Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

...finns få skäl till att folk ska hålla på och pendla över Öresundsbron exempelvis. Helt idiotiskt från början till slut....

Du är medveten om att det är massor som pendlar till/från jobbet på andra sidan? Som att säga att du inte får åka/till från jobbet och btw eftersom du inte jobbar så får du inte heller någon lön... vad tror du det mänskliga lindandet blir när ingen längre får lön och måste flytta från sin bostad och btw inte längre kan köpa mat...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Man kan ju stoppa generell persontrafik på färjor och tåg till kontinenten åtminstone, det är snabbt gjort, finns få skäl till att folk ska hålla på och pendla över Öresundsbron exempelvis. Helt idiotiskt från början till slut. Här är ett perfekt tillfälle att stänga av den på obestämd tid för annat än godkända lastbilstransporter av läkemedel, matvaror, och annat som kan tänkas behövas.

Att flyg bör stoppas snarast det är praktiskt möjligt är väl självklart, först nöjesresor utrikes (affärsresor tycks redan vara på stark nergång, eftersom det är vansinne att flyga just nu), sedan turistresor från andra länder hit.

Ska man däremot bara stoppa en del trafik blir det svårt, enklare att stoppa i stort sett allt.

Det kan tyckas drastiskt att stoppa flygtrafik, men ponera att ett flyg från Pestoville kommer hit, 3-4 smittade passagerare smittar några dussin här i landet, som i sin tur smittar sammanlagt ett par hundra, innan vi på ett skickligt sätt får stopp på smittan. Och av de smittade dör 4 personer, tre gamlingar och en medelålders med okänt hjärtfel. Ett oräkneligt antal planerade operationer får ställas in, en gamling får stroke pga inställd rensning av kärlen i halsen, det ena med det andra. Kan man då försvara turistresor hit om konsekvenserna jag just fabulerat ihop inte är osannolika?

Vem ersätter företagen som drabbas av ett dylikt stopp? Det är miljarder vi snacka om. Så kommer det ändå läcka som ett såll, så det plir ett plakatbeslut utan kraft.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

På vilket sätt hade det krävts enormt mycket personal för att stänga gränserna? Inga flyg, tåg eller utrikesbussar hade täckt det mesta. Sen menar jag inte att man behöver lägga ut poliser vid varenda gräns och kontrollera stenhårt.

Då har man inte stängt gränserna. Dessutom, i ett "stressigt läge" är det inte orimligt att anta att folk försöker passera gränserna ändå på eget initiaitv, vilket t.ex. hänt i Italien nu. Min poäng är hur som helst att det är lättare att säga att man ska "stänga gränserna" än att faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Man kan ju stoppa generell persontrafik på färjor och tåg till kontinenten åtminstone, det är snabbt gjort, finns få skäl till att folk ska hålla på och pendla över Öresundsbron exempelvis.

Att stoppa trafiken mellan Malmö och Köpenhamn är som att stoppa trafiken mellan Uppsala och Stockholm.

Ekonomiskt självmord och fullständigt omöjligt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inte följt rapporteringen fast FB flödet som visar Samhällsnytt påstår att sjukvården o staten tar väldigt lätt på det hela precis som om det inte vore allvarligt.

Skrivet av Elektroman:

> Försöker skriva ett inlägg som informerar andra
> Skriver ett totalt felaktigt påstående redan första meningen. Och fyller på med massa felaktigheter.

Har du hört talas om google eller pratar du alltid direkt ur arslet? Det tar liksom 5 sekunder att kolla upp och se att det inte stämmer.

Det var det roligaste idag. Garvade så jag grät litegrann 😂

Skrivet av korvOlle:

Förlåt men vilket kaos det är ute just nu, jag vet inte själv symptomen på Coronaviruset men inte bajsar man på sig?

Åkte idag kollektivt och en man ställer sig och börjar bajsa på sig så att det syns och rinner ner, det luktade något förjävligt. Folk börjar då skrika ut ”Corona” Coroona”, busschauffören stannar bussen och alla går av snabbt även jag då det luktade 💩

Det är som att alla håller på att bli galna!

