Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Så förstår jag dig rätt så gäller detta:
86,9% av alla sjuka var ickerökare = flest ickerökare
(Slår nu nedan ihop siffror för rökare och x-rökare)
77,9% av de som fick allvarliga symtom var ickerökare. = flest ickerökare
66,6 % av de som behövde respirator, intensivvård eller dog var ickerökare. = flest ickerökare

Förklara gärna hur du tänkte.

Så här ska man tänka:
Ej rökare: 927/793=85,54% Lindriga symtom
Ej rökare: 927/134=14,46% Allvarliga symtom
Ex rökare: 21/12=57,14% Lindriga symtom
Ex rökare: 21/9=42,86% Allvarliga symtom
Rökare: 137/108=78,83% Lindriga symtom
Rökare: 137/29=21,17% Allvarliga symtom

Då urvalet av Ex rökare är litet borde vi ta bort det då har vi bara:
Ej rökare: 927/793=85,54% Lindriga symtom
Ej rökare: 927/134=14,46% Allvarliga symtom
Rökare: 137/108=78,83% Lindriga symtom
Rökare: 137/29=21,17% Allvarliga symtom

21,17%/14,46%=1,46
Det är 46% högre risk för allvarliga symtom om du röker jämfört med att inte rökt.

Om jag förstår rätt är "Composite endpoint" dödsfall.
Då får vi
Rökare: 17/137=12,41% dog
Ej rökare: 44/927=4,75% dog

Tror det är bäst att inte röka.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Så här ska man tänka:
Ej rökare: 927/793=85,54% Lindriga symtom
Ej rökare: 927/134=14,46% Allvarliga symtom
Ex rökare: 21/12=57,14% Lindriga symtom
Ex rökare: 21/9=42,86% Allvarliga symtom
Rökare: 137/108=78,83% Lindriga symtom
Rökare: 137/29=21,17% Allvarliga symtom

Då urvalet av Ex rökare är litet borde vi ta bort det då har vi bara:
Ej rökare: 927/793=85,54% Lindriga symtom
Ej rökare: 927/134=14,46% Allvarliga symtom
Rökare: 137/108=78,83% Lindriga symtom
Rökare: 137/29=21,17% Allvarliga symtom

21,17%/14,46%=1,46
Det är 46% högre risk för allvarliga symtom om du röker jämfört med att inte rökt.

Som ex rökare så kan man alltså konstatera att man borde börja röka igen för att halvera risken för allvarliga symptom
Skämt åsido, det är nog en alldeles för liten grupp för att dra några slutsatser.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@anon76929: Dahle86 förklarar det tillräckligt bra, hoppas jag.

Studien undersöker alltså utfallet för patienter som behandlades för Covid-19, urvalet är 1099 patienter som bekräftats smittade i labtest, från 522 olika sjukhus. Den visar att förhållandevis fler rökare får allvarliga symptom, kräver intensivvård/respirator eller dör.

Composite endpoint är ICU, respirator, död.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dahle86:

Så här ska man tänka:
Ej rökare: 927/793=85,54% Lindriga symtom
Ej rökare: 927/134=14,46% Allvarliga symtom
Ex rökare: 21/12=57,14% Lindriga symtom
Ex rökare: 21/9=42,86% Allvarliga symtom
Rökare: 137/108=78,83% Lindriga symtom
Rökare: 137/29=21,17% Allvarliga symtom

Då urvalet av Ex rökare är litet borde vi ta bort det då har vi bara:
Ej rökare: 927/793=85,54% Lindriga symtom
Ej rökare: 927/134=14,46% Allvarliga symtom
Rökare: 137/108=78,83% Lindriga symtom
Rökare: 137/29=21,17% Allvarliga symtom

21,17%/14,46%=1,46
Det är 46% högre risk för allvarliga symtom om du röker jämfört med att inte rökt.

Nej så gör man inte.
Du måste ju hela tiden utgå ifrån totalen, dvs. hur många det är i varje segment som drabbas av vad.

Av de patienter som drabbades av allvarliga symtom (n173) var 77,9% ickerökare, 5,2% x-rökare och 16,9% rökare. Siffrorna står i tabell 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Men nu plockar du in en variabel som inte är relevant.
Vad har antalet rökare i Sverige med antalet Covid-19 smittade rökare som dött i Kina att göra med varandra.
Gör om Gör rätt.

Kan man anta att det blir samma siffror i sverige?

Eller är det stor skillnad på svenska och kinesiska lungor och rökare?

Permalänk
Avstängd

Läser ofta i tråden att Svenskar är mer distanserade och osociala mm i tråden än andra länder, varje gång jag läst det har jag inte riktigt tyckt att jag kännt igen mig då jag bor i Stockholm.

Samt att vi inte är fysiskt närgågna med kramar/kindpussar mm, jag tror folk generellt har missat att vår demografi har ändrats drastiskt i Sverige, och man kan inte längre ange Ursvenskens beteenden som en sorts standard i Sverige längre.

Jag tror även att vi har fler fall av "generations boenden" än man vill tro på vissa håll i landet, dvs det som man har angivet som orsak att Italien har så stor spridning av Viruset.

Många första generations invandrarfamiljer lever kanske i större grad längre tillsammans än vad en Ursvensk familj gör. Samt många unga ursvenskar kan ju inte helt enkelt inte flytta hemmifrån i tex Storstäder pga av de höga bostadspriserna.

Såg även denna undersökning ifrån helgen:

https://www.di.se/nyheter/stockholmare-samst-i-vastvarlden-pa...

Citat:

Stockholmare sämst i västvärlden på social distansering

Trots uppmaning om försiktighet med sociala kontakter tog många Stockholmare tillfället i akt på söndagen att gå ut i det fina men kalla

Invånarna i Stockholm är sämst i västvärlden på att hålla social distans, enigt en ny studie. Det kan leda till ökad spridning av coronaviruset.

Jämte att höja sin personliga hygien är social distans till andra människor ­– att hålla sig hemma och undvika folksamlingar – bland de viktigaste åtgärderna som enskilda individer kan vidta för att hjälpa till att stoppa spridningen av det dödliga coronaviruset och att själva inte bli smittade, något som både lokala hälsomyndigheter och Världshälsoorganisationen WHO försöker få folk världen över att uppmärksamma.

En ny studie publicerad under helgen visar att folk i olika städer runt om i världen är olika duktiga på att följa dessa råd – och Stockholmarna sämst.

Citymapper, en app för att planera resor, har tagit fram ett så kallat mobilitetsindex som mäter hur mycket folk förflyttar sig i 40 olika städer världen över under en typisk dag, baserat på data från cirka 20 miljoner användare.

I och med att städer världen över har stängts ner och invånare har satts i karantän har mobiliteten drastiskt fallit, framför allt i de regioner som är värst drabbade av virusutbrottet. I Milano och Venedig låg mobiliteten på endast 3-5 procent under de senaste dagarna i jämförelse till en normal dag, visar studien.

Stockholm är tillsammans med Birmingham de städer där folk minskat sitt resande och promenerande minst. I lördags, den 21 mars, låg mobiliteten på 31 procent av en vanlig dag. Det är högre än någon annan stad i Västeuropa och Nordamerika.

New York, till exempel, låg på 10 procent och Köpenhamn på 9 procent.

Studien säger ingenting om en stads densitet, hur nära en person är andra personer när de rör sig runt i staden, eller hur eller om folk interagerar med varandra. Men den är en indikation på att folk i Stockholm – och möjligen svenska generellt – anser det mindre viktigt att hålla på den sociala distansen än personer i andra städer.

