Uppgradera fr gtx1050ti till gtx1060ti

Permalänk
Medlem

Uppgradera fr gtx1050ti till gtx1060ti

Hej!
Funderar på att uppgradera mitt gpu. Har ausu expedition gtx1050ti nu. Lönar det sig att byta till typ gtx1660ti?
Kör typ wot och har cpu ryzen 7 1700.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Viss uppsida

Ser ut som att det kan vara en bra ide!

Permalänk
Medlem

Beror helt på. Vad du ska ha den till?
Spel ja.
För film ja, men om behöver du HEVC B Frame i hårdvarustöd är en annan sak. MADVR verkar fungera ändå. Borde vara bättre om du streamar rent allmänt den biten är mer utbyggd. (shadowplay på mitt 980ti med intern res över 1080p, det kan vi glömma)
Hårdvaran för att spela up och in är förbättrad avsevärt men hur ofta har du nytta av det på en stationär?

Då min åsikt är. MIN att 1050ti bara duger till film och ms röj. så ja det är som att byta mellan en dator som är BRA på film till en som är BRA på film och kan spela spel också, både dåligt optimerade AAA titlar och även dåligt optimerade Indie titlar. (i detta fall ofta så att de inte är specifikt optimerade. de gör sitt jobb.)

https://developer.nvidia.com/video-encode-decode-gpu-support-...

Off:
Sen när blev userbenchmark.com en bra sida för jämförelser?

Edit:
På grund av svar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Sti99
Pratar vi verkligen 1050 ti mot 1060 ti som inte finns?
eller 1050 ti mot 1660 ti?

Om du får 1060ti gratis så ja annars nej.

OLD: trodded det var 1050 Ti till 1660 Ti.
Beror helt på. Vad du ska ha den till?
Spel ja.
För film ja, men om behöver du HEVC B Frame i hårdvarustöd är en annan sak. MADVR verkar fungera ändå. Borde vara bättre om du streamar rent allmänt den biten är mer utbyggd. (shadowplay på mitt 980ti med intern res över 1080p, det kan vi glömma)
Hårdvaran för att spela up och in är förbättrad avsevärt men hur ofta har du nytta av det på en stationär?

Då min åsikt är. MIN att 1050ti bara duger till film och ms röj. så ja det är som att byta mellan en dator som är BRA på film till en som är BRA på film och kan spela spel också, både dåligt optimerade AAA titlar och även dåligt optimerade Indie titlar. (i detta fall ofta så att de inte är specifikt optimerade. de gör sitt jobb.)

https://developer.nvidia.com/video-encode-decode-gpu-support-...

Off:
Sen när blev userbenchmark.com en bra sida för jämförelser?

Sorry, det skall vara 1660ti

Permalänk
Medlem

@Sti99:
Att tänka på är om kylaren passar i chassit samt att den drar lite mer watt än 1050 kortet. Fallerade på en burk efter rean efter blackfriday på att ett ca 3mm tjockare än standard. 2 kortplatser sen några mm. ITX bygge i det faller.
Till vettigt pris. JA TACK.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Sti99:
Att tänka på är om kylaren passar i chassit samt att den drar lite mer watt än 1050 kortet. Fallerade på en burk efter rean efter blackfriday på att ett ca 3mm tjockare än standard. 2 kortplatser sen några mm. ITX bygge i det faller.
Till vettigt pris. JA TACK.

Bra synpunkter. Har också mitx. Kör med node 304 så det borde funka. Har PSU på 550W vilket borde funka?

Permalänk
Medlem

@Sti99:
Om det är ett vettigt agg borde det inte vara några problem. Kablar kan vara ett problem men utan info om namnet på nätagget så blir det svårt/omöjligt.

Edit:
Finns några nätt agg som pajar alt. ACE off sweden, mm. Dessa är inte releventa i sammanhanget
Skriv vad du har så klurar vi ut det,

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Sti99:

Lönar det sig att byta till typ gtx1660ti?

1660 Super är nästan lika snabb och brukar vara betydligt billigare.
Ett av de mest prisvärda grafikkorten just nu.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Sti99:
Om det är ett vettigt agg borde det inte vara några problem. Kablar kan vara ett problem men utan info om namnet på nätagget så blir det svårt/omöjligt.

Edit:
Finns några nätt agg som pajar alt. ACE off sweden, mm. Dessa är inte releventa i sammanhanget
Skriv vad du har så klurar vi ut det,

Har Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Jag hade valt 5600 XT om du inte är låst pga Gsync eller liknande:
Samma prisklass och 5600 XT briljerar riktigt för pengarna.

https://www.youtube.com/results?search_query=5600+xt+1660+ti

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Nu börjar väl rx 5600xt lite högre än 1660 super men det är ju ett bra presterande kort. Jag har dock försökt ett par gånger med rx 5700 xt serien och det har väl slutat med att jag sitter med mitt Vega 56 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag hade valt 5600 XT om du inte är låst pga Gsync eller liknande:
Samma prisklass och 5600 XT briljerar riktigt för pengarna.

https://www.youtube.com/watch?v=13rShw6rYJ8

https://www.youtube.com/results?search_query=5600+xt+1660+ti

Låter också intressant. Man får loss Gigabyte RX5600XT Windforce för under 3.300. Vid det här laget torde väl diverse mjukvaruinstabilitet vara lösta, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sti99:

Låter också intressant. Man får loss Gigabyte RX5600XT Windforce för under 3.300. Vid det här laget torde väl diverse mjukvaruinstabilitet vara lösta, eller?

Jag hade lätt lagt dom två tre hundra extra som skiljer ifrån 1660 ti.

Av reddit att döma så verkar majoriteten av problemen med 5xxx serien vara lösta.
Har själv inte AMD så kan inte svara på det.

Glöm inte uppdatera bios på kortet bara om du väljer 5600XT, IOM att AMD höjde strömbudgeten så klev prestandan också upp.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag hade lätt lagt dom två tre hundra extra som skiljer ifrån 1660 ti.

Av reddit att döma så verkar majoriteten av problemen med 5xxx serien vara lösta.
Har själv inte AMD så kan inte svara på det.

Glöm inte uppdatera bios på kortet bara om du väljer 5600XT, IOM att AMD höjde strömbudgeten så klev prestandan också upp.
https://i.imgur.com/CTUVaZ3.png

Spännande utveckling. Avvaktar ett tag nu men väljer sannolikt RX5600 XT. Tack för infon!