Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Angående att ta hand om sig själv om man råkar på viruset.. Utöver vatten och vila, är det bara paracetamol som rekommenderas? Och en termometer för att veta bättre hur man ligger till kanske.. Vad bör man ha hemma helt enkelt?

Använd inte NSAID medel (ipre, voltaren, diklofenak, etc) för febernedsättning och smärtstillande. Använd alvedon istället. I övrigt gäller väl det du brukar använda vid förkylning och influensa.

Jag brukar ha alvedon, näsdroppar, noskapin, bafucin och strepsils hemma. Försöker ha också ha ett litet lager konserver, torrvaror och dasspapper. Extra bonus är det om jag råkar ha saft och glass hemma

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Håll god hygien, två och vatten, fortsätt träffa honom så länge du själv är frisk.

Riskhanteringen tycker jag du ska ta diskussion med honom om (om han är klar i huvudet), min mor fick lungcancer på slutet, vi hade några bra diskussioner om döden o.s.v. på slutet.

Var inte rädd för det, generellt drar vi för stora växlar på det i yngre år, en 87-åring har sannolikt en helt annan syn på döden än vad en annan har, kan vara så att han hellre tar risken att bli smittad (och kanske dö) än att avstå er otroligt trevliga stund! (han är säkert fullt medveten om att han ändå riskerar att inte vakna upp vilken dag som helst)

Har inget annat val än att träffa honom, bor i samma kåk.

Skrivet av Wiinis:

Jobbig situation för er båda, men bäst är nog om ni båda stannar hemma och beställer hem saker. Annars är nog bäst att du åker själv och sen är noga med hygien.

Håller helt med @mindfighter. Mycket bra skrivet!

Går inte att beställa hem då vi bor på landet. Kollade för skojs skull siter och "Tyvärr" på alla.

Alltså, han fattar. Han lär vilja hålla sig undan men han är ledsen för att enda "nöjet" han har numer är att åka på veckotrippen. Funderar på att låta honom åka med men sitta kvar i bilen så han kommer ut åtminstonde men då var jag där igen, "risken" när vi sitter i bilen tätt efteråt jag handlat.

Mitt dilemma är hur fan jag ska göra. Om jag åker och handlar så "utsätter" jag ju honom för risk i och med det. Har noll hjälp att handla åt oss så jag måste göra det. Mina två syskon skiter i oss/honom fullständigt.

Läste nyss ett inlägg på Twitter som jag inte länkar till för jag vill inte hänga ut någon med blev så djävla ledsen. Det gick ut på att gamla som är ute och handlar är "djupt osolidariska" för om/när de blir sjuka kommer de ta upp dyra intensivvårdsplatser som skulle kunna komma andra till del.

"Snyggt" att skuldbelägga äldre som blir sjuka i detta, fy fan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crowwops:

5-...
GE...FAN...I...ATT...HAMSTRA...SKIT! Toapapper, mediciner och basvaror är något som alla behöver, men behöver du verkligen 20kg pasta eller 50 toarullar?

En kompis berättade att han såg en äldre man som köpte 50(!) 2-kilos pastaförpackningar, wtf liksom!?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Du fick ju svaret i mitt inlägg? Det är månader det räcker.

112-3+58=167 miljarder. Om vi sedan gör antagandet att intäkterna till staten halveras så ger det att då hamnar vi på en budget runt 500 miljarder. Då blir det 167/500*12=4 månader. Alltså inte dagar så du insinuerar utan 4 månader. Krispaketet kostar inget. Det handlar om att skjuta upp inbetalningar som företagen ska göra så det handlar enbart om senarelagd intäkt till staten. Därav att jag är tveksam till att det som tas upp där gör så stor skillnad egentligen. Lite förenklingar har gjorts, krispaketet handlar inte enbart om framflyttande av intäkter till staten med stor del är det. Siffrorna gällande budgeten är 2018 år budget och inte den som gäller nu. Men orkade tyvärr inte leta reda på exakta siffror när ett överslag räcker gott och väl.