Var det en vanlig kille lr en luffare?

Vilken skitdag 😄

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Haha, vanlig influensa med nästan 4% dödlighet?? Känner du många på jobbet som för av det varje år? För det borde du då ;).

Nä, de procenten handlar om dödlighet bland de som faktiskt har fått en laboratorieodling gjord. Majoriteten får inte detta såklart av en vanlig influensa.

Över hela demografin så är dödligheten ca 0.17 % enligt Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet.

Japp, vanlig influensa dödar nästan 4% av alla som får en diagnos medelst virustest. Men man testar såklart inte alla utan bara de som får allvarliga symptom. Något som i viss utsträckning lär gälla även med corona, speciellt i Italien och Iran just nu. De fall man upptäckt där lär vara diagnosticerade med virustest. Först hittar man de fall där folk blivit riktigt sjuka (och dött), sedan hittar man fler och fler fall med mildare symptom. Ska man analysera siffror såhär i början av ett utbrott måste man även ta hänsyn till ålder och sjukdomsbild bland de som blivit riktigt sjuka och dött. Det kan ju helt enkelt vara så att majoriteten av de smittade befinner sig i riskzonen för allvarliga effekter av former av virusinfektioner. Eller tvärt om för den delen, det kan ju vara så att många unga och friska blivit smittade vilket ger en skev bild åt andra hållet, även om inte fallet verkar var så i Italien.

Kort sagt så går det inte att jämföra dödssiffror för corona och vanlig influensa, samt att det inte finns någon som helst poäng att stirra sig blind på dödlighetssiffrorna som dyker upp i början av en epidemi, dom högst troligen att vara överdrivet höga.

Skrivet av Dockland:

covid-19 är luftburet säger läkaren här

covid-19 är inte luftburet sägs här

Infodemi som sagt. Fragmenterad information från allehanda experter.

Det är nog en terminologiproblematik här, droppsmitta är ju på sätt och vis luftburen om man nyser eller hostar, men det är inte samma sak som vad man normalt menar när man säger att ett virus är luftburet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av justabit:

Inte bara vanligt folk som kritiserar folkhälsomyndigheten, börjar trilla in mer seriös och saklig kritik.
"Björn Olsen, professor vid institutionen för medicinska vetenskaper vid Uppsala universitet". säger det många känner tror jag
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kritik-mot-folkhalsomyndi...

Man håller ju på smälla av av ilska. Får se om det händer något. Jag slängde iväg ett meddelande i privatgrupp för Folkhälsovetare i Sverige på sociala medier då jag själv är utbildad i det, men typ nästan glömt allt. Men sak har jag inte glömt, vilket kallas för "FÖREBYGGANDE ARBETE" - tanken är att förebygga sjukdomar från första början, eller i detta fall förebygga att det blir en pandemi i Sverige.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Gnarf:

Ursäkta alla men detta är faktiskt bara en lite ovanlig influensa. Det dör flera tusen personer i Sverige varje år av "vanlig" influsena.
Är bosatt i Norge och här antas det att det dör cirka 1000-2000 personer i sviterna av "vanlig" influensa varje år, de flesta gamla och multisjuka, astma eller liknande sjukdomar med nedsatt immunförsvar. Det är inte mycket med tanke på att det i Norge bor 5.5 miljoner.
Det som ÄR skumt med Corona är att det troligtvis smittar under en för influensa mycket lång period, 14 dagar utan att man behöver ha symtom och om det muterar (och det kommer det att troligtvis att göra) DÅ kan vi ha ett stort problem.
Problem 2020 är att det "ska" finnas en bot mot allt och det gör det inte just nu. Sist det var "vargen kommer" var det svininfluensa där man jäktade på med ett vaccin utan att testa det ordentligt och troligtvis gav flera tusen personer världen över narkolepsi.

Sverige och dom flesta länder i världen följer WHOs rekomendationer och de har inte rekomenderat att stänga gränser, hittils är det bara Ryssland som gjort det. Att smittan sprids är ju bara för att folk åker över hela världen på ett par timmar. Det ENDA som hjälper för att möjligtvis ha en chans att stoppa det är flygförbud men ska man göra det för en influensa? Jag tycker inte det just nu jag heller. Media gör sitt för att skrämma upp folk medan det är billigare än nånsin att flyga till Thailand etc =D.

