Veckans fråga: Hur mycket kan du tänka dig betala för nästa generations spelkonsol?

Permalänk
Inaktiv

PS5 är inte aktuell för mig. Har redan en PS4 Pro som samlar damm. Xbox behöver jag inte när spelen ändå dyker upp på PC.

Portabla spelplattformar betalar jag gärna för, en ny snabbare Switch ligger högt på önskelistan.

Permalänk
Medlem

Jag tycker lätt att 6000kr är ett bra pris för det man får; En maskin optimerad och centrerad för gaming. Tittar man på specsen så kommer ju i alla fall Series X (och förmodligen PS5) erbjuda prestanda som endast high-end, mid-high-end gaming PCs kan matcha och då får man nog lägga minst 15000. Samt att funktionerna i nya konsolerna som att till exempel kunna pausa multipla spel och ha "igång" dem i bakgrunden för att snabbt kunna hoppa melan titlar utan laddningstider är väldigt användarcentrerade.

PC kommer ju alltid vara teoretiskt bäst om pengar inte är en faktor men faktum är ju att ca 90% av alla pc spelare kör på 1080p och har medioker prestanda. Endast en ytterst liten procent som globalt har en high-end PC för spel. En konsol för ca 6000kr som erbjuder sann 4K med 60-120 fps samt nvme m.3 disk kommer vara den bästa prestandan för pengarna i åtminståne några år till.

Jag har införskaffat en lg oled b9 65" TV som har hdmi 2.1, 120hz med VRR/g-sync och en latens på ca 12ms så jag känner mig redo! Även min Xbox One X och PS4Pro får spelen att se fantastiskt bra ut. Många spel har ju stöd för tangentbord och mus även om jag själv föredrar handkontroll men kan tänka mig att även den friheten med valmöjlighet komme bli vanligare i och med nästa generation.

Och med gampass och Xbox live är inte spel särskilt dyrt heller. Otroligt många bra och nya titlar på gamepass!
Har märkt att spelen oftast är dyrare på Playstation sidan dock...

Permalänk
Medlem

Blir avgörande vad man får för pengarna såklart. Kan vänta om priset sticker iväg alldeles för mkt. Det jag skulle vilja se är konsol + 2 hk för 7k och sedan för mig som har Xbox game pass ska deras nya spel finnas där digitalt vid lansering. Då blir det köp direkt. Vore dessutom ett klockrent sett att promota tjänsten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

I och med att man förmodligen kommer att betala abonnomang för att få åtkomst till platformen också så tycker jag att priserna på konsolerna borde hållas nere en del (max 5-6 tusen). Annars kan man lika gärna köpa en ordentlig dator.

Har konsolerna ett krav på abonnemang så kommer jag inte ens titta åt det. Just nu sitter jag med en PS3:a som till 95% används som DVD-spelare och klarar mig ok på den.
Gissar att de nya konsolerna kommer vara och nosa på 7500 kr och kanske över, iallafall om man ska ha någon form av PRO version.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Är rätt nöjd med datorn jag har redan. Spelintresset är inte lika stort längre/tid finns inte, så jag känner inte att det är ett måste att skaffa konsol för att ta del av några exklusiva titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Inget. Console-peasants...

Jag hoppas att du inte spelar spel med crossplay på, måste vara förnedrande att bli dödad av en Console-peasants. 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Smärtgränsen går väl vid 6k nånstans.

...samtidigt som jag har en telefon som kostar 11 tusen i fickan, som kommer bytas ut efter 2-3 år.

This!

Men den här idén om att man endast får med en handkontroll och därmed får lägga till 10-20% på priset för att få vad jag anser är en minimiutrustning, plus spel som kostar skjortan (förvisso inte farligt mycket när man betänker vad NES-spel kostade en gång i tiden), plus eventuell prenumerationstjänst för att kunna tillgodogöra sig maskinen till fullo ... då sticker ju totalkostnaden lätt upp över fem siffror rätt så kvickt.

Men ja, var smärtgränsen går beror ju som sagt på lite vad som ingår, men med tanke på att i princip ingenting säkerligen ingår i tilltänkt grundpris så skulle jag säga att 5-6kkr är min smärtgräns.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Permalänk
Lego Master

Nej, det lär inte bli någon konsol i nästa generation. Anledningen till att jag har en PS4 är att den var en utmärkt och relativt prisvärd bluray-spelare och kunde köra appar för strömmad media. Nu har jag istället en Nvidia Shield och spelar galet sällan några filmer från skiva.
PS4an får hålla tills den dör, och sen tror jag inte att skivsamligen kommer stå kvar i hyllan. Och spela? Det gör man väl på datorn, iallsindar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Beror naturligtvis på prestanda, användningsområden etc.
MS borde släppa en liten låda som ger tillgång till Windows, för Office tillämplingar, som add-on.
(om det nu ens behövs en låda, men ni förstår...)

Nuförtiden börjar det handla mer om streaming och DL tjänster.
*Bra priser på spel.
*Bra cross -play -platform möjligheter. (mina barns kompisar har olika konsoler)
*Bort med onödigt junk.

Är allt det där rätt så varför inte 8000 kr. Det skulle man lätt lägga på motsvarande dator ändå.
Just nu tycker jag 3500-5000 kr är rimligt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inte intresserad av konsoler. Blir en dator istället.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag kan kanske tänka mig att ta en om jag får den gratis.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Aldrig mer än 5000kr.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Som någon redan har sagt så är det ju inte bara konsolen som kostar utan spelen är ju snordyra. Lägg där till att man måste ha en hyggligt snabbt bredband och betala ett abonnemang för att kunna spela online. Vill man dessutom ha någon tjänst för att spela månadens "gratisspel" så kostar det ännu mer. När du väl har köpt spelet så får du betala för DLC.

Är glad att mina barn är för små för att tjatar om pengar till en PS5:a. Själv har jag tröttnat på konsoler och kör bara PC.

Permalänk
Medlem

Jag är okej med att konsolerna kostar mer än dom brukar göra, det har jag tyckt att dom ska göra länge. Jag skulle utan problem lägga t ex 7000kr på en konsol i vanliga fall.

Just nu är jag småbarnspappa vilket innebär både att jag vill dra in på nöjesutgifter i kombination med att jag inte har lika mkt tid att använda konsolen. Så just nu kanske jag inte kommer lägga 7000kr ändå, men det är bara en kortare fas i livet förmodligen.

Permalänk
Medlem

Jag har tålamod. Kan vänta flera år tills dess att priser och spelutbud ligger på en nivå som tilltalar.

Permalänk
Medlem

Hade jag spelat på konsol så hade det fått kosta vad det vill i princip, så länge hårdvaran är värd prissätningen.
Är redan van att bettala det som behövs för pc delar. Men å andra sidan så är man ju 3 decennier gammal nu, så man börjar ju tänka lite mer ekonomiskt. Avvaktar med prolle köp så länge jag kan stå ut även om jag vill ha ny.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de kommer i princip vara en "PC med 8 kärnors Ryzen och RDNA2 grafik kring 2080 super/2080ti i prestanda på rollsversionerna så är t ex inte 8K många pengar.....

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Avstängd

5000 max. Annars väntar jag nåt år tills de gått ner i pris.

Permalänk
Medlem

Behöver veta mer innan jag röstar ... Är den bakåtkompatibel? Tyst? Har den raytracing? Kan jag köra Webbläsare? Installera appar? Spotify, Roon? Kan jag koppla Multiroom-högtalare? Vilken upplösning klarar den av? Native 21:9 vore bra ...Kan tänka mig betala 4000-10000 beroende på vad jag får för pengarna ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk

Tryckte fel max 6000kr skulle de va. Om konsolen uppfyller mina krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Behöver veta mer innan jag röstar ... Är den bakåtkompatibel? Tyst? Har den raytracing? Kan jag köra Webbläsare? Installera appar? Spotify, Roon? Kan jag koppla Multiroom-högtalare? Vilken upplösning klarar den av? Native 21:9 vore bra ...Kan tänka mig betala 4000-10000 beroende på vad jag får för pengarna ...

Håller med det beror på vad man får helt och hållet.

Permalänk
Medlem

5000-6000 beroende på hur kraftig hårdvaran kommer vara. Ska jag betala mer så måste där vara inkluderat fler kontrollers eller andra tillbehör, samt spel.

Permalänk
Medlem

Inköpspris är kanske mindre intressant, det är månadskostnad som blir stora pengar i slutändan.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Ungefär 7000 men då ska den ha den prestandan som sas i en tidigare artikel.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Inaktiv

Inga problem med 7000, om de kommer hålla lika länge som microsofts och sonys huvudkonsoler dvs. Ingen större kostnad då om man slår ut det per dag

Permalänk
Inaktiv

Det blir nog en Playstation denna gång, skulle aldrig kunna ha den där xboxen i vardagsrummet oavsett kostnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m0rk:

5000-6000 beroende på hur kraftig hårdvaran kommer vara. Ska jag betala mer så måste där vara inkluderat fler kontrollers eller andra tillbehör, samt spel.

Microsoft skulle verkligen kunna krydda deras deal om det ingår iallafall ett år Game Pass i priset. Du har din ganska dyra konsol men behöver inte bry dig om att köpa några spel till första året då Game Pass redan innehåller 100+ spel.

Sony skulle säkert kunna göra något liknande med, men just Microsoft kan jag se framför mig kunna krydda lite extra för att locka köp. Samt då att konsollen lär vara bakåtkompatibel dag ett och man kan plugga ur sin Xbox One/X och plugga i Xbox Series X och fortsätta där man var men med högre prestanda och kanske bättre bildkvalitet eller vad man nu kan vänta sig när lanseringen sker.

Permalänk
Medlem

Har tänkt lägga kring 5k på PS5. Om det bara blir konsollen eller om det räcker till ett spel också återstår att se. Kostar bara konsollen 6k då väntar jag nog ett tag.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag är okej med att konsolerna kostar mer än dom brukar göra, det har jag tyckt att dom ska göra länge. Jag skulle utan problem lägga t ex 7000kr på en konsol i vanliga fall.

Just nu är jag småbarnspappa vilket innebär både att jag vill dra in på nöjesutgifter i kombination med att jag inte har lika mkt tid att använda konsolen. Så just nu kanske jag inte kommer lägga 7000kr ändå, men det är bara en kortare fas i livet förmodligen.

Hehe du tror du har mer pengar när ungarna är större? Pappa kan jag få pengar till bio, och sen ska vi äta lite också. Just ja behöver pengar till en ny jacka. I år är det bara Gant som gäller. Nästa år är det något annat.
Nu gissar jag bara för mina ungar är inte tonåringar ännu. 🙈