Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Tänk till en extra gång med denna frågeställning:

Om en person i dagsläget insjuknar i något som överhuvudtaget liknar Covid-19, tror ni då det är en bra idé för resten i hushållet att bege sig utanför hemmet? Det finns i min värld egentligen bara ett svar.

Om dom inte har symptom, JA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Ye, att samla ihop 35k på Melodifestivalen talar ju inte för att "flatten out the curve" direkt. och när det vart indikationer på att detta skulle bli en pandemi så borde man se över vården och kolla hur många IVA platser Sverige har och vilka åtgärder man borde göra för att begränsa detta i all möjliga mån.

Men eftersom vi inte hade fått spridning i landet, så ville dom inte göra nått. Bara att dom "vänta in spridningen" behöver man ingen utbildning för att förstå att det är ju helt åt skogen.

Nu är den chansen förbi, vi har redan seglat in i stormen, nu är allt enbart damage kontroll. Vi hade chansen att få mer tid, men som sagt. Spridningen skulle in i landet först...

Det är väl rätt självklart att en nedstängning av samhället inte har någon effekt så länge det inte finns någon spridning? I så fall är det ju bara onödigt och precis som det sagt så riskerar man då att folk tappar uthållighet när det väl är skarpt läge och det faktiskt behövs en nedstängning. Finns det ens några tecken på att melodifestivalen bidrog till smittspridningen? Själv kan jag tycka att en sådan sak kan man ställa in i förebyggande syfte, men varför ska man ställa in om det ännu inte finns någon kurva att platta ut?

Men vet du vad man gjort och inte gjort angående vårdplatser? Eller spekulerar du bara och bygger hela din argumentation på ett antagande som du faktiskt inte har någon aning om huruvida det faktiskt stämmer? Själv utgår jag från att det görs mycket som vi inte hör talas om då det inte finns något behov/intresse av att kommunicera ut det. Om inte annat så riskerar man att få en splittrad kommunikation som bara gör folk förvirrade. Redan i dagsläget så är det ju problem med att folk missförstår fast man nu är mycket kort, koncis och tydlig i vad man rekommenderar. Att kommunicera tydligt är riktigt svårt när det gäller stora och komplexa händelser som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Om en i familjen/hushållet får symptom, feber, ont i kroppen och sjukskriver sig m.m. skall övriga familjen/partnern leva på som vanligt och åka till jobb m.m.? Hittar ingen info om det.

E: Då man inte testar för covid-19 (om man inte behöver åka till sjukhus alltså) då de flesta får hyfsat lindriga symptom.

Visar du inga symptom, så bör du jobba på som vanligt. Dock kan det ju vara bra att hålla lite distans till andra människor... då de lärde tvistar om det kan smitta innan man får symtom eller inte.

Sedan i hemmet kan du ju också vara bra att din partner kan gå i "karantän", så ni inte sover jämte varandra t.ex., då det minimerar att du/ni andra smittas. Själv har jag sovit på mitt kontor i lägenheten i en och en halv vecka, då jag haft feber. Vad gör man inte för sin fru?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Agenda på SVT2 just nu är intressant. Anade ett visst ljus i tunneln när Anders Tegnell från FHM intervjuades.

Delen om globalisering är ändock mer intressant, tänk om det här är slutet på hur EU ser ut idag, eller iaf möjligheten att kunna röra sig fritt runt om i världen.

Se avsnittet på SVT play gott folk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Agenda på SVT2 just nu är intressant. Anade ett visst ljus i tunneln när Anders Tegnell från FHM intervjuades.

Delen om globalisering är ändock mer intressant, tänk om det här är slutet på hur EU ser ut idag, eller iaf möjligheten att kunna röra sig fritt runt om i världen.

Se avsnittet på SVT play gott folk!

Finns det någon pandemi som har inskränkt i människors rättigheter att röra sig fritt, förutom under just själva utbrottet?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Om viruset inte kan komma in i våra kroppar så kan det inte göra oss sjuka så håll avstånd och skärma av från kroppskontakt så länge som krävs och typ skit i att åka till Åre. Låt folk handla och jobba i uppdelade skift kanske max en fjärdedel åt gången per dag etc etc och använd personnumret för att styra det eller ta ett kvarter i taget eller eller eller, typ tänk. Typ många små smarta enkla åtgärder kan nog ta oss ur det här om vi verkligen vill.

Människan kan vara väldigt uppfinningsrik om vi vill.

