Permalänk
Medlem

Danskarna stänger ner skolor och universitet från och med måndag.
Låter vettigt, enda sättet att bli av med viruset är att minska smittspridningen till noll medans de som är sjuka får friskna till (eller tyvärr, avlida).

Skolor och universitet lär väl stängas ner i Sverige också, men dock först om några veckor när det redan är för sent. Det är ju lite det som verkar vara vår regerings och FHMs signum just nu; Att agera reaktivt, dvs. för sent, istället för att agera proaktivt och förebyggande.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr är beslutsfattandet väldigt trögt. Mycket som görs bra, vården gör sitt bästa med vad dom har till hands vad det verkar. Mn har väldigt svårt med att man ska vänta och se när beslut ska tas. Tiden är oerhört dyrbar, att vänta en vecka kan få förödande konsekvenser. Förstår att det är stora beslut och att man inte ska göra det på måfå, men det finns tillräckligt underlag för att se vad som händer om man väntar för länge med att ta till drastiska åtgärder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Bra påpekat, jag har inte tittat på hans meriter alls. Vilka är misstagen du hittar?

Det mest slående som jag noterade är hur han sätter gränser för dödligheten genom att kombinera en överskattning och en underskattning. Problemet är att hans underskattning bygger på dödsfall samt bekräftad smitta, där hans resonemang är att alla smittade kanske inte dött än, alltså är det en undre gräns för dödligheten om man dividerar de två antalen. Eftersom bekräftad smitta som han senare argumenterar är en grov underskattning av faktiskt antal smittade, medan antalet döda förmodligen stämmer mycket väl med antal faktiskt döda, så är denna underskattning mycket troligare en grov överskattning av dödligheten. @Söderbäck har skrivit ett bra och resonerande inlägg om detta tidigare i denna tråd - någonstans bland de första 88 sidorna...

En annan sak var hans omedvetenhet om varför Sydkoreas siffror avviker, där det ju rör sig om en sekt som spred smittan inom sig och alltså skapade ett väldigt speciellt fall.

Överhuvudtaget tar han inte hänsyn till olika länders särskilda situationer utan förenklar och generaliserar, vilket kan vara ok för att studera allmänna skeenden, men är farligt om man ska göra detaljerade förutsägelser och rekommendationer. Han använder en mycket förenklad modell över hur tillväxtkurvan kommer se ut om man sätter in hans rekommenderade åtgärder jämfört med om man inte gör det, och det ser ju övertygande ut förutom att det saknas motivering till varför antagandena i modellen är giltiga.

Han förordar omedelbar "lockdown" av samhället utan att göra någon konsekvensanalys, vilket är att göra det lite väl enkelt för sig. Om man är mer välbekant med ämnet vet man att för samhällets bästa så beror åtgärderna på tillståndet. Att "lockdown" alltid är det bästa alternativet är en förneklad och naiv idé vilket man förstår om man tänker ett steg längre.

Det är fortfarande en välskriven artikel med många intressanta aspekter som belyses. Det som stör mig generellt är föraktet för expertkunskaper, vilket illustrerats återkommande också i denna tråd. Bara för att man är smart och har en eftermiddag över så tror man att man kan sätta sig in i komplexa skeenden och överglänsa experter som ägnat årtionden åt att studera saken. Visst är det bra att diskutera, men att tvärsäkert förkasta experternas rekommendationer tycker jag är lite väl magstarkt och inte så lite arrogant. Observera att jag inte riktar denna beklagan mot dig, som jag tycker har haft välavvägda och intressanta inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Robocrap: ja , men problemet är att få in zink intracellulärt. Så glöm zink for now. Dvs totalt galet att ta det i tablettform.

Zink tas ju upp av celler på andra sätt. Antagligen genom insulinsvar (men är ingen expert)
Det finns ju uppenbarligen zink i celler utan det där malaria medlet.

---------

Man kan ju fundera på varför det har gått som det gjort i Italien och Wuhan.

