High-End Dator för krävande Spelutveckling, 40tkr budget

Permalänk

High-End Dator för krävande Spelutveckling, 40tkr budget

Hej!

Jag pluggar mitt sista år till Civilingenjör inom Datateknik och har ett stort intresse av berättelser, teman, ritning och spel. Jag tänkte därför kombinera dessa intressen och börja spelprogrammera.

Efter research tror jag att jag kommer använda mig av spelmotorn Unreal Engine 4 samt något 3d-modelleringsprogram såsom Zbrush/Blender/3D Max/Maya.

Detta är enbart en hobby och budgetten är hög, skulle kunna säga max 40 000kr för dator + 2 skärmar, tangentbord, mus. Jag är dock lite osäker på vilken prestanda som faktiskt behövs för att bygga en framtidssäker dator inom detta område. Jag har dessutom lite krav på de olika delarna:

Överliggande krav - Vitt tema på allting!

Datorkrav - Vitt tema med Chassit: Fractal Design Define 7 med Fönster
(Moderkortet behöver ej vara vitt, men helst en enhetlig färg)

Skärmkrav - 1440p 27'' 144hz+ IPS/VA (Svårt att hitta vit, kan alltså va vilken färg som helst för jag kommer måla denna vit)
(Den andra skärmen behöver ej va 144hz)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppskattar ifall någon skulle kunna ta sig tiden att sätta ihop en build med en kort förklaring till valet av komponenter då detta skulle hjälpa mig väldigt mycket!

Permalänk
Medlem

@Chrilleeeeeeeee: Detta är en svår fråga, och tror att enbart du själv vet vad du behöver för att matcha ditt behov. Om du ska arbeta i sådana avancerade program, så antar man att användaren oftast vet vad denne själv behöver.

Permalänk

@Spidey:

Jo det är en väldigt svår fråga för mig också, hoppades på att någon här skulle tycka att den var relativt lätt!

Men jag vet att exempelvis Unreal Engine är primärt Single-thread men vid byggning av ljus är det väldigt optimerat för Multi-thread, men kommer isåfall en 3900x räcka eller behöver man gå upp till threadrippers?

RAM är dessutom väldigt viktigt, men kommer 32GB att räcka? Isåfall kommer det fungera med 4x8 GB 3600Mhz CL16 då de flesta moderkorten enbart har standardstöd för 3200Mhz och det är lättare att överklocka med 2 RAM-platser? Skulle det på motsvarande sätt inte vara möjligt att köra 4x16 3600 Mhz CL16? Så då istället kanske köra 2x16 3600 Mhz CL16?

Många frågor som jag inte vet särskilt mycket om. Samt vad är de viktigtaste komponenterna för 3d-modelleringsprogram samt videoredigering?

Permalänk

@Chrilleeeeeeeee: Jag köpte nyligen lite nya komponenter till min dator. Datorn kommer primärt användas för spelutveckling i UE4.

Kundvagn

Tidigare vet jag att jag sett tester där Intel cpuer preseterade bättre i just UE4 men det var första generations zen som de testade.
Jämförelse

Men AMD har ju verkligen fått upp singeltrådsprestandan och 3950x står ju sig väldigt bra både i singel och multitrådat. Tidigare satt jag på en 7820x och funderade på att bara uppgradera till en intel 10980xe (18 kärnig) men kände att ge AMD en chans igen. Tyckte inte att förlusten i singletrådad prestanda i kombination med den stora prisskillanden gjorde threadripper värt det.

Den gamla datorn har nu blivit en byggserver och har tänkt att köra lite tester för att de olika cpuerna men inte hunnit än.

Angående ram så efter en biosuppdatering så körde mina enligt spec (3600MHZ 16-19-19-39)

Hittils är jag nöjd men inte haft datorn länge än så vi får se om jag fortsätter vara nöjd eller inte.

I mitt system sitter även ett 1080ti för referens.

Permalänk

@kristofferf: Tack för inlägget, väldigt hjälpsamt!

Jag måste få fråga, har du sett någon användning av de 32 extra GB RAM? Tror du att det skulle påverka din utveckling nämnvärt att gå ner till 2x16GB RAM istället?

Permalänk

@Chrilleeeeeeeee: Bra fråga. Tror det är mest nödvändigt när man bygger stora lightmaps men även fint när man skall ha många program uppe samtidigt. Jag tror jag hade klarart mig på 32 som jag hade innan utan större problem men jag kände lite "better safe than sorry".

Permalänk

@kristofferf:

Jo det är samma tankegångar som jag har. RAM tillhör ju ändå de billigare komponenterna. Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

@Chrilleeeeeeeee: Hej! Jag jobbar som 3d grafiker och har arbetat inom allt inom spelutveckling till high end reklam/VR upplevelser för storföretag så som ABB etc.

ryzen 3950x är absolut bästa valet för processor, bra single core prestanda vilket vissa program fortfarande trivs bra med samt otroligt stark multicore som många renderingsprogram, spelmotorer, kompilers etc älskar.

Viktigt är ett starkt grafikkort från Nvidia. Cuda cores och vram är det viktigaste här. Ska du arbeta i väldigt stora filer så rekommenderar jag 2080ti vilket är ett utmärkt val när det kommer till spel och utveckling. Ett 2080 super är också väldigt bra beroende på om du klarar dig med grafikminnet vilket jag misstänker att du kommer göra utan problem.

Du klarar dig med 32 gb ram men såklart är 64 gb roligare och inte så dyrt (Det har jag haft i nästan alla workstations för spelutveckling och har även i min privata dator jag använder för frilansjobb)

Se till att du har ordentlig kylning och bra komponenter så är du i mål. Se även till att skärmen har bra färgåtergivning.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Samsung 49" C49RG90 Curved WQHD HDR QLED 32:9 kostar inte mycket mer än två LG 27" UltraGear 27GL83A QHD 144 Hz som du kollade på.

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@sarlucic: Mycket tacksam för att få en referens från industrin!

Jag har nu satt ihop denna varukorg som jag tror kommer fungera:
https://komponentkoll.se/bygg/qnUpA

Det är väldigt stort chassi med bra luftflöde samt en bra vattenkylare så tror detta kommer räcka. Och som du säger är även jag övertygad om att ett 2080 Super kommer räcka för utveckling på min nivå.

Vad tror du om builden?

Permalänk

@Eric Hjalmarsson:

Skärmen var väldigt intressant!

Men som jag förstår det är det två skärmar bredvid varandra och då kommer de inte vara centrerade va? För det känns som man kan öka sin produktivitet med en centrerad "main" skärm följt av en sidoskärm. Annars tycker jag att den såg riktigt cool ut faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

@sarlucic: Mycket tacksam för att få en referens från industrin!

Jag har nu satt ihop denna varukorg som jag tror kommer fungera:
https://komponentkoll.se/bygg/qnUpA

Det är väldigt stort chassi med bra luftflöde samt en bra vattenkylare så tror detta kommer räcka. Och som du säger är även jag övertygad om att ett 2080 Super kommer räcka för utveckling på min nivå.

Vad tror du om builden?

Det är fungerar nog ja, men jag skulle inte säga att det är prisvärt. "Toppkomponenter" ska du egentligen bara köpa om du absolut behöver den extra prestandan.

2080 super mot 2070 super kostar ~50% mer, ger runt 10% mer prestanda.

https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

Det där x570 kostar 2000 kr mer än ett bra b450 moderkort.

https://www.youtube.com/watch?v=J69aiJJEHzQ

Disken är visserligen bra, men frågan är hur stor skillnad det är på riktigt mot andra alternativ.

https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-force-mp600-m2-n...

Ram är en av de få grejerna som du kan komplettera efteråt. Mer ram gör heller ingen skillnad om du inte använder det. Skillnaden mellan 3200 och 3600 är kanske inte så stor i verkligheten.

https://www.techpowerup.com/review/amd-zen-2-memory-performan...

Sen behöver man såklart inte köpa det mest prisvärda som så och prestandan kan variera beroende på hur man använder det, men när du får relativt liten prestandaökning för en relativt står prisökning så kommer också värde också att falla snabbare.

Något åt det här hållet tycker jag är en bättre utgångspunkt:

Permalänk

@prpx: Tack så mycket för ditt svar, och jag tycker att du framför några viktiga poänger.

Det som personligen får mig att tänka efter är att jag är rädd att använda resonemanget: "En prisökning med X% ger enbart X/Y% (Y > 1) mer prestanda". Detta är på grund av två anledningar:

1 - Man kan ofta återanvända argumentet, exempelvis 2080 kostar mer än 2070 för lite mer prestanda, men 2070 kostar mer än 2060 för bara lite mer prestanda, o.s.v.

2 - Alla små skillander ackumuleras, d.v.s sparar man in på alla komponenter så kommer det bli märkbara skillnader.

Sen är framtidssäkerhet en viktig sak för mig, ty denna summan är så stor att jag vill kunna förväntas använda datorn åtminstone 5 år. Det jag känner när jag ser builden som du föreslog är att den är väldigt begränsad och vill jag förbättra den i framtiden kommer det bli som att betala fullpris för det jag tänkte köpa egentligen. Exempelvis nästa steg för varenda komponent kommer bli ganska dyrt och jag hade hellre lagt den summan direkt från start.

Vad tycker du om detta resonemanget? Uppskattar verkligen kritik ifall det låter knasigt.

Permalänk
Medlem

@Chrilleeeeeeeee: Tycker det ser väldigt bra ut, jag börjar dock fundera på om han ovan har rätt att 2070 super räcker för dig, nvidia kommer med nya kort i år om inte corona skjuter upp releasen. Så ett 2070 super kan du få nu för 5900 för ett som har bra reviews. Inte lika många cuda cores, men tillräckligt, kikar lite gpu-rendering benchmarks och du kan vänta 10 sekunder extra, samt att de scalar väldigt bra i sli/nvlink för just rendering om du skulle vilja lägga till flera senare. Så om det ger tillräcklig spelprestanda för dig så kör på det.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5156551
https://www.guru3d.com/articles_pages/kfa2_geforce_rtx_2070_s...

Permalänk

@sarlucic: Jo det är kanske sant. Just nu researchar jag enbart lämpliga komponenter och den prestanda som denna typen av arbete kräver. Jag ska faktsikt inte göra detta köp förrens i höst, så min förhoppning är att nästa generationens grafikkort har hunnit komma precis som du säger.

Just när det gäller Unreal Engine 4 så vet jag att den inte utnyttjar GPUn för beräkningar utan enbart för att rendera det som ska visas på skärmen, så där räcker nog t.o.m ett 2060 Super eller lägre. Men jag har mindre erfarenhet av ren 3D-modellering samt video redigering, skulle ett 2070 Super räcka för detta menar du? Vad har du haft för grafikkort på arbetet?

Permalänk
Medlem

Angående framtidssäkring :

I princip och generellt är det ingen produktutveckling som går så snabbt som IT, både hård- och mjukvara (men främst hårdvara)...

Därför är det klokaste att förlika sig med det faktumet, och räkna med att det som är optimalt idag... nog bara är standard inom kort framtid.

Så, bästa strategin är att löpande uppgradera, och bara efter behov inom en tidshorisont på ett par år... och slutligen: köp "ALDRIG" de grejor som är absolut bäst ute i handeln idag!
De pengar du INTE "kastar i sjön" i dag har du nytta av dels till framtida uppgraderingar, dels annat förstås. 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk

@m1k3_dd:

Jo jag förstår det men vart ska man dra gränsen isåfall? För de komponenterna jag har valt är redan inte "absolut bäst", långt ifrån dessvärre. Det är självklart att man kan spara in pengar på att välja mer prisvärda delar, men då får man heller kanske inte den önskvärda prestandan. Själva meningen med den här tråden är ju att hitta vilka komponenter som behövs för krävande spelutveckling med allt som det innebär, om det är möjligt med en Mid-Tier dator så vill ju inte jag såklart slänga pengar i sjön. Men att dömma utifrån vad jag har läst och andra med relevant erfarenhet här har svarat verkar det som att många bra komponenter kommer att behövas.