Permalänk
Medlem

Tjohoo nu slipper man gå till skolan också. Funkar mycke bättre å jobba hemma för min del så

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: Det är ingen som medvetet försöker smitta någon. Det som alla försöker göra är att minimera risken att de som kommer bli allvarligt sjuka och om de får det att om de får det så finns resurser att hjälpa till. Sedan bör man få klart för sig att vi kommer aldrig kunna utrota covid-19. Så till slut kommer väldigt många bli sjuka, på precis samma sätt som det är med alla andra virus i stort sett. De enda virus som till viss mån utrotats är de som ger kraftiga och allvarliga sjukdomstillstånd direkt. Och det är för att då dör folk av så pass snabbt så viruset hinner inte sprida sig.

Permalänk
Medlem

@Ibis: Staten kommer rulla på. De kan tvinga folk till arbetet som det skulle vara så. Däremot så kommer ju det privata arbetslivet slås ut fullständigt. Därför är de åtgärder som hittills gjort för att hjälpa företagen lite felaktig gällande vissa krisbranscher. Ta t.ex. restauranger och flygbolagen. De är inte hjälpta av att "bara" behöva betala halva lönen och staten står för resten. De får in 0 kr och att då betala ut en halv lön fast de inte får några intäkter alls hjälper inte.

Permalänk
Medlem

@ISAK M: Så kan det säkert vara för en del. Men de som tycker skolan är tråkig/jobbig och inte har så bra skolresultat som det är nu lär inte gynnas av det här tyvärr. Sedan kan jag nog tycka att de kanske skulle ha låtit de som går i 9an vara kvar i skolan. De ska ha slutbetyg och många prov och liknande ska väl genomföras de nästa 2 månaderna så kanske borde man tillåt viss risk för smittspridning just där för kan bli väldigt jobbigt för de eleverna i framtiden. Du minskar ju ändå risken med 2/3 om de som går i 7:an och 8an ska ha hemundervisning.

Permalänk
Medlem

@adfactory: Tänkte mer att det är naturens sätt att begränsa oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Starta en ny tråd, är också intresserad.

Kort OT svar: Tror det beror på företag/förutsättningar, på ett sätt är det ett räntefritt lån (som ska betalas om ett år), men vette f-n för småbolag, styrelsen är personligt betalningsansvariga för skatter i vissa fall (staten ska alltid ha sitt), så man kan ju inte använda detta för att förlänga överlevnaden för bolaget om det ändå går i putten sen, lika bra att det går i putten någon månad tidigare då. Tyvärr...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1589465-egenforetagare...

Skapat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Ibis: Staten kommer rulla på. De kan tvinga folk till arbetet som det skulle vara så. Däremot så kommer ju det privata arbetslivet slås ut fullständigt. Därför är de åtgärder som hittills gjort för att hjälpa företagen lite felaktig gällande vissa krisbranscher. Ta t.ex. restauranger och flygbolagen. De är inte hjälpta av att "bara" behöva betala halva lönen och staten står för resten. De får in 0 kr och att då betala ut en halv lön fast de inte får några intäkter alls hjälper inte.

Så en rejäl kollaps på skatteintäkter slår inte så allvarligt, de har andra tvångsmedel att ta åt? Gött det iaf. Tack för ett bra inlägg!

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Angående att ta hand om sig själv om man råkar på viruset.. Utöver vatten och vila, är det bara paracetamol som rekommenderas? Och en termometer för att veta bättre hur man ligger till kanske.. Vad bör man ha hemma helt enkelt?

Jag är ganska ignorant vad gäller medicin, och brukar för mig själv ta ställningen att "låta immunförsvaret göra sitt jobb" vid mindre besvär som en förkylning etc.. Men på det spåret, är inte feber delvis hur kroppen bestrider virus? Så till viss grad är feber i så fall en bra sak, och man bör inte ta alvedon förns man får riktigt hög feber. Eller är det helt fel?

återigen. fundera på febernedsättande "överhuvudraget" då feber motverkar virus.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

"Kroppstemperaturen kan variera något mellan olika barn. Det brukar räknas som feber om temperaturen är 38,0 grader Celsius eller högre. Det viktiga är att fokusera på hur barnet mår i övrigt."

