Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Kollade dödstal från olika länder. Både Sydkorea och Italien har ca 7500 smittade. Dödstalen är dock väldigt olika. Italien har 360 medan Sydkorea har 50. Det gör hyfsat stor skillnad på dödlighetsgraden. Borde man tänka att Italien har många fler smittade än man diagnostiserat? Utgår man från dödlighetssiffror verkar det ju vara 6X fler smittade i verkligheten i Italien än vad som rapporterats. Sydkorea kanske har bättre sjukvård, men det borde ju inte vara så avgörande på en smitta man inte kan behandla med så mycket.

Det beror troligen dels på att det finns ett större mörkertal i Italien, men en starkt bidragande orsak är att smittan i Italien i början spreds på sjukhus där många ur riskgrupperna befinner sig. Det i sin tur leder till att man kommer att få oproportionerligt många som drabbas hårt och då även dör.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan har de som är smittade i Sverige huvudsakligen varit på sportlovsresor i Italien, och bör som grupp vara betydligt friskare än genomsnittet. När det gått 2-3 smittocykler i samhället och ett representativt tvärsnitt av befolkningen insjuknat, räknar jag med att vi halkar upp på en procent döda.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om det blir specialregler för vaccintestning, jag antar att det även med ett "otestat" vaccin kan vara intressant för extrema riskgrupper. Medan man låter folk i "barnaalstrande ålder" stå tillbaks tills vaccinet är testat ordentligt. Om vaccin nu kommer. Det är väl sannolikt så att mer resurser aldrig satsats på att få fram ett vaccin än nu så chansen finns väl då det liknar MERS etc tydligen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag har ingen större agenda med det här, jag är på ett diskussionsforum och diskuterar Covid (bland annat) den enda agendan utifrån mitt håll är att få folk att ta det här på yttersta allvar samt att börja förbereda sig, samt att ändra sina vardagliga vanor en del tills det här har blåst över.

Jag tycker att man istället för att till varje pris ska försöka lugna befolkningen att man helt enkelt ska behandla sin befolkning som vuxna människor, inte som ett litet barn som behöver invaggas en falsk trygghet och säkerhet.

Vi med den ståndpunkten som jag har här i tråden har ju varit väldigt lugna och balanserade, vi har ju en oändlig pool av material att dra ifrån ifall vi var här och ville skrämma upp folk, det har vi inte gjort. Det är inte målet.

"Problemen" med dina inlägg är att dom till största del handlar om dina känslor och väldigt sällan om ren fakta, kommer det nån källa så är den hämtad från nån obskyr plats på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ska bli intressant att se om det blir specialregler för vaccintestning, jag antar att det även med ett "otestat" vaccin kan vara intressant för extrema riskgrupper. Medan man låter folk i "barnaalstrande ålder" stå tillbaks tills vaccinet är testat ordentligt. Om vaccin nu kommer. Det är väl sannolikt så att mer resurser aldrig satsats på att få fram ett vaccin än nu så chansen finns väl då det liknar MERS etc tydligen.

Om något år har vi troligtvis ett vaccin

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Nej, det rapporterade dödlighetstalet har inget med sannolikheten att dö att göra. Det är bara antalet döda i förhållande till antalet bekräftade fall. Eftersom tester sker i mkt begränsad omfattning med rätt hårda kriterier i de flesta länder så är antalet bekräftade (testade positivt) fall mycket långt från totala antalet smittade.

Tester sker i stor omfattning...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Dagen diagram, svenska fall från fall nummer två, till idag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Behöver ni gå och prata av er med någon så verkar det ju finnas ett ställa som är grymma på Corona.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet hur stadslivet har förändrats i Wuholm de senaste par dagarna nu när det börjar närma sig ett halvt tusen?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Behöver ni gå och prata av er med någon så verkar det ju finnas ett ställa som är grymma på Corona.
https://i.imgur.com/R94pXym.png

Lite öl tackar man aldrig nej till!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Någon som vet hur stadslivet har förändrats i Wuholm de senaste par dagarna nu när det börjar närma sig ett halvt tusen?

Intet alls

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Intet alls

Då bör det spridas som en löpeld inom kort eftersom få verkar anpassa sig? (arbeta hemma om kontorsjobb, osv.)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Någon som vet hur stadslivet har förändrats i Wuholm de senaste par dagarna nu när det börjar närma sig ett halvt tusen?

Wuholm?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Då bör det spridas som en löpeld inom kort eftersom få verkar anpassa sig? (arbeta hemma om kontorsjobb, osv.)

Är du så orolig kan du ju låsa in dig själv. Personligen kommer jag inte stänga in mig och sitta och vara rädd för att bli sjuk i flera veckor. Jag lever som vanligt tills nån säger att jag inte får det. Jag gömmer mig vanligtvis inte för vanliga influensan. Den är också svindryg att dra på sig, och till skillnad från detta virus sprids den hej vilt ute i samhället varje år. Oddsen att få viruset just nu är extremt små. Sluta sitta och skräm upp dig. Tvätta händerna och ta det lugnt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Jag drog in lite data från reddit (cred till Kable K) och plottade ut ett par grafer för att följa antalet aktiva smittade och derivatan i form av antal nya/aktiva fall per timme. Jag vill kunna följa utplaningen för att trycka in lite pengar på börsen med hyffsad timing hehe.

Finns här om nån vill kika: https://docs.google.com/spreadsheets/d/121YEzp0_cinyLy77bhASB...

Datan (kommer ifrån https://docs.google.com/spreadsheets/d/1I_zCdtCASaF6TNuq8hCK-... ) uppdateras var 5e minut.

Jag förutsätter att du talar om när utplaningen sker så vi andra kan hänga på

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Sveriges baksida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Sveriges baksida.

Vad står "wu" för?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Wuhan + Stockholm = Wuholm?

Stockholms län har väl ca 75 % av de identifierade fallen och 25%ish av befolkningen?

Dags för vägspärrar så att de smittade horderna inte smiter ut till landsändar med bättre möjlighet att hindra spridningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Då bör det spridas som en löpeld inom kort eftersom få verkar anpassa sig? (arbeta hemma om kontorsjobb, osv.)

Ja, det kommer sprida sig ungefär som vanliga vinterkräksjukan eller säsongsinfluensan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Wuhan + Stockholm = Wuholm?

Stockholms län har väl ca 75 % av de identifierade fallen och 25%ish av befolkningen?

Dags för vägspärrar så att de smittade horderna inte smiter ut till landsändar med bättre möjlighet att hindra spridningen?

Haha https://www.youtube.com/watch?v=m_j-furGofs

Permalänk
Inaktiv

Suck, vad är det FHM säger i aktuellt, att dom vill vänta och se. Jämt ska det röra sig så långsamt.

Det ska bli en spridning först innan dom ändrar sig med provtagningar på människor från länder där det spridit sig mycket.
Jag blir så trött på denna "vänta och se".. försök gärna jobba för fulla muggar att begränsa detta så gott det går istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Wuhan + Stockholm = Wuholm?

Ah!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Suck, vad är det FHM säger i aktuellt, att dom vill vänta och se. Jämt ska det röra sig så långsamt.

Det ska bli en spridning först innan dom ändrar sig med provtagningar på människor från länder där det spridit sig mycket.
Jag blir så trött på denna "vänta och se".. försök gärna jobba för fulla muggar att begränsa detta så gott det går istället.

Och du tror inte att det är det dom faktiskt gör? Spontant tänker jag mig att man tar en kalkylerad risk och hoppas kunna spåra källan och stoppa spridningen innan den tar fart, kan man göra det så vinner man mycket mer än om man börjar sprida resurserna för att hantera en eventuell spridning i samhället som man ändå inte kan göra så mycket åt. Att det förr eller senare kommer att spridas i samhället tror jag alla är medvetna om. Men ju senare desto bättre.

Men vad tänker du dig att man bör göra istället som på ett påtagligt sätt stoppar eller bromsar spridningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Jag förutsätter att du talar om när utplaningen sker så vi andra kan hänga på

Lovar!!😀

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Och du tror inte att det är det dom faktiskt gör? Spontant tänker jag mig att man tar en kalkylerad risk och hoppas kunna spåra källan och stoppa spridningen innan den tar fart, kan man göra det så vinner man mycket mer än om man börjar sprida resurserna för att hantera en eventuell spridning i samhället som man ändå inte kan göra så mycket åt. Att det förr eller senare kommer att spridas i samhället tror jag alla är medvetna om. Men ju senare desto bättre.

Men vad tänker du dig att man bör göra istället som på ett påtagligt sätt stoppar eller bromsar spridningen?

Jag tror inte dom gör det eftersom det var det han sa, dom kan sätta in mer åtgärder om dom ser att det blir större spridning. Som att kolla dom som kommer med flyg.

Dom kan också hänvisa till att folk ska hålla sig hemma 14dagar efter dom kommit hem. Ungar som varit i drabbade områden ska hålla sig hemma tycker jag, inte skickas iväg till skolan på en gång.

När spridningen redan är igång så blir det nog en större kostnad/svårighet att försöka hålla spridningen nere också. Jag får känslan av att vi egentligen inte har resurser/personal/material att hantera detta så därför är allting så slappt. Det finns ju ingenting som pekar på att detta kommer lugna ner sig av sig själv direkt utan ordentliga åtgärder.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu när det verkar som att den värsta domedagshypen över coronavirusets spridning i Sverige har lagt sig (?) så kan det vara värt att fundera lite på andra länder. Kina verkar ju vara på rätt väg med många tillfrisknande, Italien har väl de kanske största problemen i Europa just nu, Iran känns ganska hopplöst, men själv tror jag framtida fokus för viruset ligger i... USA!

