Är dataingenjör en svår utbildning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Dataingenjör som är 3 år är väl samma sak som högskoleingenjör?
Jag har inte gjort ett skit sedan studenten. Bara hoppat på sjuksköterskeprogrammet i två månader och sen hoppade jag av. Har nu skulder från CSN och slösat min tid.

Högskoleingenjör inom datateknik heter lite olika saker på olika skolor. Dataingenjör kallar väl bara någon enstaka skola det.

Skrivet av momme99:

Jag vill söka till en bred utbildning eftersom jag vet inte vad exakt jag ska bli inom datorer.

Spontant låter det som att du inte vet vad du vill. Är du ens intresserad om datateknik? Jag är personligen väldigt intresserad av datorer, men datateknik är inte riktigt lika intressant för mig (förutom enstaka områden). Mitt tips är att jobba några år tills du vet vad du vill göra med livet. Att hoppa på en utbildning utan intresse är ju dödsdömt oavsett utbildning. Det är förövrigt ett rejält hopp mellan sjuksyster och ingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ei:

Om du vill jobba inom it med en schysst utbildning så välj antingen.
1. Högskoleingenjör, det är matte i det programmet men typ bara 3 kurser och mycket enklare än civilingenjör.
Det är 3 år och räcker gott och väl. Matten kan man nöta in.
Jag hade betyg G i matte c,d,e och f samt G i fysik a+b. Det finns ingen fysik när jag gick nätverk+säkerhet.
2. Om man vill skippa matten helt så väljer man ett yrkets program på 2 år inom lämpligt området, nätverk, programmering etc.

Jag pluggade som sagt nätverk+säkerhet (Cisco etc) aldrig jobbat med det. Man ska bara ha en utbildning i botten så kan man jobba med typ vad som helst inom it, finns inte tillräckligt med folk att rekrytera som är bra oavsett.

1. Dessa tre kurser är kanske svåra för mig trots att utbildningen är mycket enklare än civillingejör. Jag har faktiskt fuskat en hel del i båda kurserna :/

2. YH erbjuder för specifika utbildningar och jag vet inte exakt vad jag ska bli inom data så därför vill jag söka till en bred utbildning. YH erbjuder inte heller samma möjligheter som en universitet. Det kanske kan vara en nackdel för mig att söka till en YH då jag inte får den möjligheten jag behöver jämfört med en universitet. Jag bara gissar men säger bara att generellt så erbjuds till olika ting om du går på YH jämfört med universitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Dags att förbereda dig och få in rutin, du behöver inte plugga som om du vore på universitet men om du har sovmorgon så vakna upp som om du började kl 8 ändå. Från min erfarenhet så finns det dagar då man har bara 2 timmar föreläsning och ledig resten av dagen, lär dig att hålla rutin och ha självdisciplin.

Ja lätt sagt men inte lätt gjort. Jag har iallfall sen ca fem dagar vaknat ca kl åtta för att göra effektiva saker under dagen, men trots det så slösar jag min tid. Behöver nog träna på det och vara bestämd.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av momme99:

Vilket år var det när 50% hoppade av?
Jag är inte van att plugga 40 timmar. Har inte lagt mycket tid på plugg i gymnasiet. Anser inte heller att jag är så smart, skulle vara kanske den minst smartast i klassen om jag hade börjat.

Efter två år hade vi tappat 50% så det var ju fördelat över båda de första två åren. Det är inte alltid de smartaste det går bäst för utan för de som har rätt studieteknik. Sedan hjälper det såklart om man har bakgrundskunskapen och inte behöver lägga tid på detta samtidigt som kurserna går.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av LupX:

Du kanske ska kika på olika YH-utbildningar eller jobba några år. Det låter som att du inte är särskilt studiemotiverad för tillfället. Livserfarenhet från yrkeslivet kan ge en bra knuff i rätt riktning och ge en lite jävlar anamma för att palla 3-5 år på högskolan. Finns det möjlighet är det dessutom en klar fördel att spara pengar och hålla ned CSN-lånet framöver.

Verkar vara en bra idé. Ska nog jobba. Det kanske inte har så mycket med motivation att göra. Utan bara att jag inte har varit duktig på fysik och matematik och därför backar jag lite när det gäller dataingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Högskoleingenjör inom datateknik heter lite olika saker på olika skolor. Dataingenjör kallar väl bara någon enstaka skola det.

Spontant låter det som att du inte vet vad du vill. Är du ens intresserad om datateknik? Jag är personligen väldigt intresserad av datorer, men datateknik är inte riktigt lika intressant för mig (förutom enstaka områden). Mitt tips är att jobba några år tills du vet vad du vill göra med livet. Att hoppa på en utbildning utan intresse är ju dödsdömt oavsett utbildning. Det är förövrigt ett rejält hopp mellan sjuksyster och ingenjör.

Jag tror det är tvärtom. Det står mest dataingenjör istället för högskoleingenjör på studera.nu. Jag är väldigt intresserad av teknik, specifikt data. Men vill hoppa på en bred utbildning eftersom jag vet inte exakt vad inom datorer jag ska bli. Det enda som står i vägen är matematik och fysik som jag har haft svårt med under gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Efter två år hade vi tappat 50% så det var ju fördelat över båda de första två åren. Det är inte alltid de smartaste det går bäst för utan för de som har rätt studieteknik. Sedan hjälper det såklart om man har bakgrundskunskapen och inte behöver lägga tid på detta samtidigt som kurserna går.

Jag menar inte så. Utan vilket år skedde detta med att folk hoppade av. Vilket år var det då?

Permalänk
Medlem

@momme99: Har själv pluggat datateknik på KTH och kan säga en del saker. Absolut hoppar folk av. Det är ofta av olika anledningar, svårt att klara vissa tentor, vissa får jobb och pallar inte bli klara andra inser att programmering och sånt inte var för dem. Skulle rekommendera dig att du testar att plugga. I värsta fall lär du dig något om teknik och viktigast om dig själv. I bästa fall får du ett livslångt förhållande med teknik som du kan använda för att tjäna ditt levebröd på. Go for it mate.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

@momme99: Känner igen mig... Jag var i en liknande situation och hade ett stort intresse för teknik och IT - men bara godkänt i matte och fysik.
Siktade på en högskoleingenjörsutbildning inom datateknik och testade KTHs tekniskt bastermin för att få smak på matten och fysiken. Det visade sig inte vara min grej alls.

Fann till slut den rätta utbildningen för mig och det låter ungefär som det du söker:
Datavetenskap / Systemvetenskap

3 årig utbildning som är relativt bred, du kan jobba med lite allt möjligt inom IT-branschen och behöver inte bli en kodare om du inte vill. Den är långt ifrån lika svår som en ingenjörsutbildning + att du slipper matten och fysiken. Är det dock ingenjör du vill bli så kan du alltid testa på basår/bastermin för att få en bild av studietakten och svårighetsgraden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrunoX:

@momme99: Känner igen mig... Jag var i en liknande situation och hade ett stort intresse för teknik och IT - men bara godkänt i matte och fysik.
Siktade på en högskoleingenjörsutbildning inom datateknik och testade KTHs tekniskt bastermin för att få smak på matten och fysiken. Det visade sig inte vara min grej alls.

Fann till slut den rätta utbildningen för mig och det låter ungefär som det du söker:
Datavetenskap / Systemvetenskap

3 årig utbildning som är relativt bred, du kan jobba med lite allt möjligt inom IT-branschen och behöver inte bli en kodare om du inte vill. Den är långt ifrån lika svår som en ingenjörsutbildning + att du slipper matten och fysiken. Är det dock ingenjör du vill bli så kan du alltid testa på basår/bastermin för att få en bild av studietakten och svårighetsgraden.

Skönt och läsa att någon har varit i samma sits som mig. Du skrev Datavetenskap/Systemvetenskap, vilken av de har du studerat, eftersom det är två olika utbildningar. Kodning verkar vara lite roligt men att sitta 24/7 framför en svart skärm och koda, tror inte det skulle vara roligt. Vill variera lite. Systemvetare har inte så mycket kunskap och är oftast i möten och är typ en ledare och ser till att alla gör sitt jobb. Det känns inte som att jag passar in i den rollen, kan inte se mig en som ska leda ett arbete. Datavetenskap har jag faktiskt inte så mycket info om, får läsa mer om det. Och systemutvecklare kodar i princip 24/7 vilket inte är 100% min grej, är lite osäker på det yrket.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av momme99:

Jag menar inte så. Utan vilket år skedde detta med att folk hoppade av. Vilket år var det då?

Jag vet inte ens hur jag ska förklara det tydligare.
Under de två första studieåren så hoppade totalt 50% av klassen av programmet.
Om du inte menar studieår utan kalenderår så tror jag inte det är speciellt relevant?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Kan dela med mig av min erfarenhet också, läste första året på dataingenjörs-linjen (2019) men hoppade av då det inte var något för mig, men kan alltid hoppa tillbaka till andra året.

Hänger man inte med i början och inte hittar sin studieteknik kommer det gå väldigt trögt. Det var det för mig, men hann knappt ta mig tillbaka på rätt bana, men lyckades till sen-sommaren. Vi var runt 120 studenter (detta är då elektro-, mekanik-, data/civildata, någon mer ingenjörslinje) och nu på andra året är dom bara runt 30-40 st.

Känner du att matte/fysik är jobbigt så skulle jag inte rekommendera just denna linjen, läste ovan att några rekommenderar YH eller andra linjer med data-inriktning, vilket jag håller med om då jag tänker förmodligen göra det.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Jag tror det är tvärtom. Det står mest dataingenjör istället för högskoleingenjör på studera.nu. Jag är väldigt intresserad av teknik, specifikt data. Men vill hoppa på en bred utbildning eftersom jag vet inte exakt vad inom datorer jag ska bli. Det enda som står i vägen är matematik och fysik som jag har haft svårt med under gymnasiet.

Dataingenjör dyker upp på 3 utbildningar (halmstad, karlstad, gävle). Högskoleingenjör datateknik är bra många fler, iaf på studera.nu.

Okej, vad gillar du inom data? Vad kan du för programmering? Ska jag vara ärlig så tror jag inte ens majoriteten på sweclockers vet skillnad på data och dator, och då är det ändå sweclockers. Fysiken är väldigt liten inom datateknik, matematiken är desto större inom datateknik för ingenjörer.

Värt att tänka på oavsett vad du söker är att datateknik (ingenjör) kan vara olika saker på olika lärosäten.

Permalänk

Jag studerade till högskoleingenjör i datateknik på Linköpings universitet. Utbildningen är 3 år men jag hoppade av efter 1.5 år. Jag hade klarat av all matte o andra kurser, men du måste verkligen gilla att goda mm om det ska gå bra. Jag själv kände snabbt att det inte alls var min grej, så jag skulle få kämpa sjukt mycket för att klara programmeringen och andra kurser pga det. Var fler än jag som hoppade av också just för att de ej pallade/klarade.

Men har du intresset och har motivation till att plugga så skulle du klara det gallant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag vet inte ens hur jag ska förklara det tydligare.
Under de två första studieåren så hoppade totalt 50% av klassen av programmet.
Om du inte menar studieår utan kalenderår så tror jag inte det är speciellt relevant?

Det är relevant om det nu skedde för kanske 10 eller 20 år sen. Med tiden kan saker o ting ändras i en utbildning. Kan bli svårare eller lättare utbildning. Jag vet inte heller hur jag ska förenkla det. Jag vet att du vill förmedla att de två första åren hoppade ett visst antal elever, men var det t.ex mellan 2015-2017 eller 2013-2015?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

Kan dela med mig av min erfarenhet också, läste första året på dataingenjörs-linjen (2019) men hoppade av då det inte var något för mig, men kan alltid hoppa tillbaka till andra året.

Hänger man inte med i början och inte hittar sin studieteknik kommer det gå väldigt trögt. Det var det för mig, men hann knappt ta mig tillbaka på rätt bana, men lyckades till sen-sommaren. Vi var runt 120 studenter (detta är då elektro-, mekanik-, data/civildata, någon mer ingenjörslinje) och nu på andra året är dom bara runt 30-40 st.

Känner du att matte/fysik är jobbigt så skulle jag inte rekommendera just denna linjen, läste ovan att några rekommenderar YH eller andra linjer med data-inriktning, vilket jag håller med om då jag tänker förmodligen göra det.

YH är bra men det erbjuder specifika utbildningar. Jag vet inte vad exakt jag vill arbeta med datorer, så därför vill jag söka till en bred utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Dataingenjör dyker upp på 3 utbildningar (halmstad, karlstad, gävle). Högskoleingenjör datateknik är bra många fler, iaf på studera.nu.

Okej, vad gillar du inom data? Vad kan du för programmering? Ska jag vara ärlig så tror jag inte ens majoriteten på sweclockers vet skillnad på data och dator, och då är det ändå sweclockers. Fysiken är väldigt liten inom datateknik, matematiken är desto större inom datateknik för ingenjörer.

Värt att tänka på oavsett vad du söker är att datateknik (ingenjör) kan vara olika saker på olika lärosäten.

Jag vet inte vad jag gillar inom data, därför jag vill söka en bred utbildning. Jag har aldrig programmerat, men det verkar vara intressant.

Permalänk
Skrivet av momme99:

Jag har redan studerat i sjuksköterskeprogrammet i ca två månader och sen hoppade jag av eftersom det inte var min grej. Så jag har förlorat både td och pengar (CSN då). Vad är smartast att göra när jag inte vill slösa min tid och pengar? Jag tycker teknik är väldigt roligt men känns som att matematiken och fysiken som stoppar mig.

Jag förstår! Kan bara nämna att jag själv arbetar som läkare, så jag har har tagit mig igenom en lång utbildning. I min kurs fanns det väldigt mycket folk i varierande åldrar och med olika historia. Jag skulle vilja hävda att säkert 25-30 procent, om inte mer, läst något annat innan. Vissa går ju klart sina utbildningar och inser sedan att det inte är det de vill göra. Sen kan man ju vända på det och tänka tvärtom: vad är det som säger att du måste göra en och samma sak hela livet?

Min poäng är väl egentligen att ingen kan veta på förhand vad man kommer tycka om en utbildning, än mindre det verkliga arbetslivet när man väl är klar. Du kanske får slänga lite CSN i sjön, men då kommer du i alla fall närmre vad du vill, och vet vad som inte passar dig. Du har ju åtminstone CSN i 6 år, sen kan man förvisso få lite extra på andra sätt, men det är ett kapitel i sig. Många vänner och kursare till mig fick slut någon gång under programmet och var tvungna att jobba. Det var inte särskilt konstigt, så är det bara.

Man ska göra det man tycker är roligt. Samtidigt ska man inte vara alltför naiv och tro att det som utgör ens intresse på fritiden är detsamma som att arbete inom området. Du säger själv att matte och fysik är svårt för dig, och svart på vitt är det vad mycket ingenjörsutbildningar handlar om (även om data och system kanske handlar mer om programmering). Med det sagt kanske arbetslivet sedan är närmre vad du faktiskt är intresserad av. Svårt att veta I vilket fall tänker jag vara lite cynisk och säga som så att det är väldigt få i världen som får jobba med något de älskar och brinner för. Om du känner att det här är en chans att komma dit, varför inte ta den?

Permalänk
Medlem

Är du osäker på vad du vill läsa så hade jag väntat ett tag och jobbat i stället. Jag hoppade på universitetet direkt efter gymnasiet och hade inte motivationen att plugga så det gick åt helvete. Tvingade mig igenom kurserna för jag visste inget annat än skolan. Tillslut insåg jag att jag inte tyckte det var kul och började jobba i stället. Några år senare när jag hade kommit på vad jag ville göra så började jag plugga på yrkeshögskola för att bli ventilationsingenjör. Går mycket bättre för nu vill jag på riktigt plugga och jag har ett mål.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Har väldigt lågt betyg på HP.

Då kommer du inte in på någon ingenjörsutbildning

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakeHimself:

Du säger själv att matte och fysik är svårt för dig, och svart på vitt är det vad mycket ingenjörsutbildningar handlar om (även om data och system kanske handlar mer om programmering).

Jag har typ lättast med matte och fysik

Permalänk
Skrivet av xWeender:

Jag har typ lättast med matte och fysik

Jaha? Inte för att vara dryg, men jag förstår inte riktigt vad det har med tråden att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av xWeender:

Då kommer du inte in på någon ingenjörsutbildning

Det stämmer inte, men även generellt är ingenjörsutbildningar rätt så tunga, och om man har haft svårt för matte i gymnasiet (och högskoleprovet) så blir det bra mycket tyngre på en sådan utbildning.

Permalänk
Skrivet av momme99:

. Systemvetare har inte så mycket kunskap och är oftast i möten och är typ en ledare och ser till att alla gör sitt jobb.

Vet inte riktigt vad du fått detta ifrån? Känns som du chansar nu, känner du någon Systemvetare eller varför tror du att dem inte är kunniga? Systemvetare är en av de mest eftertraktade på arbetsmarknaden om IT. Tror inte man skulle villa ha "En person utan kunskap" i en ledarposition

Systemvetare lär sig som nämnt innan väldigt mycket om arbetsprocesser inom IT-projekt. Hur kan företag använda sig av digitalisering för att bli effektivare. De jobbar även ofta som utvecklare (Dock inte lika mycket programmering i utbildningen som hos Datavetare).
Själv är jag Systemvetare och jobbar som Riskanalytiker inom informations- och IT-säkerhet. Gällande utbildningen och matte mm så läser man inte jättemycket av det. Jag läste Programmering, relationell algebra, SQL, C#, Webprogrammering, algoritmik, algoritmik och datastrukturer. Detta va kanske 60 HP av 180 HP.

Så ja Systemvetare sitter ofta i möten för att de ofta är de som leder IT-projekt och styr upp utvecklingen och gör riskanalyser mm.

Men om du vill ha en mer teknisk utbildning och jobba mer med att sitta framför skärmen och programmera större delen av dagen så passar Datavetare bättre Sen finns ju även ingenjörsutbildningar som kanske får jobb mer likt IT-arkitekter. Också mycket programmering och Matte i dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Verkar vara en bra idé. Ska nog jobba. Det kanske inte har så mycket med motivation att göra. Utan bara att jag inte har varit duktig på fysik och matematik och därför backar jag lite när det gäller dataingenjör.

Jag tror att det bara har med motivationen att göra. Folk tror att matte är något magiskt ämne man bara kan sen födseln. Man behöver vara motiverad och träna mycket så går det. Visst vissa har enklare än andra men ingen är född med kunskapen.

Jag har alltid haft lätt för matte men när jag började läsa dataingenjör så blev jag helt överkörd för att jag överskattade min förmåga och inte la den tiden som behövdes vilket resulterade till att jag inte fick gå vidare till 2:an. Efter det så arbetade jag i 2 år innan jag började om, denna gången på elektro. Nu visste jag vad krävs och det har gått bättre.

Sen är ingenjörsprogrammet något som är svårt och framförallt tar tid. Men lägger man den tiden som behövs är det ingen omöjlighet att komma igenom för någon som har kommit in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Verkar vara en bra idé. Ska nog jobba. Det kanske inte har så mycket med motivation att göra. Utan bara att jag inte har varit duktig på fysik och matematik och därför backar jag lite när det gäller dataingenjör.

Skrivet av SexMachine:

Jag tror att det bara har med motivationen att göra. Folk tror att matte är något magiskt ämne man bara kan sen födseln. Man behöver vara motiverad och träna mycket så går det. Visst vissa har enklare än andra men ingen är född med kunskapen.

Jag har alltid haft lätt för matte men när jag började läsa dataingenjör så blev jag helt överkörd för att jag överskattade min förmåga och inte la den tiden som behövdes vilket resulterade till att jag inte fick gå vidare till 2:an. Efter det så arbetade jag i 2 år innan jag började om, denna gången på elektro. Nu visste jag vad krävs och det har gått bättre.

Sen är ingenjörsprogrammet något som är svårt och framförallt tar tid. Men lägger man den tiden som behövs är det ingen omöjlighet att komma igenom för någon som har kommit in.

Lite samma sak som hände mig. Gled igenom gymnasiet utan att behöva plugga något nämnvärt för att klara matte etc. och sedan kom en käftsmäll på högskolan. Hoppade av efter första året och började jobba.

Gick inte tillbaka till högskolan utan hoppade på en en YH-utbildning på 2 år och fick ett bra jobb direkt efter.

Finns väl några drömmar kvar om att fixa en ingenjörsutbildning någon gång också

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Vet inte riktigt vad du fått detta ifrån? Känns som du chansar nu, känner du någon Systemvetare eller varför tror du att dem inte är kunniga? Systemvetare är en av de mest eftertraktade på arbetsmarknaden om IT. Tror inte man skulle villa ha "En person utan kunskap" i en ledarposition

Systemvetare lär sig som nämnt innan väldigt mycket om arbetsprocesser inom IT-projekt. Hur kan företag använda sig av digitalisering för att bli effektivare. De jobbar även ofta som utvecklare (Dock inte lika mycket programmering i utbildningen som hos Datavetare).
Själv är jag Systemvetare och jobbar som Riskanalytiker inom informations- och IT-säkerhet. Gällande utbildningen och matte mm så läser man inte jättemycket av det. Jag läste Programmering, relationell algebra, SQL, C#, Webprogrammering, algoritmik, algoritmik och datastrukturer. Detta va kanske 60 HP av 180 HP.

Så ja Systemvetare sitter ofta i möten för att de ofta är de som leder IT-projekt och styr upp utvecklingen och gör riskanalyser mm.

Men om du vill ha en mer teknisk utbildning och jobba mer med att sitta framför skärmen och programmera större delen av dagen så passar Datavetare bättre Sen finns ju även ingenjörsutbildningar som kanske får jobb mer likt IT-arkitekter. Också mycket programmering och Matte i dessa.

Jag har läst det i en tråd på flashback. Allt jag sa till dig har jag fått ifrån flashback. Systemvetare har kunskaper inom ledande och det är ju deras specifikation men inte att man är kunnig inom programmering som en programmerare. De kanske har generell baskunskaper när det gäller teknik. Rätta mig om jag har fel eftersom jag har fått informationen från flashback.

Ja det stämmer, jag vill ha lite mer gjort än att bara prata. Ska kika på datavetare. Kan du berätta lite om datavetare. Kommer det bli typ svårt för mig som har svårt med fysik och matematik. Vilka roller har en datavetare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Lite samma sak som hände mig. Gled igenom gymnasiet utan att behöva plugga något nämnvärt för att klara matte etc. och sedan kom en käftsmäll på högskolan. Hoppade av efter första året och började jobba.

Gick inte tillbaka till högskolan utan hoppade på en en YH-utbildning på 2 år och fick ett bra jobb direkt efter.

Finns väl några drömmar kvar om att fixa en ingenjörsutbildning någon gång också

Kan du berätta nackdelarna med YH? Hur ligger lönen efter att du har utbildat dig inom YH?

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Kan du berätta nackdelarna med YH? Hur ligger lönen efter att du har utbildat dig inom YH?

Ingångslön direkt efter YH brukar ligga några tusen under vad en högskoleingenjör brukar få. Gick själv in på 30, men vet några andra i min klass som fick upp emot 33-34 i ingångslön. Jag sökte mig till ett konsultföretag så där brukar lönen vara lite lägre för juniora då man inte är så säljbar i början. (Men man får ganska varierade arbetsuppgifter så det är ganska positivt )

Nackdelen brukar vara att det kan vara svårt att få jobb utomlands, då de brukar lägga stor vikt vid en högskoleexamen.

I Sverige däremot så brukar utbildning inte spela så stor roll efter ett par års erfarenhet. Dock finns det alltid företag som bara vill ha ingenjörer då de arbetar med mer avancerade saker som kräver ganska djup förståelse för matematik och fysik etc.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Jag är inne på första året i civilingenjör i maskinteknik nu, och känner igen mig i det du beskriver om mattekurserna (och i att du själv beskriver dig som inte särskilt smart); jag har precis som dig aldrig haft det särskilt lätt för matten och därför bara knappt klarat mig över E-gränsen i matte 2 till 5 när jag läste dem. I mitt fall beror det på en ovana att plugga, och stora svårigheter att få mig själv att fortsätta när det är svårt och inte går som jag vill.

Jag har tvekat till och från länge, men har till slut kommit fram till att detta inte är något som jag borde (hur lockade det än är) hantera genom att undvika vad som är svårt (i.e byta utbildning, jobba några år), utan snarare ta min tid (kommer läsa om minst två mattekurser framöver som jag inte har klarat nu under ettan) för att komma över min ovilja att hantera svårigheterna. Jag tänker att det i längden ger mig mycket mer i livet att kunna det, snarare än om jag istället väljer en lättare utbildning.

TL;DR: I min mening är det värt att satsa på det som är svårt men intressant, jag tror att det skulle ge dig mer att lyckas med det än att bli bekväm och undvika det som tar emot. Ta dig den tid du behöver, gå på några föreläsningar om studieteknik, prata med studievägledare och/eller kurator när det inte går som det ska. Du klarar det tillslut!