Källa: https://www.1177.se/Gavleborg/sjukdomar--besvar/infektioner/f...

Har två barn och har aldrig hört något om att 38 inte räknas som feber varken av läkare eller personal på BVC.

Okej förlåt var otydlig. 37.999 grader eller under räknas inte som feber för småbarn.

Ofta kickar immunförsvaret in vid 39. Se det lite som en turbo.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

"Kroppstemperaturen kan variera något mellan olika barn. Det brukar räknas som feber om temperaturen är 38,0 grader Celsius eller högre. Det viktiga är att fokusera på hur barnet mår i övrigt."

Källa: https://www.1177.se/Gavleborg/sjukdomar--besvar/infektioner/f...

Har två barn och har aldrig hört något om att 38 inte räknas som feber varken av läkare eller personal på BVC.

Kan ej påpekas för mycket:" Det viktiga är att fokusera på hur barnet mår i övrigt."

Det vill säga. Äter, dricker och kastar barnet vatten som vanligt är det oftast inga bekymmer och då behövs inte febernedsättande, även om de har 38.5 som räknas som feber. Jag brukar avvakta med febernedsättande till mina barn med detta i åtanke. Sedan är ju feber och förhöjd temperatur väldigt personligt och varierande.

Sedan kan man givetvis tycka synd om barnet som har ont och är sjukt och på så sätt använda smärtstillande, men feber är ju bra på så sätt att det finns där av en orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Det här med ekonomin förresten, tänker jag helt galet i att statens handlingsförmåga är direkt knuten till vår ekonomi, om än med viss eftersläpning? Halvera vår ekonomi och vi halverar de slantar staten har att leka med också (skatteintäkter etc)

Alternativet är väl någon sorts tvångsövertagande av essentiella industrier och driva de utan vinstintresse endast för att stävja pandemin men det ligger väl lååångt fram i tid, om vi ens har något lagligt stöd för det.

Tills vidare antar jag det som troligtvis ger bäst effekt är balansgången mellan att hålla samhället igång och slantarna rullandes, samt hålla smittan och således belastning på samma samhälle nere, särskilt då sjukvård.

Jag är dock alldeles för dåligt insatt i de finansiella delarna i vårt samhälle.

Du är rätt ute. Vi har tyvärr just-in-time även i skattesystemet, det finns inga pengar (inga större belopp) fonderade i några kistor (fonder el.dyl.). Utan det staten får in i skatt en månad (inkomstskatt, bolagsskatt, arbetsgivaravgifter o.s.v. o.s.v.) delas sen ut till a-kassa, olika typer av bidrag, pensioner (pensioner kommer alltså ifrån det nuvarande arbetsstyrka genererar i intäkt, det är (bortsett från PPM-pengarna och tjänstepension då som är på riktigt sparade pengar, men grundplåten är alltså från skatteintäkterna) alltså inte några ihopsparade pengar som är en vanlig missuppfattning), de betalar löner till offentlig sektor, polis, försvar, sjukvård o.s.v. o.s.v.

Givet ovan så minskar skatteintäkterna betydligt så måste man också dra ner kostnaderna rätt så snart. Det man kan göra ett tag är förstås att låna upp pengar. (se artikeln om de timanställda som aftonbladet hade om att köpa mat via klarna, så förstår man lätt att det är ingen jättelysande lösning och den fungerar en tid, men inte särskilt länge)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Okej, i skrivande stund har det dött 6 st av COVID-19 i Sverige. Dessa har hittills varit individer som legat i riskzoner (Multisjuka, äldre, underliggande sjukdomar), med andra ord så är denna "panik" helt onödig för "normalindividen".

Har inte läst allt som sagts i tråden, men vill uppmana alla om lite riktlinjer vi får här i vården:

1- Tvätta era händer efter ni varit ute, innan ni ska käka eller när ni varit i kontakt med människor eller platser utan för ert eget hem. Ta inte detta till någon extrem dock, tänk logiskt.
Tvål och vatten är er bästa vän, handsprit har långt ifrån samma effektivitet.