Skiten måste komma in i oss för att kunna göra nån skada och är dörren stängd över allt kan det inte det. Hur stänger man dörren då jo håll avstånd och ingen delning av kroppsvätskor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Om en i familjen/hushållet får symptom, feber, ont i kroppen och sjukskriver sig m.m. skall övriga familjen/partnern leva på som vanligt och åka till jobb m.m.? Hittar ingen info om det.

Som andra skrivit så är väl nuvarande instruktion att den som är sjuk stannar hemma och övriga jobbar, går till skola, etc.

Men jag skulle vilja tillägga att man också bör ta upp det med sin arbetsgivare. Det kan vara så att arbetsgivaren föredrar att man stannar hemma och antingen ser till att man får förutsättningar för att jobba hemifrån, eller skickar hem dig (med full lön).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Kerstin Hessius (Nationalekonom och tidigare vice riksbankschef) är så klok och förnuftig så att jag blir rörd, huvudet på spiken. Väldigt modig kvinna som vågar gå mot strömmen och förtydligar att ekonomin riskerar gå rakt ner i djupaste h-vetet med helt exceptionella följder. En megakatastrof, mängder med personliga tragedier, ekonomisk depression är en underdrift om det här varar för länge.

"– Vad får vi för liv om alla de som byggt upp sina företag i 30 år går i konkurs? De förlorar hela sitt liv. De kommer ta livet av sig. Det är liv mot liv.

– Det handlar om människor och ingenting annat.

Kerstin Hessius efterlyser en tidsplan för när samhället återgår till det normala.

– Om man bestämmer ett datum, ska vi sluta med alla åtgärder den dagen även om epidemin rasar runtom oss, frågar tidigare statsepidemilogen Johan Giesecke, varpå Kerstin Hessius svarar:

– Absolut inte. Man måste sätta åtgärderna som vi gör för att begränsa risken med överfyllda sjukhus i relation till kostnaderna för samhället, för välfärden som vi förlorar. Vi måste ha ett datum. Vi måste ha en plan. Planen måste bestå utav att vi säger att vi måste lägga om till arbetslinjen. Vi ska börja arbeta igen."

Expressen
https://www.expressen.se/nyheter/kerstin-hessius-vi-ar-pa-vag...

Dagens Industri
https://www.di.se/debatt/den-ekonomiska-krisen-slar-sonder-mi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Finns det någon pandemi som har inskränkt i människors rättigheter att röra sig fritt, förutom under just själva utbrottet?

Det vet jag inte. Men jag känner inte till att man stängt ned gränser och länder på detta sätt innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Kerstin Hessius (Nationalekonom och tidigare vice riksbankschef) är så klok och förnuftig så att jag blir rörd, huvudet på spiken, väldigt modig kvinna.

"– Vad får vi för liv om alla de som byggt upp sina företag i 30 år går i konkurs? De förlorar hela sitt liv. De kommer ta livet av sig. Det är liv mot liv.

– Det handlar om människor och ingenting annat.

Kerstin Hessius efterlyser en tidsplan för när samhället återgår till det normala.

– Om man bestämmer ett datum, ska vi sluta med alla åtgärder den dagen även om epidemin rasar runtom oss, frågar tidigare statsepidemilogen Johan Giesecke, varpå Kerstin Hessius svarar:

– Absolut inte. Man måste sätta åtgärderna som vi gör för att begränsa risken med överfyllda sjukhus i relation till kostnaderna för samhället, för välfärden som vi förlorar. Vi måste ha ett datum. Vi måste ha en plan. Planen måste bestå utav att vi säger att vi måste lägga om till arbetslinjen. Vi ska börja arbeta igen."

Expressen
https://www.expressen.se/nyheter/kerstin-hessius-vi-ar-pa-vag...

DI
https://www.di.se/debatt/den-ekonomiska-krisen-slar-sonder-mi...

Tyvärr så blev hela diskussionen rätt fumlande från hennes sida, men det som egentligen efterfrågas som alla vill veta är vad det är för plan för Sveriges del. Ska man märka ord så går ett datum t ex inte att sätta då man inte vet hur detta virus slår till dag för dag, minut för minut.

Det är helt enkelt ett jävla krystat läge vi befinner oss i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Tyvärr så blev hela diskussionen rätt fumlande från hennes sida, men det som egentligen efterfrågas som alla vill veta är vad det är för plan för Sveriges del. Ska man märka ord så går ett datum t ex inte att sätta då man inte vet hur detta virus slår till dag för dag, minut för minut.

Det är helt enkelt ett jävla krystat läge vi befinner oss i.

Möjligt men rubrikerna och de skriftliga sammanfattningarna av det som Kerstin Hessius har sagt och vill få fram är varje fall extremt tydliga, går inte att missförstå. Sjukt mycket respekt för henne, att hon vågar köra den här linjen, modigt.

Att nästan trycka på power off knappen för hela världens ekonomi, det är helt exceptionellt, otäckt faktiskt, ingen vet vad som kommer hända och vilka följder av det kommer få. Jag har väldigt, väldigt svårt att tro att det kan vara så länge på grund av de totalt extrema följderna det skulle få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Om en i familjen/hushållet får symptom, feber, ont i kroppen och sjukskriver sig m.m. skall övriga familjen/partnern leva på som vanligt och åka till jobb m.m.? Hittar ingen info om det.

E: Då man inte testar för covid-19 (om man inte behöver åka till sjukhus alltså) då de flesta får hyfsat lindriga symptom.

På min arbetsplats har vi fått instruktioner om att vi ska åka till jobbet som vanligt om vi känner oss friska. Är vi förkylda osv ska vi hålla oss hemma. Det är ett samhällsviktigt yrke (energiförsörjning). Likadant om en anhörig man bor med är sjuk med influensasymptom, så länge man själv känner sig frisk går man till jobbet. Dock har det ställts in arbetsplatsträff och andra möten som samlar större delen av arbetsgruppen då man inte vill ha många skiftgående sjuka samtidigt om det kan undvikas. Utbildningar, konferenser och kurser är inställda redan. Många möten vi måste ha går via Teams utåt. Inom företaget träffas vi ändå, vi sitter ju ändå på samma kontor, kontrollrum och matsal. Företaget går i sin tur på kommunens riktlinjer i detta. Det kan komma ny info imorgon dock, måndag och onsdag träffas kommunens krisledningsgrupp. Det vore inte helt oväntat med ett beslut att de som kan arbeta hemma ska göra det t ex.

Svaret är att du nog måste fråga din chef hur du ska agera.

Kan tillägga att våra chefer fått mandat att skicka hem folk som uppenbart är förkylda om de inte själva förstår reglerna ovan ock kan bedöma sin förkylningsstatus. Den möjligheten hade jag önskat fanns hela tiden. På alla ställen jag varit på finns det alltid ett par hårdingar som ska gå till jobbet med rännskita och rinnsnuva och hosta tvärs över fikabordet, annars "är man ingen karl" varpå en tredjedel av personalstyrkan är däckad veckan efter helt i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Tänk till en extra gång med denna frågeställning:

Om en person i dagsläget insjuknar i något som överhuvudtaget liknar Covid-19, som alltså har inkubationstid och kraftig spridningsrisk ungefär som influensa, tror ni då det är en bra idé för resten i hushållet att bege sig utanför hemmet? Det finns i min värld egentligen bara ett svar.

Svaret är att du gör som din arbetsgivare säger så länge det inte strider mot vad myndigheterna säger, se mitt svar ovan. Eller så kan du ljuga för arbetsgivaren att du har influensasymptom om det känns bättre. Mig skulle det aldrig falla in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Kerstin Hessius (Nationalekonom och tidigare vice riksbankschef) är så klok och förnuftig så att jag blir rörd, huvudet på spiken. Väldigt modig kvinna som vågar gå mot strömmen och förtydligar att ekonomin riskerar gå rakt ner i djupaste h-vetet med helt exceptionella följder. En megakatastrof, mängder med personliga tragedier, ekonomisk depression är en underdrift om det här varar för länge.

"– Vad får vi för liv om alla de som byggt upp sina företag i 30 år går i konkurs? De förlorar hela sitt liv. De kommer ta livet av sig. Det är liv mot liv.

– Det handlar om människor och ingenting annat.

Kerstin Hessius efterlyser en tidsplan för när samhället återgår till det normala.

– Om man bestämmer ett datum, ska vi sluta med alla åtgärder den dagen även om epidemin rasar runtom oss, frågar tidigare statsepidemilogen Johan Giesecke, varpå Kerstin Hessius svarar:

– Absolut inte. Man måste sätta åtgärderna som vi gör för att begränsa risken med överfyllda sjukhus i relation till kostnaderna för samhället, för välfärden som vi förlorar. Vi måste ha ett datum. Vi måste ha en plan. Planen måste bestå utav att vi säger att vi måste lägga om till arbetslinjen. Vi ska börja arbeta igen."

Expressen
https://www.expressen.se/nyheter/kerstin-hessius-vi-ar-pa-vag...

Dagens Industri
https://www.di.se/debatt/den-ekonomiska-krisen-slar-sonder-mi...

Det är precis det som Kerstin försöker sätta ord på som oroar mig mest också.

Vad fasen är det för pris vi är villiga att betala för att minska smittspridningen? Kan vi ens förstå dessa kostnader?
Kerstin nämner det inte, men de ekonomiska åtgärder och krispaket som kommer sjörsättas kommer ha konsekvenser decennier in i framtiden. Till det sämre för dig och mig, och vår eventuella avkomma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Det är väl rätt självklart att en nedstängning av samhället inte har någon effekt så länge det inte finns någon spridning? I så fall är det ju bara onödigt och precis som det sagt så riskerar man då att folk tappar uthållighet när det väl är skarpt läge och det faktiskt behövs en nedstängning. Finns det ens några tecken på att melodifestivalen bidrog till smittspridningen? Själv kan jag tycka att en sådan sak kan man ställa in i förebyggande syfte, men varför ska man ställa in om det ännu inte finns någon kurva att platta ut?

Men vet du vad man gjort och inte gjort angående vårdplatser? Eller spekulerar du bara och bygger hela din argumentation på ett antagande som du faktiskt inte har någon aning om huruvida det faktiskt stämmer? Själv utgår jag från att det görs mycket som vi inte hör talas om då det inte finns något behov/intresse av att kommunicera ut det. Om inte annat så riskerar man att få en splittrad kommunikation som bara gör folk förvirrade. Redan i dagsläget så är det ju problem med att folk missförstår fast man nu är mycket kort, koncis och tydlig i vad man rekommenderar. Att kommunicera tydligt är riktigt svårt när det gäller stora och komplexa händelser som detta.

Jag menade först inte nedstängning utav samhället, tänkte på lättare åtgärder som att kanske redan då innan vi gick in i mars att förbjuda folkmassor på över 500, att be folk jobba hemma i den mån det går, att ta starkt rekommendera folk som kom från Italien, Kina och Iran att åka hem direkt och sätta sig i karantän i 14dagar. Även om inte alla skulle göra det, så ökar ju chanserna att minska spridningen om majoriteten skulle följa det.

Angående vården så lyssna jag på https://www.svtplay.se/video/25652656/agenda/agenda-15-mars-2... Elda Sparrelid, chefläkare i region Stockholm från Agenda den 15 mars, spola fram till 13.30. det pratades om att dom kan behöva göra prioriteringar om vilka som ska få vård eller inte.
Det finns ju risk att vi hamnar där, och vilket man borde ta sikte för att motverka redan från början, alltså i senast slutet av februari, för att hinna förbereda, så "flatten the curve" blir lättare.

Jag håller med om att tydlig och rak kommunikation är av extra vikt just nu, det finns för mycket information som flyter runt, och tror människor har svårt att ta till sig det under kriser (även för mig), och där blir det förvirrande när epidemiologer uttalar sig olika.
Annars tyckte jag Tegnell gjorde ett bra jobb ikväll Agenda, jag som annars har varit väldigt kritisk till hans val av uttalanden, jag har upplevt honom som ge svävande i svar, motsägelser, eller gå in politiskt. Ikväll var det en förbättring, hoppas han fortsätter så.

Permalänk
Medlem

@Nils-Göte: svaret är att du informerar din arbetsgivare, först och främst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Agenda på SVT2 just nu är intressant. Anade ett visst ljus i tunneln när Anders Tegnell från FHM intervjuades.

Delen om globalisering är ändock mer intressant, tänk om det här är slutet på hur EU ser ut idag, eller iaf möjligheten att kunna röra sig fritt runt om i världen.

Se avsnittet på SVT play gott folk!

EU har nog fått ett wake-up call, tror både EU och USA kommer att se över "strategisk tillverkning" osv på ett sätt som inte skett sedan 1980-talet. Så globalisering i all ära, men en del kommer att ändras. Främst USA tror jag, kan inte tänka mig att de vill sitta på den medicinska pottkanten igen.

Gällande röra sig fritt i världen så får nog det vänta tills antingen Corona har självdött eller det kommit ett vaccin som alla viktiga människor kan ta. Som vi alla vet är det inte så noga om fattiga folk i fattiga länder dör som flugor i behandlingsbara sjukdomar. OK, det var lite tillspetsat, men inte mycket. Hyckleriet är stort, men vi är oss alla själv närmast.

Jag ser gärna att folk slutar okynnesflyga kors och tvärs mest hela tiden. Bra om globalt resande minskar. Se på TV istället, Discovery Channel och National Geographic. *duckar och zick-zackar mellan högafflarna*

Skrivet av Olegh:

Det är precis det som Kerstin försöker sätta ord på som oroar mig mest också.

Vad fasen är det för pris vi är villiga att betala för att minska smittspridningen? Kan vi ens förstå dessa kostnader?
Kerstin nämner det inte, men de ekonomiska åtgärder och krispaket som kommer sjörsättas kommer ha konsekvenser decennier in i framtiden. Till det sämre för dig och mig, och vår eventuella avkomma.

Grejen är väl delvis att man inte kan ta livet av folk (vilket många uppfattar det som) bara för att samhället ska utvecklas, eller inte utvecklas, i en riktning man själv bedömer är sämre för en själv och sina barn. Absolut livsfarligt.

Det blir läge att utveckla det här senare, men först måste vi få kontroll på smittspridningen och dödsfallen. Nej, inte ner till 0, men det går inte att diskutera (vad som är) rimliga åtgärder innan elden är släckt, så att säga.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Det är precis det som Kerstin försöker sätta ord på som oroar mig mest också.

Vad fasen är det för pris vi är villiga att betala för att minska smittspridningen? Kan vi ens förstå dessa kostnader?
Kerstin nämner det inte, men de ekonomiska åtgärder och krispaket som kommer sjörsättas kommer ha konsekvenser decennier in i framtiden. Till det sämre för dig och mig, och vår eventuella avkomma.

Ansvarstagande är inget ord Kerstin känner till utan hon går på folks känslor istället.

Jag tror dock det finns en gräns på hur länge vi kan skjuta upp våra ekonomiska problem i längden och är tveksam till att det ens är möjligt till att fortsätta "sms-låna" för att rädda företagen utan att skapa nya problem.

EDIT: presidenten har presskonferans nu https://www.youtube.com/watch?v=auZKvisy1H8

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Kerstin Hessius (Nationalekonom och tidigare vice riksbankschef) är så klok och förnuftig så att jag blir rörd, huvudet på spiken. Väldigt modig kvinna som vågar gå mot strömmen och förtydligar att ekonomin riskerar gå rakt ner i djupaste h-vetet med helt exceptionella följder. En megakatastrof, mängder med personliga tragedier, ekonomisk depression är en underdrift om det här varar för länge.

"– Vad får vi för liv om alla de som byggt upp sina företag i 30 år går i konkurs? De förlorar hela sitt liv. De kommer ta livet av sig. Det är liv mot liv.

– Det handlar om människor och ingenting annat.

Kerstin Hessius efterlyser en tidsplan för när samhället återgår till det normala.

– Om man bestämmer ett datum, ska vi sluta med alla åtgärder den dagen även om epidemin rasar runtom oss, frågar tidigare statsepidemilogen Johan Giesecke, varpå Kerstin Hessius svarar:

– Absolut inte. Man måste sätta åtgärderna som vi gör för att begränsa risken med överfyllda sjukhus i relation till kostnaderna för samhället, för välfärden som vi förlorar. Vi måste ha ett datum. Vi måste ha en plan. Planen måste bestå utav att vi säger att vi måste lägga om till arbetslinjen. Vi ska börja arbeta igen."

Expressen
https://www.expressen.se/nyheter/kerstin-hessius-vi-ar-pa-vag...

Dagens Industri
https://www.di.se/debatt/den-ekonomiska-krisen-slar-sonder-mi...

Lyssnade på henne för några dagar sedan och kan bara hålla med.
Vi kan inte sluta jobba så hur illa det än är.
Ett problem kommer bara bli ett annat och med följder man inte vill tänka på.

Tycker personligen det är många som stannar hemma helt i onödan.
Min en dotters skola var helt plötsligt 40% av alla hemma förra veckan trots att det är en by skola på bara 100 pers.
Min andra dotter var det nog över 50% som är en större skola.
Min svägerskas barn var ensam på dagis i 3 dagar då alla andra barn var hemma på ett dagis som tar ca 100 barn.

Jag får därför känslan av att vissa folk passar på och vissa är helt enkelt alldeles för nojiga.
Det finns enkla reglera att följa. Några 50% som är sjuka helt plötsligt finns det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

EU har nog fått ett wake-up call, tror både EU och USA kommer att se över "strategisk tillverkning" osv på ett sätt som inte skett sedan 1980-talet. Så globalisering i all ära, men en del kommer att ändras. Främst USA tror jag, kan inte tänka mig att de vill sitta på den medicinska pottkanten igen.

Gällande röra sig fritt i världen så får nog det vänta tills antingen Corona har självdött eller det kommit ett vaccin som alla viktiga människor kan ta. Som vi alla vet är det inte så noga om fattiga folk i fattiga länder dör som flugor i behandlingsbara sjukdomar. OK, det var lite tillspetsat, men inte mycket. Hyckleriet är stort, men vi är oss alla själv närmast.

Jag ser gärna att folk slutar okynnesflyga kors och tvärs mest hela tiden. Bra om globalt resande minskar. Se på TV istället, Discovery Channel och National Geographic. *duckar och zick-zackar mellan högafflarna*

Grejen är väl delvis att man inte kan ta livet av folk (vilket många uppfattar det som) bara för att samhället ska utvecklas, eller inte utvecklas, i en riktning man själv bedömer är sämre för en själv och sina barn. Absolut livsfarligt.

Det blir läge att utveckla det här senare, men först måste vi få kontroll på smittspridningen och dödsfallen. Nej, inte ner till 0, men det går inte att diskutera (vad som är) rimliga åtgärder innan elden är släckt, så att säga.

Låter som sunda tankar och funderingar.

Ja man undrar lite över det här med flygandet och all konsumtion. Undrar om vi kommer försöka överkompensera med ännu mer flygande när krisen är över för att få flygbolagen på benen igen. Nu när moder jord har fått lite möjlighet att återhämta sig.

Men tänk på alla influencers som sitter hemma och inte får flyga till jordens alla hörn och tära på jordens resurser, dom har det kämpigt i dessa tider!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det är precis det som Kerstin försöker sätta ord på som oroar mig mest också.

Vad fasen är det för pris vi är villiga att betala för att minska smittspridningen? Kan vi ens förstå dessa kostnader?
Kerstin nämner det inte, men de ekonomiska åtgärder och krispaket som kommer sjörsättas kommer ha konsekvenser decennier in i framtiden. Till det sämre för dig och mig, och vår eventuella avkomma.

Å vad blir priset om vi inte försöker stoppa smittspridningen med drastiska medel? Ja, samhället kanske rullar på lite längre men sen smäller det på ett okontrollerat sätt och då är ekonomin körd oavsett. Kan man försöka kontrollera händelserna så är det garanterat bättre än något annat alternativ..

Problemet som jag har med hennes synsätt är att jag tror tyvärr inte vi har något alternativ. Att bara försöka köra på vore en än större katastrof, både humanitärt och ekonomiskt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Tyvärr så blev hela diskussionen rätt fumlande från hennes sida, men det som egentligen efterfrågas som alla vill veta är vad det är för plan för Sveriges del. Ska man märka ord så går ett datum t ex inte att sätta då man inte vet hur detta virus slår till dag för dag, minut för minut.

Det är helt enkelt ett jävla krystat läge vi befinner oss i.

Fumlande är dagens underdrift. Det finns såklart inget datum eftersom det helt beror på utvecklingen. Väldigt lite tyder på att det här är något som Sverige kan klara bättre än andra länder. Utan då ska vi ha tur att utvecklingen är godartad efter våra förutsättningar.

Ville man ha garantier så skulle man varit förberedd. Det har hon och hennes kollegor sett till att vi inte är. Har vi glömt att det var brist på sjukvårdsmaterial redan för 6 månader sedan leveranserna havererade? Det vill säga innan pandemin. Det samma gäller det mesta i samhället. Man kan inte ha bindande 100 åriga bostadslån, att 27 av 30 studieorter inte har boende, att 32% inte är med i a-kassan eller ha bland världens mest belånande folk och sedan tro att det inte blir några konsekvenser för ekonomin.

Under 20 år har hon själv fått det bättre. Lägre skatter, tillväxt, mer valfri. Man sa att det skulle stärka Sverige. Vinsterna skulle ge starka bolag och innovation. Var är de nu? Bolagen kan knappt överleva en vecka med det luftslott av onödiga mellanhänder och tjänster man har byggt upp. Näringslivet kan inte ens leverera handsprit efter flera veckor.

Det är inte vårt fel att sjukvården är decentraliserad, att företagen är beroende av andra länder eller att trygghetssystemen inte räcker till. Sverige är ett av världens dyraste länder med de högsta medianlönerna. Näringslivet har redan fått vinsten av att vi inte är förberedda. Nu är det deras tur att också ta förlusten. Du ser inte företag som Spotify klaga, utan det är de gamla översittarna som inser att kakburken börjar bli tom.

Hade Kerstin Hessius haft någon skam hade hon skämts. Men då hade hon troligen inte varit så inkompetent från första början.

Permalänk
Medlem

Ljusglimt

Fullt förståeligt förstås att den här tråden växer så det knakar... också därför jag inte har koll på om detta rapporterats här redan.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/malarialakemedel-effekti...

Jag tror att det viktigaste för att bromsa virusets risker (personliga, samhälleliga och ekonomiska) är just medicinska framsteg... så det är bra att det verkligen jobbas på, brett och mycket. 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ansvarstagande är inget ord Kerstin känner till utan hon går på folks känslor istället.

Jag tror dock det finns en gräns på hur länge vi kan skjuta upp våra ekonomiska problem i längden och är tveksam till att det ens är möjligt till att fortsätta "sms-låna" för att rädda företagen utan att skapa nya problem.

EDIT: presidenten har presskonferans nu https://www.youtube.com/watch?v=auZKvisy1H8

Riksbanker har ändå inget alternativ, deras desperation talar sitt språk. Nu har dessvärre redan björnfällan slagit igen, obligationsbubblan är redan på god väg att spricka. Säg adjö till samtliga pensioner, de ligger knappast som kontanter i ett valv uppbackat av guldmyntfot.

Efter det här är klart, kommer du se riksbanker som sitter med otroliga balansräkningar av fullständigt värdelösa tillgångar. Alla pengar är skuld och det enda som krävs är att någon säger "jag kan inte betala tillbaka" för att dina fodringar ska kunna användas som dasspapper.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Kerstin Hessius (Nationalekonom och tidigare vice riksbankschef) är så klok och förnuftig så att jag blir rörd, huvudet på spiken.

Din lovsång brukar betyda att det är någon som tycker som du Men tack för länkarna. Jag blev förbryllad över intervjun i Agenda, där hon gjorde ett märkligt förvirrat intryck, och det hjälpte ju inte att hon blev avbruten och inte fick (eller klarade av att) förklara sig. Debattartikeln från DI var betydligt mer belysande, och kan väl sammanfattas som att hon tycker att de nationalekonomiska konsekvenserna av åtgärder för att begränsa covid-19 inte lyfts fram eller diskuterats, och efterlyser en tydligare strategi för återhämtning efter nedstängning. Det är viktiga och oerhört komplexa frågor. Jag hoppas verkligen att det finns folk som jobbar på att studera dem.

En annan intressant sak från programmet tycker jag är vad Johan Giesecke (epidemieolog) sa om att han tyckte att regeringen kanske lyssnar för mycket på FHM. När han nyanserade det så framkom det att han är inne lite på Kerstin Hessius linje, att man inte tillräckligt låtit studera de långtgående ekonomiska konsekvenserna av olika åtgärder, utan förlitat sig fullt ut på FHM. Det framkom att FHM har sin expertis inom folkhälsa och inte är rätt myndighet att bedöma samhällsekonomiska konsekvenser. Det JG tyckte regeringen kanske lyssnat för mycket på FHM om gällde stängningen av gymnasium och högskolor, där han anser att nyttan vad det gäller smittspridning är väldigt tveksam. Å andra sidan är också konsekvenserna relativt begränsade, så det var en mycket mild kritik.

Så, jag håller absolut med om att detta bör studeras, och att man särskilt börjar fundera på en plan om hur man ska ta sig ur krisen. Nu är jag tämligen övertygad om att en sådan analys skulle visa att alternativet att låta sjukvården kollapsa med massdöd som konsekvens också skulle vara det långsiktigt sämre alternativet. Sveriges hållning har ju varit relativt återhållsam i begränsande åtgärder vilket borde mildra konsekvenserna för vår ekonomi jämfört med våra grannländer (jag tänker på t.ex. stängandet av gränser och skolor). Många av de utmaningar Sveriges ekonomi står inför är dessutom utom vår kontroll eftersom vi är beroende av hur andra länder agerar. Så även om man inte hunnit studera de långtgående ekonomiska konsekvenserna av de åtgärder som gjorts, har jag svårt att se vilka åtgärder man skulle lagt åt sidan för att få ett bättre slutresultat. Vad som händer i USA och Tyskland kommer vara betydligt mer utslagsgivande, och särskilt i USA ser det ju inte så hoppfullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Fumlande är dagens underdrift. Det finns såklart inget datum eftersom det helt beror på utvecklingen. Väldigt lite tyder på att det här är något som Sverige kan klara bättre än andra länder. Utan då ska vi ha tur att utvecklingen är godartad efter våra förutsättningar.

Jag håller med dig helt här. Om, och det är ett stort OM, vi klarar oss bättre i Sverige så tror jag att det i så fall handlar om att vi klarar oss bättre rent medicinskt, dvs färre dödsfall och en sjukvård som inte havererat (eller havererat mindre"), t.ex. på det sätt som skett i Italien där man nu tvingas prioritera bort viss vård för alla över 60.

Vår ekonomi är däremot är starkt knuten till vår omvärld och är således beroende på hur det går i just omvärlden. Vi kan och ska givetvis försöka stimulera våra företag så att dom överlever i möjligaste mån, men konjukturen var ju vikande redan innan, så man ska nog inte hoppas på sötebrödsdagar så fort pandemin är under kontroll.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Å vad blir priset om vi inte försöker stoppa smittspridningen med drastiska medel? Ja, samhället kanske rullar på lite längre men sen smäller det på ett okontrollerat sätt och då är ekonomin körd oavsett. Kan man försöka kontrollera händelserna så är det garanterat bättre än något annat alternativ..

Problemet som jag har med hennes synsätt är att jag tror tyvärr inte vi har något alternativ. Att bara försöka köra på vore en än större katastrof, både humanitärt och ekonomiskt..

Jag tolkade inte debattartikeln i DI som att hon nödvändigtvis hade bestämt sig för svaret, men att hon ville lyfta frågan om de ekonomiska konsekvenserna så att de inte glömdes bort i kampen mot viruset. Men sen tror jag ju som du, att om man gör en analys så kommer man tämligen snabbt fram till att det enda rimliga alternativet (också samhällsekonomiskt!) är att försöka undvika en sjukvårdskollaps med massdöd som följd. Jag tror inte hon bestrider det.

Sen finns det ju åtgärder som har varierande hälsokonsekvenser men stora ekonomiska konsekvenser, t.ex.: att stänga gränser, att stänga grund- och förskola, stänga kollektivtraffik, om någon är sjuk i en familj hamnar alla i karantän, utegångsförbud, sätta hela befolkningen i karantän. För dessa åtgärder gäller det absolut att fundera på om åtgärden är nödvändig och värd det, sett till kostnaden. Svaret beror förmodligen känsligt på det aktuella smittläget och andra omständigheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarus:

Riksbanker har ändå inget alternativ, deras desperation talar sitt språk. Nu har dessvärre redan björnfällan slagit igen, obligationsbubblan är redan på god väg att spricka. Säg adjö till samtliga pensioner, de ligger knappast som kontanter i ett valv uppbackat av guldmyntfot.

Efter det här är klart, kommer du se riksbanker som sitter med otroliga balansräkningar av fullständigt värdelösa tillgångar. Alla pengar är skuld och det enda som krävs är att någon säger "jag kan inte betala tillbaka" för att dina fodringar ska kunna användas som dasspapper.

Jag förstår inte hur någon kan påstå att man bryr sig om jobben när det under de senaste typ20-åren varit ett blodbad där man inte brytt sig något om de VIKTIGA industrijobben som fått lägga ner.

Jag säger inte att jag har en lösning på problemet utan tycker det är tragiskt att se resultatet av en misskött ekonomi.

Kortsiktiga ekonomiska uppoffringar tycker jag själv inte är något jämfört med de personer som faktiskt ska behöva bli sjuka eller mista livet i denna kris och jag hoppas på att flera blivit smittade med lindrig symptom utan att ens veta om det och blivit immuna för smittan ska bli mindre framöver.

Permalänk
Medlem

"Norsk Folkehelseinstitutt mottok nær 24.000 meldinger om mulige virus-symptomer før klokken 18 samme dag som de åpnet selvrapporteringstjenesten på nett.

Tjenesten er utarbeidet av Folkehelseinstituttet (FHI) og Norsk Helsenett og er beregnet på folk som de siste sju dagene har hatt symptomer som kan skyldes koronaviruset."

Det här kanske ger en liten fingervisning på "mörkertalet", eller inte, vad vet jag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cordinator:

ja precis dom, mina egna bilder finns på Fria Tider
https://www.friatider.se/karolinska-hyr-containrar-tusen-lik
och Expressen började också gräva i det från mina uppgifter

jag har aldrig förstått varför folk ska trolla, tyvärr förekommer det ju allt för ofta, så det är ju bra att folk är källkritiska.
jag vill ändå tacka för ett gott bemötande härifrån, det var bara en enda kommentar som var av det hårdare slaget.

i en Facebook grupp blev jag lynchad, på mindre än 5 minuter så blev mitt inlägg anmält 16 gånger så en administratör tog bort inlägget och blockerade mig trots att jag visade en massa bevis.

jag taggar dom som tidigare citerade mig, oavsett om dom trodde på mig eller ej, vissa har jag tidigare lovat att skicka bilder till men har inte hunnit

Alright, då tar jag tillbaka det jag sa. Det är rimligt att inte behöva ringa extraknäckare som skall komma och hämta Covid-19-lik utan att de kan frysas ned omedelbart. Lär dock inte vara kul att försöka begrava en sådan med så smittsamt virus som detta är...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |