Permalänk
Medlem

Cluster

Jag har en del gamla serverar och datorer liggandes. Jag vill använda alla i ett cluster där jag kan köra olika VMs för webserver, NAS, Game Servers och annat. Och vill då kunna göra allt detta från en " frontend" och kontrollera alla där men oxå ha kraften från alla andra datorer. Har kollat lite på Kubernetes men vet inte rikigt om det är rätt. Även försökt mig på Rocks Cluster men inte lyckats installera det och vet inte om detta är rätt.

Vad är ett passande OS för detta? Gärna något som inte kräver PXE Boot.
Tack!

Visa signatur

DESKTOP:
AMD Ryzen 5 2600X @ 4.4 GHz - RX 590 8GB - 16GB DDR4
LAPTOPS:
Razer Blade 14 - i7 4720HQ - GTX 970M - 16GB DDR3L
Macbook Pro Early 2015 - i5, 8GB DDR3L

Permalänk
Medlem

Kubernetes är riktigt bra; men löser inte alla problem. Du ska inte nyttja det bara för att det är ett "hett modeord".

Är det för webbrequests kan du klara dig på en maskin från 98 med 20 000 dagliga besökare.

Gör det du tycker är skoj; mer konkret: vad är syftet? Ska man boka spelservrar via en webbportal eller?

Permalänk
Medlem

@JeanC: Jag gör det mest för att det är roligt. Men syftet är att göra saker lite enklare. Jag håller ofta på att mest "leka runt" i olika serverar och sidor. Med nya databaser och liknade. Och även om jag spelar något spel även då kunna dra igång en VM så jag och mina kompisar kan spela tillsammans. Och Idag är detta mer jobbigt då jag vill hålla det separerat så jag inte dödar allt när jag gör något om det skulle gå fel. Men också för att få mer prestanda än om jag skulle köra allt på samma maskin.

Visa signatur

DESKTOP:
AMD Ryzen 5 2600X @ 4.4 GHz - RX 590 8GB - 16GB DDR4
LAPTOPS:
Razer Blade 14 - i7 4720HQ - GTX 970M - 16GB DDR3L
Macbook Pro Early 2015 - i5, 8GB DDR3L

Permalänk
Medlem

Kika på proxmox, gratis och har möjlighet till HA. Vill du leka med k8s är det enklare att slänga upp det i vmar på det sen så får du det bästa av två världar.

Finns ju även openstack om du är ute efter något som är mer "cloud-aktigt" men generellt tar det så mycket overhead för kontrollerdelen att det sällan är värt det för hemanvändare.

K8s kommer troligen bli väldigt trevligt även för hemanvändare när det har mognat ytterligare ett par år men är enligt mig inte riktigt där idag om man vill kunna köra både vmar och containers på ett smidigt sätt.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

@kniven: Tack, ska kolla in detta!

Visa signatur

DESKTOP:
AMD Ryzen 5 2600X @ 4.4 GHz - RX 590 8GB - 16GB DDR4
LAPTOPS:
Razer Blade 14 - i7 4720HQ - GTX 970M - 16GB DDR3L
Macbook Pro Early 2015 - i5, 8GB DDR3L