Vill du göra något? Passa din hand hygien! Vill du bygga en bunker och bli doomsday prepper så gör det. Det är upp till var och en.
Jag är 46 år och ser ingen fara för min hälsa med Corona. Jag kan få cancer imorgon och det vet ingen och lyckligtvis vet jag inte det heller. Det som kommer det kommer men inget att bli hysterisk för.

Dödar influensan 23 åriga fotbollsspelare? http://english.alarabiya.net/en/coronavirus/2020/02/27/Young-...

Skrivet av Elektroman:

Inte luftburet men om någon t.ex. hostar eller nyser så kommer det ut små, små vattendroppar som viruset kan transporteras i. Och när du inte kan se dessa vattenpartiklar så kan det transporteras i vad som som ser ut som att det "bara är luft".

Det har rapporterats från Kina att det sprids genom luften, både hyreshus ventilationer och båten. WHO som kunde säga att Xi nalle puh har gjort ett fenomenalt jobb genom att tysta läkare som ville varna om det tidigt sen bara sitta och hoppas att det inte blir värre, spikar in folk i sina hem och sen fyller gatorna med rök innehållande okända kemikalier, inte ens dom kunde säga att det inte händer utan dom sa att det vanligtvis inte händer.

Skrivet av improwise:

Tror du barn är något annan ras än större människor eller vadå?

Det har rapporterats att mycket små barn <1år inte blir sjuka eller väldigt mild variant av det, men 1-10 år så har det funnits några som har fått allvarligare symptom.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Isaac Asimov ansåg även 1988 at år 2 000 skulle det finnas 6.5 miljarder människor på jorden men han hade lite fel. 6.1 miljarder är den rätta siffran. Och han trodde vidare att jorden skulle få det svårt att hysa de 5 miljarder som fanns då i ett längre perspektiv. Nu är vi över 7.7 miljarder (april 2019) och vi orkar fortfarande bråka med varandra. Jag tror mycket tack vare tekniska framsteg i jordbruket.

https://youtu.be/ZKpHhb6BRXI

Nu säger vi att hela världen blir smittad ac Corona och 3% dör då är vi fortfarande runt 7,5 Miljarder människor kvar.

Tyvärr så tycks överbefolkning vara ett mål i sig. Klart att det mesta tar stryk då, inte minst miljön. Aja.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir Hitman:

Ja sånt händer även med vanliga influensan. Tyvärr alltså.

https://www.stuff.co.nz/sport/113189711/young-league-player-z...
https://edition.cnn.com/2020/01/17/health/flu-ohio-teen-kayle...
http://www.nbcnews.com/id/49465633/ns/health-cold_and_flu/t/t...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det kan tyckas drastiskt att stoppa flygtrafik, men ponera att ett flyg från Pestoville kommer hit, 3-4 smittade passagerare smittar några dussin här i landet, som i sin tur smittar sammanlagt ett par hundra, innan vi på ett skickligt sätt får stopp på smittan. Och av de smittade dör 4 personer, tre gamlingar och en medelålders med okänt hjärtfel. Ett oräkneligt antal planerade operationer får ställas in, en gamling får stroke pga inställd rensning av kärlen i halsen, det ena med det andra. Kan man då försvara turistresor hit om konsekvenserna jag just fabulerat ihop inte är osannolika?

Ponera att en smittad norrman vandrar över gränsen för att köpa för att köpa lite billigt smågodis, nyser rätt över geléhallonen. Ponera att en högstadieklass från Stockholm på väg hem från skolresa norrut stannar i samma affär för att sträcka på benen och köpa lite att äta, däribland en hel del geléhallon...

Skall man försöka förhindra att någon smittad skall ta sig in eller ut ur Sverige så får man göra det ordentligt. Vilket är varför vi hittills inte sett något land som fått för sig att tex stoppa alla flygtrafik.

Att sätta småorter i karantän för att stoppa spridning är en sak, att sätta större städer eller hela länder...

