[Golf] Nya världshandikappsystemet

Permalänk
Medlem

[Golf] Nya världshandikappsystemet

Med anledning av det nya världshandikappsystemet i golf, så tänkte jag för skojs skull dels höra hur ni blev påverkade av förändringen handikappmässigt? Samt kunna lufta tankar om det nya systemet, vad tycker ni - är det bättre eller sämre?

Information från Svenska Golfförbundet ser ut som följer:

Din nya världshandicap baseras på ett genomsnitt av de bästa handicapronderna du registrerat i Min Golf – upp till de åtta bästa av dina 20 senast registrerade ronder. Om du exempelvis mest registrerat bra ronder, kan du ha fått en stor sänkning jämfört med din tidigare handicap.

Bästa tipset är att fortsätta spela och registrera alla dina handicapronder, bra som dåliga. Då kommer din handicap snart att bli korrekt utifrån din aktuella spelstandard och du får den handicap som du ska ha enligt världshandicapsystemet.

Upplever du att det har blivit en väldigt stor skillnad mellan din nya världshandicap och din tidigare handicap? Kontakta din golfklubbs handicapkommitté. De kan titta igenom din handicaphistorik och se om det kan ha blivit något fel vid övergången.

INFORMATION

För egen del som nästan bara spelat sällskapsrundor de senaste 12 åren utan egentlig möjlighet att påverka mitt handikapp (under 4,5) så har handikappet varit någonting jag knappt tänkt på. Blev höjd föregående år till 5,5 vilket innebar att jag kunde sänka mig på vanliga sällskapsrundor igen, vilket faktiskt kändes rätt skoj! Är riktigt taggad på att lira 2020.

Blev höjd från 5,5 till 5,7 med det nya systemet, har vänner där det verkligen slagit åt bägge håll, med flera heltal mer/mindre i handikapp. Hur blev utfallet för dig?

Generellt sett tycker jag det är bra att handikappet mer blir en färskvara, hur många har man inte spelat med genom åren som är "singelhandikappare" men inte spelat på det handikappet på säkert 20 år?

Permalänk
Medlem

Minns inte säkert men tror mitt blivit höjt lite.
Har för mig jag var nere på typ 40, men har 45,6 nu.
Hade tänkt vara under 36 förra året, men var så mycket annat så blev bara en runda på hela året.
Förhoppningsvis bättring i år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Minns inte säkert men tror mitt blivit höjt lite.
Har för mig jag var nere på typ 40, men har 45,6 nu.
Hade tänkt vara under 36 förra året, men var så mycket annat så blev bara en runda på hela året.
Förhoppningsvis bättring i år.

Jag håller tummarna för att du kommer ner till 36 detta året, det fixar du säkerligen!
Vad jag förstod det som kan numera alla kunna registrera 9-hålsrundor, vilket då innebär att tidsaspekten med ca. 5H för 18 hål inte gäller på samma sätt. Då kan man sticka ut på kvällen och lira 9-hål och registrera rundan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Jag håller tummarna för att du kommer ner till 36 detta året, det fixar du säkerligen!
Vad jag förstod det som kan numera alla kunna registrera 9-hålsrundor, vilket då innebär att tidsaspekten med ca. 5H för 18 hål inte gäller på samma sätt. Då kan man sticka ut på kvällen och lira 9-hål och registrera rundan!

Japp, har bokstavligen utsikt över hål 4,5 och 6 och rangen från vardagsrummet så i år får det vara nog med ursäkter om att inte hinna/orka

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Gick upp från 11,x till 13,7. Har spelat väldigt sporadiskt senaste åren, men känns som att jag bör kunna putsa ner det igen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Wuuut 22.9! Oki.... hade 29. Har alltid bara spelat någon rond eller två per år och många var på min dåvarande hemmaklubb som jag tycker är jäkla svårt och oförlåtande. Sänkte mig aldrig och låg på typ 35 länge.
Men banorna i Tylösand (Havedal, Ringenäs, Halmstad) är mycket mer förlåtande och jag har gjort bra där de gånger jag spelat.
Senast gick jag typ 45 poäng på 18 hål och fick en förändring på -5.5 till 29HCP. Det verkar ha påverkat mycket.
Kan vara bra för mig som inte spelar så mycket att det iallafall är hyffsat relativt till min nivå. Hade tagit evigheter att få 23 när man spelar så sporadiskt som jag.
Förhoppningsvis är det nära min nivå men det känns lagom, annars korrigeras det nog rätt fort.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Japp, har bokstavligen utsikt över hål 4,5 och 6 och rangen från vardagsrummet så i år får det vara nog med ursäkter om att inte hinna/orka

Vilken lyx, svårt att inte bli golfsugen då!

Skrivet av MoNkeY-05:

Gick upp från 11,x till 13,7. Har spelat väldigt sporadiskt senaste åren, men känns som att jag bör kunna putsa ner det igen.

Ja, det fixar du galant!

Skrivet av infigo:

Wuuut 22.9! Oki.... hade 29. Har alltid bara spelat någon rond eller två per år och många var på min dåvarande hemmaklubb som jag tycker är jäkla svårt och oförlåtande. Sänkte mig aldrig och låg på typ 35 länge.
Men banorna i Tylösand (Havedal, Ringenäs, Halmstad) är mycket mer förlåtande och jag har gjort bra där de gånger jag spelat.
Senast gick jag typ 45 poäng på 18 hål och fick en förändring på -5.5 till 29HCP. Det verkar ha påverkat mycket.
Kan vara bra för mig som inte spelar så mycket att det iallafall är hyffsat relativt till min nivå. Hade tagit evigheter att få 23 när man spelar så sporadiskt som jag.
Förhoppningsvis är det nära min nivå men det känns lagom, annars korrigeras det nog rätt fort.

Jäklar, vilken sänkning!
Halmstadbanorna är fina, framförallt Tylösand är väldigt förlåtande.

Permalänk
Medlem

Har för närvarande inget aktivt medlemsskap och har därför inte blivit justerad alls. Tycker dock att det är bra att de äntligen infört detta sätt att beräkna handikapp eftersom det blir betydligt mer rättvisande.

Efter att jag fick problem med ryggen blev det bara 5-10 rundor per år och var aldrig i närheten av mitt gamla handikapp, men det tog evigheter att höja sig. Handikapptävlingar var helt meningslöst att delta i.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Spelar inte golf längre men det låter som ett bra system än vad som kördes förut.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Spelar inte golf längre men det låter som ett bra system än vad som kördes förut.

Dags att damma av klubborna nu kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Har för närvarande inget aktivt medlemsskap och har därför inte blivit justerad alls. Tycker dock att det är bra att de äntligen infört detta sätt att beräkna handikapp eftersom det blir betydligt mer rättvisande.

Efter att jag fick problem med ryggen blev det bara 5-10 rundor per år och var aldrig i närheten av mitt gamla handikapp, men det tog evigheter att höja sig. Handikapptävlingar var helt meningslöst att delta i.

Trist där med ryggen, farsan var i samma sits innan. Han lyckades dock få sitt handikapp korrigerat via handikappkommittén på klubben, vilket gav honom större glädje av att spela. Med det nya systemet så hade det inte behövts, så jag tycker verkligen det är ett bra system!