Permalänk
Medlem

Renderingsdator runt 30k-40k

Hej!
jag och min kollega har just fått en förfrågan i vårat företag av en kund vi redan jobbar åt att börja animera instruktionsvideos. Vi utvecklar idag produkter åt företaget i 3D-Cad och renderar de mesta av produktbilderna. Vi sitter båda med Mac och använder AutoDesk Fusion 360 där vi utnyttjar Fusion 360s molntjänst för bildrendering. Fusion 360 har möjligheten att skapa animationer men det blir inte den slutfinnish som kunden är ute efter. Lååångt ifrån en bra renderingskvalitet. Vi har därför nu tittat lite på Blender som ett alternativ för att skapa animationerna i. Företaget kan tänka sig att investera i en renderingsdator till oss runt 30 000kr - 40 000kr.

Så jag vänder mig nu till er för att få hjälp med det här. Är det så enkelt att vi bara behöver plocka ihop en PC med i9, 64MB RAM och ett RTX 2080 TI eller ska man bygga renderingsfarm av Mac Minis eller något rackmonterat serverliknande? Vad vet jag?? Alla vinklar och åsikter är av intresse och fyll gärna i med ytterligare info om det är något jag glömt.

Permalänk

@Tender: Vad är det ni vill animera? Kanske är bättre med Autodesk Maya istället för Blender? Det är extremt hög nivå på kvalitéen på det programmet och tror du kan skaffa en indie-licens för 250$ om året, är du student kan du få det gratis t.o.m, dock kanske inte kan använda det för att tjäna pengar då.

Vad gäller datorn tror jag att den enkla lösningen du föreslog kommer räcka bra, men att du kanske kan tjäna in lite pengar på vissa delar om du sätter dig in med vilka komponenter det är som gör det huvuudsakliga arbetet! Lycka till

Permalänk
Medlem

Blender har sedan 2.8 versionen en ny renderingsmotor som heter Eevee, den kör helt på grafikkortet och renderar varje bild väldigt mycket snabbare än om man strålspårar med Cycles (som är deras vanliga renderingsmotor) Detta är ju främst av vikt när man gör animeringar eftersom man då vill rendera väldigt många frames.

Renderar man med Cycles (ray-tracing) så är också 2080 Ti bra för då kan man köra med CUDA eller Optix kombinerat med så många CPU-kärnor som möjligt.

Min rekommendation är 2080 Ti och Ryzen 3950x eller threadripper beroende på budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tender:

Så jag vänder mig nu till er för att få hjälp med det här. Är det så enkelt att vi bara behöver plocka ihop en PC med i9, 64MB RAM och ett RTX 2080 TI.

Ja. CPU rendering är bara värt om man ska göra stora scener och har en renderingsfarm. Vi snackar veckor istället för timmar jämfört med GPU-rendering som liten studio eller frilansare med begränsade resurser.

Beroende på vilket program ni vill arbeta i så rekommenderar jag Redshift eller Octane. Redshift finns dock inte till Blender än men är på gång. Båda har sina pros och cons men på det stora hela fungerar dem på samma sätt. Notera att dessa motorer är baserade på CUDA och fungerar inte med AMD-kort.

Har personligen aldrig använt Blender men det funkar säkert fint för era ändamål, annars har ni Maya eller C4D som har ganska låg tröskel om man har baskunskaper i 3D vilket ni har. Maxon som äger C4D köpte Redshift för ganska exakt ett år sen nu så man kan köpa en bundle med båda programmen, alternativt prenumerera månadsvis.