2- Smörj era händer! Genom att händerna tvättas oftare så torkas de även ut fortare. När händerna är torra skapas sår lättare då huden inte är lika elastisk. Sår på händerna är VÄLDIGT mottagliga mot bakterier, så glöm ej att smörja!

3- Är du en person som kvalar in i riskgrupper? Minimera din fysiska kontakt med omvärlden, kan du ringa? Gör då det istället. Har du möjlighet att jobba hemifrån? Gört!

4- Är du inte i riskgrupper? Var observant på dina symptom. Har du symptom? Stanna hemma!
Visst suger det att få lite lägre lön, men karensdagen är temporärt avskaffad och 80% av lönen är mer värt det än att du möjligtvis smittar någon som är i riskzon.
Flertal sjukhus, korttidsboenden och äldreboenden har stängt besökstider just nu. Tänk på samma sätt om du ska träffa familj som möjligtvis platsar i riskgrupperna. Kan du skippa att besöka mamma/pappa, mor/far föräldrar så gör gärna det under en period framöver.
Bara för att du inte nödvändigtvis får ett hemskt insjuknande så betyder inte det att dem klarar det!
Dra inte iväg på evenemang, konserter eller liknande under närmaste tiden, skit gärna även i att resa utomlands på ett litet tag.

5-...
GE...FAN...I...ATT...HAMSTRA...SKIT! Toapapper, mediciner och basvaror är något som alla behöver, men behöver du verkligen 20kg pasta eller 50 toarullar? "Ja men då slipper jag åka och handla, därmed inte utsätta mig för sjukdomen!". Sant, dock kan du även i mångt och mycket beställa kassar från ICA/COOP/City Gross/osv, välja upphämtning utanför eller t.om. hemleveranser. De enda som verkligen lider av bristen på basvaror osv är riskgrupperna.

Med det sagt så vill jag påpeka att jag INTE är läkare, utan det är direktiven som vi alla inom sjukvården i mitt område fått (med en lite personlig flair i det hela).

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Nja,

"Statens budgetöverskott blev 112 miljarder kronor 2019"
"Statens betalningar resulterade i ett underskott på 3,0 miljarder kronor i januari."
"Statens betalningar resulterade i ett överskott på 58,9 miljarder kronor i februari."
https://www.riksgalden.se/sv/var-verksamhet/statsskulden/

"Statsbudgetens utgiftssida består av 27 olika utgiftsområden som rymmer flera hundra olika anslag. Till exempel utgifter för alla myndigheter och olika typer av transfereringar, som sjukpenning och arbetslöshetskassa. 2018 uppgick statsbudgetens utgifter till drygt 990 miljarder kronor."
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudg...

Så det är inga större problem om det skulle halveras i några månader. Skulle utan större problem kunna vara 0 kr i några år t.o.m. Allt eftersom vi har så pass låg statsskuld så det är inga problem att låna lite mer. Vi hade ju t.o.m. fått negativ ränta för några månader sedan om jag inte minns fel så vi kunde alltså ha lånat en drös med miljarder och fått betalt för det.

Permalänk
Medlem

Erbjud en snabb-utbildning till vårdbiträde/vårdpersonal för alla som nyligen varslats (kanske även arbetslösa) inom serviceyrken, som är bra på att ta människor, exempelvis kabinpersonal och hotellanställda.

Gör om hotell till mottagning för personer som inte behöver intensivård.

De som nyligen förlorat jobben får en chans till inkomst och kanske i förlängningen även väljer att satsa på en karriär inom vården, vilket vi behöver!

Permalänk
Medlem

Alltså detta blir ju bara värre och värre?! ...Bara jag som fortsätter min vardag och tänker fortsätta den framöver? Jag bara rycker på axlarna åt hela detta spektaklet...Mångas reaktion på det är ju så krystad att det blir pinsamt. Vet inte om jag ska skratta eller gråta längre.

Ni vet när en komedifilm har en sån där pinsam scen man fattar precis vad som kommer hända och vill liksom bara titta bort. Exakt så känner jag för allt detta. En pinsam hysteri som grundas i okunskap och/eller oförmåga att vara källkritisk...jösses alltså.

Influensa kommer och går varje år. Fler blir lättare smittade nu för det finns inget vaccin till de äldre och sjuka. I övrigt är det ju inget nytt under solen och trots detta har många fullständig panik, tror deras barn ska dö osv. Fan är det för trams folk sysslar med egentligen?!

Visst, finne om man själv eller nära och kära är i riskgruppen och inte kan vaccinera sig för detta i år. Men ta hjälp av andra då och vidta åtgärder? Varför i H-vete ska hela samhället vidta samma åtgärder när det har konsekvenser i form av enorma kostnader när ingen vanlig frisk ändå behöver någon vård? Är ju inte rationellt detta för fem öre.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Mindfighter: Nja,

"Statens budgetöverskott blev 112 miljarder kronor 2019"
"Statens betalningar resulterade i ett underskott på 3,0 miljarder kronor i januari."
"Statens betalningar resulterade i ett överskott på 58,9 miljarder kronor i februari."
https://www.riksgalden.se/sv/var-verksamhet/statsskulden/

Så det är inga större problem om det skulle halveras i några månader. Skulle utan större problem kunna vara 0 kr i några år t.o.m. Allt eftersom vi har så pass låg statsskuld så det är inga problem att låna lite mer. Vi hade ju t.o.m. fått negativ ränta för några månader sedan om jag inte minns fel så vi kunde alltså ha lånat en drös med miljarder och fått betalt för det.

112 miljarder i överskott från förra året... fint, hur många dagar räcker det?? Bara första krispaketet beräknade man skulle kosta 300 miljarder... och det här är långt från över.

Enda fördelen vi har är att vi under några år betalat av på statsskulden, så vi kan låna lite mer än de flesta andra länder kan göra innan det är lyxfällan som gäller.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Alltså detta blir ju bara värre och värre?! ...Bara jag som fortsätter min vardag och tänker fortsätta den framöver? Jag bara rycker på axlarna åt hela detta spektaklet...Mångas reaktion på det är ju så krystad att det blir pinsamt. Vet inte om jag ska skratta eller gråta längre.

Ni vet när en komedifilm har en sån där pinsam scen man fattar precis vad som kommer hända och vill liksom bara titta bort. Exakt så känner jag för allt detta. En pinsam hysteri som grundas i okunskap och/eller oförmåga att vara källkritisk...jösses alltså.

Influensa kommer och går varje år. Fler blir lättare smittade nu för det finns inget vaccin till de äldre och sjuka. I övrigt är det ju inget nytt under solen och trots detta har många fullständig panik, tror deras barn ska dö osv. Fan är det för trams folk sysslar med egentligen?!

Visst, finne om man själv eller nära och kära är i riskgruppen och inte kan vaccinera sig för detta i år. Men ta hjälp av andra då och vidta åtgärder? Varför i H-vete ska hela samhället vidta samma åtgärder när det har konsekvenser i form av enorma kostnader när ingen vanlig frisk ändå behöver någon vård? Är ju inte rationellt detta för fem öre.

Om sjukhusen är fulla av patienter pga Corona och du behöver hjälp för något annat tex benbrott. Hur lång tid tror du det tar innan du får hjälp?
Att det inte är någon fara för dig eller mig är en sak men för de som verkligen behöver hjälp kan det blir problem.

Kan tillägga att det är ju kanon att du är rationell och inte gör förhastade slutsatser. Jag tycker det är väldigt komplext och tycker vi ska ta det här på allvar men samtidigt hålla lugnet och fortsätta i samma utsträckning som vanligt med vissa restriktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Alltså detta blir ju bara värre och värre?! ...Bara jag som fortsätter min vardag och tänker fortsätta den framöver? Jag bara rycker på axlarna åt hela detta spektaklet...Mångas reaktion på det är ju så krystad att det blir pinsamt. Vet inte om jag ska skratta eller gråta längre.

Ni vet när en komedifilm har en sån där pinsam scen man fattar precis vad som kommer hända och vill liksom bara titta bort. Exakt så känner jag för allt detta. En pinsam hysteri som grundas i okunskap och/eller oförmåga att vara källkritisk...jösses alltså.

Influensa kommer och går varje år. Fler blir lättare smittade nu för det finns inget vaccin till de äldre och sjuka. I övrigt är det ju inget nytt under solen och trots detta har många fullständig panik, tror deras barn ska dö osv. Fan är det för trams folk sysslar med egentligen?!

Visst, finne om man själv eller nära och kära är i riskgruppen och inte kan vaccinera sig för detta i år. Men ta hjälp av andra då och vidta åtgärder? Varför i H-vete ska hela samhället vidta samma åtgärder när det har konsekvenser i form av enorma kostnader när ingen vanlig frisk ändå behöver någon vård? Är ju inte rationellt detta för fem öre.

Håller med. Att sänka hela ekonomin som politikerna sysslar med nu är dock ett reellt hot.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

"Kroppstemperaturen kan variera något mellan olika barn. Det brukar räknas som feber om temperaturen är 38,0 grader Celsius eller högre. Det viktiga är att fokusera på hur barnet mår i övrigt."

Skrivet av Viktorph:

Kan ej påpekas för mycket:" Det viktiga är att fokusera på hur barnet mår i övrigt."

Bra tips... tänkte bara tillägga att det finns en barnläkare i tråden som säkert kan flika in något @DrDuke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tabellen på sida 5 och kolumnen Critical care är av högsta vikt. Vi har inte de sjukvårdsresurserna i Sverige.

Sen är det vansinne att försöka smitta sin befolkning med en sjukdom som man inte vet om den ger några komplikationer.

SARS kunde ju ge bestående mén på lungor (lungfibros), ben (skörhet) och testiklar t.ex.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8104477/Doctors-clai...
Hepatit kan också ge bestående mén på levern.

Skrivet av Zemlan:

Alltså detta blir ju bara värre och värre?! ...Bara jag som fortsätter min vardag och tänker fortsätta den framöver? Jag bara rycker på axlarna åt hela detta spektaklet...Mångas reaktion på det är ju så krystad att det blir pinsamt. Vet inte om jag ska skratta eller gråta längre.

Ni vet när en komedifilm har en sån där pinsam scen man fattar precis vad som kommer hända och vill liksom bara titta bort. Exakt så känner jag för allt detta. En pinsam hysteri som grundas i okunskap och/eller oförmåga att vara källkritisk...jösses alltså.

Influensa kommer och går varje år. Fler blir lättare smittade nu för det finns inget vaccin till de äldre och sjuka. I övrigt är det ju inget nytt under solen och trots detta har många fullständig panik, tror deras barn ska dö osv. Fan är det för trams folk sysslar med egentligen?!

Visst, finne om man själv eller nära och kära är i riskgruppen och inte kan vaccinera sig för detta i år. Men ta hjälp av andra då och vidta åtgärder? Varför i H-vete ska hela samhället vidta samma åtgärder när det har konsekvenser i form av enorma kostnader när ingen vanlig frisk ändå behöver någon vård? Är ju inte rationellt detta för fem öre.

Skrivet av Red Beaver:

Håller med. Att sänka hela ekonomin som politikerna sysslar med nu är dock ett reellt hot.

Det är lätt att rycka på axlarna och tycka det är överdrivet om man själv inte befinner sig i riskgrupperna. Om du däremot befinner dig i en riskgrupp och vet att det kan vara mellan 10-20% risk att du dör om du blir smittad så är det nog inte lika kul. Eller om du har nära och kära som befinner sig i dessa riskgrupper. För att inte tala om vad som händer med alla som blir sjuka eller råkar ut för olyckor om vården är totalt överbelastad pga coronapatienter som behöver akutvård för att överleva. Även vanliga friska behöver vård då och då...

Man behöver inse allvaret i situationen men samtidigt försöka ha en nykter syn på det hela. Världen kommer inte att gå under, men det är en hel del människor som riskerar att dö i förtid. Att bara ignorera det är ingen lyckad strategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det är lätt att rycka på axlarna och tycka det är överdrivet om man själv inte befinner sig i riskgrupperna. Om du däremot befinner dig i en riskgrupp och vet att det kan vara mellan 10-20% risk att du dör om du blir smittad så är det nog inte lika kul. Eller om du har nära och kära som befinner sig i dessa riskgrupper. För att inte tala om vad som händer med alla som blir sjuka eller råkar ut för olyckor om vården är totalt överbelastad pga coronapatienter som behöver akutvård för att överleva. Även vanliga friska behöver vård då och då...

Man behöver inse allvaret i situationen men samtidigt försöka ha en nykter syn på det hela. Världen kommer inte att gå under, men det är en hel del människor som riskerar att dö i förtid. Att bara ignorera det är ingen lyckad strategi.

Jag håller med om de som tillhör en riskgrupp. Men det är väl då bättre att de människorna isolerar sig istället för hela samhället? De övriga som blir sjuka får i princip en förkylning och det är ändå inget man söker vård för. Att stänga skolor osv är bara dumt - beslutat av politiker som är känner av trycket från rädda människor, uppskrämda av media.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Alltså detta blir ju bara värre och värre?! ...Bara jag som fortsätter min vardag och tänker fortsätta den framöver? Jag bara rycker på axlarna åt hela detta spektaklet...Mångas reaktion på det är ju så krystad att det blir pinsamt. Vet inte om jag ska skratta eller gråta längre.

Ni vet när en komedifilm har en sån där pinsam scen man fattar precis vad som kommer hända och vill liksom bara titta bort. Exakt så känner jag för allt detta. En pinsam hysteri som grundas i okunskap och/eller oförmåga att vara källkritisk...jösses alltså.

Influensa kommer och går varje år. Fler blir lättare smittade nu för det finns inget vaccin till de äldre och sjuka. I övrigt är det ju inget nytt under solen och trots detta har många fullständig panik, tror deras barn ska dö osv. Fan är det för trams folk sysslar med egentligen?!

Visst, finne om man själv eller nära och kära är i riskgruppen och inte kan vaccinera sig för detta i år. Men ta hjälp av andra då och vidta åtgärder? Varför i H-vete ska hela samhället vidta samma åtgärder när det har konsekvenser i form av enorma kostnader när ingen vanlig frisk ändå behöver någon vård? Är ju inte rationellt detta för fem öre.

Nejdå, jag gör detsamma. Men då är rekommendationerna om ordenligt hygien, nysa/hosta i armvecket och stanna hemma om sjuk en vanlig och självklar rutin i min vardag.

Jag tycker absolut att man ska ta detta på allvar, men paniken är helt obefogad. Särskilt de extrema reaktioner man ser i tex Frankrike där vanlig mänskliga rättigheter nu inskränks för vad som för den absoluta majoriteten blir en liten förkylning. Och för att inte tala om hur vanligt folk blir her galna nu om någon hostar eller nyser i närheten.

För mig är det helt klart att SARS-CoV-2 redan har spridits till miljontals människor världen över, med tanke hur bred spridningen har blivit geografiskt och i samhällsskikten bland de som har testats positivt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Sitter här med mina bekymmer.......

Bor med farsgubben (lång historia) på landet norr om Uppsala. Brukar åka tillsammans och veckohandla i Uppsala och avsluta det med besök på Ikearestaurangen.

Han är snart 87 år och multisjuk. Jag brukar se resan in till stan en gång i veckan som bra motion för honom då han får röra på sig på "plant golv" (rullator. Svårt att gå med den på knagglig eftersatt grusväg).

Mina val är att: 1. Vi åker som vanligt men håller avstånd till folk. 2. Han följer med men sitter kvar i bilen och vi skippar Ikearestaurangen som avslutning. 3. Jag åker själv.

De två sista innebär ju ändå att jag kan bli en risk för honom.

Nej, han har ingen hemtjänst. Han är självgående och jag är hans "tränade apa" vid behov.

Han är inte speciellt orolig för coronan (jag är det för hans skull) men är småledsen över risken att inte få åka på veckotrippen.......

Utöver det försöker jag frenetiskt få tag på alcogel och handskar ("kirurg"handskar).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Jag håller med om de som tillhör en riskgrupp. Men det är väl då bättre att de människorna isolerar sig istället för hela samhället? De övriga som blir sjuka får i princip en förkylning och det är ändå inget man söker vård för. Att stänga skolor osv är bara dumt - beslutat av politiker som är känner av trycket från rädda människor, uppskrämda av media.

Nja, det är garanterat mer komplicerat än så. Även om det bara skulle vara riskgrupperna som var i farozonen så rör det sig om en hel del människor. Det går inte att skydda dom ifall väldigt många i samhället är smittade samtidigt. Om inte annat så lär många av de i riskgrupper vara beroende av andra i vardagen (hemtjänst, personal på vårdboenden osv) så då krävs det att spridningen är alltför utbredd i samhället i stort, annars så kommer smittan att ta sig fram till dessa oavsett.

Sedan är det inte bara äldre som blir allvarligt sjuka. Även om risken är betydligt lägre för unga och friska så kommer ändå en liten del "normalfriska" personer att få allvarliga symptom, precis som med en vanlig influensa. Blir tillräckligt många sjuka samtidigt så riskerar även denna lilla del att bli övermäktigt för vården att hantera, med riktigt jobbiga konsekvenser som följd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Sitter här med mina bekymmer.......

Bor med farsgubben (lång historia) på landet norr om Uppsala. Brukar åka tillsammans och veckohandla i Uppsala och avsluta det med besök på Ikearestaurangen.

Han är snart 87 år och multisjuk. Jag brukar se resan in till stan en gång i veckan som bra motion för honom då han får röra på sig på "plant golv" (rullator. Svårt att gå med den på knagglig eftersatt grusväg).

Mina val är att: 1. Vi åker som vanligt men håller avstånd till folk. 2. Han följer med men sitter kvar i bilen och vi skippar Ikearestaurangen som avslutning. 3. Jag åker själv.

De två sista innebär ju ändå att jag kan bli en risk för honom.

Nej, han har ingen hemtjänst. Han är självgående och jag är hans "tränade apa" vid behov.

Han är inte speciellt orolig för coronan (jag är det för hans skull) men är småledsen över risken att inte få åka på veckotrippen.......

Utöver det försöker jag frenetiskt få tag på alcogel och handskar ("kirurg"handskar).

Håll god hygien, tvål och vatten, fortsätt träffa honom så länge du själv är frisk.

Riskhanteringen tycker jag du ska ta diskussion med honom om (om han är klar i huvudet), min mor fick lungcancer på slutet, vi hade några bra diskussioner om döden o.s.v. på slutet.

Var inte rädd för det, generellt drar vi för stora växlar på det i yngre år, en 87-åring har sannolikt en helt annan syn på döden än vad en annan har, kan vara så att han hellre tar risken att bli smittad (och kanske dö) än att avstå er otroligt trevliga stund! (han är säkert fullt medveten om att han ändå riskerar att inte vakna upp vilken dag som helst)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Sitter här med mina bekymmer.......

Bor med farsgubben (lång historia) på landet norr om Uppsala. Brukar åka tillsammans och veckohandla i Uppsala och avsluta det med besök på Ikearestaurangen.

Han är snart 87 år och multisjuk. Jag brukar se resan in till stan en gång i veckan som bra motion för honom då han får röra på sig på "plant golv" (rullator. Svårt att gå med den på knagglig eftersatt grusväg).

Mina val är att: 1. Vi åker som vanligt men håller avstånd till folk. 2. Han följer med men sitter kvar i bilen och vi skippar Ikearestaurangen som avslutning. 3. Jag åker själv.

De två sista innebär ju ändå att jag kan bli en risk för honom.

Nej, han har ingen hemtjänst. Han är självgående och jag är hans "tränade apa" vid behov.

Han är inte speciellt orolig för coronan (jag är det för hans skull) men är småledsen över risken att inte få åka på veckotrippen.......

Utöver det försöker jag frenetiskt få tag på alcogel och handskar ("kirurg"handskar).

Jobbig situation för er båda, men bäst är nog om ni båda stannar hemma och beställer hem saker. Annars är nog bäst att du åker själv och sen är noga med hygien.

Håller helt med @mindfighter. Mycket bra skrivet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Trode det bara var förslag med karensdag och inget läkarintyg, fint att dom fått igenom det iallafall så att mindre folk chansar.

Jag trodde det var klart, men du har rätt, det är inte beslutat än. Fast jag har för mig att dom sa på presskonferensen att det finns ett brett stöd för detta, så jag tror man kan lita på det. Min vårdcentral agerade iaf som om det vore klart när jag pratade med dom på telefon igår.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vilket kommer ekonomisk drabba företag ännu mer. Det staten borde göra vore att säga att de står för sjuklönen från dag ett. När folk är sjukskriva av anledningar som att de skulle kunna vara sjuka, känner sig lite trött och så ska arbetsgivaren betala 80% av lönen blir väldigt dyrt.

Det finns dock hopp:
Regeringen föreslår även att staten tillfälligt tar hela kostnaden för alla sjuklönekostnader under april och maj. Även egenföretagare ersätts genom att denne får en schabloniserad sjukpenning för dag 1-14.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset-det-galler-om-...
Annars skulle arbetsgivaren stå för dessa säg 20 000kr som de dagar kostar. (glöm ej arbetsgivaravgiften) Detta tillsammans med projekt som blir försenade, ja det sänker många företag.

Som du själv skriver så finns det ju ett förslag och jag tror nog det går igenom.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Sen är det klart att det finns en massa andra stater som gjort sig skyldiga till alla möjliga saker, och visst vore det bra om de kunde ställas till svars för det. Men just detta handlar om coronautbrottet och åtgärder som Kina hade kunnat vidta för att förhindra dess uppkomst. Åtgärder som Kina kan vidta för att förebygga framtida utbrott. Man kan aldrig helt bli av med virus, men det är ren idioti att ha kvar dessa petriskål till marknader.

Fast jag undrar fortfarande lite smått varför du inte är lika upprörd över andra saker som stater gör varenda dag som är betydligt värre än vad corona verkar vara. Enda skillnaden är att med corona så blir allt med komprimerat, inte något man ska ta med en axelryckning förstås men jag tror du förstår vad jag menar.

Disclaimer: Du kanske är en av få som också tycker att stater ska stå till svars för bl.a. de exemplen jag skrev i förra inlägget men i så fall är du en minoritet om man ser till de personer som vill att Kina ska ta ansvar för att utbrottet skedde där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Ofta kickar immunförsvaret in vid 39. Se det lite som en turbo.

Vad är det för jävla trams du skiter ur dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

112 miljarder i överskott från förra året... fint, hur många dagar räcker det?? Bara första krispaketet beräknade man skulle kosta 300 miljarder... och det här är långt från över.

Enda fördelen vi har är att vi under några år betalat av på statsskulden, så vi kan låna lite mer än de flesta andra länder kan göra innan det är lyxfällan som gäller.

Du fick ju svaret i mitt inlägg? Det är månader det räcker.

112-3+58=167 miljarder. Om vi sedan gör antagandet att intäkterna till staten halveras så ger det att då hamnar vi på en budget runt 500 miljarder. Då blir det 167/500*12=4 månader. Alltså inte dagar så du insinuerar utan 4 månader. Krispaketet kostar inget. Det handlar om att skjuta upp inbetalningar som företagen ska göra så det handlar enbart om senarelagd intäkt till staten. Därav att jag är tveksam till att det som tas upp där gör så stor skillnad egentligen. Lite förenklingar har gjorts, krispaketet handlar inte enbart om framflyttande av intäkter till staten med stor del är det. Siffrorna gällande budgeten är 2018 år budget och inte den som gäller nu. Men orkade tyvärr inte leta reda på exakta siffror när ett överslag räcker gott och väl.