Vilken mobil ska man välja?

Permalänk

Vilken mobil ska man välja?

Tjenare!

Tänkte att det är dags att byta ut min Samsung Galaxy s7 edge för något lite nyare. Men jag har ett litet problem, det finns så otroligt många mobiler där ut så man blir nästan stressad när man går in på en hemsida för att titta. Så ifall någon har några tips på bra telefoner så skulle det uppskattas.

Mina krav är följande:
Pris mellan 5000-7000
Ska ha en kamera som är ganska hyfsad
Batteri som håller över en dag

Har varit lite inne på en Sony Xperia 1 men folk gnäller på batteriet och att den är två år efter i finesser och utseende.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Xiaomi Mi 9T Pro, galet nöjd. Finfin heltäckande display, rätt bra kamera både fram och bak (man kan även fixa GCam på nåt sätt om man av någon anledning inte är nöjd) och jag har i princip alltid över 60% batteri kvar när jag går och lägger mig, med allt från lätt till tung användning.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

Spelar storleken någon roll? Jag brukar kolla på antalet m.m. i höjd, på så sätt kan jag lätt filtrera bort 40-50% av alternativen då dagens mobiler är enorma.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk

@Treant: Känns lite som att 5.5-6.5 tum är standard. Så det är väl det man letar efter i storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoftArrow:

@Treant: Känns lite som att 5.5-6.5 tum är standard. Så det är väl det man letar efter i storlek.

Jag kan rekommendera Xiaomi Mi 9T Pro samt Huawei P30 Pro. Det finns säkert fler alternativ men dessa har jag någorlunda koll på.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

@Treant: till hans försvar så vet jag inte om en P30 blir något vidare lyft?:/

Visa signatur

|Asus GTX1070 Strix OC 8GB |16GB Veangeance 1600MHz|Intel Core i5 4690K|Corsair 650W|HDD 1TB|Samsung 840 Pro 256Gb|Gigabyte GA-Z97P-D3|Fractal Design R5|Steelseries M800|Steelseries Sensei wired/wirless Pro|Steelseries Elite Prism|Telia Fiber 100/10|

Permalänk
Medlem

Asus Zenfone 6.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Skrivet av Juus1:

Asus Zenfone 6.

//C

Du får gärna ge lite anledningar varför du tycker så.

Permalänk
Medlem

Oneplus är generellt rekommenderade, samma med rog phone 2

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av medbor:

Oneplus är generellt rekommenderade, samma med rog phone 2

Skickades från m.sweclockers.com

Har läst att kameran inte är någon höjdare på Oneplus telefoner.

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med min OnePlus 7, batteriet håller lätt i flera dagar. Kameran är episk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SoftArrow:

Har läst att kameran inte är någon höjdare på Oneplus telefoner.

Njaa. Så enkelt tror jag inte det är riktigt.
https://www.dxomark.com/category/mobile-reviews/

Här är lite reviewsiffror. Bäst på marknaden är de inte. Men att kameran skulle vara kass eller undermålig för oneplus är inte riktigt rättvist tror jag. Så var det förr - men tiderna ändras.

Här har du lite blindtester för kameror från en stortestare av lurar på youtube. Det är inte direkt vetenskap, men det kan vara av intresse at se hur andra valt i blindtester ändå.
https://www.notebookcheck.net/MKBHD-s-2019-blind-smartphone-c...

Frågan är om gemene man kan se nån större skillnad i vardagen när man inte ens kan jämföra bilerna bredvid varandra. Jag skulle nog säga nej på den ;).

Är det viktigt att ha den bästa kameran på marknaden och det är huvudfokus så finns det bara ett val.
Xiaomi Mi 10 Pro
Är det inte riktigt så hög prio så går det fint att välja ganska mycket friare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Jag kan rekommendera Xiaomi Mi 9T Pro samt Huawei P30 Pro. Det finns säkert fler alternativ men dessa har jag någorlunda koll på.

Vad kan du säga för positivt/negativt om respektive? Nu är jag inte TS men går själv o överväger P30 Pro eller Mi Note 10, men har ingen erfarenhet av Xiaomi.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Så enkelt tror jag inte det är riktigt.
https://www.dxomark.com/category/mobile-reviews/

Här är lite reviewsiffror. Bäst på marknaden är de inte. Men att kameran skulle vara kass eller undermålig för oneplus är inte riktigt rättvist tror jag. Så var det förr - men tiderna ändras.

Här har du lite blindtester för kameror från en stortestare av lurar på youtube. Det är inte direkt vetenskap, men det kan vara av intresse at se hur andra valt i blindtester ändå.
https://www.notebookcheck.net/MKBHD-s-2019-blind-smartphone-c...

Frågan är om gemene man kan se nån större skillnad i vardagen när man inte ens kan jämföra bilerna bredvid varandra. Jag skulle nog säga nej på den ;).

Är det viktigt att ha den bästa kameran på marknaden och det är huvudfokus så finns det bara ett val.
Xiaomi Mi 10 Pro
Är det inte riktigt så hög prio så går det fint att välja ganska mycket friare.

Hittar inget ställe i Sverige där man kan få tag i en Xiaomi Mi 10 Pro. Hittar endast Xiaomi Mi note 10 Pro. Notchen på den var ju dock bedrövlig i jämförelse med Xiaomi Mi 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoftArrow:

Du får gärna ge lite anledningar varför du tycker så.

Jag har en sådan så jag kan säga varför jag köpte den.

  1. Bra batteritid (stort batteri)

  2. Tror den ska få bra med uppdateringar och än så länge har jag fått flera på den

  3. Ingen notch i skärmen för en frontkamera

  4. Bra hårdvara för prisklassen

  5. Kostar typ hälften av vad många flaggskepp sprungit iväg till

EDIT: Den har möjlighet att stoppa i SD-kort och har 3,5mm-port också och rätt trevlig mjukvara.

Nackdelar är att kameralösningen inte känns som något man vill exponera för ex. småbarn och den är inte vattentät.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SoftArrow:

Hittar inget ställe i Sverige där man kan få tag i en Xiaomi Mi 10 Pro. Hittar endast Xiaomi Mi note 10 Pro. Notchen på den var ju dock bedrövlig i jämförelse med Xiaomi Mi 10 pro.

Min tanke är väl just den att du kanske inte måste ha den absolut bästa kameramobilen som finns att få tag i nu. Jag tror du blir nöjd mer flera av alternativen på kamerafronten även om alla inte hamnar etta på kameratopplistan ;).
Så länge kameran är bra alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Min tanke är väl just den att du kanske inte måste ha den absolut bästa kameramobilen som finns att få tag i nu. Jag tror du blir nöjd mer flera av alternativen på kamerafronten även om alla inte hamnar etta på kameratopplistan ;).
Så länge kameran är bra alltså.

Du har inget om Sony xperia 1?

Permalänk

Finns ju ganska trevliga reor just nu på både Oneplus 7 pro och Sony Xperia 1. Kanske är dags att slå till på någon av dessa.

Permalänk
Avstängd

Står inget med krav på Android så kan i så fall rekommendera denna för dina pengar:

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/apple-ip...

Bra kamera, bra batteritid, bra skärm.

Permalänk
Skrivet av korvOlle:

Står inget med krav på Android så kan i så fall rekommendera denna för dina pengar:

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/apple-ip...

Bra kamera, bra batteritid, bra skärm.

Har också tänkt lite på Iphone xs men har kommit fram till att den inte har något vidare batteri i jämförelse med en Oneplus 7 pro eller någon av de nyare iphones.

Permalänk

Helt klart Xiaomi Mi 9T / Pro bästa mobil för pengarna.

Permalänk

Tror det lutar åt en Oneplus 7 pro för ca 6000kr tror jag att den är svårslagen.