1. Gissning. De äldre lever mycket närmare sina barn och barnbarn. Iaf om man ska tro Zeta reklamen.
I Kina vet jag till och med att det är mycket vanligt att mor och farföräldrar bor "hemma".
Det är inte 80 åringar som reser omkring i världen utan deras barn som tar hem åkommor till dem.
Lever man som gammal i hemmet så utsätts man för "sämre hygien".
Äldrevården i Sverige är ju som "light" sjukvård. Personalen tvättar sig och byter kläder ofta.

2. Milano trakten har ett fuktigt klimat. Viruset gillar antagligen inte torrt och varmt.

3. Det är tätbefolkade och livliga områden. Mycket kontakt med andra människor.
Inte som Sverige och Norge där man stänger in sig på hösten och vintern.

Undvik lokaltraffik, lunchbuffer och ställen med mycket folk tätt samlade.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Dockland:

Du kan ju själv bära på smittan just nu.

Fullt möjligt, tur att jag inte har symptom, bara umgås med barn och så då kan man ju inte smitta enligt experterna.

Hong Kong verkar ha stoppat smittan av både influensa och corona trots att dom har domdär farliga munskydden på sig.
https://www.ft.com/content/ad7ae6b4-5eab-11ea-b0ab-339c2307bc...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det som stör mig generellt är föraktet för expertkunskaper, vilket illustrerats återkommande också i denna tråd. Bara för att man är smart och har en eftermiddag över så tror man att man kan sätta sig in i komplexa skeenden och överglänsa experter som ägnat årtionden åt att studera saken. Visst är det bra att diskutera, men att tvärsäkert förkasta experternas rekommendationer tycker jag är lite väl magstarkt och inte så lite arrogant.

Jag skulle till och med vilja dra detta ett varv längre. Lägger man en eftermiddag på att försöka sätta sig in i komplexa skeenden men saknar ens den mest grundläggande konsekvensanalys för de åtgärder man därefter förordar (vilket är ett återkommande fenomen) så är man inte särskilt smart. Det är en sak att efterapa vad någon annan säger man skall tycka, och något helt annat att kunna resonera kring ett ämne utan att någon annan behöver tycka åt en.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Robocrap: ja , men problemet är att få in zink intracellulärt. Så glöm zink for now. Dvs totalt galet att ta det i tablettform.

Det är exakt detta som Chloroquine ska hjälpa till med!

Se videon som jah länkade till tidigare!!

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem

Jag är bara en enkel lekman med basala kunskaper inom virologi och farmakologi.
Får jag trots det tycka att FHM och regeringen agerar alldeles för långsamt, passivt och reaktivt?

För mindre än en vecka sedan stod tusentals svenskar och trängdes i Stockholm och såg på Melodifestivalsfinalen.
I Danmark körde dom däremot sin final utan publik.
Jag tyckte att "vi" var korkade och att danskarna gjorde rätt.
Idag, mindre än en vecka senare så ska vi förbjuda folksamlingar.
Jag skakar på huvudet och anser att detta är en åtgärd som borde införts tidigare.

När Anders Tegnell stod i TV och sa att "kulmen är nådd inom några dagar" trodde jag först att jag hörde fel, menade han allvar? Trodde han på det själv?
När vår statsepidemiolog en vecka senare mer eller mindre gjorde en pudel i stil med "Oops, jag hade visst fel" skakade jag på huvudet igen.

Inom kort kommer danskarna att stänga ner skolor och universitet.
I Sverige får kommuner, universitet och friskolor det högst diffusa svaret "gör som ni vill, vi rekommenderar inget" ifrån FHM.
Återigen tycker jag att "vi" är korkade och att danskarna gör rätt.
Jag kommer antagligen att skaka på huvudet igen om någon vecka när vår regering tar samma beslut som den danska då tog flera veckor tidigare, och stänger ner skolor. Hur många extra smittade detta sena beslut kommer leda till kommer vi aldrig kunna räkna ut.

