Tips på ny familjebil modell lite större?

Permalänk
Medlem

Tips på ny familjebil modell lite större?

Vi behöver köpa en ny familjebil modell större. Åker idag i en Audi A6 Avant från 2006. Vi har haft den drygt åtta år och har trivts bra med den bortsett från dyr service och att den nu håller på att rosta bort… Dessutom har den ett urdumt baksäte som är trevligt om man bara åker två där då det är två skålade platser med en obekväm och trång mittplats.

Vi vill ha en bil som rymmer hela familjen på fem personer , tre barn på 4, 8 och 12 år. Tolvåringen är dessutom en välväxt kille på knappt 180 cm… Fyraåringen sitter på bälteskudde med extra ryggstöd och åttaåringen på vanlig bälteskudde. När vi alla åker i bilen sitter tolvåringen i mitten bak.

Bilen används dagligen för pendling, 1,5 mil enkel väg, och oftast åker även två barn med då. Den används också på resor till släkt och vänner samt till semestern och vi brukar landa på ca 1500 mil om året.

Krav på den nya, bättre begagnade, bilen är:
• Köpas från en handlare och kosta absolut max 200k, gärna neråt 180k
• Rymligt baksäte – ingen stor kardantunnel som i nuvarande Audi
• Bensin – om ingen har grymma argument för något annat
• Automatlåda
• Hög säkerhet
• Om inte bilen har drag ska det gå att montera sådan till rimlig (6-8k) kostnad och det ska rymmas inom budget
• Tillägg: Troligen inget från VAG-gruppen, Audin lever inte upp till dess kvalitetsrykte så det krävs mycket för att övertyga mig där...

Vill ha en bil som är driftsäker och som kan förväntas ha låga ägandekostnader. Vi kommer troligen behålla bilen 8-9 år.

Jag har hel snöat in på en Toyota Avensis av kombimodell, inom budgeten ryms en bil av 2017 års modell som gott runt 4000 mil. Köps från en Toyota-handlare för att få deras kvalitetsgaranti.

Någon som vill bidra med tankar och erfarenheter för att bekräfta eller vidga mitt perspektiv?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Åk och provsitt hela familjen med bilstolar, annars är väl Skoda Superb väldigt rymliga, så kika på dessa också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nu köpt en ny superb och till priset helnöjd.
Barnen åker limousin i baksätet och har allt en premiumbil har att erbjuda utan att betala premiumpriset. Diesel förvisso men annars borde du vara nöjd med dina krav .
Stor bil kräver lite prislapp

Trött på volvos snikenhet för extratillägg kan tilläggas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Åk och provsitt hela familjen med bilstolar, annars är väl Skoda Superb väldigt rymliga, så kika på dessa också.

Skickades från m.sweclockers.com

Har varit runt och provsuttit en hel del bilar. På så sätt upptäcktes Avensis och dess avsaknad av kardantunnel,

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cholden:

Har nu köpt en ny superb och till priset helnöjd.
Barnen åker limousin i baksätet och har allt en premiumbil har att erbjuda utan att betala premiumpriset. Diesel förvisso men annars borde du vara nöjd med dina krav .
Stor bil kräver lite prislapp

Trött på volvos snikenhet för extratillägg kan tilläggas

Skickades från m.sweclockers.com

Hur stora är barnen då? Och den har väl en kardantunnel som sticker ur golvet vid mittsätet bak?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Hur stora är barnen då? Och den har väl en kardantunnel som sticker ur golvet vid mittsätet bak?

Vem bryr sig om kardantunneln - men visst den finns där .
Om svaret är Toyota väljer jag ändå Superben . Gott om plats !
Även jag och kollegorna är helt mindblown om hur mkt plats där är

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cholden
Jag veh att Superb är rymlig men vi har inte provsuttit den med alla barnen. När jag tittat på bilder ser dock inte mittpöatsen bak särskilt trevlig ut...

Dessutom måste jag backa till årsmodell 2015 för att hålla budget. Det blir även en diesel och så hamnar jag hos VAG igen... Nja, jag är inte övertygad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Avensis är bra bilar. Får alla i familjen plats i den bekvämt och du inte måste ha en ”rolig” körupplevelse är de bara att slå till.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@[SH]: Nu vet jag inte hur just Avensis är men min erfarenhet från att ha testat en massa bilar som hyrbilar är att jag skyr Toyota som pesten då de är högljuda och har dålig komfort. Visst de är säkert jättebra kvalitet och håller bra mm men att köra dom är som en mardröm.
Kan väl tilläggas att min körning ofta blir många mil och mycket motorväg så med dina behov kanske inte komforten blir lidande lika mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

@[SH]: Nu vet jag inte hur just Avensis är men min erfarenhet från att ha testat en massa bilar som hyrbilar är att jag skyr Toyota som pesten då de är högljuda och har dålig komfort. Visst de är säkert jättebra kvalitet och håller bra mm men att köra dom är som en mardröm.
Kan väl tilläggas att min körning ofta blir många mil och mycket motorväg så med dina behov kanske inte komforten blir lidande lika mycket?

Vilka modeller var det då. Har själv kört avensis 2007 några tusen mil, och har nu en auris 2015. Har kört Toyota rav4 2005 2010 och 2015 rätt många mil. Visst är de inte de tystaste bilarna men att kalla dom pesten är väldigt överdrivet.
Hade en avensis 2014 några hundra mil när min Saab 9-5 var inne på försäkringsärende, den var jag väldigt nöjd med.
Men som du säger kör man det mesta på motorväg i 120 så kan det vara värt med en bättre ljudisolerad mil.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

En bättre begagnad Subaru Outback, runt 2016 med 2.5l motorn, innan de gick över till CVT'n är nog det bästa man kan ha med de kriterierna du listade.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

v70 från 2016 ca 8000mil, automat bör du kunna få för runt 200k.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig en familjebuss så kan du kika på Seat Alhambra, den är stor och rymlig och trevlig och ni kommer åka hur bekvämt som helst. Visst, den är från VAG gruppen men tycker de har lite oförtjänt dåligt rykte ibland. Både Skoda och Seat är vettiga bilar, det är mest lyxbilarna som Audi som går sönder för att de har för mycket nya prylar och elektronik i sig.

Du kan även kika på Skoda Superb Kombi, en stor och rymlig och vettig kombi. Skoda har bra kvalitet nuförtiden, mera tillförlitliga bilar än Volvo skulle jag säga. Har en granne som har en Skoda Scout som rullat 30k mil utan problem.

Mitsubishi Outlander PHEV kan vara ett alternativ. Kommer troligen bli i överkant av budget men ni kan kan vardagspendla helt på el så det är inte dumt. Populär bil som många gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

v70 från 2016 ca 8000mil, automat bör du kunna få för runt 200k.

Vi har provsuttit V70 och den är ungefär lika illa som vår A6 med tre barn bak varav två på bälteskudde på ytterplatserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd

Skoda Superb är enda vettiga. Platsen bak är som många säger, som en limousin. Rätt fylld med teknik i standardutförande och alla tillbehör är billiga från frabrik vilket betyder att man ofta ser dessa beggade med mycket tillval.

Jag själv är 190 cm och sitter tillsammans med mina 2 bröder på runt 185cm utan problem bak med säkert 30 cm fram till sätet framför.

Permalänk
Medlem

Röstar också Superb, litet billån kanske och offra lite högre kostnad för en nyare modell.

Du ska ju ha bilen x antal år antar jag så du bör ju va kräsen helt klart, därav budget lite snål?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skogsvilden:

En bättre begagnad Subaru Outback, runt 2016 med 2.5l motorn, innan de gick över till CVT'n är nog det bästa man kan ha med de kriterierna du listade.

CVT har de kört länge så den kommer man inte från om man inte köper en manuell. Antingen stör man sig på dem eller så gillar man dem. Jag trodde jag skulle ha problem med CVT, men blev snabbt övertygad om att de gör sitt jobb väldigt bra och smidigt. Har mer problem med VAGs DSG-växellådor som jag upplever som veliga och slöa i jämförelse.

Kan dock rekommendera Subaru Outback. Baksätet är rymligt och det är generellt sett krångelfria bilar. Nackdel är förstås kardantunneln i baksätet men jag antar jag är van vid att den finns där så det är inget som stört nån gång.

Provsitt gärna och provkör. Det är ingen raket men man åker bekvämt och kommer fram nästan överallt. Inte supersnål men kör man som folk så är det okej för biltypen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Antingen Superb som jag själv endast åkt ett par korta svängar en blev överraskad vilket enormt utrymme det var i denna bil. Håller med om det du säger om VAG gruppen då jag själv kört Passat i fyra år och nu en Tiguan och är inte helt nöjd med någon av dem.
Du kanske ska titta på antingen en XC90 av äldre modell med 7 sittplatser (Tror inte de finns på de nya) eller någon form av minibuss.

Konstigt med tanke på att detta problem aldrig fanns förr i tiden då alla åkte Volvo 245 och hade utan problem plats med tre barn i baksätet. Blev det för fullt så kunde en ligga på golvet i bakluckan eller som jag i vår 242 där man kunde ligga i bakfönstret:)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag har en Citroën C4 Grand Picasso från 2016 som jag är otroligt nöjd med. Citroën fick ny automatlåda 2015/2016, som är väldig trevlig! Snittar 0,5 l/100 (diesel) blandad körning.

Har två barn och lite väl mycket plats nu när vi inte behöver stora barnvagnar längre. Det är sjusittsig, men fäller jag alla baksäten får jag in 2m på längden, 1m på bredden och 80 cm på höjden. Lägg till en takbox och du kan packa bra mycket!

Finns bensinare också! 2017/2018 kostar under 200k, men kan du få Business-paket också är det värt mycket.

Funderar på att byta till en plug-in-hybrid inom något år, men jag har svårt att släppa C4an, den är så smidig! Sharan/Alhambra är som att köra en traktor i jämförelse. Touran har jag inte testat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

CVT har de kört länge så den kommer man inte från om man inte köper en manuell. Antingen stör man sig på dem eller så gillar man dem. Jag trodde jag skulle ha problem med CVT, men blev snabbt övertygad om att de gör sitt jobb väldigt bra och smidigt. Har mer problem med VAGs DSG-växellådor som jag upplever som veliga och slöa i jämförelse.

Kan dock rekommendera Subaru Outback. Baksätet är rymligt och det är generellt sett krångelfria bilar. Nackdel är förstås kardantunneln i baksätet men jag antar jag är van vid att den finns där så det är inget som stört nån gång.

Provsitt gärna och provkör. Det är ingen raket men man åker bekvämt och kommer fram nästan överallt. Inte supersnål men kör man som folk så är det okej för biltypen.

Är öppen för Subaru Outback, vi har provsuttit en men inte provkört. Kardantunnel bak var inget problem, om jag minns rätt stack den inte upp så mycket vilket borde bero på att det är en lite högre bil?

Googlade lite snabbt på CVT-lådan. Verkar varit en hel del problem med rasade lådor... Löst nu? Subaru brukar ju klassas som driftsäkra. Om växellådan är ok kanske Outback är ett alternativ men bensinare med automat till vettigt pris (även om man sträcker budgeten 20-30k) utan jättemånga mil (<ca 9000) och årsmodell 2015+... Det kommer inte ut många.

Audin vi kör har deras Tiptronic-låda och den har varit otroligt trevlig.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Antingen Superb som jag själv endast åkt ett par korta svängar en blev överraskad vilket enormt utrymme det var i denna bil. Håller med om det du säger om VAG gruppen då jag själv kört Passat i fyra år och nu en Tiguan och är inte helt nöjd med någon av dem.
Du kanske ska titta på antingen en XC90 av äldre modell med 7 sittplatser (Tror inte de finns på de nya) eller någon form av minibuss.

Konstigt med tanke på att detta problem aldrig fanns förr i tiden då alla åkte Volvo 245 och hade utan problem plats med tre barn i baksätet. Blev det för fullt så kunde en ligga på golvet i bakluckan eller som jag i vår 242 där man kunde ligga i bakfönstret:)

XC90 avråder bror min (med mycket mer bilintresse) från. Hans uppfattning är att den är törstig och har kvalitetsproblem...

Volvo 245 hade plant baksätet och inte två fåtöljer med en förhöjning mellan dem som mittsäte...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Kia Optima Sportswagon GT-Line... Rätt snål, gott om utrymme, mycket utrustning och med Kias 7-års garanti så lär du ha flera års bekymmersfritt ägande framför dig.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Avensis är bra bilar. Får alla i familjen plats i den bekvämt och du inte måste ha en ”rolig” körupplevelse är de bara att slå till.

Vi får plats och rolig körupplevelse har jag lämnat bakom mig. Vill åka någorlunda bekvämt och säkert. Hatar när bilen krånglar så driftsäkerhet är prio. Toyota Kvalitetsgaranti lockar. Hade motsvarande funnits på Audin hade många sköna tusenlappar sparats...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Teknikens Värld, Auto motor sport, vi bilägare m.fl har ju enormt mkt tester på kombimodeller så kika lite där tycker jag.

Även om det såklart även där är väldigt subjektivt så är forum alltid väldigt subjektiva.

Japanskt är nog rätt bra att rikta in sig på, kostar lite mindre, håller generellt sätt bra om man sköter dom dock får man ta att dom inte är så väldämpade och lite plastiga.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Kia Optima Sportswagon GT-Line... Rätt snål, gott om utrymme, mycket utrustning och med Kias 7-års garanti så lär du ha flera års bekymmersfritt ägande framför dig.

Spräcker budgeten med ca 30k om man tittar på vad som är till salu nu. Dyr skatt också, kanske pga de många hästarna i motorn? Annars känns det som en trevlig bil...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Spräcker budgeten med ca 30k om man tittar på vad som är till salu nu. Dyr skatt också, kanske pga de många hästarna i motorn? Annars känns det som en trevlig bil...

Letar man lite kan man hitta runt 200k och lite under också. Sedan är ju priset alltid en fingervisning. Jag prutar alltid

https://www.blocket.se/annons/skane/kia_optima_1_7_crdi_sw_gt...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [SH]:

XC90 avråder bror min (med mycket mer bilintresse) från. Hans uppfattning är att den är törstig och har kvalitetsproblem...

Volvo 245 hade plant baksätet och inte två fåtöljer med en förhöjning mellan dem som mittsäte...

Du kan köra en XC90 på runt 0,7 till hur mycke som helst. Hade en chef som aldrig fick sin att gå under litern men då har han en tung höger och alltid bråttom. Min andra kollega körde sin mellan 0,7-0,8 men då pratar vi givetvis diesel och de ville inte TS ha. Har ingen koll på hur förbrukningen ser ut för bensinmodellerna.

Vad det gäller kvalitetsbrister så är jag inte rätt person att svara på det så jag inte ägt en XC90 själv men kört en del men det är klart att det är två helt skilda saker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Letar man lite kan man hitta runt 200k och lite under också. Sedan är ju priset alltid en fingervisning. Jag prutar alltid

https://www.blocket.se/annons/skane/kia_optima_1_7_crdi_sw_gt...

Nästan 13k mil känns nog inte som det bästa med tanke på TS 8-9 års beräknade ägande!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Nästan 13k mil känns nog inte som det bästa med tanke på TS 8-9 års beräknade ägande!

Finns ju fler exemplar :)... I just did a quick google. Sett exemplar runt 200k med 7000mil på mätaren ungefär.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Varför inte diesel? Många tillverkare börjar godkänna HVO100, och då blir det väldigt klimatneutralt.

Visa signatur

chmod 775