

40

48

54

57

Apr-5

15

1

23

49

58

67

75

Apr-6

13

37

55

66

74

Apr-7

2

36

53

60

Apr-8

6

47

67

Apr-9

3

20

Apr-10

3

Saknas

9

12

15

17

20

17

24

12

13

Summa

282

332

388

401

477

591

687

793

870

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

För att kunna införa utgångsförbud så måste statsmakten mig veterligen införa undantagstillstånd, vilket då ger den rätt att införa restriktioner mot människors friheter och rättigheter som te.x utegångsförbud och vid undantagstillstånd kan även militär agera som kontrollenhet för att se till att ett eventuellt utegångsförbud efterlevs.

Jag är ingen jurist, men regeringsformen 2 kap 20-25 §§ ser ut att tillåta inskränkningar i bl.a. rörelsefrihet. Jag ser inget om att undantagstillstånd krävs, men jag är som sagt ingen jurist.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har undrar samma sak. Den bästa info jag hittar om läget är detta:
https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-maste-sluta-hem...

Mao så är det fler som reagerat på det men det verkar alltså inte finnas tillgängligt.

————————

https://kvartal.se/artiklar/hardare-prioriteringar-gors-redan...
Tyvärr var jag nog inte så fel ut angående prio och att hålla platser lediga, jag har förutom länkad artikel fått höra från två andra håll att dessa ”hårdare” prioriteringar redan tillämpas (en bekant som är läkare i Sthlm & en anhörig till en inlagd i riskgrupp).

Tack, men artikeln verkar vara låst för mig. Dock skönt att veta att det finns fler som efterfrågar det.

Känns som transparens är något som behöver bättras på ganska ordentligt, både av Folkhälsomyndigheten och regionerna. Blir allt mer kritiskt dag för dag mot hur pandemin hanteras av Sverige, och det behöver jag inte utländska medier till hjälp för att inse. Det blir galet när Folkhälsomyndigheten säger att man inte direkt kan jämföra oss med andra länder/områden, då metoderna för uträkningarna, demografin och faserna i utvecklingen kan skilja sig åt, men hur ska vi veta det utan att få tillgång till hur de själva analyserat? Allt hänger på deras ord just nu och det är inte gott nog för mig. Jag vill veta hur de tänker för att jag ska köpa deras okonventionella strategi.
Känns inte heller bra när andra experter på områden kraftigt kritiserar hanteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur menar du? Utegångsförbud tror jag faktiskt att regeringsformen tillåter, men däremot är väl frågan om vi har poliser nog att se till att det efterlevs.

Det var uppe härom dagen, och det finns någon lag om rörelsefrihet, som förvisso går att inskränka, men då väldigt lokalt, en byggnad, hus eller liknande.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-kan-sverige-inte-...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Öh, jag är nog korkad eller nåt, men du får nog förklara den här för mig

Det som satte eld i ögonen på folk var alltså hur ett twitterkonto för en lokal polisstyrka pratade om hur konstaplar hade patrullerat livsmedelsbutiker. De anmärkte sen på att social distans följdes, och att icke-nödvändiga varugångar var tomma.

Reaktionen var alltså hur man formulerade sig, då "icke-nödvändiga gångar" tolkades som om polisen ansåg vissa typer av varor i butiken inte skäliga nog för ett besök. Det var lite väl 1984 i hur man formulerade sig, och styrkan fick sedermera en riktig avhyvling från Twitter-allmänheten.

Skrivet av AplAy:

På tal om sånt så har jag läst om flera högt uppsatta personer i olika länder som trotsat utegångsförbudet som de själva varit med att ta fram. Ja, till och med någon hälsominister i något land bröt mot det utegångsförbudet personen var med att ta fram för landet. Snacka om att sumpa förtroendet för myndigheter.

Skottlands nu f.d. hälsominister, Catherine Calderwood. https://www.theguardian.com/uk-news/2020/apr/05/scotland-chief-medical-officer-seen-flouting-lockdown-advice-catherine-calderwood

Jag tror hennes hybris bäst summeras:

Citat:

Scotland’s chief medical officer, Catherine Calderwood, has quit after facing intense criticism for breaking her own rules to twice visit her second home during the coronavirus outbreak.

She also revealed that despite being the voice of the Scottish government’s public information campaign urging people to avoid all non-essential travel, she and her husband had visited Earlsferry the previous weekend – something she and the government did not disclose until Sunday afternoon.

En person vars egna regler inte appliceras på en själv alltså, för att besöka hennes andra hem. Inte nödvändigtvis sommarstuga, utan andra hem. Läs artikeln, är ni snälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur menar du? Utegångsförbud tror jag faktiskt att regeringsformen tillåter, men däremot är väl frågan om vi har poliser nog att se till att det efterlevs.

Ser inte problemet, sätt böterna till en kvarts miljon och drar in all välfärd i 5år för individen så behöver du knappt några poliser. Skriver de inte på väntar det 3års fängelse också, problemet löst på mindre än en minut.
Är alla instängda hemma behövs det knappt några poliser till nåt annat heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ser inte problemet, sätt böterna till en kvarts miljon och drar in all välfärd i 5år för individen så behöver du knappt några poliser. Skriver de inte på väntar det 3års fängelse också, problemet löst på mindre än en minut.
Är alla instängda hemma behövs det knappt några poliser till nåt annat heller.