Återigen, jag är bara en enkel lekman med basala kunskaper inom virologi och farmakologi.
Får jag tycka att vår regering och FHM agerar alldeles för långsamt, passivt och reaktivt, i synnerhet med tanke på att dom gång på gång tar beslut som jag anser borde ha tagits betydligt tidigare?

Tack för ordet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
SpelClockers
Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag är bara en enkel lekman med basala kunskaper inom virologi och farmakologi.
Får jag trots det tycka att FHM och regeringen agerar alldeles för långsamt, passivt och reaktivt?

För mindre än en vecka sedan stod tusentals svenskar och trängdes i Stockholm och såg på Melodifestivalsfinalen.
I Danmark körde dom däremot sin final utan publik.
Jag tyckte att "vi" var korkade och att danskarna gjorde rätt.
Idag, mindre än en vecka senare så ska vi förbjuda folksamlingar.
Jag skakar på huvudet och anser att detta är en åtgärd som borde införts tidigare.

När Anders Tegnell stod i TV och sa att "kulmen är nådd inom några dagar" trodde jag först att jag hörde fel, menade han allvar? Trodde han på det själv?
När vår statsepidemiolog en vecka senare mer eller mindre gjorde en pudel i stil med "Oops, jag hade visst fel" skakade jag på huvudet igen.

Inom kort kommer danskarna att stänga ner skolor och universitet.
I Sverige får kommuner, universitet och friskolor det högst diffusa svaret "gör som ni vill, vi rekommenderar inget" ifrån FHM.
Återigen tycker jag att "vi" är korkade och att danskarna gör rätt.
Jag kommer antagligen att skaka på huvudet igen om någon vecka när vår regering tar samma beslut som den danska då tog flera veckor tidigare, och stänger ner skolor. Hur många extra smittade detta sena beslut kommer leda till kommer vi aldrig kunna räkna ut.

Återigen, jag är bara en enkel lekman med basala kunskaper inom virologi och farmakologi.
Får jag tycka att vår regering och FHM agerar alldeles för långsamt, passivt och reaktivt, i synnerhet med tanke på att dom gång på gång tar beslut som jag anser borde ha tagits betydligt tidigare?

Tack för ordet.

Kan inte annat än hålla med dig.
När Anders Tegnell gjorde sitt uttalande om att kulmen snart är nådd höll jag närmast på att trilla av stolen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir ju kul att se för alla de som på något vis tror att detta skulle fungera..

(Och det är hela Europa, förrutom Storbritannien.)

Trump hävdar även att Europa har fler fall än USA, något han inte kan ha en aning om då USA uppbart inte klarar av att testa sina invånare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

När Anders Tegnell stod i TV och sa att "kulmen är nådd inom några dagar" trodde jag först att jag hörde fel, menade han allvar? Trodde han på det själv?
När vår statsepidemiolog en vecka senare mer eller mindre gjorde en pudel i stil med "Oops, jag hade visst fel" skakade jag på huvudet igen.

Du hörde fel.

Skrivet av linsjb:

Kan inte annat än hålla med dig.
När Anders Tegnell gjorde sitt uttalande om att kulmen snart är nådd höll jag närmast på att trilla av stolen...

Han pratade om kulmen för fallen som kom från Italien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du hörde fel.

Gjorde jag?

Skrivet av filbunke:

Han pratade om kulmen för fallen som kom från Italien.

Gjorde han?

https://omni.se/anders-tegnell-om-kulmen-jag-var-lite-for-opt...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpj0A/statsepidemiologe...

Låter som att han pratar om svenska fall, förvisso "de flesta" från Italien.
Låter också som att han pudlade och erkände att han hade fel.
Med facit i hand vet vi att det gick åt skogen med hans förhoppningar om att minska smittspridningen fram till sommaren.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Blir ju kul att se för alla de som på något vis tror att detta skulle fungera..

(Och det är hela Europa, förrutom Storbritannien.)

Man kan ju gissa att det mer handlar om småaktig hämndpolitik än någon form av försök till effektiv åtgärd, då de flesta icke-brittiska statschefer i Europa haft mage att beklaga sig över Trumps inkompetens.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Gjorde jag?

ja.

