Vitt trådlöst tangentbord för synskadad recensent

Permalänk

Vitt trådlöst tangentbord för synskadad recensent

Jag har idag ett Thinkpad BT keyboard, men har lite svårt att se tecknen på tangentbordet.
Tangenterna är dessutom lågprofil, vilken inte ger någon bra skrivkänska, så jag söker nytt.
Har ett mekaniskt som jag gillar att skriva på, men även där är tangenterna svarta, inte bra.

Ett vitt tangentbord?

Jag har Googlat, men det visade sig vara svårt att hitta något trådlöst med Svenska tecken.
Dom synhjälpmedel jag tittat på är bara fula och dyra, jag ser ju trots allt tillräckligt att skriva.
Men mitt gamla BT har gjort sitt så jag önskar investera i ett som ger mig en bra skrivkänsla.

Mekaniska ger en skön känssla, men var hittar man ett vitt trådlöst?

Visa signatur

Win 7 Ultimate--Asus Z97-Pro Wi-Fi AC-i7-4790--Node 605--W700/Peppermint 10

Permalänk
Medlem

Bara en tanke, har du testat olika färger med backlight om det gör tecken synligare? Annars kanske man kan ta ett svart och byta caps på det om vitt är sällsynt?

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk

@Jpau94:

Mitt mekaniska har backlight, men det oranga ljuset går inte riktigt igenom tangenterna.

Detta: https://www.teknikdelar.se/deltaco-gaming-tangentbord-membran...

Klistrade på vita etiketter, men dom slets ut på ett par månader, det var bra annars.

Visa signatur

Win 7 Ultimate--Asus Z97-Pro Wi-Fi AC-i7-4790--Node 605--W700/Peppermint 10

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Det vita ska jag titta närmre på, och se var det finns i lager.

Tack.

Visa signatur

Win 7 Ultimate--Asus Z97-Pro Wi-Fi AC-i7-4790--Node 605--W700/Peppermint 10

Permalänk
Medlem

@klickmans: Inget illa menat, men om du har svårt att se tecknen så kanske det är bättre att öva bort behovet att titta på tangentbordet istället för att leta efter tangenter som syns bättre. Försök att alltid titta på skärmen och undvik att titta ner på tangentbordet även om du skriver fel, det kan kännas frustrerande till en början men man lär sig väldigt snabbt.

Permalänk

@perost:

En bra tanke, jag ska testa och se om jag kan lära mig den skrivtekniken.
Att hitta ett vitt var som väntat svårt, så jag kollar just nu på backlighted.
Har redan en MX Ego som byter mellan två datorer, detta kan samma sak:

https://youtu.be/9Agdcf-oJdw

(Eftersom jag skriver mycket är det viktigt att den rätta typewriterkänslan finns)

Visa signatur

Win 7 Ultimate--Asus Z97-Pro Wi-Fi AC-i7-4790--Node 605--W700/Peppermint 10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klickmans:

@perost:

En bra tanke, jag ska testa och se om jag kan lära mig den skrivtekniken.
Att hitta ett vitt var som väntat svårt, så jag kollar just nu på backlighted.
Har redan en MX Ego som byter mellan två datorer, detta kan samma sak:

https://youtu.be/9Agdcf-oJdw

(Eftersom jag skriver mycket är det viktigt att den rätta typewriterkänslan finns)

Det finns väl inte mycket som hindrar dig att använda Appletangentbord heller om du inte måste ha winsymbolen av gammal vana.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Det spelar faktiskt ingen roll för mig, det viktigaste är att man ser ordentligt.
Hittade lite info om Logitech 810, på det ser texten bold ut, vilket synen gillar.
Många bakgrundsbelysta läcker ut ljus mellan tangenterna, sånt stör min syn.

Logitech K810 https://youtu.be/DX7vIVctXaU

Så lite närmre har jag kommit, det tar sin lilla tid att Googla och läsa på (2020)
Så sökandet fortsätter, ursäkta mig om det tar för lång tid, men jag är trött i ögonen.
Priset spelar egentligen ingen roll, hittar jag det som ser rätt ut och känns bra köper jag.

Lilla frun kom nyss hem, så jag ska fika med henne en stund.

Tack för att nu hjälper mig hitta rätt i denna djungel av bra och urusla tangentbord.

Visa signatur

Win 7 Ultimate--Asus Z97-Pro Wi-Fi AC-i7-4790--Node 605--W700/Peppermint 10

Permalänk
Medlem

@klickmans:
De tydligaste keycapsen är av SA typ så vitt jag vet, med stora tydliga bokstäver mitt på tangenterna (toksnyggt) men det är inte helt enkelt att få tag på med nordiska bokstäver.