Någon som känner till ett bra program för att begränsa en dator?

Permalänk
Avstängd

Någon som känner till ett bra program för att begränsa en dator?

Hej allihopa har en son på 14 bast och han har börjat nosa lite på porr sidor o så och jag orkar inte ta diskussionen med honom så vet någon något typ av program som kan begränsa i princip saker i hela datorn? ps inte bara saker på webben utan inställningar o sånt finns det fjärrstyrning med så skulle det uppskattas

Permalänk
Medlem

Absolut enklest måste vara att göra ett "user" konto på datorn til han, då tar du ju ifrån möjligheten att ändra många kritiska inställningar och installera program.

Angående surfen, rätt säker att det finns DNS:er med detta, så bara sätta en sådan. Finns såklart säkert mer robusta sätt att lösa detta, men detta känns enklast.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av mailliw2124:

Hej allihopa har en son på 14 bast och han har börjat nosa lite på porr sidor o så och jag orkar inte ta diskussionen med honom så vet någon något typ av program som kan begränsa i princip saker i hela datorn? ps inte bara saker på webben utan inställningar o sånt

Blocksite är bra för detta, även om det bara blockerar webbsidor på datorn.
På mobilen blockerar det webbsidor och appar.

Men varför? Han är 14...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Så istället för att ta föräldraansvaret och utbilda, prata med och förklara ska du försöka låsa ner och förhindra.
Vill han så kommer han hitta vägar runt, det enda du gör är ju att skapa en miljö av misstro. Han är 14, naturlig ålder att bli nyfiken mm.
Tycker seriöst att du ska prata med honom istället oavsett om du tycker det är en jobbig diskussion eller inte.

Var även medveten om att din son har rätt till ett privatliv, övervakning som inkräktar på det mm är inte lagligt även om det är ditt barn.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Orkar inte prata med din son, va?!
Prata för helvete med din egen unge, helt jävla makalös förälder...

Om han vill dra i den, låt honom göra det.

Permalänk
Avstängd

Nu vet jag ju inte om du är religiös eller om du har något annat handikapp men när jag var 14 år gammal hade jag redan haft sex och hade ungefär 2 års erfarenhet av porr-tittande (trots att internet knappt existerade).

Du kanske borde prata med honom om det istället.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Så istället för att ta föräldraansvaret och utbilda, prata med och förklara

Det är väl så 50% av sveriges föräldrar uppfostrar barnen nu för tiden?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mailliw2124:

finns det fjärrstyrning med så skulle det uppskattas

Den här posten luktar illa. Förutom att det är märkligt föräldraskap att vilja låsa ner och till och med fjärrstyra en 14-årig sons dator utan att prata med honom, så kan man också konstatera att du haft konto här i en månad och redan startat flertalet trådar om att bland annat jailbreaka iPads och för att fråga om det är olagligt att "lägga upp virus på en webbsida" (vilket låstes av mod).

Jag gissar på att TS inte alls har en 14-årig son utan har helt andra tankar med fjärrstyrning och kontroll av någon annan än sin egen dator. Vi är ju alla fria att dra egna slutsatser, men ni som läser i denna tråd, fundera gärna på om ni vill bidra med tips till denna person.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kirigoe:

Den här posten luktar illa. Förutom att det är märkligt föräldraskap att vilja låsa ner och till och med fjärrstyra en 14-årig sons dator utan att prata med honom, så kan man också konstatera att du haft konto här i en månad och redan startat flertalet trådar om att bland annat jailbreaka iPads och för att fråga om det är olagligt att "lägga upp virus på en webbsida" (vilket låstes av mod).

Jag gissar på att TS inte alls har en 14-årig son utan har helt andra tankar med fjärrstyrning och kontroll av någon annan än sin egen dator. Vi är ju alla fria att dra egna slutsatser, men ni som läser i denna tråd, fundera gärna på om ni vill bidra med tips till denna person.

Jag måste erkänna att du inte var så dum tyvärr Innebär det också att du har rätt. Programmet skulle (notera skulle) användas för en virtual box för nedgraderings och begränsning av funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av mailliw2124:

Hej allihopa har en son på 14 bast och han har börjat nosa lite på porr sidor o så och jag orkar inte ta diskussionen med honom så vet någon något typ av program som kan begränsa i princip saker i hela datorn? ps inte bara saker på webben utan inställningar o sånt finns det fjärrstyrning med så skulle det uppskattas

Du pratar om din son här,

Skrivet av mailliw2124:

Jag måste erkänna att du inte var så dum tyvärr Innebär det också att du har rätt. Programmet skulle (notera skulle) användas för en virtual box för nedgraderings och begränsning av funktioner

Så,
Vad har en virtual box med något alls att göra med i detta fall?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niivpzi:

Du pratar om din son här,

Så,
Vad har en virtual box med något alls att göra med i detta fall?

Alltså det var en så kallad blackover eller vad man vill kalla det, om u möjligen läser texten ovanför här igen kan jag lova dig att du förstår

Permalänk
Moderator
Forumledare

Och där låser vi tråden.
Intentionerna är långt ifrån vad TS uppger

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord