Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

@zarkov: Jag satsar inget men tror att den globala ekonomin kommer fortsätta falla i minst flera månader till.
Nu har vi hysteri om virus.
Sedan kommer alla företag stängas, konka mm
Folk blir arbetslösa
Folk har inte råd att konsumera/betala för bolån
Företag går med ordentliga förluster

Det enda som kan vända dessa trender är sänkt styrränta för bättre stimulans - men räntan är ju redan negativ...

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Skulle det riskera att slå hårt mot den övriga konsumtionen med recession som följd? Många hushåll är högt belånade.

Jag tror att några år av recession / låg tillväxt kan nog vara värt det för att komma bort från noll / minusränta.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Det gäller ju att ligga i rätt risk. Min mellanrisk portfölj är fortfarande bara - 8% än så länge viket känns helt ok. Min högrisk för pensionen är - 20% vilket även det är lugnt då jag inte ska ta ut något på 40 år ändå.

Permalänk
Medlem

Jaha, söderut igen...

-0,7% 45 minuter efter öppning.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Suck. Tappat 20 % sedan raset började. Pengar jag tänkt ha till lägenhet inom 1-2 år. Missade att sälja i början och tänkte att det nog löser sig. Men det tar nog ett tag innan det här är återhämtat...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Suck. Tappat 20 % sedan raset började. Pengar jag tänkt ha till lägenhet inom 1-2 år. Missade att sälja i början och tänkte att det nog löser sig. Men det tar nog ett tag innan det här är återhämtat...

Bra lärdom, att inte ha för stor andel aktier i sin portfölj, när man har en kort sparhorisont. Själv ligger jag +3% sedan Mars förra året med 30% Räntor och 70% Aktier. Målet är detsamma som ditt; bolån om typ 3 år.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Bra lärdom, att inte ha för stor andel aktier i sin portfölj, när man har en kort sparhorisont. Själv ligger jag +3% sedan Mars förra året med 30% Räntor och 70% Aktier. Målet är detsamma som ditt; bolån om typ 3 år.

Jag är helt med dig där! Saken är väl den att det inte varit en så kort sparhorisont eftersom pengarna varit placerade i dessa fonder över 20 år. Bara det att just nu när det började bli intressant att plocka ut dem på grund av bolån så kommer en av de större krascherna i närtid...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wifi:

Suck. Tappat 20 % sedan raset började. Pengar jag tänkt ha till lägenhet inom 1-2 år. Missade att sälja i början och tänkte att det nog löser sig. Men det tar nog ett tag innan det här är återhämtat...

Jag fick också en bra lärdom förra sommaren då jag gick back -10%. Till vintern hade fonderna gått bra igen, runt +20% sedan investering. Nu när corona-viruset kom så sålde jag av fort som bara den, gick från +20% till +5% (vinst). Nu väntar man bara ut stormen

Som sagt, ta det lugnt och gör inget förhastad, har man is i magen så investerar man också i dåliga tider!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Nu när corona-viruset kom så sålde jag av fort som bara den

Skrivet av anon186265:

Som sagt, ta det lugnt och gör inget förhastad

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag hänger som vanligt ner till botten.
Hade jag varit bättre på att tajma hade man sålt av och suttit utanför men då hade jag förmodligen missat uppgång igen.
Detta har hänt förr och denna strategi har för mig fungerat.
Det är dessutom pengar jag inte behöver.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Fy fan inte kul att kolla Lysa idag. Fast jobbigare är att saker dykt upp så jag kanske kommer behöva pengarna senare i år snarare än om flera år som räknat. Jag är inte på något sätt ruinerad och de pengar jag förlorat kan jag säkert spara in på några månader från lönen om jag verkligen vill spara.
Skulle ju inte klaga om det stannade av eller helst vände snart dock...

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Fy fan inte kul att kolla Lysa idag. Fast jobbigare är att saker dykt upp så jag kanske kommer behöva pengarna senare i år snarare än om flera år som räknat. Jag är inte på något sätt ruinerad och de pengar jag förlorat kan jag säkert spara in på några månader från lönen om jag verkligen vill spara.
Skulle ju inte klaga om det stannade av eller helst vände snart dock...

Min Lysa är inte vacker heller, men jag behöver inte pengarna, det är pensionssparande så det är lugnt. Tvärtom ska jag köpa på mig aktier nu när börsen ligger lågt. Måste ju vara guldläge att köpa i stora trygga företag som man vet kommer återhämta sig. Ingen risk att Microsoft kursar pga coronaviruset liksom. Och börsen återhämtar sig tids nog, som alltid.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Zidious G:

Min Lysa är inte vacker heller, men jag behöver inte pengarna, det är pensionssparande så det är lugnt. Tvärtom ska jag köpa på mig aktier nu när börsen ligger lågt.

Så fort jag har fått upp en buffert på vanligt sparkonto så ska jag börja månadsspara. Slängde in 100k för inte så länge sedan. Hade ju varit kul om man hade väntat och lagt in det nu istället. Men ja så är det väl alltid.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Slängde in 100k för inte så länge sedan.

Samma här, de är värda 77K nu haha!

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Min Lysa är inte vacker heller, men jag behöver inte pengarna, det är pensionssparande så det är lugnt. Tvärtom ska jag köpa på mig aktier nu när börsen ligger lågt. Måste ju vara guldläge att köpa i stora trygga företag som man vet kommer återhämta sig. Ingen risk att Microsoft kursar pga coronaviruset liksom. Och börsen återhämtar sig tids nog, som alltid.

Inte alltid om börsen är övervärderad, tyvärr. Se på stabila Ericsson tex, 800 kr år 2000, nu 70-70 kr.

Permalänk

Sålde av allt innehav i början av februari. Planerar att gå in på nytt om ett par månader om situationen lugnat ner sig tills dess.

Permalänk
Medlem

Sådana här tider visar också problemet med fonder och Lysa osv. Det tar så otroligt lång tid att köpa och sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Inte alltid om börsen är övervärderad, tyvärr. Se på stabila Ericsson tex, 800 kr år 2000, nu 70-70 kr.

Min plan är att inte köpa nu, utan när krisen är över. Just nu vet man inte hur lågt det kommer att gå. Jag väntar tills det är över och köper tidigt när värdena börjar stiga igen.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Skrivet av mill:

Inte alltid om börsen är övervärderad, tyvärr. Se på stabila Ericsson tex, 800 kr år 2000, nu 70-70 kr.

Ett annat exempel är väl "folkaktien" Telia som såldes ut under samma period (IT boomen). Såldes väl för 85:- då, sedan gick det söderut och och har aldrig varit uppe i det igen. Har väl legat kring hälften bra länge. 32:- just nu. Dock en fin utdelningsaktie.

Dåvarande politiker Björn Rosengren uttalade sig om att han själv skulle köpa. Sedan gjorde han inte det. Tycker illa om han fortfarande för det svikna löftet. Har ändå gått 20 år, men det sitter i. Senare fick ha toppjobb hos Telias konkurrent Tele2, där kanske han passade.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag är helt med dig där! Saken är väl den att det inte varit en så kort sparhorisont eftersom pengarna varit placerade i dessa fonder över 20 år. Bara det att just nu när det började bli intressant att plocka ut dem på grund av bolån så kommer en av de större krascherna i närtid...

På samma sätt som det är bra att sprida ut sina investeringar med månadssparande är det nog en rätt bra idé att sprida ut avsluten av investeringar genom att successivt flytta över mer och mer till något räntekonto eller dylikt under flera/många år. Tycker dock man hör om detta relativt sällan jämfört med fördelarna med att månadsspara.

Skrivet av Zidious G:

Samma här, de är värda 77K nu haha!

Jag fick slutligen tummen ur arslet med avseende på en allt för stor buffert jag hållit för bilköp/renovering som jag ändå aldrig gör, och har investerat upp nästan allt* detta de senaste halvåret. Känns lagom kul när 1/3 av värdet man investerat legat i likvid under flera år nu, sedan när man väl fått in dem på börsen så sker detta. Oh well, timing kunde vara lite sämre iaf, det har trots allt gått väldigt bra tidigare under vintern

*Det sista tänkte jag investera för 2-3 veckor sedan, men tänkte att jag lika bra kunde vänta och låta börsen stabilisera sig lite först. Tror jag kan få vänta ett tag.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Min plan är att inte köpa nu, utan när krisen är över. Just nu vet man inte hur lågt det kommer att gå. Jag väntar tills det är över och köper tidigt när värdena börjar stiga igen.

De allra flesta köper in sig för sent och ofta dyrare än när de gick ur. När krisen är över så har du förmodligen missat rallyt. En vanlig strategi är att köpa in sig lite hela tiden ist för att gå all-in vid en tidpunkt.

Jag har hittills handlat lite varje gång börsen dykt 5-10%.