Ok, så säg att vi tappar 25% skatteintäkter efter ökad arbetslöshet och företagskonkurser, då har vi 8 månader innan stålarna är slut... ...och det är med befintlig utgiftsnivå, med ökad arbetslöshet så ökar också statens utgifter för a-kassa och andra bidrag... så då räcker pengarna inte ens 8 månader (som de skulle gjort om det bara var tapp på intäktssidan).

Karensdagen, övertagandet av sjuklöneansvaret april-maj, ökade kostnader kommun/landsting, jo, en hel del av de 300 miljarderna är riktiga utgiftsposter.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Har inget annat val än att träffa honom, bor i samma kåk.

Går inte att beställa hem då vi bor på landet. Kollade för skojs skull siter och "Tyvärr" på alla.

Alltså, han fattar. Han lär vilja hålla sig undan men han är ledsen för att enda "nöjet" han har numer är att åka på veckotrippen. Funderar på att låta honom åka med men sitta kvar i bilen så han kommer ut åtminstonde men då var jag där igen, "risken" när vi sitter i bilen tätt efteråt jag handlat.

Mitt dilemma är hur fan jag ska göra. Om jag åker och handlar så "utsätter" jag ju honom för risk i och med det. Har noll hjälp att handla åt oss så jag måste göra det. Mina två syskon skiter i oss/honom fullständigt.

Läste nyss ett inlägg på Twitter som jag inte länkar till för jag vill inte hänga ut någon med blev så djävla ledsen. Det gick ut på att gamla som är ute och handlar är "djupt osolidariska" för om/när de blir sjuka kommer de ta upp dyra intensivvårdsplatser som skulle kunna komma andra till del.

"Snyggt" att skuldbelägga äldre som blir sjuka i detta, fy fan.

Ja det är inte ok någonstans att skuldbelägga!

Men vad säger han om att åka med men sitta kvar i bilen? Du måste ju ändå ha en god handhygien oavsett? Ta med handskar som du slänger i bagageluckan när du är klar?

Permalänk
Medlem

WHO råder att undvika ibuprofen, och istället ta paracetamol vid feber.

https://omni.se/who-ta-paracematol-i-stallet-for-ipren-vid-co...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

https://www.expressen.se/nyheter/fyra-av-fem-kan-ha-smittats-...

Citat:

Fyra av fem bekräftade coronafall i Kina kan ha smittats av en person som inte visste att hen var smittad. Det visar ny forskning som publicerades i tidskriften Science på måndagen.

– Om alla som är smittsamma stannar hemma så skulle den här epidemin ta slut, säger professor Johan Giesecke, tidigare statsepidemiolog.

Han tror att det finns tusentals smittade i Sverige i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ok, så säg att vi tappar 25% skatteintäkter efter ökad arbetslöshet och företagskonkurser, då har vi 8 månader innan stålarna är slut... ...och det är med befintlig utgiftsnivå, med ökad arbetslöshet så ökar också statens utgifter för a-kassa och andra bidrag... så då räcker pengarna inte ens 8 månader (som de skulle gjort om det bara var tapp på intäktssidan).

Karensdagen, övertagandet av sjuklöneansvaret april-maj, ökade kostnader kommun/landsting, jo, en hel del av de 300 miljarderna är riktiga utgiftsposter.

Samt det blir rejäla skattehöjningar nästa år, om det inte sker någon höjning i höst redan, tror jag. Det är bra.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Igår rekommenderade folkhälsomyndigheten att man i Stockholmsregionen bör arbeta hemifrån om det är möjligt. Idag säger Tegnell att han inte rekommenderar någon att arbeta hemifrån. Inte konstigt att folk ifrågasätter myndigheternas strategi och uttalanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Okej förlåt var otydlig. 37.999 grader eller under räknas inte som feber för småbarn.

Ofta kickar immunförsvaret in vid 39. Se det lite som en turbo.

Vad dillar du om?
När man får en infektion som immunförsvaret reagerar mot så bildas ett ämne som påverkar hypotalamus som då höjer kroppstemperaturen.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Mm, det lär vara (och varit) en hel del som tror att de bara är förkylda och gör som vanligt. Det gäller verkligen att folk fattar att man ska vara hemma, även om man "bara" tror att man är förkyld eller har något annat. Men man kan ju inte direkt klaga på bristande information på den punkten då myndigheterna basunerat ut detta ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Igår rekommenderade folkhälsomyndigheten att man i Stockholmsregionen bör arbeta hemifrån om det är möjligt. Idag säger Tegnell att han inte rekommenderar någon att arbeta hemifrån. Inte konstigt att folk ifrågasätter myndigheternas strategi och uttalanden.

Han har visserligen resonerat ur en rättviseaspekt när det gäller de som inte kan jobba hemifrån, men jag har aldrig uppfattat det som att han rekommenderat att man INTE ska göra det. Har också läst resonemang om att det kan vara problematiskt att börja med det i förtid då man förr eller senare kommer att behöva träffas även om man kan arbeta hemma ett tag. Drar man i den växeln förtidigt så riskerar man att folk behöver träffas när smittspridningen är som värst och då spär på en uppåtgående kurva.

Så en källa som bekräftar att han nu rekommenderar att man INTE ska jobba hemifrån skulle uppskattas!

Permalänk
Avstängd

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-italy-i...

Citat:

Italy rushes to promote new doctors to relieve coronavirus crisis

ROME (Reuters) - Italy will rush 10,000 student doctors into service, scrapping their final exams, in an effort to help the struggling health service cope with the coronavirus onslaught.

A coronavirus patient arrives on a stretcher at the Columbus Covid Hospital, which has been assigned as one of the new coronavirus treatment hospitals in Rome, after being transferred by medical workers in protective white suits from the Gemelli Hospital, in Rome, Italy, March 16, 2020. Policlinico Gemelli/Handout via REUTERS
Some 2,158 people have died of the disease in Italy since the outbreak came to light on Feb. 21, while the total number of confirmed cases has surged to 27,980, making Italy the worst-hit country outside of China.

The crisis has pushed hospitals to breaking point at the epicenter of the contagion in northern Italy and left other regions scrambling to strengthen their own health networks as the number of infected rises nationwide.

University Minister Gaetano Manfredi said the government would let this year’s crop of medicine graduates start work some eight or nine months ahead of schedule and waive the mandatory exams they normally sit before qualifying.

“This means immediately releasing into the National Health System the energy of about 10,000 doctors, which is fundamental to dealing with the shortage that our country is suffering,” he said in a statement.

The graduates will be sent to work in general practitioners’ clinics and at old peoples’ homes, freeing up more experienced colleagues who will be sent to the rapidly filling hospitals.

Over three weeks, 1,135 people have needed intensive care in Lombardy, the northern region hardest hit. The region has only 800 intensive care beds, according to Giacomo Grasselli, head of the intensive care unit at Milan’s Policlinico hospital.

Authorities have been working to set up hundreds of intensive care beds in a specially created facility in the Fiera Milano exhibition center, but are still waiting for sufficient respirators and qualified personnel.

Former prime minister Silvio Berlusconi said on Tuesday he would donate 10 million euros ($11 million) to help equip the new center, joining a growing list of wealthy Italians offering funds to bolster the struggling health sector.

In Rome, oil major ENI has paid for the multi-million euro conversion of the small, private Columbus hospital into a center for treating coronavirus patients, with the first sufferers being stretchered into the unit on Monday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Gör han? Källa på det tack

Han sa det på den senaste presskonferensen.
Citerat från live-texten hos Expressen.se: "Hej Jens! Så här sa Anders Tegnell nyss i Expressen TV:
– Vi rekommenderar ingen att jobba hemifrån, men har man en sådan situation där det fungerar och med en arbetsgivare där det fungerar är det en bra period att göra det. Det kommer göra en liten skillnad, viktigast är fortfarande att stanna hemma när man är sjuk, säger Tegnell."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ja det är inte ok någonstans att skuldbelägga!

Men vad säger han om att åka med men sitta kvar i bilen? Du måste ju ändå ha en god handhygien oavsett? Ta med handskar som du slänger i bagageluckan när du är klar?

Han tar det som alternativ istället för att sitta hemma. Helst vill han lalla runt och titta på varor i butiken och sen sitta och titta på folk på Ikearestaurangen............

Tyvärr just inga handskar kvar då de är tvärslut att köpa, behöver ha sådana hemma (kirurghandskar alltså).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Du får gärna precisera de olika beloppen på de olika punkterna tack. För jag hittar inte så många miljarder direkt. Vad jag fortfarande kan se så är det uppskjutandet av inbetalningar till staten som den stora andelen handlar om. Sjuklönen handlar om runt 4 miljarder vad jag kan se t.ex.

Sedan så är det heller inga problem att låna upp många miljarder om det skulle behövas. Egentligen är det skit samma. Är bara lite trött på folk som slänger ur sig saker utan kolla upp verkliga fakta. Som att vår budget handlar om runt 1 000 miljarder ett år. Och sedan kommer du och mumlar om att 129 miljarder bara skulle räcka i några dagar. Du hade alltså ingen koll om vilka belopp det handlar om. Fortsätter försöka skrämma folk osv. Ta det lite lugnt. Det kommer ordna sig. Hoppas inte du är en av dem som förespråkar stängning av grundskolan också? För då ska du se vad som händer med kostnaderna för det hela.

Permalänk
Medlem

Intressant. Jag tror seriöst de flesta redan blivit smittade. Bara att man knappt känner av det eller har väldigt milda symptom.
Var någon fransk läkare som sade att 99 % knappt känner av något. Grejen är att ingen är immun emot det bara till skillnad från vanlig influensa (som man dessutom kan få vaccin mot).

Skulle tex hela befolkningen få influensa så är det klart att det blir fler dödsfall och mer belastning på vården. Tror det är det som är de farliga med det. Sen har nog media skrämt upp oss allihopa lite mer än vad som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tabellen på sida 5 och kolumnen Critical care är av högsta vikt.

Dock så är dessa siffror fortfarande baserade på Kinesiska siffror vad det verkar och sedan har antaganden gjorts om antalet odiagnostiserade fall (skummade bara, tänkte läsa resten ikväll). Det inte den här rapporten verkar ta i beaktande i beräkningarna är att senare data (Sydkorea, Diamond Princess och testning av turister i Europa pekar på ännu fler milda fall än man första anade)

Där ser man, det stödjer ju lite min hypotes att rapporten som alla skriker om nu är lite "unintentional fearmongering" då den är baserad på antaganden och inte data när det kommer till antal milda/symptomfria fall.

Permalänk
Medlem

@Beginner: jag har ett packe med 50 engångshandskar jag nog egentligen inte har någon nytta av själv, kan lägga dem på posten åt dig om du vill.
Köpta på clasohlson, duger de är de dina.

Jobbig sits ni sitter i. Kanske ni kan hitta på något annat att göra tillsammans nu istället för restaurangbesöket, tänker att våren är på intågande, koka en termos kaffe, kör ut till någon fin plats, släng med lämplig stol för honom att sitta på och sätt er och fika. Bara komma ut, känna värmen, höra fåglarna kvittra och mest av allt var tillsammans den tid ni har!

@Mindfighter skrev ett fint inlägg, prata med honom (pappa dvs) om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Igår rekommenderade folkhälsomyndigheten att man i Stockholmsregionen bör arbeta hemifrån om det är möjligt. Idag säger Tegnell att han inte rekommenderar någon att arbeta hemifrån. Inte konstigt att folk ifrågasätter myndigheternas strategi och uttalanden.

Har du någon bra källa till att han sa tvärtom förut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Han sa det på den senaste presskonferensen.
Citerat från live-texten hos Expressen.se: "Hej Jens! Så här sa Anders Tegnell nyss i Expressen TV:
– Vi rekommenderar ingen att jobba hemifrån, men har man en sådan situation där det fungerar och med en arbetsgivare där det fungerar är det en bra period att göra det. Det kommer göra en liten skillnad, viktigast är fortfarande att stanna hemma när man är sjuk, säger Tegnell."

Fast det där är inte en rekommendation att INTE jobba hemifrån, endast att FHM själva inte gått ut med en officiell rekommendation att göra det (troligtvis menat landet i stort, i Stockholm verkar man ha gjort det, från mannen himself : https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/anders-tegnell-st.... Så han säger inte alls emot, bara förtydligar att FHM ännu inte sagt något om det för landet i stort.

Edit: hittade andra sändningen också, det är lite diffust, jag håller med. https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/statsepidem...

Tolkar det som att man skiljer på Stockholm och resten av Sverige eller om det är definitionen av en rekommendation, typ att det finns ett begrepp rekommendation rent juridiskt eller dylikt som FHM kan slänga sig med men man vill inte sätta det på det man sade igår, dvs det är mer en mjuk ”rekommendation”, inte en hård.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av K-D][Aramis:

Har du någon bra källa till att han sa tvärtom förut?

Det var ju stora löpsedlar om att alla Stockholmare som kan bör from nu jobba hemmifrån, detta var då igår... Men det kanske inte är Tegnell som gav den rekommendationen.

Permalänk
Avstängd

https://www.expressen.se/gt/svenskar-vagras-flyga-hem-lena-ly...

Citat:

Norwegian vägrar svenska passagerare att resa hem från Thailand via Norge.

Svenska Lena, 53, lyckades ta sig igenom passkontrollen i Krabi och komma hem – nu riktar hon hård kritik mot Norge.

– Vad tänker de med? Hur kan man neka folk som har biljett?

Hur tänker Norrmännen här igentligen? verkar ju helt sjukt, förutsätter de att folk blivit smittade i Thailand eller?
Om inte så skulle det ju inte vara några problem med att flyga hem Svenskarna och sen sätta dom på ett tåg/buss ut ur landet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Han tar det som alternativ istället för att sitta hemma. Helst vill han lalla runt och titta på varor i butiken och sen sitta och titta på folk på Ikearestaurangen............

Tyvärr just inga handskar kvar då de är tvärslut att köpa, behöver ha sådana hemma (kirurghandskar alltså).

Kör vanliga handskar om du vill, viktigaste är antagligen att du tvättar händerna innan du petar i ditt eller din fars ansikte. Och låt han lalla runt lite i butiken om han och du är friska, försök välja en tid med lite människor, är det hans glädje så vad är meningen att beröva honom den? I värsta fall håller detta på långt in i höst, ska han sitta hemma hela året?

Och lyssna inte på idioter på internet, det är folks rädslor som kommer fram.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Hahahahaha vad i hela helvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@ISAK M: Så kan det säkert vara för en del. Men de som tycker skolan är tråkig/jobbig och inte har så bra skolresultat som det är nu lär inte gynnas av det här tyvärr. Sedan kan jag nog tycka att de kanske skulle ha låtit de som går i 9an vara kvar i skolan. De ska ha slutbetyg och många prov och liknande ska väl genomföras de nästa 2 månaderna så kanske borde man tillåt viss risk för smittspridning just där för kan bli väldigt jobbigt för de eleverna i framtiden. Du minskar ju ändå risken med 2/3 om de som går i 7:an och 8an ska ha hemundervisning.

Nej Gymnasiet och Högskolan ska ha distansundervisning. Ja går 2an på Gymnasiet.

Permalänk
Medlem

Fick meddelat nu att exjobbsredovisningen i juni är inställd, så den blir väl online. Tragiskt avslut på 3 års studier tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISAK M:

Nej Gymnasiet och Högskolan ska ha distansundervisning. Ja går 2an på Gymnasiet.

Sanna sak för universiteten

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Låter som en vettig idé, de unga nästan-läkarna bör ju generellt tåla Corona och kan säkert göra nytta. Norsk sjukvård har fått erbjudanden om tusentals frivilliga med vårdutbildning som nu arbetar i övriga civilsamhället, eller är studenter eller pensionärer, även Finland rekryterar väl pensionärer. Känns lite vågat just med pensionärer, men jag förstår att de vill göra en insats. Jag förutsätter att liknande sker även i Sverige. Det kommer att vara katastrofal brist på sjukvårdspersonal av alla slag i månader framöver.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Fick meddelat nu att exjobbsredovisningen i juni är inställd, så den blir väl online. Tragiskt avslut på 3 års studier tycker jag.

Lite förhastat beslut kan man tycka, det är ju fler månader till dess...