Folkhälsomyndigheten har höjt risken för spridning i Sverige till mycket hög och gått ut med rekommendationer till personer som är äldre än 70 år, samt personer med lättare symptom som hosta, att hålla sig hemma och ha få sociala kontakter. Andra länder har betydligt mer strikta uppmaningar.

Enligt nöjestidningen Allt om Stockholm är stadens klubbar opåverkade av virusutbrottet, åtminstone för två veckor sedan. ”Det festas i Stockholm trots coronaviruset”, skriver de i en artikel daterad 10 mars. Krögare i Stockholm har beskrivit läget som ”nattsvart” även om det fortfarande är folk på restauranger och uteserveringarna runt om i stan, enligt ögonuppgifter.

”Är du frisk och symptomfri – gå ut och ät! Men vidta försiktighetsåtgärder”, sa stjärnkrögaren Pontus Frithiof till Aftonbladet häromdagen.

Över 330.000 människor har nu bekräftats smittade av coronaviruset, varav över 14.500 människor dött, enligt siffror på måndagsmorgonen. Strax över 96.000 personer har tillfrisknat.

Sverige har nästan 2.000 fall varav 21 personer avlidit.

Den stad i världen med högst mobilitet var Singapore, med 72 procent av en vanlig dag. Till skillnad mot Sverige så har Singapore lyfts fram som ett av de länderna som var snabbast på att vidta kraftfulla åtgärder för att stoppa spridning, både av regeringen av befolkningen. Singapore har i dag färre än en fjärdedel så många fall som Sverige – och nästan alla nya fall är importerade från regioner som Europa och Nordamerika.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av glemmy:

@anon76929: Dahle86 förklarar det tillräckligt bra, hoppas jag.

Studien undersöker alltså utfallet för patienter som behandlades för Covid-19, urvalet är 1099 patienter som bekräftats smittade i labtest, från 522 olika sjukhus. Den visar att förhållandevis fler rökare får allvarliga symptom, kräver intensivvård/respirator eller dör.

Composite endpoint är ICU, respirator, död.

Men du måste ju följa frågeställningen jag gjorde ett inlägg emot, dvs. hur många som blev sjuka och om rökare/x-rökare var en riskfaktor. Det är ju det som är det inläggen handlar om.

Skrivet av kanskedet:

Som flertalet nämnt tidigare är antalet bekräftade fall väldigt beroende på hur många man testar och vilken testningsstrategi man har. Dvs, siffran är inte särskilt tillförlitlig. Som tur är ska FHM nu göra tusentals slumpmässiga stickprov för att uppskatta den allmänna spridningen (länk).

Det man istället kan kolla på är antalet dödsfall och antalet personer inlagda på intensivvård. För det senare finns det ett register som man följa, se data från Svenska intensivvårdsregistret som uppdateras kontinuerligt. Notera dock att datan kan ha en viss eftersläpning beroende på inrapporteringsrutiner från sjukhus.

Skrivet av Sir Hitman:

Hmm illa var 80 förrut idag nu är det 103, 29% har inte heller något som sätter dom i någon riskgrupp.

Skrivet av glemmy:

@Sir Hitman: rökning kanske? Vet inte hur tillförlitlig den kinesiska studien är, men risken ökar med faktor 14, och det står inte som en riskfaktor hos svenska intensivvårdsregistret.

edit: glömde en länk
https://omni.se/rokning-storst-riskfaktor-alarmerande-resulta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Nej så gör man inte.
Du måste ju hela tiden utgå ifrån totalen, dvs. hur många det är i varje segment som drabbas av vad.

Av de patienter som drabbades av allvarliga symtom (n173) var 77,9% ickerökare, 5,2% x-rökare och 16,9% rökare. Siffrorna står i tabell 1.

Jo Ubbe1 så gör man ska vi ta det långsamt så du hänger med?

