Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Ändå fett tvek på att 100.000 personer skulle dö.... Kina har haft 81.000 registrerade fall. 64200 återhämtade, 3100 döda och de senaste dagarna har de knappt haft 10 injukna men i Sverige ska alltså fler folk dö än ett land som Kina, där folk bor på varandra, ha som smittade?

Ja, om sifforna från Kina stämmer så har dom verkligen lyckats med att stoppa smittan, vi får se om det håller i sig. Korea som verkar vara bäst på att testa har ju rapporterat att 0,8% dör (CFR 0,8%). Tyskland varnade häromdagen för att ca 70% riskerar att smittas. Om man tar 0,8% med en smittspridning på 60% av Sverige får vi runt 64.000 döda. Men i detta läge är ju det mesta antaganden och nära gissningar då vi varken vet hur smittspridningen kommer gå eller vad som faktiskt är korrekt CFR.

Som referens, ett vanligt år i Sverige dör totalt ca 90.000 personer.

Just, ett tillägg. Jag tror inte att Kina kommer klara att hålla smittan nere av den enkla anledningen att dom snart måste börja lätta på karantän för landets ekonomi. Men, det dom har gjort har gett dom tid att mobilisera, forska och planera så att dom kan hantera detta på ett bra sätt framåt. Pandemier går ju i vågor oftast och kan ta år innan dom till slut ebbar ut helt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag får ändå säga att jag är imponerad av hur Sverige skött det här senaste tiden.

Politikerna har inte gjort det här till en pajkastningstävling. Den delen tackar vi för! Vi hade kunnat hamna där, men det har vi alltså sluppit. Istället har partier hjälpts åt med lösningsförslag.

Regeringen har inte själva försökt ta rodret och agerat utifrån känslor eller rädsla utan de lyssnar på experterna - de myndigheterna som kan området bäst.

Det verkar som att myndigheter hållt huvudet kallt och agerat rimligt och agerat utifrån att det också finns konsekvenser av de insatser man tar till. Viktat det mot hotbilden.
Och de har inte fallit för pöbelns rop på "den som gör mest är bäst". Dessa rop grundas i mångt och mycket på rädsla snarare än expertis på området så det är rimligt att inte blint följa lekmännens orosrop i alla lägen. Även om det också leder till att det kastas skit på de som tar dessa tuffa beslut.

Jag känner helt klart en tillit till myndigheterna som sköter det här i Sverige.

Facit på hur det går kommer komma långt senare. Men jag får en bra känsla av läget iaf.

Får hålla med, att välja (med betoning på välja) att inte använda vissa åtgärder kan vara ett mer aktivt beslut, och ett modigare beslut än att bara följa massan och införa massa restriktioner bara för att det ska se bra ut, och för att det är bekvämare i efterhand oavsett om det var rätt eller fel val. Och rätt eller fel så verkar många köra på strategin att hellre göra för mycket än för lite, men förväxla inte detta med att göra för mycket per automatik ger ett bättre resultat.

Att stoppa smittan helt är nu helt kört i större delar av världen, hitta nu en balans mellan ett fungerande samhälle och situationen i Italien.

Permalänk
Medlem

Tankar om virusets framtid i Sverige

Nu när jag fått ur mig kommentarerna (förra inlägget) är det en till sak jag vill skriva:

Många är frustrerade över att regeringen inte gör allt som är möjligt för att förhindra virusets spridning, se till att dess existens minimeras så mycket som möjligt. Jag tror att frustrationen har att göra med en missuppfattning - men rätta mig gärna ni som känner er träffade: ni tror att man kan bli av med viruset. Eller, bara vi går all-in med total lockdown och restriktioner så kommer vi besegra viruset och kan snart återgå till det normala. FEL. Viruset finns ute i samhället, inte bara i Sverige utan i hela världen. Det är i nuläget helt omöjligt att utrota det. Det tåget har gått.

Det man kan uppnå med en totaloffensiv är att temporärt minimera virusets spridning. Temporärt. Men så fort vi lättar på restriktionerna, och det måste vi ju göra någon gång, så kommer smittan börja sprida sig exponentiellt igen, som att inget har hänt. Vi kommer få leva med viruset tills tilläckligt många blivit immuna och det naturligt avklingar, eller tills vi har ett vaccin. Det kan ta år.

Under tiden måste vi ha ett så starkt samhälle som möjligt, inte bara för att bekämpa effekterna av viruset, utan för att vi behöver samhället för att leva som vi är vana. Det finns många andra utmaningar samhället står inför, viruset är inte allt. Det är inte ens särskilt farligt för majoriteten av befolkningen. Men för en del av befolkningen är det mycket farligt, och det är dem vi främst måste skydda.

Varför då t.ex. förbjuda folksamlingar, om det skadar ekonomin och ändå inte leder till att viruset utrotas? Därför att man fördröjer smittspridningen och hindrar att alltför många insjuknar på en gång, vilket skulle överlasta sjukvården än mer. Och om för många insjuknar så skulle det skada ekonomin mer än skadan från att inte kunna anordna stora arrangemang.