Och det hade du tänkt att vem skulle acceptera? Det här hårda tugget låter ju tufft och häftigt, men det skulle inte hålla länge vid diskussionsbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ser inte problemet, sätt böterna till en kvarts miljon och drar in all välfärd i 5år för individen så behöver du knappt några poliser. Skriver de inte på väntar det 3års fängelse också, problemet löst på mindre än en minut.
Är alla instängda hemma behövs det knappt några poliser till nåt annat heller.

Hur skulle man kringgå lag menar du? Samt stifta nya lagar på några veckor? Nya straffskalor? Nya brott/straff?
Låter det görbart tycker du? Du tror inte på det själv, utan skriver nog i affekt gissar jag.

Här finns info:

https://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/riksdagens-up...

Att du inte ser problemet kan jag förtydliga, det är för vi lever i en demokrati.

förtydligande
Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Och nu är Tjeckien, Norge, Danmark, och Österrike på väg att lätta på restriktionerna. Utan att ha nått någon topp...

Väntar med spänning på att höra från de som tyckte att Sverige skulle göra mer som Norge och Danmark....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och nu är Tjeckien, Norge, Danmark, och Österrike på väg att lätta på restriktionerna. Utan att ha nått någon topp...

Väntar med spänning på att höra från de som tyckte att Sverige skulle göra mer som Norge och Danmark....

Huh? Vad är vitsen innan där finns vaccin tro? Då var väl själva nedstängningen helt meningslös?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Tack, men artikeln verkar vara låst för mig. Dock skönt att veta att det finns fler som efterfrågar det.

Känns som transparens är något som behöver bättras på ganska ordentligt, både av Folkhälsomyndigheten och regionerna. Blir allt mer kritiskt dag för dag mot hur pandemin hanteras av Sverige, och det behöver jag inte utländska medier till hjälp för att inse. Det blir galet när Folkhälsomyndigheten säger att man inte direkt kan jämföra oss med andra länder/områden, då metoderna för uträkningarna, demografin och faserna i utvecklingen kan skilja sig åt, men hur ska vi veta det utan att få tillgång till hur de själva analyserat? Allt hänger på deras ord just nu och det är inte gott nog för mig. Jag vill veta hur de tänker för att jag ska köpa deras okonventionella strategi.
Känns inte heller bra när andra experter på områden kraftigt kritiserar hanteringen.

Det känns som att du råkar lägga bevisbördan på fel ställe. Om Folkhälsomyndigheten säger att det går att jämföra siffror mellan olika länder så måste väl de veta om att siffrorna är framtagna på liknande sätt. Det handlar inte om att de vet om att de mäts på andra sätt, utan att så länge de inte vet om att de mäts lika så vill de inte säga att man kan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Huh? Vad är vitsen innan där finns vaccin tro? Då var väl själva nedstängningen helt meningslös?

Ja.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Att sätta in en karantän nu är nog försent. Skulle man gjort det så hade det haft mest effekt inför påsk ledigheten. Nu är Stockholmarna ute på andra orter, resultatet av det ser vi nog först om c.a två veckor om det har någon effekt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Att sätta in en karantän nu är nog försent. Skulle man gjort det så hade det haft mest effekt inför påsk ledigheten. Nu är Stockholmarna ute på andra orter, resultatet av det ser vi nog först om c.a två veckor om det har någon effekt alls.

Det sätts inte in någon karantän i Sverige, eller har jag missat något?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Usch vilken tondöv bild om jag tolkar rätt att den var riktad mot någon som drabbats av COVID-19?

Jag menar med konstruktiv kritik när jag säger detta: upphör genast med att leva som om ingenting har hänt i världen. Om en månad kanske någon i den där bilden inte finns kvar i detta universum längre.

Denna sommar KAN bli den dödligaste i Sveriges moderna historia om majoriteten av befolkningen (som finns främst i södra Sverige?) lever som om ingenting har hänt för ett par månader sedan.

Tänk alla barn som kommer att bli utan föräldrar denna sommar. Tänk alla barn som inte kommer ha någon farmor, farfar, mormor eller morfar att ringa till längre för de var där och oaktsamt smittade dem.

Tragiskt att narcissismen och kortsiktigt tänkande i sig har blivit en global pandemi. Få människor verkar vilja offra ett år av sina liv för att på så vis låta andra och sig själva få leva flera dussintals år till.

Men men, sommarledighet verkar vara viktigare än människoliv i just Sverige. Jag är oerhört tacksam att jag inte bor i Dödliga Södra Sverige. Troligen bara en tidsfråga innan Norrland också blir lika drabbat som Wuholm.

Du skulle bara veta hur många som arbetar med elände skojar om det. Ett sätt att hantera situationen. Det är inte nyttigt att gå och tänka på allt elände som kan hända. Var dag har sin tid.

Matteus 6:34
Gör eder alltså icke bekymmer för morgondagen, ty morgondagen skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Det sätts inte in någon karantän i Sverige, eller har jag missat något?

Nej ingen karantän, trodde diskutionen handlade om karantän om man dömer på senaste inläggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Att sätta in en karantän nu är nog försent. Skulle man gjort det så hade det haft mest effekt inför påsk ledigheten. Nu är Stockholmarna ute på andra orter, resultatet av det ser vi nog först om c.a två veckor om det har någon effekt alls.

Ge oss lite fakta över hur många Stockholmare till skillnad mot andra stadsbor/bönder som transporterar sig till andra orter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Ge oss lite fakta över hur många Stockholmare till skillnad mot andra stadsbor/bönder som transporterar sig till andra orter.

Jag sitter inte på Regeringens övervakningsverktyg, så jag måste lita på artiklar som denna :

https://www.expressen.se/gt/tegnell-boende-ska-inte-behova-la...