Permalänk
Avstängd

Första 7 minuterna handlar om Fatality Rate och även operationella definitioner om "Mild, Severe, Critical" vilket jag länge velat veta. Lungläkaren går igenom studie från JAMA med 72 000 påvisade fall om COVID-19:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag skulle inta ta mkt från Irans döda heller. Det har dessutom sanktioner mot sig och har det dåligt ställt i vården. Har även rapporterats om att dom behandlat patienter som har corona med steroider. Steroider sabbar immunförsvaret...

Permalänk
Medlem

Pro-cycling touren avbryts efter Corona-smitta bland teamen

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/9vQw49/varldseliten-...

Det här är nog bara början för sportvärlden, skulle gissa på att giro d'italia inte blir av,

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

En sak jag tänkte på var konserter, stora arenakonserter alltså. Den branchen kommer nog lida. Också.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du är medveten om att det är massor som pendlar till/från jobbet på andra sidan? Som att säga att du inte får åka/till från jobbet och btw eftersom du inte jobbar så får du inte heller någon lön... vad tror du det mänskliga lindandet blir när ingen längre får lön och måste flytta från sin bostad och btw inte längre kan köpa mat...

Skrivet av JackA:

Att stoppa trafiken mellan Malmö och Köpenhamn är som att stoppa trafiken mellan Uppsala och Stockholm.

Ekonomiskt självmord och fullständigt omöjligt.

Största felet är ju att bron byggdes till att börja med, men det är ju en fråga som inte är för denna tråd kanske. Jag tar varje chans att kritisera bron, my bad. Vi får se hur det slutar, jag hoppas och tror att riskerna är överdrivna. Kina har ju genomfört mycket större åtgärder, vore trist om vi är mer sårbara än en diktatur, men så kanske det är. Vi kommer kanske att landa i att exempelvis Scania och Volvo inte längre kan bygga lastbilar eller personbilar, och stannar, då påverkas en hel hoper företag över hela Sverige, vem betalar det? Många underleverantörer klarar inte att gå ner till 70% produktion, även om kanske Volvo gör det ett tag.

Skulle det barka iväg så är den japanska vägen att stänga skolor tydligen en av de effektivare. I Sverige skulle det innebära enormt mycket, då så många familjer har 2 arbetande föräldrar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Största felet är ju att bron byggdes till att börja med, men det är ju en fråga som inte är för denna tråd kanske. Jag tar varje chans att kritisera bron, my bad. Vi får se hur det slutar, jag hoppas och tror att riskerna är överdrivna. Kina har ju genomfört mycket större åtgärder, vore trist om vi är mer sårbara än en diktatur, men så kanske det är. Vi kommer kanske att landa i att exempelvis Scania och Volvo inte längre kan bygga lastbilar eller personbilar, och stannar, då påverkas en hel hoper företag över hela Sverige, vem betalar det? Många underleverantörer klarar inte att gå ner till 70% produktion, även om kanske Volvo gör det ett tag.

Skulle det barka iväg så är den japanska vägen att stänga skolor tydligen en av de effektivare. I Sverige skulle det innebära enormt mycket, då så många familjer har 2 arbetande föräldrar.

Jag hoppas att dom går på linjen att stänga skolorna. Skolor och dagis är det absolut "farligaste" stället i det här läget. Jag kan utan problem vara hemma 50% med tjänstledighet, likaså sambon omlott. Finns inte en chans att stoppa det i skolorna, och smällen kommer nog bli dyrare för samhället än detta i långa loppet.

Edit: Blir det inte så, och skulle det bli mycket värre så kommer jag definitivt vara hemma med barnen ett tag tills man ser mer konkret var detta slutar, skolplikten går i andra hand för min del i det läget, hemskolar barnen mer än gärna.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ska man på 30-årsfest eller inte? Det är frågan.

Ska man på 30-årsfest eller inte? Det är frågan.
Om cirka 17 timmar är det 30-årskalas via en polares polare som jag är bjuden till. Det är maskerad dessutom så jag kommer att ha en mask på mig som täcker hela huvudet och små hål vid ögonen kommer vara den enda ingången.

Det jag gruvar på är hur det kan bli om jag dricker alkohol och får tillfälligt nedsatt immunförsvar. Dessutom har jag munherpes sedan 9 års ålder och den brukar också få utbrott vid kyla eller nedsatt immunförsvar. Jag är 31 år gammal. Frågan är om jag utsätter mig för en risk där jag hamnar i en liknande riskgrupp som redan sjukna eller 60+ gamlingar?

För det mesta är jag i princip nästan aldrig sjuk. Jag var sjukt mycket sjuk som liten dock (vilket kanske kommer bli min räddning). Numera kanske jag får slemhosta och feber några dagar då och då men sedan går det över. Ibland får jag bara feber ett par dagar och är "okry" och sedan går det över.

Det hela förutsätter så klart att minst någon på festen har viruset vare sig de vet om det eller inte och jag på något vis kommer får i mig viruset i lungorna. Hm. Jag skulle tammefanimig inte ha tittat på 1 timme YouTube-nyheter om COVID-19 varje dag i flera veckors tid nu!

Enda irriterande är att jag vet inte hur jag kmr reagera på viruset:överleva eller dö? Har aldrig haft någon riktig influensa utan bara förkylning och magsjuka i mitt liv. Visst är alkohol+nedkylning utomhus i minusgrader som gjort för att förvandla ens immunförsvar till 80-årigt immunförsvar eller har jag fått det hela om bakfoten som "internetläkarspekulant"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Ska man på 30-årsfest eller inte? Det är frågan.
Om cirka 17 timmar är det 30-årskalas via en polares polare som jag är bjuden till. Det är maskerad dessutom så jag kommer att ha en mask på mig som täcker hela huvudet och små hål vid ögonen kommer vara den enda ingången.

Det jag gruvar på är hur det kan bli om jag dricker alkohol och får tillfälligt nedsatt immunförsvar. Dessutom har jag munherpes sedan 9 års ålder och den brukar också få utbrott vid kyla eller nedsatt immunförsvar. Jag är 31 år gammal. Frågan är om jag utsätter mig för en risk där jag hamnar i en liknande riskgrupp som redan sjukna eller 60+ gamlingar?

För det mesta är jag i princip nästan aldrig sjuk. Jag var sjukt mycket sjuk som liten dock (vilket kanske kommer bli min räddning). Numera kanske jag får slemhosta och feber några dagar då och då men sedan går det över. Ibland får jag bara feber ett par dagar och är "okry" och sedan går det över.

Det hela förutsätter så klart att minst någon på festen har viruset vare sig de vet om det eller inte och jag på något vis kommer får i mig viruset i lungorna. Hm. Jag skulle tammefanimig inte ha tittat på 1 timme YouTube-nyheter om COVID-19 varje dag i flera veckors tid nu!

Enda irriterande är att jag vet inte hur jag kmr reagera på viruset:överleva eller dö? Har aldrig haft någon riktig influensa utan bara förkylning och magsjuka i mitt liv. Visst är alkohol+nedkylning utomhus i minusgrader som gjort för att förvandla ens immunförsvar till 80-årigt immunförsvar eller har jag fått det hela om bakfoten som "internetläkarspekulant"?

Om det är maskerad så kan du ju gå som en WW2-soldat. Då behöver du varken frysa eller oroa dig för bakterier. Problemet löst. (men ladda byssan med blankskott om du har dåligt ölsinne)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JackA:

Att stoppa trafiken mellan Malmö och Köpenhamn är som att stoppa trafiken mellan Uppsala och Stockholm.

Ekonomiskt självmord och fullständigt omöjligt.

Ja det är väl just det som är problemet idag att folk inte kan sitta still utan måste resa konstant och det leder till att epidemier blir extra farliga.
Ekonomiskt självmord eller dö av coronaviruset är ju frågan.

https://www.bbc.com/news/world-asia-51663182
Även Japan stänger sina skolor så det säger väl något om hur seriöst de tar detta till skillnad mot vissa i denna tråden som inte alls förstår sig på detta viruset.

Ska bli intressant om folket i denna tråden ändrar ton nu när vi fått det till Sverige också.

Permalänk
Medlem

Är egentligen konstigt hyr tyst det är från EU här. Vad vi vet så år risken väldigt låg att dö utanför de vanliga riskgrupperna för influensa. (https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex...). Så den verkliga risken är att hela arbetsplatser smittas och tvingar stänga.

Alternativet som diskuterats i tråden är att stoppa alla icke essentiellt resande, dvs förbjuda all trafik på gatorna förutom transporter för mat och medicin, stäng alla fabriker som inte hamnar i kategorierna ovan, införa mötesförbud etc, vilket inte är särskilt lätt i praktiken utanför en diktatur. All E-handel, rese-relaterade bolag osv kursar direkt utan stadsstöd så priset blir inte litet.

Läste nyligen en bok där terrorister spred Ebola (risken för att dö är 50%+ så mycket värre) för att slå ut en stat, och just de åtgärderna ovan infördes och stoppade smittan effektivt. Lättare i bokens värld dock!

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur starkt Kina reagerat finns det några möjligheter:
1. Kina har överreagerat och detta är helt enkelt bara ett annat influensa-virus.
2. Det är inte ett "vanligt" virus.
3. Kina använder viruset som maskering för att uppnå helt andra mål. Tänk på att de kan arbeta efter längre tidsspann än bara till nästa mandatperiod. Det är bl.a. val i USA i år.

Permalänk
Medlem

Intressant att många länder försöker "mörka" hur pass illa smittan är. Iran tex är ju i stort sett nummer 2 efter Kina och sa inget för någon vecka sedan vilket gör att folk tror att man kan åka dit. Italien är bara något bättre.

Permalänk

Med tanke på hur många knäppgökar det finns i världen kan det finnas folk som medvetet åker runt och försöker sprida smittan?

Har något minne av en nyhet då mässlingen var toppnyhet att vissa antivacc föräldrar medvetet försökte smitta sina barn med mässlingen och tom träffades i grupper med sina barn där några barn hade mässlingen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Med tanke på hur starkt Kina reagerat finns det några möjligheter:
1. Kina har överreagerat och detta är helt enkelt bara ett annat influensa-virus.
2. Det är inte ett "vanligt" virus.
3. Kina använder viruset som maskering för att uppnå helt andra mål. Tänk på att de kan arbeta efter längre tidsspann än bara till nästa mandatperiod. Det är bl.a. val i USA i år.

1. Det är inget influensavirus
2. Det är en variant av coronavirus, typ SARS
3. Det tror jag ingen vuxen människa tror på allvar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Med tanke på hur många knäppgökar det finns i världen kan det finnas folk som medvetet åker runt och försöker sprida smittan?

Tror du överskattar folk lite. Jag upplever att de flesta som är i dessa "karantäner" vill nog bara hem till sin stat med "bättre" förutsättningar som sjukvård mm. Även om man är kvar i tex Japan som är 20 gånger bättre än Kina så känner man sig mer trygg hemma.

Som jag skrev. Får någon vecka sedan "fanns" inte viruset i Iran eller Italien.

Permalänk
Medlem

När man läser denna tråden kan man tro att 99% av de som skriver endast är över 80 år eller svårt multisjuka😂
Herregud spänn av lite grann, det är inget värre än en vanlig förkylning och folk vill stänga gränser😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

När man läser denna tråden kan man tro att 99% av de som skriver endast är över 80 år eller svårt multisjuka😂
Herregud spänn av lite grann, det är inget värre än en vanlig förkylning och folk vill stänga gränser😂😂

Ja, man brukar ju stänga ner skolor i en månad även vid vanliga förkylningar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja, man brukar ju stänga ner skolor i en månad även vid vanliga förkylningar.

Skulle jag dock kalla för extremfall🙂

Permalänk
Medlem

Konstigt att man snålar med provtagningar i ett tidigt skede. Nu var det en läkare i Norge som varit i italien och redan i tisdags känt lätta symtom och frågat om hen borde testat sig och fått ett nej. Nu får man istället gå igenom 200 pers och testa en hel del av dem...

Exakt samma inställning i svensk sjukvård just nu.