Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

@finally För två våningar är det helt klart bäst att köra med flera APs, en per våning. Två stycken 2st Ubiquiti AP AC Lite + 1st Edgerouter X borde funka utmärkt.

2st https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875
1st https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772

Observera att denna modell av AP inte stödjer den nya standarden Wifi 6. Vill du ha denna nya standard kommer det troligen att kosta mer.

Så EdgeRoutern är den enda routern man behöver? Hur jämför den sig med en ASUS AC68U?

Och 2 AP är alltså det optimala för 2 våningar? Är det bättre än t.ex. att köra Wifi direkt från routern (om man har en router med wifi) på nedervåningen sen en AP på andra våningen? Finns det fördelar/nackdelar med det?

Permalänk
Inaktiv

@finally Ja, det räcker med en router. Observera att edgerouter X inte är en AP, utan enbart en router. Du får alltså ingen wifi-signal från den, utan den sköter endast routing. Du måste därför komplettera med APs om du vill ha wifi. Vet inte hur den står sig mot AC68, jag skulle nog kunna tänka mig att Edgerouter X är mer stabil - den gör färre saker, men den gör dessa bra.

Du skulle absolut kunna köra Wifi direkt från en router som stödjer detta (AC68U som du nämnde t.ex) och komplettera med en AP på övervåningen. Jag vet dock inte hur Ubiquiti funkar med andra enheter, t.ex. en AP AC Lite + en AC68U. Osäker på om automatiskt hand-off och sådant fungerar (Att enheter automatiskt ansluts till det nätverk som har starkast signal). Ett annat alternativ är ju att ha två nätverk med två olika namn, så får du manuellt välja det du vill använda på respektive enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

@finally Ja, det räcker med en router. Observera att edgerouter X inte är en AP, utan enbart en router. Du får alltså ingen wifi-signal från den, utan den sköter endast routing. Du måste därför komplettera med APs om du vill ha wifi. Vet inte hur den står sig mot AC68, jag skulle nog kunna tänka mig att Edgerouter X är mer stabil - den gör färre saker, men den gör dessa bra.

Du skulle absolut kunna köra Wifi direkt från en router som stödjer detta (AC68U som du nämnde t.ex) och komplettera med en AP på övervåningen. Jag vet dock inte hur Ubiquiti funkar med andra enheter, t.ex. en AP AC Lite + en AC68U. Osäker på om automatiskt hand-off och sådant fungerar (Att enheter automatiskt ansluts till det nätverk som har starkast signal). Ett annat alternativ är ju att ha två nätverk med två olika namn, så får du manuellt välja det du vill använda på respektive enhet.

2 AP och Edgerouter verkar vara det mest stabila alternativet så kör nog på det. Men edgerouter klarar en 250 mbit/s lina?

Är det lätt att komma igång med accesspunkterna? Bara att koppla i dem och ladda ner mjukvara eller hur går det till?

Permalänk
Inaktiv

@finally Ja, edgerouter X klarar en 250mbit-lina utan problem. Jag har själv en edgerouter X samt en AP (Bor i liten lägenhet, så behövde inte fler). Får ut hela 500/500 när jag kör med internetkabel, samt upp till ca 300/400 över Wifi på 5Ghz-bandet:

Observera att om du vill ha riktigt låg latens och så stabil anslutning som möjligt för alla enheter på nätverket så rekommenderar jag starkt att du slår på en funktion som heter "Smart Queue". Den kommer sänka maxhastigheten något (Uppskattningsvis kommer hastigheten landa mellan 100-250mbit/s), men den upplevda hastigheten vid surf, spel och så kommer att vara högre och latensen kommer att bli lägre.

Det är ganska enkelt att komma igång. Du laddar ned ett program som heter UniFi Network Controller. Detta program agerar som en server och gör att du kan konfigurera dina APs via valfri webbläsare. Observera att programmet måste vara igång för att du ska kunna ändra konfigurationen för dina APs. Det behövs dock inte sen, utan bara när du vill ändra något. Alla APs pratar med programmet vid konfiguration, så du behöver inte gå in och konfigurera dem individuellt utan du kan ändra inställningen för samtliga APs på en gång. (Det går också att ändra inställningar individuellt om man skulle vilja det).

