Permalänk
Medlem

Får ingen bild på datorn

Tjenare!
Jag får ingen bild på datorn men är rätt säker på att båda eller ena ramminnerna är trasiga. Men om dom strular får man ingen bild på skärmen då? Bootar upp datorn och ser på LEDsen att de är någet inte stämmer med ramminnen, har testar haft ett i åt gången och med ena minnet bootar den inte upp alls, den stannar på orange lampa hela tiden. Men de det andra så kämpar den förbi de oranga och botar upp som vanligt men får fortfarande ingen bild? Hoppas ni förstår vad jag menar haha, svårt att förklara! Har dock pratat med komplett o dom ska skicka nya RAM, men är dock orolig att modekortet är trasigt. Vad tror ni?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Medlem

@Drakulla: kämpar den förbi de oranga

Du menar att det inte finns några felindikeringar i det läget med ett ram, eller?
Har du någonting på skärmen när maskinen startar upp innan den börjar boota.
Dvs. bios eller lite text som susar förbi...

Stationär? Har du fler skärmportar på datorn?

Permalänk
Medlem

Tja,
Har du gjort några förändringar som fått detta att inträffa eller är detta ett nytt bygge?
Skulle koppla ur alla externa enheter för att utesluta att det inte är något annat som påverkar. -Har varit med om USB minnen som dummar sig vid bootup.
Har moderkortet native stöd för CPU och RAM? Kör du ett äldra AMD moderkort så behöver den ha en biosuppdatering för att kunna hantera nyare CPU modeller.
-I dessa fall måste du då ha en fungerande system för att komma in i bios och eventuellt uppdatera, dvs en äldre CPU..
Testat att koppla ut grafikkortet och kört på inbyggda grafiken? - Om din CPU har stöd för detta dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

@Drakulla: kämpar den förbi de oranga

Du menar att det inte finns några felindikeringar i det läget med ett ram, eller?
Har du någonting på skärmen när maskinen startar upp innan den börjar boota.
Dvs. bios eller lite text som susar förbi...

Stationär? Har du fler skärmportar på datorn?

Jo den kör från orange till rött och till orange igen typ 2-3 gånger sen botar den upp. De är helt svart, de står att den inte får kontakt. Har testat alla portar, även HDMI men inget som fungerar

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Column:

Tja,
Har du gjort några förändringar som fått detta att inträffa eller är detta ett nytt bygge?
Skulle koppla ur alla externa enheter för att utesluta att det inte är något annat som påverkar. -Har varit med om USB minnen som dummar sig vid bootup.
Har moderkortet native stöd för CPU och RAM? Kör du ett äldra AMD moderkort så behöver den ha en biosuppdatering för att kunna hantera nyare CPU modeller.
-I dessa fall måste du då ha en fungerande system för att komma in i bios och eventuellt uppdatera, dvs en äldre CPU..
Testat att koppla ut grafikkortet och kört på inbyggda grafiken? - Om din CPU har stöd för detta dvs.

Det är ett nytt bygge och den har fungerat, men har haft känslan att något inte riktigt är som det ska. Det har strulat förut med att den lyser orange som jag skrev och att den inte hittat kontakt till skärmen, dock så har den startat efter ett tag och fungerat. Det är de som är så konstigt

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Medlem

Det är så jävla konstigt för man hör och ser på datorn att den startat men får ingen bild
Jag hoppas det är ramen som är fel. Annars kanske de är modekortet?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att testa en biosuppdatering om du inte gjort det ännu. Har du pillat något i biosinställningarna?

Permalänk
Medlem

@Drakulla: Har du kopplat in skärmen i grafikkortet? Om det är datorn i din signatur det gäller så har ju processorn ingen integrerad grafik, så utgångarna på moderkortet kommer inte ge någon bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Column:

Kan vara värt att testa en biosuppdatering om du inte gjort det ännu. Har du pillat något i biosinställningarna?

Jag köpte ett uppgraderingspaket från komplett och jag har gjort en BIOS update som jag fick hjälp att göra vi er här. Det som är konstigt är ju att jag igår spelade på den helt utan konstigheter, stängde av den som vanligt och så på morgenen startar den inte

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Drakulla: Har du kopplat in skärmen i grafikkortet? Om det är datorn i din signatur det gäller så har ju processorn ingen integrerad grafik, så utgångarna på moderkortet kommer inte ge någon bild.