Motivering:

  • Ledande politiker i USA undervärderar vetenskapliga metoder. Den vetenskapliga metoden är det bästa sättet att undvika lura sig själv. Och man kan inte lura virus. Det hjälper inte ens att håna dem eller twitterstorma.

  • Nedmonterade smittskyddsmyndigheter. Ingen smittspårning.

  • Ingen allmän sjukpenning. Särskilt folk i serviceyrken (de som effektivast sprider smittan) får ingen lön om de inte går till jobbet, vilket ger en kultur av att jobba trots att man är sjuk, idealiskt för smittsamma virus.

  • Ingen allmän sjukvård gör det mycket dyrt för många att bli sjuka. Det spelar ingen roll om några har fina sjukförsäkringar, det räcker med att en hög andel inte har det, och därmed drar sig för att uppsöka läkarvård trots att de behöver det, för att viruset ska få fotfäste. Ett typexempel på att en kedja inte är starkare än sin svagaste länk; det hjälper inte att ha en ultrastark länk i titaniumlegering, om en annan länk är genomrostad.

  • Pågående och stundande valkampanjer med massmöten och masshandskakningar. Dessutom: både president och presidentkandidater i högriskgrupp (75+ år). Blir någon av dem smittad kan det gå riktigt illa.

Vad tror ni?

Edit: Indien ligger nog också rätt illa till, när jag tänker efter. Befolkningstäthet högre än Kina men utan samma totalitära instrument att bemöta spridningen. Bangladesh ligger också pyrt till. Men som världens enda supermakt kommer USA nog ändå dominera rubrikerna inom några veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är du så orolig kan du ju låsa in dig själv. Personligen kommer jag inte stänga in mig och sitta och vara rädd för att bli sjuk i flera veckor. Jag lever som vanligt tills nån säger att jag inte får det. Jag gömmer mig vanligtvis inte för vanliga influensan. Den är också svindryg att dra på sig, och till skillnad från detta virus sprids den hej vilt ute i samhället varje år. Oddsen att få viruset just nu är extremt små. Sluta sitta och skräm upp dig. Tvätta händerna och ta det lugnt.

Vad folk vägrar att förstå, det handlar inte om det är farligt för just dig, utan det handlar om att inte låta viruset få fäste och sprida sig till äldre och folk i riskgrupperna. Vore ren katastrof om det får fäste i ett äldreboende eller liknande. Det finns så otroligt få IVA platser i varje region, den livsuppehållande vården räcker inte långt alls tyvärr. Håller med om att man inte ska vara rädd, men man ska heller inte vara nonchalant på någon annans bekostnad.

Edit: Det går inte heller att jämföra direkt med den vanliga influensan då alla har en viss tolerans mot den, och vi har vaccin som skyddar till viss grad och mildrar symptomen.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag tror inte dom gör det eftersom det var det han sa, dom kan sätta in mer åtgärder om dom ser att det blir större spridning. Som att kolla dom som kommer med flyg.

Dom kan också hänvisa till att folk ska hålla sig hemma 14dagar efter dom kommit hem. Ungar som varit i drabbade områden ska hålla sig hemma tycker jag, inte skickas iväg till skolan på en gång.

När spridningen redan är igång så blir det nog en större kostnad/svårighet att försöka hålla spridningen nere också. Jag får känslan av att vi egentligen inte har resurser/personal/material att hantera detta så därför är allting så slappt. Det finns ju ingenting som pekar på att detta kommer lugna ner sig av sig själv direkt utan ordentliga åtgärder.

ja men allt du skriver är ju enbart och enbart din tolkning på situationen, helt utan fakta eller källor så det väger inte jätte tungt i min bok.

Sen vet jag inte vad som gör dig mer kvalificerad att bedöma situationen än de som faktiskt blivit tilldelade uppdraget pga sina kvalifikationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

ja men allt du skriver är ju enbart och enbart din tolkning på situationen, helt utan fakta eller källor så det väger inte jätte tungt i min bok.

Sen vet jag inte vad som gör dig mer kvalificerad att bedöma situationen än de som faktiskt blivit tilldelade uppdraget pga sina kvalifikationer?

Problemet i det här fallet är att ingen vet så mycket om detta virus. Finns inte mycket ren fakta som du efterfrågar, bl.a därav det tas drastiska åtgärder på flera ställen i världen. Spekulationer, även på beslutsfattande nivåer dock grundande av mångårig kunskap.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....