Stänga skolor då? Vi kan inte stänga skolor för all framtid, eller ens för ett år. Även att stänga skolor för någon månad har en oerhört hög samhällskostnad och kräver noga överväganden. Om vi under lång tid ska kämpa med ett virus som hela tiden vill sprida sig exponentiellt och inte kan ha skolan stängd under hela den tiden, när ska vi då välja att ha skolan stängd? Bra fråga, och en svår fråga. Svaret kan bli inte alls, men det kan också bli när man ser att en stängning kan ha effekten att temporärt dämpa spridningen för att ge sjukvården en respit och en chans att ta hand om inflödet av sjuka.

Som tur är har vi FHM, som är tränade i att hantera sådana här situationer. Det är deras uppgift. Vi ska vara glada över att regeringen måste lyssna på dem och inte försöker plocka poäng genom att tillfredsställa opinionen för dagen. Vi ska vara glada över att det är experter och inte flashbacks forum som har makten att utforma strategierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nu när jag fått ur mig kommentarerna (förra inlägget) är det en till sak jag vill skriva:

Många är frustrerade över att regeringen inte gör allt som är möjligt för att förhindra virusets spridning, se till att dess existens minimeras så mycket som möjligt. Jag tror att frustrationen har att göra med en missuppfattning - men rätta mig gärna ni som känner er träffade: ni tror att man kan bli av med viruset. Eller, bara vi går all-in med total lockdown och restriktioner så kommer vi besegra viruset och kan snart återgå till det normala. FEL. Viruset finns ute i samhället, inte bara i Sverige utan i hela världen. Det är i nuläget helt omöjligt att utrota det. Det tåget har gått.

Det man kan uppnå med en totaloffensiv är att temporärt minimera virusets spridning. Temporärt. Men så fort vi lättar på restriktionerna, och det måste vi ju göra någon gång, så kommer smittan börja sprida sig exponentiellt igen, som att inget har hänt. Vi kommer få leva med viruset tills tilläckligt många blivit immuna och det naturligt avklingar, eller tills vi har ett vaccin. Det kan ta år.

Under tiden måste vi ha ett så starkt samhälle som möjligt, inte bara för att bekämpa effekterna av viruset, utan för att vi behöver samhället för att leva som vi är vana. Det finns många andra utmaningar samhället står inför, viruset är inte allt. Det är inte ens särskilt farligt för majoriteten av befolkningen. Men för en del av befolkningen är det mycket farligt, och det är dem vi främst måste skydda.

Varför då t.ex. förbjuda folksamlingar, om det skadar ekonomin och ändå inte leder till att viruset utrotas? Därför att man fördröjer smittspridningen och hindrar att alltför många insjuknar på en gång, vilket skulle överlasta sjukvården än mer. Och om för många insjuknar så skulle det skada ekonomin mer än skadan från att inte kunna anordna stora arrangemang.

Stänga skolor då? Vi kan inte stänga skolor för all framtid, eller ens för ett år. Även att stänga skolor för någon månad har en oerhört hög samhällskostnad och kräver noga överväganden. Om vi under lång tid ska kämpa med ett virus som hela tiden vill sprida sig exponentiellt och inte kan ha skolan stängd under hela den tiden, när ska vi då välja att ha skolan stängd? Bra fråga, och en svår fråga. Svaret kan bli inte alls, men det kan också bli när man ser att en stängning kan ha effekten att temporärt dämpa spridningen för att ge sjukvården en respit och en chans att ta hand om inflödet av sjuka.

Som tur är har vi FHM, som är tränade i att hantera sådana här situationer. Det är deras uppgift. Vi ska vara glada över att regeringen måste lyssna på dem och inte försöker plocka poäng genom att tillfredsställa opinionen för dagen. Vi ska vara glada över att det är experter och inte flashbacks forum som har makten att utforma strategierna.

TACK! Bra skrivet. Nu kan jag, efter detta utmärkta inlägg, gå och lägga mig i vetskap att någon resonerar typ som mig själv.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ja det var ett välskrivet svar av @deltascu. Vet längre inte hur man ska agera eller vad man ska tro så får väl hoppas experterna gör sitt bästa, även om förtroendet för dom är lågt. Vi är inte vana vid det här, vi blir frustrerade och oroliga. Iallafall jag. Får väl hoppas på positiva nyheter framöver. Vaccin? Botemedel?

Massa annat konstigt som cirkulerar om viruset gör mig ännu mer fundersam. Kinas utrikesminister skyller på att viruset var USAs fel och skriver i en tweet "When did patient zero begin in US? How many people are infected? What are the names of the hospitals? It might be US army who brought the epidemic to Wuhan. Be transparent! Make public your data! US owe us an explanation!"

Han hänvisar till en amerikansk delegation som reste till Wuhan i Oktober för 'Military World Games'. Kinas ambassadör blev sedan kallad på möte i USA på grund av detta. Kan världen vara så sjuk? Eller har det något att göra med att det finns ett virologi labb i Wuhan som forskar på just sådana virus? Där har vi en till teori. Någon på labbet sålde de döda djuren som de experimenterar på, för att tjäna en extra slant? Eller så är det på grund av att de åt fladdermöss eller vad det var? Eller bara en slump alltihopa? Man vet inte vad man ska tro på längre. Men hoppas att sanningen kommer ut till slut.

Permalänk
Inaktiv

Se det hela med lite perspektiv, folk jagar verkligen upp sig i onödan, media verkar tro tex Italiens befolkning håller på att dö ut, citerar:

"Italien har en befolkning på dryga 59 miljoner.
Varje år sedan 2010 dör mellan 12,000-61,000 i influensa. Vi är nu uppe i dryga 4,000 i corona, sen vet vi inte om det även finns vanliga influensafall. För 2 år sedan nåddes det högsta dödstalet. Var det panikläge då?"

Perspektiv gott folk.

40milj strök med i Aids under 80 och 90talet, ca 600000 tuseni USA men det mörkades så den siffran var såklart mycket mycket högre, samma sak komer det bli med Coronan, vi kommer aldrig få några pålitliga siffror därifrån,

Men summan av det hela är att merparten av oss kommer att gå ovetandes ut detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Se det hela med lite perspektiv, folk jagar verkligen upp sig i onödan, media verkar tro tex Italiens befolkning håller på att dö ut, citerar:

"Italien har en befolkning på dryga 59 miljoner.
Varje år sedan 2010 dör mellan 12,000-61,000 i influensa. Vi är nu uppe i dryga 4,000 i corona, sen vet vi inte om det även finns vanliga influensafall. För 2 år sedan nåddes det högsta dödstalet. Var det panikläge då?"

Perspektiv gott folk.

Jag tror folk ofta talar förbi varandra. Visst kan samhället klara "1 Estonia i veckan" under ganska lång tid, rent numerärt, men belastningen - inte minst på intensivvård - blir övermäktig. Mycket, kanske nästan all, annan vård får vänta.

Så ja, i numerär kommer det kanske att synas som en liten puckel på statistiken över döda per år, men i påverkan blir det mycket mer. Det spelar roll hur folk dör. Och vilka som gör det.

Att ha corona, kanske ovetandes, och hälsa på sin 87-åriga farmor är som att hälsa på henne med en revolver i fickan, lägga 1 patron i trumman, snurra och fyra av. Rysk roulette i praktiken. Det är många gamlingar som ligger illa till trots att de har hälsa att leva flera år till utan corona.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Se det hela med lite perspektiv, folk jagar verkligen upp sig i onödan, media verkar tro tex Italiens befolkning håller på att dö ut, citerar:

"Italien har en befolkning på dryga 59 miljoner.
Varje år sedan 2010 dör mellan 12,000-61,000 i influensa. Vi är nu uppe i dryga 4,000 i corona, sen vet vi inte om det även finns vanliga influensafall. För 2 år sedan nåddes det högsta dödstalet. Var det panikläge då?"

Perspektiv gott folk.

Om man bortser från det självklara att ett sådan citat är värdelöst utan en källa, så finns det fortfarande stora brister med "perspektivet". Influensan är väl inte lika dödlig om jag minns rätt, vilket är det som skiljer. Även om coronas 3% är relativt lite så är det fortfarande många döda.

Permalänk
Skrivet av anon910:

Se det hela med lite perspektiv, folk jagar verkligen upp sig i onödan, media verkar tro tex Italiens befolkning håller på att dö ut, citerar:

"Italien har en befolkning på dryga 59 miljoner.
Varje år sedan 2010 dör mellan 12,000-61,000 i influensa. Vi är nu uppe i dryga 4,000 i corona, sen vet vi inte om det även finns vanliga influensafall. För 2 år sedan nåddes det högsta dödstalet. Var det panikläge då?"

Perspektiv gott folk.

40milj strök med i Aids under 80 och 90talet, ca 600000 tuseni USA men det mörkades så den siffran var såklart mycket mycket högre, samma sak komer det bli med Coronan, vi kommer aldrig få några pålitliga siffror därifrån,

Men summan av det hela är att merparten av oss kommer att gå ovetandes ut detta.

Alltså smittan har pågått i högst ett par månader i Italien och antalet smittade stiger hela tiden. På konstaterade 17000 fall har hittills 1200 dött.

Nu är mörkertalet stort men det är långt kvar tills dess att viruset har smittat de 60-70 % av alla 59 miljoner som man tror det kommer sluta på.

Säg att man bara konstaterar 1/10 av faktiska smittade och vi har då alltså 170000 smittade och 1200 döda.

1200/170000 = 0,007

Skulle 60 % av befolkningen smittas så landar vi på 35 miljoner.

0,7% av 35 miljoner är 247 000!

Tänk att nu har jag räknat med de lägsta siffrorna, rundat av nedåt och räknat med en dödlighet på döda/samtliga smittade. Det finns så klart en risk att fler av dessa nu konstaterade 17 000 inte överlever.

Detta är givetvis mycket allvarligare än en säsongsinfluensa. Det förstår du nog också om du tänker att italiensk vård inte brukar kollapsa varje gång säsongsinfluensan dyker upp.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Alltså smittan har pågått i högst ett par månader i Italien och antalet smittade stiger hela tiden. På konstaterade 17000 fall har hittills 1200 dött.

Nu är mörkertalet stort men det är långt kvar tills dess att viruset har smittat de 60-70 % av alla 59 miljoner som man tror det kommer sluta på.

Säg att man bara konstaterar 1/10 av faktiska smittade och vi har då alltså 170000 smittade och 1200 döda.

1200/170000 = 0,007

Skulle 60 % av befolkningen smittas så landar vi på 35 miljoner.

0,7% av 35 miljoner är 247 000!

Tänk att nu har jag räknat med de lägsta siffrorna, rundat av nedåt och räknat med en dödlighet på döda/samtliga smittade. Det finns så klart en risk att fler av dessa nu konstaterade 17 000 inte överlever.

Detta är givetvis mycket allvarligare än en säsongsinfluensa. Det förstår du nog också om du tänker att italiensk vård inte brukar kollapsa varje gång säsongsinfluensan dyker upp.

Det här viruset är extremt komplicerad för samhällen utifrån hur vi som människor fungerar och hur den verkar. Dom flesta människor får milda förkylningssymptom, några får lite feber, andra går runt med snuvig näsa och småont i halsen. Jag skulle gissa att dom flesta har gått till jobbet med liknande symptom utan att tänka så mycket mer på det. Vi har ju karensdagar och det är problematiskt, mycket jobb. Vi vill sköta oss.

Hur vi människor verkar i samhället utifrån små förkylningar, ja vi jobbar på, barnen går till förskolan med rinnande näsa, så sjuka är dom ju inte egentligen, så den får gro i våra kroppar som vilken annan virus som helst, men alla immunsystem är inte lika kapabla för denna variant.

Tänk nu på sannolikheten att det till Sverige kommer några hundra insjuknade i Corona, smittade av några tusen italienare i norra Italien. Jag är inte mattesnille men det är orimligt. Dom måste ha varit många många fler som gick runt med en vanlig mild corona influensa.

Vi vet också att den är extremt smitsam så om du bär den i familjen så bär hela familjen den förr eller senare. Det gör att den får enorm spridning.

Vi kan kalla det en influensa, eventuellt mer smittsam, har inte kunnat hitta några tydliga belägg om den är smittsammare än andra, problemet är att den totalt haverar sjukvårdssystemen och just nu samhällen, för vi kan inte ha en havererande sjukvårdssystem.

I framtiden kanske man ska investera i en sjukvård som kan hantera sånt här för det kostar troligtvis mer att ha det så här och skapar mer lidande när det inte fungerar. Och ja vara snabbare att agera globalt för att få stopp på skiten.

Det är tragikomiskt men såg nåt reportage tror det var kring slutet av januari där man presenterade en smittskyddsenhet på nåt sjukhus i Stockholm, vi hade nog bäddar så det räcker för eventuella smittade från Kina. Hela 50 stycken. I ungefär samma veva läste jag också att Södersjukhuset var i stabsläge pga för få vårdplatser. Kan man fan inte ta patienter i normala fall hur ska dom hantera det när det väller in hundratalet riktigt sjuka människor dagligen. Vi är inte rustade. Sätt oss i karantän nu, tack.

Sorry att jag gör lite off-topic av din citat. Jag är bara less på riktig för en gångs skull.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Kanske har postats före men dessa två var riktigt intressanta videos på temat:
1. https://www.youtube.com/watch?v=dcJDpV-igjs
2. https://www.youtube.com/watch?v=C98FmoZVbjs

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Regert:

Kanske har postats före men dessa två var riktigt intressanta videos på temat:

Varfor är länkarna intressanta?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det är nog ett misstag, vare sig du vill eller inte kommer det påverka ditt liv. Och hur du beter dig påverkar andras liv, så jag föreslår att du åtminstone försöker låta bli att både bli smittad och att smitta andra.

Tror knappast att det kommer påverka mig nämnvärt mer att det kommer saknas några produkter i butikerna då folk frossar åt sig allt, sen så mitt beteende jag har nu påverkar inte andra då jag är inne hela tiden och går i princip aldrig ut oavset utan bara när jag måste. Bryr mig inte ett piss ifall jag blir smittad, händer det så händer det och skulle jag få det så är jag ju ändå hemma precis som vilken annan sjukdom som helst.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Ja, vi får se hur det går med procenten, jag hoppas att det blir lågt och att siffrorna från Italien är fel och dom från Sydkorea är korrekta.

Finns ju anledning till att siffrorna är som dom är i Italien, vilket påpekats flera gånger i tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen låt bli att upprepa samma sak om och om igen (§1.6).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Om man bortser från det självklara att ett sådan citat är värdelöst utan en källa, så finns det fortfarande stora brister med "perspektivet". Influensan är väl inte lika dödlig om jag minns rätt, vilket är det som skiljer. Även om coronas 3% är relativt lite så är det fortfarande många döda.

Sen ska man också betänka att dödligheten ökar man slår in i sjukvårdens kapacitetstak, vilket verkar vara lätt hänt med just detta virus. Att dödligheten skulle vara 3% låter i mina öron högt, men vi behöver inte käbbla om det, för alldeles oavsett så ökar dödligheten när de som behöver vård inte kan få det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Jo folk har ignorerat det här i Sverige, när man släppt viruset fri så att säga, (tack Anders Tegnell) så kommer man få otroligt många sjukhusfall. Vad det resulterar i får vi se, det kan bli som italien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jo folk har ignorerat det här i Sverige, när man släppt viruset fri så att säga, (tack Anders Tegnell) så kommer man få otroligt många sjukhusfall. Vad det resulterar i får vi se, det kan bli som italien.

Du får gärna förtydliga och exemplifiera vad du menar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Du får gärna förtydliga och exemplifiera vad du menar.

Det som jag sagt ifrån starten, Viruset/sjukdomen är inte så allvarlig, men när så många får den samtidigt så kommer sjukvården få väldigt svårt att behandla alla samtidigt. Stockholm kommer att sättas i karantän inom de närmsta veckorna och vi kommer då sjunga ut vår frustration ifrån balkongerna såsom de gjort i Wuhan och Italien.

Permalänk
Medlem

@Dredd: Hur du menar att Anders Tegnell (mfl?) "släppt viruset fri"?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

@Dredd: Hur du menar att Anders Tegnell (mfl?) "släppt viruset fri"?

Dom la sig på rygg direkt. Man hade 3 månader på sig att komma upp med en strategi för Sverige, men den enda strategin de kom på var att alla ska med på Corona Tåget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Tror du på fullt allvar på detta själv?
Låter som den lamaste formen av flashbackskitsnack. Lite källkritik och sunt förnuft om jag får be.
Det är denna typ av ryktesspridning som inte bara är meningslös, den kan t.om vara farlig.

Det finns dock riktiga skäl för oro:

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/l%C3%A4kare-oroad-%C3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

[...] alla ska med på Corona Tåget.

Allt annat vore väl orättvist!

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Det man fort glömmer är hur stor mörkertalet är på hur många som är smittade. I statistiken syns bara dom värsta fallen som blir dokumenterade. Det har gått för kort tid för att gemene man ska kunna tolka statistiken på ett vettigt sett.

Folk visar verkligen färg i såna här situationer. Man bunkrar mat utan att tänka längre än dit näsan räcker. Enligt mig skapar det bara en okontrollerad situation med otrygghet och stora problem i de logistiska leden. Agera inte ut ifrån rädsla utan tänkt logiskt och låt bildat folk ta beslut om hur vi ska agera och vad som skal göras.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Äldre bör inte besöka apotek utan bör låta någon annan (yngre) hämta ut sin medicin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Det man fort glömmer är hur stor mörkertalet är på hur många som är smittade. I statistiken syns bara dom värsta fallen som blir dokumenterade. Det har gått för kort tid för att gemene man ska kunna tolka statistiken på ett vettigt sett.

Folk visar verkligen färg i såna här situationer. Man bunkrar mat utan att tänka längre än dit näsan räcker. Enligt mig skapar det bara en okontrollerad situation med otrygghet och stora problem i de logistiska leden. Agera inte ut ifrån rädsla utan tänkt logiskt och låt bildat folk ta beslut om hur vi ska agera och vad som skal göras.

Ja, mörkertalet tycks jättestort - vilket ju är bra i vissa avseenden eftersom det visar att Corona är ofarligt för nästan alla. Speciellt i länder med annan befolkningsstruktur (tänker på typ Iran) kan det gå omkring väldigt många sjuka yngre som aldrig upptäcks. Det gör i sig att risken för äldre att bli smittade (tillfälligt) ökar, men å andra sidan blir ju en större del av befolkningen immun (får vi hoppas) och smittspridningen avtar.

F.ö är bunkring ett problem när det gäller masker, handsprit, etc. Att folk har stora lager dasspapper osv hemma är dock mestadels bra, det betyder att de inte behöver gå ut och handla lika ofta - de kanske kan stanna hemma lite extra om de känner sig småförkylda.

Angående bildat folk så är frågan vilken utbildning som krävs. Jag inser att läkare inte alltid kan ha en helhetssyn på samhället i övrigt, men tillräckligt många läkare är oroliga för att jag som lekman ska känna att jag inte har foliehatten på när jag också bekymrar mig över utvecklingen.

Jag är nyfiken på hur matematikkunskaperna är på FHM, jag antar att de medicinska kunskaperna, ekonomiska, och kanske några andra, är väl tillgodosedda.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Viruset kan visst dö ut karantän och smittstårning i hela europa 14 dagar.

Se sydkorealinjen.

Alla poster ovan har gett upp "finns redan i samhället" ect. Nej man kan inte lägga sig på rygg nu som fmh och regeringen vill. Medierna börjar ÄNTLIGEN uptmärksamma sydkorealinjen nu iaf.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimeCommando:

Ja det var ett välskrivet svar av @deltascu. Vet längre inte hur man ska agera eller vad man ska tro så får väl hoppas experterna gör sitt bästa, även om förtroendet för dom är lågt. Vi är inte vana vid det här, vi blir frustrerade och oroliga. Iallafall jag. Får väl hoppas på positiva nyheter framöver. Vaccin? Botemedel?

Massa annat konstigt som cirkulerar om viruset gör mig ännu mer fundersam. Kinas utrikesminister skyller på att viruset var USAs fel och skriver i en tweet "When did patient zero begin in US? How many people are infected? What are the names of the hospitals? It might be US army who brought the epidemic to Wuhan. Be transparent! Make public your data! US owe us an explanation!"

Han hänvisar till en amerikansk delegation som reste till Wuhan i Oktober för 'Military World Games'. Kinas ambassadör blev sedan kallad på möte i USA på grund av detta. Kan världen vara så sjuk? Eller har det något att göra med att det finns ett virologi labb i Wuhan som forskar på just sådana virus? Där har vi en till teori. Någon på labbet sålde de döda djuren som de experimenterar på, för att tjäna en extra slant? Eller så är det på grund av att de åt fladdermöss eller vad det var? Eller bara en slump alltihopa? Man vet inte vad man ska tro på längre. Men hoppas att sanningen kommer ut till slut.

Att det skulle bero på någon individs eller några individers "onda avsikter" är klassiskt konspirationstänk. Spekulativt tror jag att det är så simpelt att det var någon som på något vis fick viruset ut från ett labb alternativt att någon kom i ovanlig kontakt med fladdermöss vid "exotiska djurhandeln" i Wuhan. Av vad jag hört från experter så bär fladdermöss på hundratals(!) olika slags virus i sina magsäckar som vi saknar immunitet mot. Kändes därför som en tidsfråga att det skulle komma från Kina som är kända för att äta allt möjligt pga. sin tidigare svälthistoria i landet. Mer eller mindre än en hostkräkandes fladdermus det farligaste biologiska vapnet i dagsläget!

Samtidigt som du bör hålla förtroende åt experterna så bör du också samtidigt inse att största delen av detta är din egen insats som svensk medborgare. Ingen kan förvänta sig att ett hundratals kanske tusentals experter håller resterande 9+ miljoner människor i koppel för att de skall bete sig på ett sätt som minimerar smittspridningen tills att vaccin och/eller flockimmunitet har uppnåtts.

Alla svenska medborgare, alla medborgare i världen rättare bestämt, har följande ansvar hädanefter:
- Tvätta händerna regelbundet, särskilt efter du tagit i offentliga handtag. Ett tips jag hörde var att använda en dedikerad halsduk för detta så du kan göra det upprepade gånger och sedan har halsduken separerad i någon ficka. Då kan du delvis minimera handtvättandet om du har känslig hud vilket vissa får nu när det är kallt och torrt ute. Använd gärna armbåge, armen, och annat för att öppna vissa dörrar, portar, osv., för att minimera risken att använda händerna eftersom det är så frestande att peta sig själv i ansiktet, särskilt när man blivit tillsagd att upphöra med det genast.

- Alltid stanna hem vid eventuell virusliknande symptom som feber, frossa, hosta, för att kunna utesluta risken att det är CoVid-19 som det saknas tillräcklig flockimmunitet för i dagsläget och som det lär göra förrän ett vaccin har tagits fram.

Vad vi egentligen står inför är att världens medborgare måste ta hand om sin hälsa för att andras hälsa inte skall drabbas. Spelar ingen roll hur (icke)-statligt styrt länder är idag. Denna utmaning är medborgarnas ansvar mer eller mindre. Är det rimligt att Anders Tegnell är hemma hos dig, och 9 miljoner andra svenskar, dygnet runt för att se till att du, och de 9 miljoner andra svenskar, tvättar händerna om du/ni varit ute offentligt och att du/ni stannar hemma genast vid första upptäckt av virusliknande symptom? Denna irrationella tanke är vad jag tror vissa tror att dessa experter på något vis magiskt skall kunna åstadkomma.

I Kina är dock befolkningen mer medgörlig än i andra länder, troligen pga. värre straff annars, vilket har gjort att de till förmodan har fått kontroll över situationen. Men jag vill inte påstå att allt är 100% som vanligt igen i landet bara för det. Hursomhelst, nu kör vi Svenska Folket! Nu tar vi mer ansvar över vår hälsa och på så vis indirekt över andras hälsa.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Viruset kan visst dö ut karantän och smittstårning i hela europa 14 dagar.

Se sydkorealinjen.

Alla poster ovan har gett upp "finns redan i samhället" ect. Nej man kan inte lägga sig på rygg nu som fmh och regeringen vill. Medierna börjar ÄNTLIGEN uptmärksamma sydkorealinjen nu iaf.

Fast nu har Sydkorea linjen aldrig varit applicerbar, då vi saknar möjlighet att få fram test i den skalan. Med läget som är nu så skulle det inte ge någon större nytta iaf då spridningen redan är för utbredd att sätta för stora delar i karantän som hade blivit resultatet kan ha mycket större samhälls påverkan än vad nyttan är. Så i dagsläget handlar det inte om att stoppa smittan då det ändå inte kommer gå då den senare kan komma från andra delar av världen. Så nu är målet att i lagom tempo få befolkningen smittad och på så sätt bygga upp resistans som gör att smittan ”dör ut”.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Jag får ändå säga att jag är imponerad av hur Sverige skött det här senaste tiden.

Politikerna har inte gjort det här till en pajkastningstävling. Den delen tackar vi för! Vi hade kunnat hamna där, men det har vi alltså sluppit. Istället har partier hjälpts åt med lösningsförslag.

Regeringen har inte själva försökt ta rodret och agerat utifrån känslor eller rädsla utan de lyssnar på experterna - de myndigheterna som kan området bäst.

Det verkar som att myndigheter hållt huvudet kallt och agerat rimligt och agerat utifrån att det också finns konsekvenser av de insatser man tar till. Viktat det mot hotbilden.
Och de har inte fallit för pöbelns rop på "den som gör mest är bäst". Dessa rop grundas i mångt och mycket på rädsla snarare än expertis på området så det är rimligt att inte blint följa lekmännens orosrop i alla lägen. Även om det också leder till att det kastas skit på de som tar dessa tuffa beslut.

Jag känner helt klart en tillit till myndigheterna som sköter det här i Sverige.

Facit på hur det går kommer komma långt senare. Men jag får en bra känsla av läget iaf.

Tvärtom.

Man går ut och ljuger Svenska folket rätt upp i ansiktet när man inte längre vill göra provtagningar. Mörkar statistiken.

Fakta är följande. Vi har inte resurser för att ta hand om mer än ett fåtal svårt sjuka Coronafall, och vi har snart inga resurser att möta lättare coronasjuka i vården då skyddsutrustningarna snart är slut.
Vi kan inte längre ta prover för vi har snart bränt av våra 5000 skyddsmasker och visir.

Militärens gasmasker kan vi ju inte använda då de inte är CE-märkta på rätt sätt. Att de fungerar kvittar ju.

Många kommer att dö framöver i Sverige och många det är många tusen. Inte bara gamla även om de förmodligen stryker med först, men siffrorna från Kina visar ökande dödlighetstal från 40+.
Uttalanden från läkare i Italien säger personer 40+ inte längre får respiratorvård utan den går till personer inom segmentet 20-30 år.
Så det är inte bara "gamlingar" i riskzonen.

Nedan ett citat från läkare i Sverige:
"Varför exploderar Coronaepidemin i just Sverige? Vilka åtgärder är nu livsviktiga?
Vänner! Jag har försökt få in denna text i Läkartidningen (refuserad), SvD och DN (inget svar). Jag publicerar den därför här.
Jag vill uppmana alla som delat checklistan jag gjort (se längre ned i feeden) att dela den igen för att få större spridning. Skriv inga kommentarer om att jag sprider panik, ni som känner att ni inte klarar av att se sanningen i vitögat skall sluta läsa här. Varning för käsnliga läsare med andra ord. Here goes:
Vi står inför den största kris som drabbat det svenska samhället sedan andra världskriget. Covid-19 sprider sig okontrollerat. Mellan måndag och onsdag dubblerades antalet fall. Det typiska vid okontrollerade epidemier är att fördubblingstakten är konstant om man inte vidtar ytterligare åtgärder. Det är bara att räkna för att förstå vad som händer om vi inte agerar maximalt nu.
4:e januari i år drog Hong Kong, vis av sina erfarenheter från SARS-epidemin, i nödbromsen och förklarade nationellt nödläge. Inte för att man hade en stor mängd fall, utan i förebyggande syfte eftersom man såg vad som hände i Kina. I det skedet sablade Anders Tegnell ner svenska kollegor som manade till uppstart av svensk beredskap. Tegnell hävdade att det var fullständigt onödigt eftersom infektionen aldrig skulle sprida sig utanför Kina och att förebyggande åtgärder skulle leda till panik.
Hong Kong införde tidigt 14 dagars karantän i hemmet för alla inkommande från riskområden såväl vuxna som barn och aktiverade sitt krisprogram. Man gick sakligt ut och informerade om att situationen kunde komma att bli mycket allvarlig, vad som skulle kunna hända och förklarade vilka åtgärder man vidtog för att förhindra det. Bland annat alla självklara råd om att stanna hemma vid luftvägssymtom, hålla avstånd till medmänniskor, undvika folksamlingar etc. Ingen panik utbröt. Befolkningen blev adekvat krismedveten och ändrade tidigt sitt beteende. Man införde snart därefter inreseförbud från de värst drabbade zonerna. Samhället rustade sig och tillsåg att all nödvändig materiel fanns på plats om det värsta skulle inträffa.
Hong Kong hade egentligen mycket sämre förutsättningar än Sverige att kontrollera Covid-epidemin. Man har gräns mot Kina som man normalt har ett extremt stort utbyte med, man hade mycket kortare tid på sig och vid tidpunkten fanns ingen erfarenhet av viruset utanför det hemlighetsfulla Kina. Idag, mer än två månader efter att man börjat bekämpningen har Hong Kong totalt haft 276 fall motsvarande ca 5 fall per dag utan ökande trend. Singapore som använt en liknande strategi har haft 178 fall varav 96 tillfrisknat dvs idag 82 aktiva fall. Detta att jämföra med Sverige som 2 veckor in i epidemin har 500 kända aktiva fall och befinner sig i en exponentiell ökningsfas. Varför är det så?
Under slutet av vecka 9 när Stockholms sportlovsturister snart skulle resa hem från norra Italien bedyrade Tegnell att det inte fanns någon anledning att hålla dem hemma från skola/jobb med motiveringen att han hade säkerställt med WHO att smittade utan symtom definitivt inte är smittsamma och att barn inte kan föra smittan vidare. WHO har aldrig påstått någondera. Avseende barn hade man vid tillfället sagt att det från tillgängliga data inte gick att dra några säkra slutsatser alls om deras roll i epidemin och avseende smittade utan symtom sade man att asymtomatiska personer förföll relativt ovanliga och att de inte utgjort någon stor del i epidemiutvecklingen i Kina.
Således gick det inte att utesluta att de människor som återgick i arbete eller till skolan var smittsamma. Storbritannien som vid samma tillfälle satte alla hemkommande i hemkarantän uppmanade dessa särskilt att inte ens besöka vårdinrättningar som patienter om det inte var absolut nödvändigt. I Sverige sändes vårdpersonal rakt in vården även om man jobbade med gamla och multisjuka eller på intensivvårdsavdelningar där dödligheten vid eventuell smitta är extremt hög.
Inför Melodifestivalen hävdade Tegnell att det inte fanns anledning att ställa in eftersom Sverige inte hade samhällsmitta. Detta hade han inget underlag för att påstå. Han motiverade det med att alla konstaterade fall var importfall eller smittade av importfall. Problemet med resonemanget är att man inte hade provtagit några andra människor än just dem, dvs man hade inte letat efter samhällssmitta. Norge genomförde samtidigt Holmenkollen utan publik trots att det är ett utomhusevenemang vilket ger betydligt mindre risk för smitta.
Den 8/3 då Danmark hade infört hemkarantän för återvändande och ca 2 månader efter att Hong Kong införde det motiverade Tegnell sitt beslut att låta nästa omgång Italien-turister gå tillbaka rakt ut i sjukvård, äldreomsorg och skolor med att inga andra länder använder hemkarantän för att det är för svårt.
Den 11/3 i en intervju i Expressen-TV får Tegnell frågan om Spotify gjort rätt när de tillsett att alla medarbetare arbetar hemifrån för att minska smittspridningen. Han menar då att det inte skulle vara lämpligt att göra det i stor skala eftersom det skulle uppstå en ojämlik situation i samhället där priviligierade som kan jobba hemifrån får en bättre hälsa än dem som inte kan. Vad är implikationen? Tegnell måste alltså själv anse att åtgärden skulle minska smittspridningen bland dem som jobbar hemma. En tänkande människa inser att den därmed minskade mängden smitta i samhället naturligtvis också minskar risken att insjukna även för dem som måste gå till jobbet. Implikationen är fasansfull. I talande stund avstår han från en i stort sett kostnadsfri åtgärd som skulle minska sjuklighet, svårt lidande och död i samtliga grupper i samhället för att han inte förmår tänka klart.
Sammanfattningsvis har Tegnell i varje skede av epidemin gjort monumentalt inkompetenta bedömningar vilka legat till grund för en oförsvarlig passivitet vilken han inför allmänheten motiverat med rena falsarier. Han har kostat oss månader av förberedelsetid då det fortfarande gick att få tag i respiratorer och skyddsutrustning vilket inte längre är fallet. Han har konsekvent skönmålat både sjukdomen i sig och den svenska vårdens kapacitet och har därmed berövat svenska folket chansen att inse faran och agera.
Läget är nu urakut i Sverige. Vi har inte råd att ha kvar Tegnell som högsta ansvarig för vårt coronaskydd. Vi behöver en handlingskraftig person som allmänheten kan ha förtroende för när mycket stränga restriktioner snarast måste vidtagas. Inom några dygn kommer alla svenskar att ha förstått att ingeting av vad Tegnell lovat oss stämmer. Om han inte avlägsnats innan dess kommer ingen att lita på kommande råd från myndigheter och statsledning vilket är en mardröm vid krishantering.
Vi måste omedelbart införa mycket mer långtgående åtgärder, särskilt i Stockholm. Kina som anklagats för att ha spillt tid i början av utbrottet stängde ned hela Wuhan med 11 miljoner invånare när antalet diagnosticerade fall i jättestaden var 400 st/dag vilket vi i Sverige har inom någon dag (vi kommer visserligen inte att se att vi är där eftersom vår förmåga att testa redan är överbelastad varför man klokt nog har beslutat att fokusera på enbart äldrevård och slutensjukvård). Dagen efter stängdes ytterligare 13 städer. Hur ser åtgärdspaketet ut här? Inga stora arrangemang och stanna hemma om du hostar. Punkt.
Det räcker inte! Den politiska ledningen måste omedelbart informera allmänhet om HUR allvarligt läget kommer att vara inom en vecka. Man måste få till krisberedskap så att folk förstår att de måste följa alla direktiv som man måste ut med, se min checklista nedan. Mer långtgående åtgärder för att begränsa sociala kontaktytor på alla nivåer i samhället måste införas snarast. Redan nu måste stadsminister Löfvén börja vänja sig vid tanken på att Stockholm förr eller senare kan komma att behöva sättas i karantän för att rädda situationen i övriga delar av landet. Sverige har inte bättre förutsättningar än Italien och Wuhan. Erfarenheterna från alla andra länder är: VÄNTA INTE FÖR LÄNGE OCH VIDTA HELLRE FÖR KRAFTFULLA ÅTGÄRDER ÄN TVÄRT OM!
Om du inte delat den redan dela min ”Så besegrar vi Corona – en överläkares CHECKLISTA” så börjar vi själva sålänge!
Tillägg 17.30 12/3:
Viktigt förtydligande. Jag har tagit bort en olämplig mening ur texten. Mitt syfte är inte att utse, och skapa hatstorm mot en syndabock. Tvärt om vore inget olyckligare än om vi fokuserar på sådan nu. Det har vi inte tid med. Det viktiga är att vi får in en person med större omdöme att leda det fortsatta arbetet.
Tillägg 13/3: Stycke om Tegnell den 11/3.
Anders Jansson
Överläkare
Danderyds Sjukhus"

Källa på skyddsutrustning:
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-13/sverige-saknar-lager-fo...