Permalänk
Medlem

Köpråd tv/dator

Hallå,

Jag har nyligen flyttat och sålde bl.a min 5.1 bioanläggning som jag tidigare haft, så nu börjar jag om från noll gällande ljudet i min lägenhet och har väldigt dålig koll på vad jag nu bör göra, så jag rådfrågar er.

Min lägenhet består av ett halvstort vardagsrum, det är öppen planlösning bl.a till köket. Min TV står längs med en vägg, och min dator står vänd åt andra hållet cirka 5 meter bort. Vad jag skulle vilja är att jag kan ha en ljudanläggning där jag både kan lyssna på musik från datorn via högtalarna, och så klart ha bra ljud när jag tittar på tv:n. Prio är tv:n ändå, att högtalarna inte står rätt osv när jag lyssnar från datorn är helt OK för mig. Är absolut ingen audiofil, och är inte så kräsen med detaljerna utan är mer ute efter en allmän kvalité. Jag har tittat på trådlösa anläggningar men har dålig koll på dessa. Kostar de bara en massa för lyxen att slippa sladdar eller är det smidigt? Jag undviker ju helst för mycket sladdar i vardagsrummet, jag kan ju gömma vissa sladdar under mattan etc. men jag är lite mot det i största allmänhet. Budget är ganska flytande, jag skulle kunna gå upp mot 4-5000 om det känns rätt, men jag hoppas väl kunna hitta något bra alternativ för hälften, kanske.

Är det någon som har något bra förslag?

Permalänk
Medlem

Vill du alltså ha 5.1, eller är det 2.0/2.1 som gäller?

Överlag så är trådlösa högtalare lite överhypat tycker jag, för man behöver ju ändå strömtillförsel till dem, så det blir ju inte helt trådlöst. I många rum kan man lika gärna dra sladdan runt då, så får man allt via en förstärkare.

Men, med det sagt så finns det fall där trådlöst är bra. Om högtalarna t.ex. står vid tv:n där du ändå har el bakom så kan du ju sen koppla dem till datorn som står i andra änden av rummet. Då får du ju också betala lite extra jämfört med trådat, men det kanske är värt det.

Ett förslag är Audio Pro:s olika högtalare. Audio Pro är svenskt, och har i alla fall tidigare (jag har haft ett par av deras produkter) varit bra och prisvärda med fin byggkvalitet. Just nu verkar de vara på väg att byta över till en ny serie, så deras nuvarande kan hittas till fina priser.

T.ex. så får du 2st T14 bluetooth-högtalare för 1990kr från CDON: https://cdon.se/hemelektronik/audio-pro-addon-t14-svart-bt-p4...

Det är inte de största högtalarna, men kvaliten borde vara bra.

Sen ska man ju vara medveten om att bluetooth inte är utan sina fel och brister, men du har ju alltid möjligheten att koppla dem med sladd också.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum