Permalänk
Medlem

Lämpligt moderkort till 3700x..!?

Har en R7 3700x på väg från butik.
Nu skall jag hitta ett lämpligt MK och minne att paria ihop den med.

Då de flesta x570-kort ligger lite högt i pris i dagsläget, så har jag börjat kika på B450-kort.

Många rekommenderar ju MSI B450 Tomahawk, vilket verkar vara ett vettigt kort.
Dock har jag alltid varit förtjust i Asus.
Min nuvarande bräda är ett Asus Maximus Hero VII Z97 och sonens bräda är ett Asus ROG Strix B450-F (han kör R5 1600 på den...).

Vad jag förstår så är ASUS-kortet bättre på många delar...men har sämre VRM än MSI-kortert.
Är detta något man skall ta i beaktning när man skall köra det ihop med en 3700x, eller blir det en verklig fråga först vid lite brutalare CPUer?
Gillar ju ASUS BIOS, deras utseende, 2xM2 mm, men vill ju heller inte göra en totalmiss å köpa nått som inte alls lirar bra.
Går ju att tydligen att köpa Asus-kortet för 1200kr nu från Inet med uppdaterad BIOS från fabrik, så priset är ju bra!

Naturligtvis hade jag helst haft ett Strix x570, men det ligger 1800kr högre i pris.

Ett möjligt alternativ skulle kunna vara Asus TUF x570-Plus...men då är vi uppe över 2000kr....å då är det inte längre ROG-serien...som har en väldigt trevlig BIOS (TUF kanske har samma iofs?).

Så min egentliga fråga är ju då om det funkar bra att köra 3700x på ett Strix B450-F, eller om man gör bort sig om man väljer det framför Tomahawk?

Permalänk
Medlem

För en icke-överklockad 3700x så spelar VRM-kvaliteten ingen större roll. Tänker du överklocka, eller kör någon strömhungrigare CPU, så kan VRM designen göra skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

För en icke-överklockad 3700x så spelar VRM-kvaliteten ingen större roll. Tänker du överklocka, eller kör någon strömhungrigare CPU, så kan VRM designen göra skillnad.

Tänkte väl köra autoöverklockning så långt det går, men kommer troligen inte pressa den mer än så.

Men du tror det kommer börja bråka om man ändå får för sig att börja ge sig på att överklocka en 3700x på ett Strix B450?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Tänkte väl köra autoöverklockning så långt det går, men kommer troligen inte pressa den mer än så.

Men du tror det kommer börja bråka om man ändå får för sig att börja ge sig på att överklocka en 3700x på ett Strix B450?

Borde det vara rätt lugnt med bara en chiplet. Gissar att man knappt kommer över vad en 2700X drar i stock vid lättare manuell OC. Kortet ska ju klara 3950X och den strömförbrukningen kommer du aldrig komma i närheten av. Även om VRM:en inte är påkostad så är den ändå dimensionerad för Zen/Zen+ som var betydligt mer strömhungriga.

Finns dock inte så mycket att hämta med manuell OC förutom för laster som skalar över alla trådar, men det vet du säkert redan.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Datate78:

Tänkte väl köra autoöverklockning så långt det går, men kommer troligen inte pressa den mer än så.

Men du tror det kommer börja bråka om man ändå får för sig att börja ge sig på att överklocka en 3700x på ett Strix B450?

Skrivet av fragande:

Borde det vara rätt lugnt med bara en chiplet. Gissar att man knappt kommer över vad en 2700X drar i stock vid lättare manuell OC. Kortet ska ju klara 3950X och den strömförbrukningen kommer du aldrig komma i närheten av. Även om VRM:en inte är påkostad så är den ändå dimensionerad för Zen/Zen+ som var betydligt mer strömhungriga.

Swec var en bit bort ifrån 2700X när de testade att överklocka 3700X.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Ah, tackar!!

Känns ju inte som att jag behöver oroa mig.

Då blir det Asus-kortet för min del...trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Ah, tackar!!

Känns ju inte som att jag behöver oroa mig.

Då blir det Asus-kortet för min del...trevligt!

Det blir säkert kalas, jag har själv 3700x på en B450-F bräda och det funkar hur bra som helst. Aktiverade PBO i BIOS och processorn klockar sig själv till 4,1-4,2GHz när jag spelar, ligger runt 75° i load med en NH-U12S och tre noctuafläktar i ett FD R4.

Ett tips är att inte köra chassifläktarna på CPU-temp om du kör PWM-styrning, då blir det ett jäkla oljud så fort man gör nåt enkelt som startar webbläsaren. Ryzen verkar spika till rätt höga temps (45-50°) som ingenting, och fläktstyrningen saknar helt hysteres i standardläget. Jag kör mina chassifläktar på PCH-temp istället, då håller de sig tysta i idle och varvar upp mjukt när jag spelar eller gör annat som belastar tyngre.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av klirre:

Ett tips är att inte köra chassifläktarna på CPU-temp

Betydligt bättre att låta dem styras av processorns temperatur men sätta en fläktkurva där fläkten inte ökar i varvtal förrän vid högre temperaturer, och därmed inte spinner upp och ner stup i kvarten men fortfarande regleras av den mest relevanta värmekällan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Betydligt bättre att låta dem styras av processorns temperatur men sätta en fläktkurva där fläkten inte ökar i varvtal förrän vid högre temperaturer, och därmed inte spinner upp och ner stup i kvarten men fortfarande regleras av den mest relevanta värmekällan.

Jag lyckades inte få till det bra i BIOS, kanske får försöka nån gång jag har tid och lust att pilla med det.

Nu har jag fläktarna på ~650rpm i idle, det högsta varvtalet där de fortfarande är ljudlösa, sen varvar de upp till 8-900 efter en stunds belastning.

Processorflökten styrs så klart efter CPU-temp, så det är ingen risk att processorn överhettas.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850