All patients=1099
Av dessa har de tittat på 1085
Av dessa rökte 137, slutat röka 21 och aldrig rökt 927 (t 1085)

av de som rökte fick 29 allvarliga symtom, slutat 9, aldrig 134

Så för att få fram risken per kategori delar man antalet resultat i kategorin med antalet i kategorin dvs 134 ej rökare allvarliga symtom med 927 ej rökare.

Hänger du med?

Man har ingen nytta av att dela på hela studien för ska det säga något måste man ha lika många rökare om ej rökare.

Vi kan ta ett exempel

Vi ha en klass med 10 elever, 2 tjejer och 8 killar.
Av dessa röker 1 tjej och två killar.

Så tar vi ditt sätt att räkna:
Tjejer = 1/10=10%
Killar = 2/10=20%
Det är dubbelt så stor chans att killar röker än tjejer.

Men egentligen är det
Tjejer = 1/2=50%
Killar = 2/8=25%
Det är faktiskt dubbelt så stor chans att tjejer röker än killar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv

@Dahle86:
Men det var ju inte den frågeställningen jag argumenterade emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

@Dahle86:
Men det var ju inte den frågeställningen jag argumenterade emot.

Jo, det var det. Du skrev tidigare att rökare inte var överrepresenterade, med resonemanget "de flesta som dött var inte rökare", vilket visar att du missförstått vad begreppet överrepresenterad betyder. Dahle ovan förklarar precis på vilket sätt rökare är överrepresenterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

@Dahle86:
Men det var ju inte den frågeställningen jag argumenterade emot.

Vad är det du argumentar emot då?
Följer jag inläggen tillbaka så kommer jag till den studien som du postat där du säger att man borde börja röka.
Där du uppenbart inte förstår vad som står.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

@Dahle86:
Men det var ju inte den frågeställningen jag argumenterade emot.

Det var precis det som diskussionen startade med, huruvida de 29% som inte var i någon riskgrupp på intensiven skulle kunnat vara rökare (som inte klassas som riskgrupp i Sverige). Om du nu hävdar att du svarade på en helt annan fråga än den undrar jag bara vad du tyckte det skulle tillföra...

Permalänk
Medlem

Ska man kanske sammanfatta det med att vi inte vet om rökare blir sjuka i större/mindre omfattning än ickerökare(?), men att rökare som blir sjuka löper större risk att få allvarligare problem än ickerökare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ska man kanske sammanfatta det med att vi inte vet om rökare blir sjuka i större/mindre omfattning än ickerökare(?), men att rökare som blir sjuka löper större risk att få allvarligare problem än ickerökare?

Ja, det är det vi ser i studien då den inte säger något om fördelning rökare/ej rökare i regionen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

@Frispel: Var exakt så läkarna i Aktuellt igår sammanfattade det också.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shudnawz:

Allvarlig fråga här:
När kommer brytpunkten där de negativa effekterna av en långsam smittspridning helt enkelt blir värre än om vi hade sett till att så många som möjligt blev sjuka under så kort tid som möjligt?

Som det ser ut nu kommer många företag behöva ha stängt i flera månader, med risk för konkurser, massarbetslöshet, hemlöshet och depression som följd.
Alternativet hade varit att släppa viruset fritt (givet antagandet att man faktiskt blir immuniserad efter genomlevd sjukperiod) och stå ut med hög sjukfrånvaro i några veckor, SAMT det högre antalet dödsfall det skulle innebära på kort sikt.

När avgör vi vad som är "the lesser of two evil"? Jag förstår att sjukvården aldrig kommer hålla med om alternativ två, men politiskt och ekonomiskt bör det finnas en punkt där det får mindre långtgående effekter att faktiskt "ta smällen".

EDIT:
Och om jag bara ser till mig själv (på västvärldens största egotripp, jag vet), så ser jag hellre att mina barn har en framtid att se fram emot än att vi räddar 1000 multisjuka pensionärer i ett extra halvår. Jag är hemskt ledsen, men så måste jag rationalisera som småbarnsförälder just nu.

Jag citerar mig själv här, för det känns som att den här frågan blir mer och mer aktuell ju längre vi går.
Var går gränsen för hur mycket ekonomisk skada (på lång och kort sikt) vi kan acceptera för att minska mänskligt lidande på väldigt kort sikt? Det är ingen enkel fråga, men jag tror vi måste ställa den. Och åtminstone veta att vi har tagit ställning, oavsett utfall.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

https://www.youtube.com/watch?v=lX-G6zKMajk

En intressant notering i denna Coronakris är att 16 bilar brann i Östberga igår natt, även i Tumba och Nacka brann bilar. Medans världen, Sverige och samhället rustar och sluter upp håller kidsen på och bränner bilar, det nåt fel i skallen. Gör processen kort, inga fler fritidsgårdar.

Kan vara försäkringsbedrägerier också.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Har lite funderingar angående denna:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAGkm/annu-ett-dodsfall...

Vet man om kvinnan försökt att ta febernedsättande eller ej?

Hon hade "nästan" 40 graders feber, vad jag hört så bör man börja ta febernedsättande runt 39,5C - någon som har bättre koll på detta?

Har endast hört att kombinationen hög feber + motion är farlig för hjärtat. Kan alltså hjärtat bli överansträngt om ser till att endast vila?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Kan vara försäkringsbedrägerier också.

24 bilar har tydligen brunnit på en vecka i Östberga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Där tycker jag att samhället helt enkelt kan säga -Nu räcker det, punk.

OT: "You've got to ask yourself one question. Do I feel lucky? Well, do ya, punk?"

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Har lite funderingar angående denna:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAGkm/annu-ett-dodsfall...

Vet man om kvinnan försökt att ta febernedsättande eller ej?

Hon hade "nästan" 40 graders feber, vad jag hört så bör man börja ta febernedsättande runt 39,5C - någon som har bättre koll på detta?

Har endast hört att kombinationen hög feber + motion är farlig för hjärtat. Kan alltså hjärtat bli överansträngt om ser till att endast vila?

Det är svårt att veta om det inte framgår i artikeln

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag citerar mig själv här, för det känns som att den här frågan blir mer och mer aktuell ju längre vi går.
Var går gränsen för hur mycket ekonomisk skada (på lång och kort sikt) vi kan acceptera för att minska mänskligt lidande på väldigt kort sikt? Det är ingen enkel fråga, men jag tror vi måste ställa den. Och åtminstone veta att vi har tagit ställning, oavsett utfall.

Men om vi hade följt din tes att "om vi hade sett till att så många som möjligt blev sjuka under så kort tid som möjligt?" så hade det ju garanterat fått enorma ekonomiska följder också. Det hade ju blivit som Italien men mångt mycket värre och lamslagit hela samhället och folk hade oavsett inte kunnat resa, vilja spendera pengar, kunnat gå ut å äta etc..

Kan vi kontrollera händelserna så långt det går så ger det iaf lite fler valmöjligheter på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: "You've got to ask yourself one question. Do I feel lucky? Well, do ya, punk?"
https://i.imgflip.com/29tu32.jpg

Vad är OT förkortning för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Vad är OT förkortning för?

Off-Topic...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

”Bekämpa inte corona med matematiska modeller”
Bra artikel av Anders Björkman, infektionsläkare, professor i infektionssjukdomar, Karolinska Institutet.

Det är lätt att skrika på hårda åtgärder, men man kan inte stanna ner samhället helt och hållet tills vi får ett vaccin. Då skulle vi få enorma samhällsekonomiska effekter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Off-Topic...

Hur förkortar man motsatsen "On-Topic"?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zyriak:

Men om vi hade följt din tes att "om vi hade sett till att så många som möjligt blev sjuka under så kort tid som möjligt?" så hade det ju garanterat fått enorma ekonomiska följder också. Det hade ju blivit som Italien men mångt mycket värre och lamslagit hela samhället och folk hade oavsett inte kunnat resa, vilja spendera pengar, kunnat gå ut å äta etc..

Kan vi kontrollera händelserna så långt det går så ger det iaf lite fler valmöjligheter på sikt.

Nej, jag vet. Men under betydligt kortare tid än den halvårslånga period (minst) som verkar vänta oss just nu. Vad tror vi händer med restaurangbranchen i Sverige om vi tvingas hålla allt stängt i över 6 månader? Med dessutom oklart slutdatum. INGEN kommer driva en restaurang när vi är klara med detta. Med en kortare tidshorisont (säg 4-6 veckor) är det överkomligt, och går att planera för. Inte optimalt, men staten kan gå in och betala permitteringar istället för att man som nu säger upp folk helt eftersom man helt enkelt inte vet om företaget ens finns kvar när alla restriktioner lyfts.

Jag inser att vården skulle kollapsa under de 4-6 veckorna och det skulle orsaka mångdubbelt fler dödsfall än nuvarande kurs, inom ramen för corona-utbrottet. Men vi får även tänka på vad som händer efteråt. Alla de som inte har, eller kommer få ett jobb varken under tiden utbrottet pågår, eller under den efterföljande ekonomiska krisen. Självmord, hemlöshet och arbetslöshet kommer skjuta i höjden.

Jag har inga raka svar, jag vill bara att man tänker tanken; är detta verkligen bättre på lång sikt, än alternativet?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Har lite funderingar angående denna:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAGkm/annu-ett-dodsfall...

Vet man om kvinnan försökt att ta febernedsättande eller ej?

Hon hade "nästan" 40 graders feber, vad jag hört så bör man börja ta febernedsättande runt 39,5C - någon som har bättre koll på detta?

Har endast hört att kombinationen hög feber + motion är farlig för hjärtat. Kan alltså hjärtat bli överansträngt om ser till att endast vila?

Hon hade ju haft hjärtinfarkt och hade dessutom Kol. Så hjärtat var nog inte i bästa skick redan innan.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

"Statliga institutioner får använda information från teleoperatörer för att kontrollera att människor som sitter i karantän på grund av coronaviruset fortsatt håller sig isolerade.

Det kommer Slovakiens regering att godkänna, enligt premiärminister Igor Matovic som säger att lagförslaget snabbt ska tas upp i parlamentet, rapporterar TT."

Där kom ett kraftigt slag mot personlig integritet som orsakats av den samhällsövervakning som folket fortsätter att tyst acceptera, jag har inget att dölja osv......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag citerar mig själv här, för det känns som att den här frågan blir mer och mer aktuell ju längre vi går.
Var går gränsen för hur mycket ekonomisk skada (på lång och kort sikt) vi kan acceptera för att minska mänskligt lidande på väldigt kort sikt? Det är ingen enkel fråga, men jag tror vi måste ställa den. Och åtminstone veta att vi har tagit ställning, oavsett utfall.

Hur var det, vi har 1,5 miljon 70+ i Sverige och 14% dödlighet. Vi kan nog utgå från att om vården överväldigas så ligger dödligheten i denna grupp på den nivån. Säg att hälften insjuknar så hamnar vi på 105.000 döda i den åldersgruppen. Ett annat sätt att räkna är att halva Sveriges befolkning blir smittade och vi kommer upp i en dödlighet på samma nivå som i Italien (inte helt osannolikt om vården överväldigas), säg typ 5%. Vi hamnar då på 250.000 döda. Bästa fallet är väl att vi hamnar på en dödlighet i nivå med Sydkoreas, dvs typ 40.000 döda.

Ingendera siffra är något bra estimat, men ger ändå en grov fingervisning på hur det kan se ut om sjukvården blir överväldigad.

Med detta bollar jag tillbaka frågan till dig; hur mycket är det värt för dig att undvika typ 200.000 onödiga dödsfall?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"