För att slippa programmet så kan man antingen köpa en "Cloud Key" - https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3984106&view=b eller installera UniFi Network Controller på en dator som alltid är igång (Rasperry pi, valfri server (linux, mac, windows etc). Man kan då komma åt konfigurationssidan från valfri enhets webbläsare när man vill, utan att behöva installera något program.

Finns väldigt mycket bra guider på internet samt massor hjälp att få här i forumet, om det skulle vara något strul

En väldigt bra länk med mer info om att köra flera APs från Ubiquiti samt lite rekommenderade inställningar: https://www.douglasisaksson.com/lessons-learned-from-deployin...

Permalänk
Medlem

@finally:
Den största fördelen med AP jämfört med en allt i ett router är att den kan placeras på ett optimalt ställe i huset.
Jag kör med den router som Telia levererade och har 2 st Unifi AP.
Anledning för mig att behålla Telia routern är att sambon vill ha IPTV och det är rätt mycket jobb att få till det i en annan router.
Fibern kommer in i källaren och routern står där med Wifi avstängt.

Huset är ett sekelskiftes hus med två plan á 90 kvm.
Har en AP på varje våningsplan som är placerad i taket ungefär mitt i huset.
För att få full fart måste kan koppla en kabel till varje AP.
Kan man inte dra kabel så får man titta på en mesh lösning.
Får 500 Mbit/s i samma rum AP finns och sämst 215 bakom en större skorsten.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

@finally Ja, edgerouter X klarar en 250mbit-lina utan problem. Jag har själv en edgerouter X samt en AP (Bor i liten lägenhet, så behövde inte fler). Får ut hela 500/500 när jag kör med internetkabel, samt upp till ca 300/400 över Wifi på 5Ghz-bandet:
https://i.imgur.com/DUEzgFq.png

Observera att om du vill ha riktigt låg latens och så stabil anslutning som möjligt för alla enheter på nätverket så rekommenderar jag starkt att du slår på en funktion som heter "Smart Queue". Den kommer sänka maxhastigheten något (Uppskattningsvis kommer hastigheten landa mellan 100-250mbit/s), men den upplevda hastigheten vid surf, spel och så kommer att vara högre och latensen kommer att bli lägre.

Det är ganska enkelt att komma igång. Du laddar ned ett program som heter UniFi Network Controller. Detta program agerar som en server och gör att du kan konfigurera dina APs via valfri webbläsare. Observera att programmet måste vara igång för att du ska kunna ändra konfigurationen för dina APs. Det behövs dock inte sen, utan bara när du vill ändra något. Alla APs pratar med programmet vid konfiguration, så du behöver inte gå in och konfigurera dem individuellt utan du kan ändra inställningen för samtliga APs på en gång. (Det går också att ändra inställningar individuellt om man skulle vilja det).

För att slippa programmet så kan man antingen köpa en "Cloud Key" - https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3984106&view=b eller installera UniFi Network Controller på en dator som alltid är igång (Rasperry pi, valfri server (linux, mac, windows etc). Man kan då komma åt konfigurationssidan från valfri enhets webbläsare när man vill, utan att behöva installera något program.

Finns väldigt mycket bra guider på internet samt massor hjälp att få här i forumet, om det skulle vara något strul

En väldigt bra länk med mer info om att köra flera APs från Ubiquiti samt lite rekommenderade inställningar: https://www.douglasisaksson.com/lessons-learned-from-deployin...

Skrivet av Prelatur:

@finally:
Den största fördelen med AP jämfört med en allt i ett router är att den kan placeras på ett optimalt ställe i huset.
Jag kör med den router som Telia levererade och har 2 st Unifi AP.
Anledning för mig att behålla Telia routern är att sambon vill ha IPTV och det är rätt mycket jobb att få till det i en annan router.
Fibern kommer in i källaren och routern står där med Wifi avstängt.

