Datorn kan inte Starta med Displayport inkopplad från avstängt läge.

Permalänk
Medlem

Datorn kan inte Starta med Displayport inkopplad från avstängt läge.

Vill dela med mig av Skummaste felet på 31 år.
Byggt en en AMD burk
Rysen 5 3400G
MSI B450M Mortar mATX
intel 660P SSD
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB)

Kopplar man in ström sladd och starta fungerar allt en gång.

Om den stängts av från Windows bootar den inte utan fastnar inna Bios post? Med helt svart skärm utan vitt streck.(inget händer förutom alla fläktar och diskar startar.) Trycker man på reset eller rycker ur strömsladden och kopplar in igen botar den bra.

Väljer man starta om datorn från Windows fungera allt bra.
Stänger man av och trycker på start knappen inom 30 sekunder fungera den bra väntar man längre bootar den inte igen.

Efter mycke pill med alla minnen psu grafik så så tog jag med burken och koppla in på en annan skärm med HDMI och allt fungera inga fel felen gick inte att åter skapa.

Koppla tillbaka min gamla skärm med Displayport och felen återkom.

Det blir ingen skillnad om man kopplar in ett externt grafikkort med DisplayPort det blir samma fel.

Har nu prövar 3 DP sladdar med 2 monitorer och alla ger samma fel tydligen kan En del moderkort sno ström från DisplayPort sladden och då blir det något fel som gör att bios inte bootar som det ska.

Här är ett youtube klipp på en kille som beskriver samma fel. https://www.youtube.com/watch?v=6s1cMwzesZI

Tänkte någon annan kan bli hjälpt av denna information då det verkar vara ett rätt okänt fel.

Jag vet inte om det är fel på alla mina 3 sladdar eller mina 2 skärma eller mitt moderkort eller CPU men med HDMI löste sig alla mina problem. Väntar på svar från MSI supporten.

"sök ord"
cold boot
startar inte
fastnar innan bios
MSI B450M
svart skärm

OBS får du bara svart skärm med vitt streck så fastnar du på boot delen och är förbi detta fel.

Permalänk
Medlem

Spontant tänker jag på https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Kan det vara åtminstone en del av problemet?

Permalänk
Medlem

@varget: Låter verkligen som det kan va det jag fick uppleva men då har jag 3 olika dåliga sladdar

Permalänk
Medlem

En av mina linuxburkar betedde sig riktigt schizat med en DP-skärm tills jag stängde av DP 1.2 i skärmens meny.

Permalänk
Medlem

@vilse.se: jo, det talar lite emot att tre sladdar skulle vara så, men svårt att veta.