Permalänk
Medlem

@spikfavoriten
Ursäkta, men vad är fhvm som du ideligen hänvisa till?

Du kanske menar FHM? Folk Hälso Myndigheten?

Permalänk
Medlem

Läskigt läge just nu med mycket osäkerhet

Vad är egentligen värst?
1. Corona viruset och dess effekter.
2. Människors rädsla, hysteri och i vissa fall panik.
3. Nedstängningarna och restriktionerna vilket på sikt skapar en ekonomisk totalkollaps samt risken för att oerhört många människor i hela världen förlorar sina arbeten.

Blir så klart en kombination av allt detta som i allra värsta fall kan skapa kaos i ett "worst case scenario".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Ja, men tyvärr är de ännu sämre rustade än oss och spridningen var betydligt mer utbredd i landet innan de vaknade. Den stora uppgången i antalet bekräftade fall under de senaste dagarna beror på att man kraftigt utökat testandet. Där kan vi alltså prata om ett riktigt stort mörkertal som funnits odiagnosticerad i landet under lång tid. USA kommer bli en riktigt stor katastrof...

Jo och det ger ett perspektiv att vi kanske ligger helt rätt? Tegnell & Co kan ha gjort helt rätt bedömningar och införseln av viruset från Itallen/Österike (som det visats sig) har gjort att man fick igång hela smittskyddsapparaten isf en senare enorm lavin av smittade via länder vi gränsar emot! Då tänker jag främst på Tyskland!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Jag har jobbat en del i USA och känner många som bor där, främst i LA, både svenskar och amerikaner. Det har gått så sjukt snabbt där. På typ tre dagar har tonen verkligen ändrats från ganska lättsam till extrem oro hos dom jag har daglig kontakt med. Jag känner en läkare i LA och en akutsjuksköterska i San Diego, dom har inte fått speciellt mycket utbildning eller kunskap kring Covid-19. Han i SD skickade en bild på ett provtagningstält dom satte upp utanför sjukhuset för en vecka sedan "ifall det kanske skulle behövas". Det börjar rulla in patienter duktigt nu och det där tältet kommer inte räcka alls.

USAs befolning är väl allmänt kända för att inte kunna ta egna beslut, säger Trumph att det är illa, tror alla det, s'ger han att nu är det bra, tror folk det. Sedan är ju USA i mina ögon ett land där vi aldrig komemr få den riktiga infon ifrån.

Som jag nämt så smittades officieelt 60milj i USA 2009 ( var säkert det dubbla ), näms den siffran idag och alla gick väl och självdog.

Är övertygad om att det blir liknande siffror denna gång, men det kommer vi aldrig få veta

Permalänk
Medlem

De enda som är nice med detta är att alla brudar jag känner är tillgängliga för de är hemma från jobbet pga Corona.
Annars tycker jag Sverige sköter det väldigt bra o har ingen panik som andra länder. Vissa länder har ju böter att ens vistas ute mellan 6 på kvällen till 5 på morgonen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

De enda som är nice med detta är att alla brudar jag känner är tillgängliga för de är hemma från jobbet pga Corona.

What?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Är det så att smittspridningen i Kina nästan stannat upp? Borde i så fall vara en väldigt positiv nyhet eller jag som misstolkar? Intressant också att Kina ligger mycket lågt i antal fall per en miljon invånare om man jämför med väldigt många andra länder, bor ju så sjukt mycket folk i Kina.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Permalänk
Avstängd

@makatech: Det sitter ju en svensk ishockeyspelare i karantän i Wuhan och TV4 visade det här för två dagar sedan

https://www.tv4.se/efter-fem/klipp/svenska-johans-karant%C3%A...

Så jovisst verkar det gå framåt i Kina, sen har jag inte sett om Johan fick gå ut för första gången på länge?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Är det så att smittspridningen i Kina nästan stannat upp? Borde i så fall vara en väldigt positiv nyhet eller jag som misstolkar? Intressant också att Kina ligger mycket lågt i antal fall per en miljon invånare om man jämför med väldigt många andra länder, bor ju så sjukt mycket folk i Kina.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Jag litar inte på Kina. De har nog ett mörkertal också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vad är egentligen värst?
1. Corona viruset och dess effekter.
2. Människors rädsla, hysteri och i vissa fall panik.
3. Nedstängningarna och restriktionerna vilket på sikt skapar en ekonomisk totalkollaps samt risken för att oerhört många människor i hela världen förlorar sina arbeten.

3, 2, 1 i den ordningen. Parallell till Depressionen som började 1929, Tyskland som fick fart på sin ekonomi genom massiva infrastruktur- och militära-investeringar och därefter andra världskriget...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dizzö:

De enda som är nice med detta är att alla brudar jag känner är tillgängliga för de är hemma från jobbet pga Corona.

Ok, behåll trenchcoat:en knäppt och höj nivån på inläggen lite också.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

800 döda i Italien idag. Totalt 4825 under hela perioden.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Är det så att smittspridningen i Kina nästan stannat upp? Borde i så fall vara en väldigt positiv nyhet eller jag som misstolkar? Intressant också att Kina ligger mycket lågt i antal fall per en miljon invånare om man jämför med väldigt många andra länder, bor ju så sjukt mycket folk i Kina.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Kina har ju haft mycket hårdare åtgärder än Europa.

Dock så bor ju många far och mor föräldarar "hemma" vilket gjort att många äldre smittats.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

800 döda i Italien idag. Totalt 4825 under hela perioden.

Yes Italien 800 döda till och Spanien 300 till.

Var ska detta ta vägen?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

ahahaha

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes Italien 800 döda till och Spanien 300 till.

Var ska detta ta vägen?

Var det inte du som skrev något om att inte ens 4000 skulle dö av detta i Sverige? Har du omvärderat?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

800 döda i Italien idag. Totalt 4825 under hela perioden.

För att sätta saker i proportioner... i Sverige dör ca. 90.000 varje år, d.v.s. 247st per dygn.
(gäller alltså _alla_ typer av dödsfall)
Källa:
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/s...

Italien har sex gånger så många invånare som oss,
alltså bör det dö ca. 1482 st. italienare varje dag, året om. Ett normalt år alltså.

Ibland kan det vara bra att sätta saker i lite perspektiv... eftersom 800 döda på ett dygn kan låta fruktansvärt mycket om man låter det stå för sig själv.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag har jobbat en del i USA och känner många som bor där, främst i LA, både svenskar och amerikaner. Det har gått så sjukt snabbt där. På typ tre dagar har tonen verkligen ändrats från ganska lättsam till extrem oro hos dom jag har daglig kontakt med. Jag känner en läkare i LA och en akutsjuksköterska i San Diego, dom har inte fått speciellt mycket utbildning eller kunskap kring Covid-19. Han i SD skickade en bild på ett provtagningstält dom satte upp utanför sjukhuset för en vecka sedan "ifall det kanske skulle behövas". Det börjar rulla in patienter duktigt nu och det där tältet kommer inte räcka alls.

Trump sade ju härom veckan att allt kommer vara borta i april

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

För att sätta saker i proportioner... i Sverige dör ca. 90.000 varje år, d.v.s. 247st per dygn.
(gäller alltså _alla_ typer av dödsfall)
Källa:
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/s...

Italien har sex gånger så många invånare som oss,
alltså bör det dö ca. 1482 st. italienare varje dag, året om. Ett normalt år alltså.

Ibland kan det vara bra att sätta saker i lite perspektiv... eftersom 800 döda på ett dygn kan låta fruktansvärt mycket om man låter det stå för sig själv.

Jag tycker att en ökning på mer än 50% är fruktansvärt mycket. Men det får såklart stå för mig och mitt perspektiv.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag tycker att en ökning på mer än 50% är fruktansvärt mycket. Men det får såklart stå för mig och mitt perspektiv.

Ja, jag vill inte förringa påverkan av corona, men tror många behöver få ett perspektiv på saker. Lätt att känna: Men herregud, folk dör som flugor till höger och vänster, panik, panik, panik..., när det är mer, ok, dålig sjukdom, ökar dödligheten, låt oss tvätta händerna oftare, hålla avståndet, stanna hemma när vi är minsta sjuka o.s.v. för att minska antalet smittade.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Nej det går inte att kartlägga men människor är inte sociala mongon som glömmer bort vilka de träffat under en given dag som guldfiskar. De kan fortfarande rapportera vidare via sociala medier exempelvis. Skriva på Messenger. Om folk är så duktiga på att sprida bajs på sociala medier så kan de lika gärna dela vidare potentiella varningar (vettiga saker att dela) om att "jag kanske har varit i kontakt med en Corona-smittad, du borde oxå stanna hemma några dagar för att se om du får symptom. Jag ska göra det.".

Alla kan göra sin bit istället för att skrika hejvilt nu, "Det är kört. Dags att onanera/ha samlag för sista gången i livet!"

Så länge jag känner mig frisk rör jag mig fritt och kommer ochså att gå på jobbet på måndag, blir du sjuk ska du stanna hemma, det är den infon jag fått av min arbetsgivare. De vet att jag varit i n´kontakt med denna person. Och som jag säger vi har säkert varit i kontakt medhundratals de senaste dagarna, jag min fru, mina kollegor, mina kollegors barn, deras kompisar, deras förälldrar, mina grannar, deras vänner och kompisar och barn och barnbarn osv osv osv osv osv osv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

För att sätta saker i proportioner... i Sverige dör ca. 90.000 varje år, d.v.s. 247st per dygn.
(gäller alltså _alla_ typer av dödsfall)
Källa:
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/s...

Italien har sex gånger så många invånare som oss,
alltså bör det dö ca. 1482 st. italienare varje dag, året om. Ett normalt år alltså.

Ibland kan det vara bra att sätta saker i lite perspektiv... eftersom 800 döda på ett dygn kan låta fruktansvärt mycket om man låter det stå för sig själv.

Jag förstår vad du menar, tänkte också så i början, men vi utför ett litet experiment. Om du tar 800 och tar det gånger x1.25 (antalet döda/insjukna kommer i regel öka i den takten tillsvidare, gäller de flesta länder) så har du ungefär hur många som kommer att dö imorgon. Sen tar du det talet och ökar igen med x1.25 så har du antalet för måndag. Frågan är när det kommer plana ut.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

För att sätta saker i proportioner... i Sverige dör ca. 90.000 varje år, d.v.s. 247st per dygn.
(gäller alltså _alla_ typer av dödsfall)
Källa:
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/s...

Italien har sex gånger så många invånare som oss,
alltså bör det dö ca. 1482 st. italienare varje dag, året om. Ett normalt år alltså.

Ibland kan det vara bra att sätta saker i lite perspektiv... eftersom 800 döda på ett dygn kan låta fruktansvärt mycket om man låter det stå för sig själv.

Försökte hitta info om hur många som dött totalt i Italien idag men hittade ingenting. Letade i tio sekunder..
Men om det är 800 totalt och snittet är 1400 då är det ju en ”bra” dag men det kan också vara 800 + 1400.

Håller med om perspektiv och tycker media är lite vinklade emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Var det inte du som skrev något om att inte ens 4000 skulle dö av detta i Sverige? Har du omvärderat?

Det var jag! Tror inte 4000 kommer dö i Sverige nej.
Men man kan tycka det är tråkigt som händer iaf?!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Håller med om perspektiv och tycker media är lite vinklade emellanåt.

Det är totalt 793 som dött av Covid-19 i Italien idag. Hur många som dött av andra orsaker eller som dött i onödan för att dom inte kunnat få vård på grund av undanträngningseffekter har jag inte kunna hitta data på. Borgmästaren i Bergamo, där det finns absolut mest smittade nu, berättade nyligen i TV att det dör 500% mer om dagen nu än normalt i hans område. Ifrån hans perspektiv är det nog katastrof skulle jag tro.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det var jag! Tror inte 4000 kommer dö i Sverige nej.
Men man kan tycka det är tråkigt som händer iaf?!

Absolut. Det får man såklart!

Jag tror tyvärr du har duktigt fel. Lägg på en nolla och vi kanske närmar oss antalet döda i Sverige inom 9 månader. Men det är vad jag tror och det kan ju vara tokfel. Jag hoppas det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Nån som vet varför just italienarna dör som flugor av viruset? 800 till idag.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Nån som vet varför just italienarna dör som flugor av viruset? 800 till idag.....

För att dom har flest smittade just nu. Experter menar att den officiella siffran av smittade kan multipliceras med mellan 10 - 20. Det skulle betyda uppåt en miljon infekterade.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

För att dom har flest smittade just nu. Experter menar att den officiella siffran av smittade kan multipliceras med mellan 10 - 20. Det skulle betyda uppåt en miljon infekterade.

dom har ju gått om kina i antal döda och kina har fler rapporterat smittade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Absolut. Det får man såklart!

Jag tror tyvärr du har duktigt fel. Lägg på en nolla och vi kanske närmar oss antalet döda i Sverige inom 9 månader. Men det är vad jag tror och det kan ju vara tokfel. Jag hoppas det.

Tror jag också. Mellan 200.000-300.000 är min gissning.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |