Permalänk
Medlem

nätverksskrivare

Jag har en skrivare som jag vill ha som nätverksskrivare, den är kopplad till en dator med win 98.
Men när jag försöker lägga till den som nätverksskrivare så säger den att fel drivrutiner är installerade (de andra datorerna har win xp).
Jag förstår att 98-drivrutinerna inte fungerar på xp men borde det inte fungera ändå?

Permalänk
Medlem

Nej det funkar inte.

In med CD-skivan som har drivisarna på XP-datorn och leta upp dom, installera och vips......... så funkar det.

Det måste vara några filer som inte funkar ihop, hade man haft NT 4 som printerserver hade det säkert funkat bra. Win 98 är ju väldigt gammalt och byggt helt annorlunda än Win XP.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk

Jag har min skrivare kopplad till en dator med NT4 på. Men jag får det inte att fungera med XP. Det är en HP dj720c och HP har inga drivrutiner för den till XP utan dom drivrutinerna finns redan i XP.
Problemet är bara att när jag ska installera den som nätverksskrivare så vill XP hämta drivrutinerna från maskinen med NT4 och klagar sedan på att det inte finns några drivrutiner.
När jag körde 2000 så löste jag detta problem genom att installera skrivaren och "skapa" en LPT-port som pekade på nätverksskrivaren. Det alternativet finns inte i XP.

Någon som har något förslag?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Jag har min skrivare kopplad till en dator med NT4 på. Men jag får det inte att fungera med XP. Det är en HP dj720c och HP har inga drivrutiner för den till XP utan dom drivrutinerna finns redan i XP.
Problemet är bara att när jag ska installera den som nätverksskrivare så vill XP hämta drivrutinerna från maskinen med NT4 och klagar sedan på att det inte finns några drivrutiner.
När jag körde 2000 så löste jag detta problem genom att installera skrivaren och "skapa" en LPT-port som pekade på nätverksskrivaren. Det alternativet finns inte i XP.

Någon som har något förslag?

Vad händer om du installerar skrivaren manuellt och väljer rätt skrivare i listan?

Permalänk

Då måste jag välja vilken port den ska installeras på. Kan inte välja nätverk då.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Då måste jag välja vilken port den ska installeras på. Kan inte välja nätverk då.

Min tanke var att man väljer någon annan port ex. LTP1 fast skrivaren inte finns där. Man skiter i om det inte fungerar men får en installerad skrivare. Man går sedan in på egenskaper för denna och fixar ordning med portar så att det stämmer.

En tanke, kan fungera om systemet inte gnäller :).

Permalänk

Fungerar tyvärr inte. Inte vad jag kunnat hitta iaf.
Antingen så kan man installera en lokal skrivare eller en nätverksskrivare. Inte göra om en lokal till nätverk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Fungerar tyvärr inte. Inte vad jag kunnat hitta iaf.
Antingen så kan man installera en lokal skrivare eller en nätverksskrivare. Inte göra om en lokal till nätverk.

Vad händer om du skapar en TCP/IP-port till skrivaren?

Permalänk

Vet ej. Hur delar jag ut skrivaren på NT4-maskinen så det går att ansluta till den via en TCP/IP-port?