Citat:

Gjorde han?

ja.

Citat:

https://omni.se/anders-tegnell-om-kulmen-jag-var-lite-for-opt...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpj0A/statsepidemiologe...

Låter som att han pratar om svenska fall, förvisso "de flesta" från Italien.
Låter också som att han pudlade och erkände att han hade fel.
Med facit i hand vet vi att det gick åt skogen med hans förhoppningar om att minska smittspridningen fram till sommaren.

Som sagt.

Citat:

Statsepidemiologen Anders Tegnell har pekat ut Italien som den stora motorn i smittspridningen. Men han tror att kulmen snart är nådd för alla de svenskar som smittats under sportlovsfirande i just Italien.

Citat:

När Aftonbladet i torsdags intervjuade Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten, räknade han med att kulmen för alla svenskar som smittats under sportlovsfirandet i Italien skulle komma ”inom en till två dagar”.

Edit: skulle läsa lite längre än rubriker, ingresser, och en sida som sammanfattar nyheter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Man kan ju gissa att det mer handlar om småaktig hämndpolitik än någon form av försök till effektiv åtgärd, då de flesta icke-brittiska statschefer i Europa haft mage att beklaga sig över Trumps inkompetens.

Han vill verka effektiv.

Bra för Europa, USA är _fullt_ med smittade personer som inte har blivit testade....

Permalänk
Medlem

@filbunke

Tröttsamt med folk som flyttar målstolparna.

Skrivet av MinscS2:

När Anders Tegnell stod i TV och sa att "kulmen är nådd inom några dagar" trodde jag först att jag hörde fel, menade han allvar? Trodde han på det själv?
När vår statsepidemiolog en vecka senare mer eller mindre gjorde en pudel i stil med "Oops, jag hade visst fel" skakade jag på huvudet igen.

Skrivet av filbunke:

Du hörde fel.

Skrivet av omni:

Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten, backar från sina tidigare uttalanden om att kulmen över antalet coronasmittade under sportlovet skulle ha nått sin kulmen till helgen.

– Jag var lite för optimistisk, säger han till Aftonbladet.

Tack och godnatt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

@filbunke

Tröttsamt med folk som flyttar målstolparna.

Tack och godnatt.

Du citerar en sida som sammanfattar nyheter.... Testa att läsa nyhetsartikeln....

Permalänk
Medlem

President Trump announces landmark restrictions to stop the spread of coronavirus

Citat:

He accused the EU of not taking the precautions the U.S. had to prevent the spread of coronavirus from China. "The European Union failed to take the same precautions and restrict travel from China and other hot spots," Mr. Trump said. "As a result a large number of new clusters in the United States were seeded by travel." But he did not explain why he made an exception for the U.K., which has had six coronavirus deaths so far and has 373 cases, including the health minister.

Skyller ifrån sig. Inget nytt under solen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Danskarna stänger ner skolor och universitet från och med måndag.
Låter vettigt, enda sättet att bli av med viruset är att minska smittspridningen till noll medans de som är sjuka får friskna till (eller tyvärr, avlida).

Skolor och universitet lär väl stängas ner i Sverige också, men dock först om några veckor när det redan är för sent. Det är ju lite det som verkar vara vår regerings och FHMs signum just nu; Att agera reaktivt, dvs. för sent, istället för att agera proaktivt och förebyggande.

Finns en stor risk att fler äldre blir sjuka om skolor stängs. Nån skall ju passa barnen som är hemma och slutar troligtvis att det i flesta fall är äldre släktingar som gör det.
Alla kan inte jobba hemma eller har råd att stanna hemma.

Permalänk

@KlyfftPotatis: nej de kan ha drive in tester som de har i korea.

Har dom gått ut med hur många testkit dom har? Och hur många dom får in och när? (Och snacka inte att det är nått hemligt) usa har själva gått ut med sina uppgifter.

I sverige vägrar media ställa ens dessa frågor.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av linsjb:

Kan inte annat än hålla med dig.
När Anders Tegnell gjorde sitt uttalande om att kulmen snart är nådd höll jag närmast på att trilla av stolen...

Detta är så tröttsamt tjatigt men om ni tog er tid atta läsa ordentlig eller lyssnat helt så hade ni precis som jag uppfattat att kulmen är snart är nådd för de resnärer som varit i italien baserat på inkubukationstiden. Att vi dessutom samtidigt sannolikt kan förväntas oss ny smittvåg mot Sverige. Detta har förtydligats flera gånger.

Men visst lyssna till hälfen och missförstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linsjb:

Kan inte annat än hålla med dig.
När Anders Tegnell gjorde sitt uttalande om att kulmen snart är nådd höll jag närmast på att trilla av stolen...

Han blev ju felciterad av media, var bara DN som lyckades citera hela hans uttalande... den handlade om att kulmen av importfall från sportlovet då skulle nås (d.v.s. att de som smittats på sportlovet hunnit insjukna och testats).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

@MinscS2: spot on.

I en sådan här situation måste man vara PROAKTIV. dvs agera innan saker händer.

Det folkhälsomyndigheterna och regeringen vill är att vara REAKTIV dvs agera först efter att skeenden inträffat.

Vi e changslöra mot corona med detta styret. Hade haft möjligheter förra veckan. Nu e de t högst troligt försent.

Ps

"Kan inte annat än hålla med dig.
När Anders Tegnell gjorde sitt uttalande om att kulmen snart är nådd höll jag närmast på att trilla av stolen.."

No shit. Om inte detta visar hur verklighetsfrånkopplade myndigheternä är... man hade kunnat följa danmark fullt ut istället.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Ett stort problem är att man ropat varg i media om både fågel/svininfleunsa, SARS MERS och allt möjligt på senare tid, antagligen en konsekvens av internet-erans klick-drivna rapportering där mer sensationellt = mer pengar.
När nu en sjukdom kommer som faktiskt verkar vara farlig att döma av statistiken, så verkar både makthavare i många länder och vanligt folk tänkt "ähh, är bara överdrivet snicksnack nu igen säkert" och blivit tagna på sängen.

Skulle inte förvåna mig om corona är farligare än spanska sjukan, även om det kanske inte kommer bli samma antal döda som då.
Spanska sjukan slog ju till under första världskriget, och hade därmed optimala förutsättningar att sprida sig.
Har läst att den kallades spanska sjukan pga att nästan enbart spanien rapporterade ärligt om den (då de inte deltog i kriget), övriga länder rapporterade propagande i stil med "vårat land är starkt och friskt, ingen är sjuk här" och fortsatte som om inget hade hänt.

Nu har vi fred och global kommunikation, och ändå har mångdubbelt fler proportionellt sett dött i Italien.

Svininfluensan hade dödat väldigt många gamla människor om det inte hade varit så att många gamla var "immuna" eftersom dom haft en ättling till spanska sjukan.

Tror dom flesta är överens om att mörkertalet är så pass stort att dödligheten skulle sjunka markant om man skulle få in alla i statistiken, men de flesta milda fallen kommer aldrig registreras. WHO har dock skött det mycket bra i sin rapportering tycker jag, dom har aldrig spelat ner riskerna utan gått på siffrorna som finns angående dödlighet med mera utan att blanda in att det finns ett mörkertal osv, allt för att länderna ska ta detta på allvar.

Skillnaden mellan spanska sjukan och detta nya coronavirus är att spanska sjukan var en influensa och inte gick att stoppa, precis som svininfluensan. Covid 19 går att hålla hyfsat i schack vilket tex Sydkorea och Kina visat.

Det kommer bli en tuff tid ett tag framöver med mycket tråkigheter och vissa dagar tycker jag det är otroligt tungt att hantera. Men detta kommer också blåsa över så småningom, jag sätter mitt hopp till att dom hittar mediciner som hjälper riskgrupperna överleva och klara sjukdomen i större grad.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag är bara en enkel lekman med basala kunskaper inom virologi och farmakologi.
Får jag trots det tycka att FHM och regeringen agerar alldeles för långsamt, passivt och reaktivt?

Absolut, så länge du är öppen för att du förmodligen har fel och saknar förståelse för de prioriteringar som ligger bakom besluten. En bättre utgångspunkt än att regeringen och FHM är idioter vore kanske att försöka förstå varför åtgärderna gjorts i den ordning den gjorts, i den tidslinje den gjorts, utifrån de kunskaper de haft vid tidpunkten?

Regeringen lutar sig mot expertmyndigheten FHM och har varit snabba med att implementera FHMs rekommendationer. Detta är precis så vi vill ha det, eftersom det är FHM som innehar expertkunskapen. Den dagen regeringen börjar ta beslut utan underlag, är dagen vi börjar få problem på riktigt. FHM har tränat i decennier på precis sådana här scenarior, de har modeller för hur samhället påverkas av olika åtgärder. De har uppskattningar för vad som händer i samhället om man stänger av flygtrafiken, förhindrar stora folksamlingar, stänger skolor, och hur den förväntade smittutvecklingen blir. Deras uppgift är att försöka minimera konsekvenserna av smittan för samhället, givet de resurser som finns till stånd och kunskap om hur läget ser ut i både Sverige och i utlandet. De ska också ta hänsyn till virusets inte helt kända smittegenskaper och inte minst människors förväntade beteenden vid olika åtgärder, en oerhört svår uppgift man måste luta sig mot tidigare erfarenheter i liknande situationer för att uppskatta.

Något som skulle underlätta för oss lekmän vore om detaljerade rapporter om beslutsunderlaget publicerades, så att vi själva skulle få bättre få förståelse för de åtgärder som görs. Det finns säkert i interna rapporter, men förmodligen prioriterar de inte att sammanställa den informationen just nu. När det aktuella nödläget har lugnat ner sig kommer det däremot garanterat en retrospektiv studie som kommer undersöka händelseförloppet i detalj, vilka åtgärder som gjordes när och hur effektiva de var, för att använda sig av erfarenheten och bättrekunna bemöta nästa pandemi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Han blev ju felciterad av media, var bara DN som lyckades citera hela hans uttalande... den handlade om att kulmen av importfall från sportlovet då skulle nås (d.v.s. att de som smittats på sportlovet hunnit insjukna och testats).

Ett problem är ju då att han uttrycker sig så luddigt och veligt att de fåvitska journalister vi har inte förmår sålla ut andemeningen av vad som kommuniceras. Om man ska hindra sammankomster är det bra att göra det så tidigt som möjligt. FHM borde insett att sammakomster förmodligen kommer att förbjudas = föreslagit det tidigare. Kommer man att stänga skolor? Det verkar väl också sannolikt, alltså bör det göras snarast.

Jag utgår ifrån att MSB, FHM, etc, i många år har planerat för att en pandemi kan bli en möjlig händelse. Kanske har de haft helt tokiga spelpremisser och regler, och följer nu det "facit" de kom fram till. Jag är nyfiken på hur de tänkt, inte just nu, utan, tja, för ett år sedan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Nån som vet varför universitet inte räknas som stor folksamling? Betydligt fler än 500 individer varje dag där jag studerar iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Nån som vet varför universitet inte räknas som stor folksamling? Betydligt fler än 500 individer varje dag där jag studerar iallafall

Är ni 500 pers i samlad klunga likt en konsert eller mässa?

Permalänk
Medlem

@Dimetikon: Därför att det är ingen som reser dit på daglig basis från en annan ort tillräckligt långt bort för att det ska innebära en spridningsrisk utanför den befintliga gruppen, handlar inte endast om antal personer utan om distans (virusets spridning mellan olika befolkningskluster).

Hade det varit olika personer varje dag som reste från landets alla hörn och åkte hem igen hade det omfattats av beslutet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED