Veckans fråga: Hur mycket kan du tänka dig betala för nästa generations spelkonsol?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur mycket kan du tänka dig betala för nästa generations spelkonsol?

Nästa generations spelkonsoler ligger runt hörnet, och troligtvis blir dessa ganska dyra. Hur mycket kan du tänka dig att punga ut för framtidens spelmaskin?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är inte det minsta intresserad av att köpa en, men är ändå taggad inför släppet då jag tror det kommer innebära bättre grafik i PC-spel.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lade över 8k på ny telefon. Den kommer väl hålla i ett par år kanske. Så ser inga problem att lägga minst lika mycket på en konsol som kommer hålla minst lika länge.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

De har blivit för mycket dator över dem, spelar man inte på 3 månadar måste man uppdatera systemet i 30 - 45 minuter först

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Kommer köpa iallafall en av nästa generations konsoll förmodligen PS5, helst hade jag betalat under 6000kr.. men tror tyvärr de kommer landa högre denna gången.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Hedersmedlem

Oj vad bra fråga. Senaste konsolen jag köpte var PS2.
Ja, jag har en gameboy advance SP i någon låda fortfarande förresten (boktai ❤️).

Men sedan dess är det väl switchen som lockat mest. Den ligger rätt så bra till fortfarande.
Priset är ganska sekundärt för min del tror jag. 6000 avskräcker inte i sig. Men jag har inte riktigt hittat motivationen att dra iväg en konsolbeställning på ett helt gäng år. Och jag vet inte riktigt vad som skulle få mig att komma till skott denna vända heller egentligen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att allt över 5000 är för mycket. Men det är ju klart. Hellre något för 6k då som håller.

Kan dock vara för att jag är både fattig och har fått köpa 2 stycken egna PS4 Slim då den första hade väldiga problem med kylningen och läsning av skivor. Den andra har precis börjat låta som ett jetplan.

Likaså gäller bonusgrabbens Slim, då han måste ha den upp och ner för att ens läsa skivor. Att även den sedan låter som flygplan trots byte av kylpasta/rengöring är ju inte roligt heller.

För att inte glömma. Sedan tillkommer det ju ungefär 445 stycken nyköp av DualShock's alà 500 kr då knappsatsen håller i typ två månader. Nja. Jag håller mig till datorn ett tag till, så får sonen lira PS4 tills jag vinner på lotto.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara konsol som kostar, spel är dyrt som fanken med.

Btw.. hur funkar det att byta och sälja spel med varandra nu? Alla spel är inte fysiska skivor längre.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Smärtgränsen går väl vid 6k nånstans.

...samtidigt som jag har en telefon som kostar 11 tusen i fickan, som kommer bytas ut efter 2-3 år.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av SCORPIUS:

Btw.. hur funkar det att byta och sälja spel med varandra nu? Alla spel är inte fysiska skivor längre.

Skivan är DRMet, så den går att sälja. Digitalt köpta spel går inte att sälja, vilket suger, och borde gå.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är inte bara konsol som kostar, spel är dyrt som fanken med.

Btw.. hur funkar det att byta och sälja spel med varandra nu? Alla spel är inte fysiska skivor längre.

Spel är ju billigt i jämförelse med vad man får. När jag var mindre kostade ett spel till nintendo 8-bitar 600kr, i dåtidens kronor tillochmed. Idag får man enormt mycket mer spel för pengarna.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

I och med att man förmodligen kommer att betala abonnomang för att få åtkomst till platformen också så tycker jag att priserna på konsolerna borde hållas nere en del (max 5-6 tusen). Annars kan man lika gärna köpa en ordentlig dator.

Permalänk
Medlem

Minns hur jag betala 6800 något för min release bundle av PS3... det gjorde ont i plånboken vi jag lova. Känns även som att det höga priset var en av anledningarna att PS3 gjorde sämre ifrån sig jämfört med Xbox360... Men om både XboxWhatevertheflavoroftheweekis och PS5 båda ligger på ett ganska högt pris... då blir det mer "intressant".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer förmodligen att införskaffa åtminstånde en av de nya konsollerna, men nästan garanterat inte vid release då jag gissar att PS5 landar på ca 6500-7500kr med en bundle och Xbox förmodligen lite under det.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Har alltid väntat några år in i generationen innan jag valt att införskaffa konsol. Bland annat inväntade jag med att införskaffa PS3 till 2011 och PS4 2018. Jag hade så klart velat köpa tidigare men det har blivit så för att kunna invänta att mer spel släpps och främst att priset ska hinna sjunka.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Har ingen direkt specifik smärtgräns utan handlar mer om när/om det släpps bra, exklusiva titlar.

Har hittills köpt någon version av samtliga stationära konsoler (och en del bärbara) som släppts de senaste 20+ åren från Sony, Nintendo & Microsoft FÖRUTOM xbox one men ska jag vara ärlig har min ps4 inte sett jättemycket användning heller. Jrpg har alltid varit den genre som främst lockat mig till konsoler men allt eftersom fler och fler jrpgs letar sig till steam minskar samtidigt mitt behov av konsol.

Min gissning är att jag inte kommer köpa någon Xbox series X oavsett hur billig den blir men att jag kommer köpa en PS5, oavsett hur dyr den blir, om ett Persona 6 släpps till den någon gång i framtiden

Permalänk
Medlem

Jag som inte lägger några dyra pengar på mobil hade lätt kunnat ge 8k+ för en riktigt bra konsol som jag även använder som mediaspelare etc där hemma.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad konsolen erbjuder för funktioner. Visst, om den gör allt jag någonsin skulle önska kan jag väl tänka mig att lägga uppåt 6000kr, men har svårt att se att den kommer vara så bra, så vet inte vad jag ska rösta riktigt.

Permalänk
Medlem

femhundra kronor!

Permalänk
Medlem

Om jag en dag köper en av dessa två så blir det om något år en begagnad med många spel till.
Mest troligt håller jag mig till mina kära dator <3

Den är kopplad till två skärmar och två tv, så bara att välja vilket rum jag vill spela i. Stol eller soffa. Nice.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Noll kronor. Det är inte intressant för mig att skaffa. Får lite kväljningar bara av att tänka på att spela med en gamepad, och spel som är anpassade efter gamepad brukar suga åsnebakdel.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

Det beror helt på vad det blir för något. Om de skulle bli den ultimata mediamaskinen vid tvn med en massa roliga saker så skulle jag kunna betala mycket. Frågan vad man själv vill betala är dock ganska ointressant. Om konsoler ska sälja bra så ska priset vara så att barnfamiljer har råd att köpa dessa.
Och frågan är hur mycket barnfamiler har råd med, när barnen samtidigt ska ha en dyr telefon, dator och annat?
Min gissning är att konsolerna inte blir så dyra, men man får köpa diverse tjänster som kostar mycket pengar i det långa loppet.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig betala 5000 kr eller mer för en konsol.

Ska jag betala den summan för den typen av hårdvara så kräver jag att den ska vara helt öppen så man kan göra vad man vill med den likt en vanlig PC.
Inte att inte att det ska vara en massa DRM, kopieringsskydd och annan "anti-hacking" skit som kraftigt begränsar vad man kan göra med sin hårdvara.

Permalänk
Medlem

Beror på om hårdvaran är rätt för vad den kostar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Betalade 4000kr för en ny PS4 Pro, det var smärtgränsen för mig.

De är alldeles för begränsade för att betala mer för oavsett hur snygg grafik de kan producera, sen kostar spelen skitmycket utöver det, kommer blir värre när det blir 100% digitalt när de inte har något andrahandsvärde eller kan lånas ut osv.

Permalänk
Medlem

Om den kommer med en UHD Blu-ray läsare så är bara det värt mycket enl. mig. 5-6k är väl smärtgränsen för mig iaf, gav 6k för PS3:an vid lansering så tycker ändå att dom håller sig inom rätt rimliga priser sett till vad man får. Hänger mycket på vilka spel som kommer också.

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad man i slutändan får för pengarna. Jag har inget ekonomiskt hinder att lägga över 8000 kr, men det betyder ju inte att man inte vill få ut mycket för pengarna. Med tanke på vad som hänt med priserna på grafikkort, och vetskapen att en god del av det är valutarelaterat och därmed universellt för alla importerade produkter, så känns det dock som att ett klart högre pris än tidigare kan vara rättfärdigat.

Permalänk
Avstängd

Inget. Console-peasants...

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Jag ligger alltid någon konsoll efter

För något år sedan köpte jag en xbox 360 slim med några spel (ex gta V) för 300 kr

I vintras köpte jag en wii u i typ mint condition för 489 kr (lirar just nu Wind Waker HD och Breath of the wild blir nästa spel)

Plus är ju även att spelen är dirt cheap.

Sällan ett bra spel blir dåligt bara för det är några år gammalt. Det finns dessutom lååångt fler bra spel än jag har tid att spela (även på en konsoll som wii u som har relavtivt få spel).

Så. Om de nya konsollerna blir hyffsat bra och med intressanta spel så lär ajg väl köpa mig ett exemplar typ 2025, eller någe. Lär väl kunna köpa för under 1000-lappen med en bunt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Om den kommer med en UHD Blu-ray läsare så är bara det värt mycket enl. mig. 5-6k är väl smärtgränsen för mig iaf, gav 6k för PS3:an vid lansering så tycker ändå att dom håller sig inom rätt rimliga priser sett till vad man får. Hänger mycket på vilka spel som kommer också.

PS3:an kostade $599 (60 GB-modellen) för 15 år sedan, vilket blir ca $766 idag efter inflationsjustering. Lägg därtill att $1 var värd mindre än 7 kr vid lanseringen, jämfört med ca 9,5 kr idag, så skulle 6000 kr för en PS5 vara väldigt mycket billigare än vad PS3:an kostade, trots att den sistnämnda såldes med förlust. Tråkigt men sant.