Vilken temperatur tror ni är mest pålitlig? A6 6400K

Permalänk
Medlem

Vilken temperatur tror ni är mest pålitlig? A6 6400K

Jag sitter med min gamla dator och försöker kolla tempen på min cpu men det verkar vara lite svårt att förstå vilken temperatur jag ska titta på och kan lita på. Det finns en del. "CPU (tctl)" "CPU Package (TSI)" "CPU" Kolla bilden nedan från HWmonitor:

Permalänk
Medlem

Uppdatera till en version av HWiNFO som inte är lastgammal. Ställ sedan in så det startar vid systemstart, stäng av och låt svalna en stund. Starta igen, kör lite belastande mjukvara och se vilka temperaturer som fluktuerar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Uppdatera till en version av HWiNFO som inte är lastgammal. Ställ sedan in så det startar vid systemstart, stäng av och låt svalna en stund. Starta igen, kör lite belastande mjukvara och se vilka temperaturer som fluktuerar.

Tack för svaret! Jag ska uppdatera programmet

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat till senaste från deras sida, gjort en omstart och kört Cinebench R20. Jag tror jag hittat vilken som är CPUn. Är maxtemperaturen för hög efter att ha pressat min cpu med cinebench?

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst på lite mer om de äldre processorerna så låter det ungefär såhär: Tctl anger inte processorns faktiska temperatur utan är en siffra som varierar med processor och används för att styra processorkylningen. Du ser att "CPU" listad under moderkortet motsvarar Tctl + 20.
TSI står för Temperature Sensor Interface och bör vara vad som närmast motsvarar processorns faktiska temperatur.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Efter att ha läst på lite mer om de äldre processorerna så låter det ungefär såhär: Tctl anger inte processorns faktiska temperatur utan är en siffra som varierar med processor och används för att styra processorkylningen. Du ser att "CPU" listad under moderkortet motsvarar Tctl + 20.
TSI står för Temperature Sensor Interface och bör vara vad som närmast motsvarar processorns faktiska temperatur.

Tack, det var bra information.