Permalänk
Medlem

Bra fart i rekylen idag. Ska det sluta uppåt idag? Ser ut så, även futures i USA ser positiva ut

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Det är nog glädjesiffor, vad är anledningen till att det skulle fortsätta gå upp? Folk köper väll på sig nu, men jag väntar ett tag till då det riktiga kaoset inte är här än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Nioreh83: Det är nog glädjesiffor, vad är anledningen till att det skulle fortsätta gå upp? Folk köper väll på sig nu, men jag väntar ett tag till då det riktiga kaoset inte är här än.

Möjligt att det är en temporär studs, och att det blir ett nytt dyk på måndag. Men man kan ju alltid hoppas att det är början på lite mindre panikartade börser.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det belv väl ungefär som jag tänkte mig igår. En studs upp idag under förmiddagen.

Om vi jämför mot i tisdags så vände det ner under eftermiddagen då också.
Tror en del gör snabba rekylvinster coh hämtar hem det där under eftermiddagen. Huruvida det händer idag vet jag inte.

Aja. Jag låter bli börsen just nu oavsett. Har inte tid att handla på dagsutvecklingen. Det slukar mental närvaro.

Edit:
Viktigt i sammanhanget är väl att det i väldans massa länder pratas en hel del om stödpaket för ekonomin just nu.
Det har antagligen en hel del positiva effekter på börskurserna.
Rimligen är det inte färdigpratat om stödpaketen heller. Mer snack både i helgen och början på nästa vecka gissar jag på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Absolut har riskbankerna släppt fram likvid till marknaderna.
Absolut har Kina börjat öppna butiker och fabriker.
Och detta ger en eufori på +7% idag.
Men...

Flygtrafiken mellan EU/USA är fortfarande stängd.
Fler människor smittas i EU/USA
Det råder fullständig kaos. Folk i Stockholm hamstrar toapapper. Komigen!
Skolor i flera EU länder stängs. - Föräldrar skall Vabba - företag kommer gå miste om omsättningen.
Folk varslas inom flyg/hotell/nöjes industrier.

Att vi har en +7% idag är en tillfällighet.
Jag tror inte att detta är över på minst ett år.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Instämmer i att det kommer att ta tid att återgå till ett ekonomiskt normalläge. Jag hörde idag att man beräknar att kulmen för Covid i Sverige kommer att hamna i maj med upp till 40% av befolkningen smittad. Ska stora delar av samhället stå stilla till dess med minskade eller helt uteblivna intäkter i hela sektorer är både Q1 och Q2 förstört. Rapporterna fram till nyår kommer att vara "smittade" av Covids effekter fortfarande. Detta blåser inte över på ett par veckor och sedan kommer flyg, sportevenemang och restauranger igång igen. Runt midsommar kanske alla sektorer är uppe i varv igen, sedan följer som sagt minst en katastrofal kvartalsrapport till.

Hoppas att inte allt för många förlorar sina arbeten, då kan det bli en mer långvarig depression.

Permalänk
Medlem

Riksbanken lånar ut upp till 500 miljarder för att balansera ekonomin.
Börsens reaktion: ynka +1,38% i skrivande stund.

Idag är det fredag. Idag ser jag hur folk går från livsmedelsbutiker med MÅNGA kassar. Långt över det normala. Om, Gud förbjude, butikerna blir tömda under helgen så kommer ett nytt panikutbrott ske på måndag nästa vecka.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Jag tror att några år av recession / låg tillväxt kan nog vara värt det för att komma bort från noll / minusränta.

Recession och låg tillväxt kommer endast ge ännu längre räntor. Vi kan nog få se minus 1-1.5% i styrränta längre fram tillsammans med diverse stödköp.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils-Göte:

Instämmer i att det kommer att ta tid att återgå till ett ekonomiskt normalläge. Jag hörde idag att man beräknar att kulmen för Covid i Sverige kommer att hamna i maj med upp till 40% av befolkningen smittad. Ska stora delar av samhället stå stilla till dess med minskade eller helt uteblivna intäkter i hela sektorer är både Q1 och Q2 förstört. Rapporterna fram till nyår kommer att vara "smittade" av Covids effekter fortfarande. Detta blåser inte över på ett par veckor och sedan kommer flyg, sportevenemang och restauranger igång igen. Runt midsommar kanske alla sektorer är uppe i varv igen, sedan följer som sagt minst en katastrofal kvartalsrapport till.

Hoppas att inte allt för många förlorar sina arbeten, då kan det bli en mer långvarig depression.

Det är något vi inte gjort sedan 2008.