Ja det har jag. Jag spelade på datorn igår vilket gör de så konstigt

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Medlem

@Drakulla: Ser att du har en annan tråd med frågor gällande tweaking, har du börjat pillat med överklockning i samband med att du började få problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Column:

@Drakulla: Ser att du har en annan tråd med frågor gällande tweaking, har du börjat pillat med överklockning i samband med att du började få problem?

Jag testade en auto OC, tror du det kan ha något med de att göra?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakulla:

Jag testade en auto OC, tror du det kan ha något med de att göra?

Dock så har det varit skumt ända sen jag starta datorn från första början. Första gången de strula hade jag inte ändrat något alls i datorn

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Medlem

Jag håller tummarna att det är RAM minnerna de är fel på att allt fungerar när dom nya kommer, datorn är ju ny så man borde ju kunna få allt nytt på garanti? Men på något sätt så lyckas alltid mina saker att strula haha. Det är första gången jag bygger en dator, så hoppas jag inte gjort något major fel så man inte får några nya grejor bara haha

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Medlem

@Drakulla: Hmm.. Skulle nog testa att göra en CMOS reset om du inte gjort det redan bara för att se om det påverkar.

Permalänk
Medlem

@Drakulla: testa att kör en clear cmos, antingen via jumpers på moderkortet eller genom att ta ur batteriet i några minuter. Konsultera moderkortets manual om du gör det med jumpern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Column:

@Drakulla: Hmm.. Skulle nog testa att göra en CMOS reset om du inte gjort det redan bara för att se om det påverkar.

Ska testa det sen, men återställer sig bios helt då? Måste jag inte uppdatera bios för min processor? Och då lär jag väl ha en äldre verison av processorn för det om jag inte är helt lost?

Tack för all hjälp!

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Medlem

@Drakulla: Nej det återställer bara inställningarna, det ska mycket till för att göra en downgrade på biosversionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Column:

@Drakulla: Nej det återställer bara inställningarna, det ska mycket till för att göra en downgrade på biosversionen.

Tack, ska testa de när jag har tid

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Medlem

@Column: är det dock inte lite konstigt att det inte kommee upp något alls på skärmen? Kan det vara skärmen som strular också?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Medlem

@Column: så sjukt, jag testade koppla i datorn i tvn via hdmi och då bootade den upp utan problem, vilket är otroligt konstigt. Så jag tänkte att den kanske skulle hoppa igång om jag koppla den till dator skärmen men där började den strula direkt, stannade på den oranga lampan osv osv. Förstår verkligen inget alls, kan skärmen ha något med det att göra? Känns så sjukt konstigt om den börjar bråka för skärmens skull?

Finns det någon vettig förklaring till det? Känner mig totalt lost just nu

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Drakulla:

@Column: så sjukt, jag testade koppla i datorn i tvn via hdmi och då bootade den upp utan problem, vilket är otroligt konstigt. Så jag tänkte att den kanske skulle hoppa igång om jag koppla den till dator skärmen men där började den strula direkt, stannade på den oranga lampan osv osv. Förstår verkligen inget alls, kan skärmen ha något med det att göra? Känns så sjukt konstigt om den börjar bråka för skärmens skull?

Finns det någon vettig förklaring till det? Känner mig totalt lost just nu

Kan vara detta.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: kan mycket väl vara det då datorn fungera i tv skärmen, så i värsta fall är skärmen pajj? Eller ännu värre om grafikkort fått stryk

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Drakulla:

@Ratatosk: kan mycket väl vara det då datorn fungera i tv skärmen, så i värsta fall är skärmen pajj? Eller ännu värre om grafikkort fått stryk

Har du testat HDMI på skärmen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Om du inte har HDMI på skärmen kan du använda en adapter DVI/HDMI där.
Kan vara värt att testa.

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Datorn startar utan konstigheter med bara HDMI kabeln i.
Slet ut dp kabeln så funkade det perfekt, så konstigt!

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: tack för hjälpen. höll på att få spader haha

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 2060 SUPER ROG Strix EVO Advanced 8GB
Crucial P1 500GB M.2 SSD
AMD Ryzen 5 3600X
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Drakulla:

@Ratatosk: tack för hjälpen. höll på att få spader haha


Skönt att det löste sig, kan vara fel på DP kabeln, förekommer tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakulla:

@imij: Testa kör bara hdmi, jag testade men hade dp kabeln i. Slet ut den o körde bara hdmi så fungerade de helt utan problem

Dax för en ny dp kabeln, någon som vet en som garanterat fungerar?

Enligt tråden om undermåliga DP-kablar verkar det som att Deltaco's kablar ska vara kopplade rätt men läs genom sida 1-3 (eller hela tråden ) så du verkligen får rätt kabel

glhf