Huset är ett sekelskiftes hus med två plan á 90 kvm.
Har en AP på varje våningsplan som är placerad i taket ungefär mitt i huset.
För att få full fart måste kan koppla en kabel till varje AP.
Kan man inte dra kabel så får man titta på en mesh lösning.
Får 500 Mbit/s i samma rum AP finns och sämst 215 bakom en större skorsten.

Spelar det någon roll vilken port på routern man kopplar in accesspunkterna? Den första porten är den enda som har PoE, så ska man koppla in den första routern till PoE, och den andra routern till den första routern? Annars blir det bara en AP som kopplas till PoE.

Det är väl Cat6 kablar man ska ha för att koppla dessa? Tips på var man kan få tag på dessa billigast? Eller har de ungefär samma pris överallt?

Permalänk
Medlem

@finally: Du kommer få med en PoE injector per AP som du kan använda istället för PoE ifrån en switch/router så du vet.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@finally:
Den största fördelen med AP jämfört med en allt i ett router är att den kan placeras på ett optimalt ställe i huset.
Jag kör med den router som Telia levererade och har 2 st Unifi AP.
Anledning för mig att behålla Telia routern är att sambon vill ha IPTV och det är rätt mycket jobb att få till det i en annan router.
Fibern kommer in i källaren och routern står där med Wifi avstängt.

Huset är ett sekelskiftes hus med två plan á 90 kvm.
Har en AP på varje våningsplan som är placerad i taket ungefär mitt i huset.
För att få full fart måste kan koppla en kabel till varje AP.
Kan man inte dra kabel så får man titta på en mesh lösning.
Får 500 Mbit/s i samma rum AP finns och sämst 215 bakom en större skorsten.

Om du vill slippa telias router och ersätta den med ex en Edgerouter kolla här: https://www.hitservice.se/?p=314
Kör det själv och det fungerar kanoners.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Om du vill slippa telias router och ersätta den med ex en Edgerouter kolla här: https://www.hitservice.se/?p=314
Kör det själv och det fungerar kanoners.

Om man dock inte använder Iptv/telefoni från telia då är det väl fritt fram att ersätta den med valfri router? Man behöver inte kontakta de innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

@finally: Du kommer få med en PoE injector per AP som du kan använda istället för PoE ifrån en switch/router så du vet.

Spelar det någon roll vilken port man kopplar fiberkabeln till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Om man dock inte använder Iptv/telefoni från telia då är det väl fritt fram att ersätta den med valfri router? Man behöver inte kontakta de innan?

Precis om det bara är internet så är det inga problem att byta. Men du skrev: "Anledning för mig att behålla Telia routern är att sambon vill ha IPTV och det är rätt mycket jobb att få till det i en annan router." - Så tipsade om sidan då det tar 3-5 minuter att fixa iptv Har dock inte ip-telefoni själv så kan inte svara på det, har inget behov av det.

vlan 845 gäller hos mig iaf och det verkar fungera hos flera andra som kör telia. Jag ringde och frågade dem men fick då helt fel uppgifter, fick googla och testa mig fram. Så antagligen så vet de inte eller så är de felinformerade. Men med telia fiber så ska det fungera med 845 iaf.
Bara tuta å köra!

Skrivet av finally:

Spelar det någon roll vilken port man kopplar fiberkabeln till?

Antar du syftar på ethernetkabeln och inte fibern i sig? I så fall så: Ja det står POE och LAN. LAN ska till just lan och POE är den som ska till APn. Mao du använder din befintliga utrustning men kopplar som ovan för att få lan+ström till AP som du sedan kan placera där du vill och du behöver endast dra En nätverkskabel.

EDIT: Det kan ta en stund innan din nya router kommer igång om du byter ut din router från ISP. Men gör det när du går och lägger dig eller logga in i den och släpp wan-ipt till operatören så fungerar det direkt, om routern har den möjligheten.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Precis om det bara är internet så är det inga problem att byta. Men du skrev: "Anledning för mig att behålla Telia routern är att sambon vill ha IPTV och det är rätt mycket jobb att få till det i en annan router." - Så tipsade om sidan då det tar 3-5 minuter att fixa iptv Har dock inte ip-telefoni själv så kan inte svara på det, har inget behov av det.

vlan 845 gäller hos mig iaf och det verkar fungera hos flera andra som kör telia. Jag ringde och frågade dem men fick då helt fel uppgifter, fick googla och testa mig fram. Så antagligen så vet de inte eller så är de felinformerade. Men med telia fiber så ska det fungera med 845 iaf.
Bara tuta å köra!

Antar du syftar på ethernetkabeln och inte fibern i sig? I så fall så: Ja det står POE och LAN. LAN ska till just lan och POE är den som ska till APn. Mao du använder din befintliga utrustning men kopplar som ovan för att få lan+ström till AP som du sedan kan placera där du vill och du behöver endast dra En nätverkskabel.

EDIT: Det kan ta en stund innan din nya router kommer igång om du byter ut din router från ISP. Men gör det när du går och lägger dig eller logga in i den och släpp wan-ipt till operatören så fungerar det direkt, om routern har den möjligheten.

Prelatur skrev det där

Men jag tänker på kabeln som går från medieomvandlaren till routern. Just nu har vi den medföljande routern från Telia (Technicolor tg799vac) och där har vi kopplat kabeln från medieomvandlaren i den röda porten i routern (finns bara en röd port), är det den som är LAN?

På EdgeRouter står det bara ethernet och PoE, LAN finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Prelatur skrev det där

Men jag tänker på kabeln som går från medieomvandlaren till routern. Just nu har vi den medföljande routern från Telia (Technicolor tg799vac) och där har vi kopplat kabeln från medieomvandlaren i den röda porten i routern (finns bara en röd port), är det den som är LAN?

På EdgeRouter står det bara ethernet och PoE, LAN finns inte.

Hängde inte med där, prelatur? Nvm.

Den kabeln är WAN (men typ av ethernet). Den sätter du i ex eth0 på edgeroutern, som standard blir eth0 wanporten på ER om du följer guiden.

LAN är ditt interna nätverk. Dvs LAN = eth1,2,3 etc på ER. Beroende på vilken modell du väljer. ER-x så är alla portar utom eth0 medlemmar i switch och samma lan. Medans på ex ER lite så är varje port enskilt lan.

Men det korta svaret är att om du använder din router från din leverantör så är den röda Internet/WAN och resterande är LAN (grön?). Dvs valfri port som är över på din router ska in i lan på din POE injektor. Sedan POE -> AP. Då det är 802.3af/at standard så är det ingen panik om du kopplar fel men det kommer bara inte fungera som det är tänkt
Hade du kört med passive poe som var vanligt tidigare på ui prylar så hade du troligen haft sönder porten, men då måste man specifikt aktivera passive poe.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@finally: Du kan använda vilken port du vill som WAN men eth0 är default så du måste ändra det om du vill ha något annat interface som WAN. Eth1-eth4 är del av switchen i routern och är ditt LAN nätverk/subnet efter du kört t.ex basic setup eller WAN+2LAN2 setup wizard. Tror inte det finns något som hindrar dig från att ta bort t.ex eth4 från switch0 interfacet och assigna WAN på det interfacet istället samt sätta eth0 som en del av switch0 interfacet. Tror inte det går att välja i någon av setup wizards(kollade, kunde bara välja eth0 och etth5 som är SFP port på min ER-X-SFP) så du får göra det manuellt så här:
1. Ta bort exempelvis eth4 från switch0(dashboard-switch0-vlan-avmarkera eth4-save)
2. Sätt eth0 till no adress(dashboard-eth0-config-ändra till no address istället för DHCP-save)
3. Ändra default firewall rules som skapades av setup wizard så de gäller för eth4 istället för eth0(firewall/NAT-NAT-Masquerade for WAN regeln-config-ändra outbound interface till eth4 istället för eth0-save, och Firewall policies-WAN_IN-interfaces-ändra till eth4 IN-save, WAN_LOCAL-interfaces-ändra till eth4 LOCAL-save)
4. Sätt eth0 som del av switchen(dashboard-switch0-vlan-markera eth0-save)
5. Ändra eth4 från no adress till DHCP(dashboard-eth4-config-ändra till DHCP-save)
6. Starta om routern(system-reboot)

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Hängde inte med där, prelatur? Nvm.

Den kabeln är WAN (men typ av ethernet). Den sätter du i ex eth0 på edgeroutern, som standard blir eth0 wanporten på ER om du följer guiden.

LAN är ditt interna nätverk. Dvs LAN = eth1,2,3 etc på ER. Beroende på vilken modell du väljer. ER-x så är alla portar utom eth0 medlemmar i switch och samma lan. Medans på ex ER lite så är varje port enskilt lan.

Men det korta svaret är att om du använder din router från din leverantör så är den röda Internet/WAN och resterande är LAN (grön?). Dvs valfri port som är över på din router ska in i lan på din POE injektor. Sedan POE -> AP. Då det är 802.3af/at standard så är det ingen panik om du kopplar fel men det kommer bara inte fungera som det är tänkt
Hade du kört med passive poe som var vanligt tidigare på ui prylar så hade du troligen haft sönder porten, men då måste man specifikt aktivera passive poe.

Skrivet av Spelaspel:

@finally: Du kan använda vilken port du vill som WAN men eth0 är default så du måste ändra det om du vill ha något annat interface som WAN. Eth1-eth4 är del av switchen i routern och är ditt LAN nätverk/subnet efter du kört t.ex basic setup eller WAN+2LAN2 setup wizard. Tror inte det finns något som hindrar dig från att ta bort t.ex eth4 från switch0 interfacet och assigna WAN på det interfacet istället samt sätta eth0 som en del av switch0 interfacet. Tror inte det går att välja i någon av setup wizards(kollade, kunde bara välja eth0 och etth5 som är SFP port på min ER-X-SFP) så du får göra det manuellt så här:
1. Ta bort exempelvis eth4 från switch0(dashboard-switch0-vlan-avmarkera eth4-save)
2. Sätt eth0 till no adress(dashboard-eth0-config-ändra till no address istället för DHCP-save)
3. Ändra default firewall rules som skapades av setup wizard så de gäller för eth4 istället för eth0(firewall/NAT-NAT-Masquerade for WAN regeln-config-ändra outbound interface till eth4 istället för eth0-save, och Firewall policies-WAN_IN-interfaces-ändra till eth4 IN-save, WAN_LOCAL-interfaces-ändra till eth4 LOCAL-save)
4. Sätt eth0 som del av switchen(dashboard-switch0-vlan-markera eth0-save)
5. Ändra eth4 från no adress till DHCP(dashboard-eth4-config-ändra till DHCP-save)
6. Starta om routern(system-reboot)

Spelar det någon roll hur lång ethernet kabeln som man kopplar AP'n med är? Försämrar det hastigheten ju längre kabeln är? Routern ligger i hallen så tänker mig att det ska gå en kabel därifrån till vardagsrummet där AP'n ska placeras i taket. Är det alltså bäst att ha en kabel som är tillräckligt lång för där man ska placera den?

Undrar även om det är Cat6 eller Cat5e kablar som gäller idag? Vilken typ av Cat6 om det är det man ska ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Spelar det någon roll hur lång ethernet kabeln som man kopplar AP'n med är? Försämrar det hastigheten ju längre kabeln är? Routern ligger i hallen så tänker mig att det ska gå en kabel därifrån till vardagsrummet där AP'n ska placeras i taket. Är det alltså bäst att ha en kabel som är tillräckligt lång för där man ska placera den?

Undrar även om det är Cat6 eller Cat5e kablar som gäller idag? Vilken typ av Cat6 om det är det man ska ha?

Upp till 100 meter säger standarden. Men det kan fungera lika bra med 101 meter som med 90 meter Men allt under där kommer fungera. Om du kör bra kabel. Oavsett så kommer ditt wifi vara flaskhalsen inte kabeln.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Upp till 100 meter säger standarden. Men det kan fungera lika bra med 101 meter som med 90 meter Men allt under där kommer fungera. Om du kör bra kabel. Oavsett så kommer ditt wifi vara flaskhalsen inte kabeln.

Okok hade du rekommenderat Cat5e eller Cat6? Isåfall vilken typ av Cat6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Spelar det någon roll vilken port på routern man kopplar in accesspunkterna? Den första porten är den enda som har PoE, så ska man koppla in den första routern till PoE, och den andra routern till den första routern? Annars blir det bara en AP som kopplas till PoE.

Det är väl Cat6 kablar man ska ha för att koppla dessa? Tips på var man kan få tag på dessa billigast? Eller har de ungefär samma pris överallt?

Prisskillnaden mellan oskärmade Cat 5E, Cat 6 och Cat 7 är i regel väldigt liten så det är vettigt att välja någon av de senare, inte för att du har någon egentlig nytta av det i dagsläget men för att du då är förberedd för framtida 10G ethernet.

Du kan koppla accesspunkterna till vilken LAN-port som helst om du använder den medföljande PoE-injektorn för strömförsörjningen. Tänk också på att många av Ubiquitis accesspunkter använder en icke standard variant av PoE på 24V.

Accesspunkterna får som standard en IP-adress automatiskt från DHCP.

För att konfigurera accesspunkterna så använde jag "Advanced IP Scanner" för att ta reda på vilken IP-adress de fått efter att de startat upp. Därefter så använde jag PuTTY för att ansluta till accesspunkten med SSH via port 22 (användare/pwd ubnt). Efter att ha kört kommandot set-inform http://<ip-of-controller>:8080/inform två gånger för varje accesspunkt så hittades de av kontrollern.

Skrivet av Spelaspel:

@finally: Du kommer få med en PoE injector per AP som du kan använda istället för PoE ifrån en switch/router så du vet.

Observera dock att det inte ingår PoE-injektorer om man köper dem i multipack, så var det i alla fall med AP nanoHD. AP nanoHD har annars fördelen att den använder 802.3af PoE för strömförsörjningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Okok hade du rekommenderat Cat5e eller Cat6? Isåfall vilken typ av Cat6?

I dags läget är det CAT6a som man skall installera.
Den är certifierade för 10 Gbit/s upp till 100m.
Merkostnaden är inte mycket.
Det är mycket troligt att 10Gbit/s kommer att vara standard på LAN om några år.
Att då behöva göra om kabel dragningar för att man snålade nu är inte roligt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Okok hade du rekommenderat Cat5e eller Cat6? Isåfall vilken typ av Cat6?

Precis som Prelatur ovanför nämnde. Cat6a är bättre på pappret och priset mot cat6 är inte märkbart. Köpte cat6a bulk på kjell & CO. 305 meter för typ 450 kr, fick rabatt. Ligger på gigabit speed i hela "huset". Det du gör är att du använder installationskabel och drar och sedan sätter du valfria uttag i ändarna. Sedan kör du patchkabel därifrån till enheterna.

Och köper du kontaktdon för att montera i ändarna så brukar det vara A/B kopplingsschema i dem, så kör du med B standarden (oskriven regel/standard i båda ändarna. Viktigt! samma i båda.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Precis som Prelatur ovanför nämnde. Cat6a är bättre på pappret och priset mot cat6 är inte märkbart. Köpte cat6a bulk på kjell & CO. 305 meter för typ 450 kr, fick rabatt. Ligger på gigabit speed i hela "huset". Det du gör är att du använder installationskabel och drar och sedan sätter du valfria uttag i ändarna. Sedan kör du patchkabel därifrån till enheterna.

Och köper du kontaktdon för att montera i ändarna så brukar det vara A/B kopplingsschema i dem, så kör du med B standarden (oskriven regel/standard i båda ändarna. Viktigt! samma i båda.

Fraggan, CAT6A är skilnaden att den är certifierad för 10G inget annat typ

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

@basn:
Därmed "Cat6a är bättre på pappret".

Edit: Ey btw Basn? Är du från skoghall?
Ah såg du hette fredrik bergström. Då är det du Hur är läget?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@basn:
Därmed "Cat6a är bättre på pappret".

Edit: Ey btw Basn? Är du från skoghall?
Ah såg du hette fredrik bergström. Då är det du Hur är läget?

japp det är jag

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Vet någon om TP-Link Archer C7 fortfarande är ett bra och prisvärt val? Finns på amazon just nu för 57,90 euro: https://www.amazon.de/dp/B00BUSDVBQ/ref=sr_1_1_sspa?keywords=...

Den ska användas i en lägenhet på 55kvm med två datorer, en Nintendo Switch, en printer, en Oculus Quest och två mobiler. I stort är största kravet stabilitet, men nu när jag har skaffat en Quest skulle jag gärna få ner latensen pc-router-quest för att köra trådlöst virtual desktop.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

ER 4, ER X eller någon helt annan lösning?

Hej,
Flyttar in i nya bostaden i början på juni, så det närmar sig att införskaffa sig ny teknik... Och allt börjar väl med en router?!
Routern kommer sitta i ett förråd, intill elcentral där även Öppen Fiber från Telia kommer in. Det är platsgjutna betongväggar i två väderstreck från routerns placering så kommer oavsett vad behöva titta på en AP- eller meshlösning. CAT6-kabel är dragen från el-/mediacentral ut till varje enskilt rum.

  • Tittar på ER 4 och ER X, men är de verkligen så krångliga som folk får det att låta som?

  • Ett plan, 130 m2: Ska jag sikta på en eller två AP?

  • UAP-nanoHD, eller vad förslår ni? Är det bang for the buck?

  • Finns det några fördelar med meshnäterk kontra ER X el. 4 + 2 st AP? Gör backhaul så stor skillnad?

Allt gott!

Permalänk
Medlem

@HURRDURRGG:
Att koppla ihop AP kan göras på olika sätt.
Om de kan kopplas ihop trådlöst så kallar man det för mesh.
De flesta mesh kapabla AP kan också kopplas ihop via kabel.
Kabel är alltid bättre en trådlöst.

Eftersom du har betongväggar är det inte säkert att en AP räcker.
Jag skulle börja med att skaffa en AP och placera den mitt i huset, sedan får man testa om den räcker.
Gör den inte det så skaffar man en till.

Den största skillnaden mellan en Lite och en nano är att nano kan ge högre hastighet vid bra mottagning om man har en klient som klarar detta.
Annars har de lika lång räckvidd m.m.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HURRDURRGG:

[...]

  • Tittar på ER 4 och ER X, men är de verkligen så krångliga som folk får det att låta som?

[...]

Jag köpte nyligen en ER X. Mina tidigare erfarenheter av routrar är typ D-Link och Apples, alltså inget att tala om i detta sammanhang. Jag har viss erfarenhet av *nix och tankesättet kring iptables sedan tidigare. För mig var det inte svårt att få igång routern med basfunktioner för att nätverket skulle fungera, men jag har mycket att lära inser jag. Att det finns att lära sig är bara kul tycker jag. Tycker du att det känns kul att lära dig så skulle jag säga kör! Vill du bara få nätverket att funka utan att pilla och klura, köp något enklare då. Kanske UniFi USG för att kunna ha både AP och router i samma intuitiva GUI (det kan du inte med ER X och en UniFi-AP)?

Permalänk

Hello,
Jag ska streama Alyx till en Oculus quest. Vad behöver jag för router då?

Bonus: 1. om den har clean design (åt Apple-hållet, men ej apple såklart) och 2. lätt att addera på en ytterligare router för att få täckning ute på balkongen (eller kan jag använda mina 2 befintliga Airport Extreme för detta?)

Permalänk
Hjälpsam

Är ute efter en enkel billig router till en liten lägenhet.

Funderar på D-Link DIR-853, 400 kr.
Billig men finns det några direkta nackdelar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bästa 4G-routern med plats för SIM-kort?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB