Permalänk
Medlem

Dator fryser till i spel

Hej alla Sweclockers, jag skulle vara evigt tacksam om ni hjälpte mig på traven lite!

Det gick inte att skapa en tråd i något annat forum? så därför hamnade den här om ni undrar.

Det är såhär att jag köpte ett nytt chassi här om dan och installera in alla delar från gamla till det nya, jag har byggt många datorer så är inte en nybörjare, men det har dykt lite problem kan man säga.

När jag ska spela spel så fryser datorn till i spelet i cirka 2 sekunder och ljudet stannar även till, har jätte bra fps och det spelas mjukt i början men efter 10 sekunder cirkus så börjas det frysa till konstant.

Jag har kollat temperaturerna på alla komponenter och allt är i sin ordning.

Jag har även installerat spelen på en annan SSD men det är samma sak där, har 3 SSD:er och 1 HDD, har inte testat på HDD:n än men ska göra det så fort jag har slutat jobbet.

Vad kan detta bero på? har det något med kylpastan och göra? ska jag ta ut grafikkortet och sätta in det igen?

Det verkar inte som att det är någon sladd i datorn som krånglar till det då allt funkar och allt lyser.

Den enda skillnaden jag gjort är att jag har bytt sata sladdarna på andra uttag från förra chassit.
Kom även in i windows efter jag var klar men det hackade ju i spelen då så tänkte att jag formaterar väl datorn då i cmd konsolen i windows installationen och installerade även windows på en annan SSD.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Konstigt att det inte funkade att skapa tråden i ett annat forum. Jag har flyttat rätt på tråden nu. Hör av dig till oss via kontaktformuläret om det händer igen, eller anmäl ditt eget inlägg så flyttar vi rätt på det.

Spontant känns det dock som att du kan utesluta kylpastan som problem om temperaturerna ser bra ut.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk

Testa byta energischema till full prestanda och gör samma för grafikkortet på nvidia/amd's kontrollpanel.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara att grafikminnet tar slut? Vad har du för komponenter och vad kör du med för inställningar i spelen. Är det ultra på allt i 4k är det svårt för de flesta datorer...

Skickades från m.sweclockers.com

Spontant kan det vara en överfull ssd eller liknande, något i bakgrunden som suger prestanda

Permalänk
Medlem

@medbor:

Jag har i9-9900K
RTX 2080 TI
16 GB Ram
850Watt nätagg

Har alltid kunnat spela 4K och har testat att spela dem spel jag kört innan, testade även att dra ner upplösningen till 1440p

Permalänk
Medlem

@Nightwing:
Men hur kan det ha ändrats? jag har ju bara bytt chassi, känns jätte konstigt att den skulle byta energi schemat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericfr00:

Hej alla Sweclockers, jag skulle vara evigt tacksam om ni hjälpte mig på traven lite!

Det gick inte att skapa en tråd i något annat forum? så därför hamnade den här om ni undrar.

Det är såhär att jag köpte ett nytt chassi här om dan och installera in alla delar från gamla till det nya, jag har byggt många datorer så är inte en nybörjare, men det har dykt lite problem kan man säga.

När jag ska spela spel så fryser datorn till i spelet i cirka 2 sekunder och ljudet stannar även till, har jätte bra fps och det spelas mjukt i början men efter 10 sekunder cirkus så börjas det frysa till konstant.

Jag har kollat temperaturerna på alla komponenter och allt är i sin ordning.

Jag har även installerat spelen på en annan SSD men det är samma sak där, har 3 SSD:er och 1 HDD, har inte testat på HDD:n än men ska göra det så fort jag har slutat jobbet.

Vad kan detta bero på? har det något med kylpastan och göra? ska jag ta ut grafikkortet och sätta in det igen?

Det verkar inte som att det är någon sladd i datorn som krånglar till det då allt funkar och allt lyser.

Den enda skillnaden jag gjort är att jag har bytt sata sladdarna på andra uttag från förra chassit.
Kom även in i windows efter jag var klar men det hackade ju i spelen då så tänkte att jag formaterar väl datorn då i cmd konsolen i windows installationen och installerade även windows på en annan SSD.

Lurigt, har du testat att köra något annat till exempel Cinebench eller 3dmark för att se om det beter sig likadant? Är det alla möjliga spel som krånglar eller ett/ett par specifika?

Är du säker att du satte i allt exakt likadant? Till exempel; är det en kabel från nätagg som förgrenar sig till två kontaker, eller är det två faktiska kablar från nätagget varav du använt en kontakt per kabel?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av ericfr00:

Hej alla Sweclockers, jag skulle vara evigt tacksam om ni hjälpte mig på traven lite!

Det gick inte att skapa en tråd i något annat forum? så därför hamnade den här om ni undrar.

Det är såhär att jag köpte ett nytt chassi här om dan och installera in alla delar från gamla till det nya, jag har byggt många datorer så är inte en nybörjare, men det har dykt lite problem kan man säga.

När jag ska spela spel så fryser datorn till i spelet i cirka 2 sekunder och ljudet stannar även till, har jätte bra fps och det spelas mjukt i början men efter 10 sekunder cirkus så börjas det frysa till konstant.

Jag har kollat temperaturerna på alla komponenter och allt är i sin ordning.

Jag har även installerat spelen på en annan SSD men det är samma sak där, har 3 SSD:er och 1 HDD, har inte testat på HDD:n än men ska göra det så fort jag har slutat jobbet.

Vad kan detta bero på? har det något med kylpastan och göra? ska jag ta ut grafikkortet och sätta in det igen?

Det verkar inte som att det är någon sladd i datorn som krånglar till det då allt funkar och allt lyser.

Den enda skillnaden jag gjort är att jag har bytt sata sladdarna på andra uttag från förra chassit.
Kom även in i windows efter jag var klar men det hackade ju i spelen då så tänkte att jag formaterar väl datorn då i cmd konsolen i windows installationen och installerade även windows på en annan SSD.

Kan ju vara en distans eller något som hamnat galet eller liknande?
Om du är riktigt ambitiös skulle jag ta ut allting och lägga på något icke ledande som t.ex. kartong och kolla om det funkar utan för det nya chassit.

Annars skulle jag dra ut och sätta i alla kablar/GPU/RAM för att kolla så inget sitter lite löst efter montering, om du har modulärt nätagg kanske kika på hur dom sitter i nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericfr00:

Hej alla Sweclockers, jag skulle vara evigt tacksam om ni hjälpte mig på traven lite!

Det gick inte att skapa en tråd i något annat forum? så därför hamnade den här om ni undrar.

Det är såhär att jag köpte ett nytt chassi här om dan och installera in alla delar från gamla till det nya, jag har byggt många datorer så är inte en nybörjare, men det har dykt lite problem kan man säga.

När jag ska spela spel så fryser datorn till i spelet i cirka 2 sekunder och ljudet stannar även till, har jätte bra fps och det spelas mjukt i början men efter 10 sekunder cirkus så börjas det frysa till konstant.

Jag har kollat temperaturerna på alla komponenter och allt är i sin ordning.

Jag har även installerat spelen på en annan SSD men det är samma sak där, har 3 SSD:er och 1 HDD, har inte testat på HDD:n än men ska göra det så fort jag har slutat jobbet.

Vad kan detta bero på? har det något med kylpastan och göra? ska jag ta ut grafikkortet och sätta in det igen?

Det verkar inte som att det är någon sladd i datorn som krånglar till det då allt funkar och allt lyser.

Den enda skillnaden jag gjort är att jag har bytt sata sladdarna på andra uttag från förra chassit.
Kom även in i windows efter jag var klar men det hackade ju i spelen då så tänkte att jag formaterar väl datorn då i cmd konsolen i windows installationen och installerade även windows på en annan SSD.

Är det sata strömkablarna eller sata datakablarna som har bytt plats?
Sitter de som de ska, ingen kabel som är skadad?

Permalänk
Medlem

@thomson:
Sata datorkablarna.
Dem sitter som dem ska, och inget krossar dem eller något annat tokigt.

Permalänk
Medlem

@Joelschub:
Tänkte öppna burken idag när jag är hemma, och har modulärt, bytte faktiskt plats på en av sladdarna där och kopplade i ett annat uttag på nätagget, jag kan ju testa och koppla i som den satt från början men jag kopplade inte nå galet så skulle inte bli förvånad om det inte hjälper

Permalänk
Medlem

@Shiprat:
Har testat flera spela, men kan testa nått av dem du skrev och kolla.

och ja allt är likadant satt, ska inte vara några konstigheter på den fronten, men jag tänkte ta ut del för del o kolla, börjar med mina ram minnen men moderkortet lyser ju om det är några fel på den fronten så har svårt att tro att felet sitter där

Permalänk
Skrivet av ericfr00:

@Joelschub:
Tänkte öppna burken idag när jag är hemma, och har modulärt, bytte faktiskt plats på en av sladdarna där och kopplade i ett annat uttag på nätagget, jag kan ju testa och koppla i som den satt från början men jag kopplade inte nå galet så skulle inte bli förvånad om det inte hjälper

Beror helt på hur nätagget är uppsatt, det jag har hemma har specefika platser för t.ex. GPU/CPU då dom är certifierade för olika spänningar, kan vara värt att testa.

Annars så länge du inte har tagit en annan kabel från ett gammalt modulärt nätagg eller liknande ska det ju teoretiskt sätt inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

@Joelschub:
Jag har för mig att mitt nätagg också har specifika platser, det är ett väldigt nytt från EVGA.

Det är det första jag kollar på när jag kommer hem, men jag har för mig att jag var väldigt noga och tittade på vad jag satt in i platserna men jag kikar upp det efter jobbet!

Permalänk
Medlem

@Joelschub:
Jag har fått fart i datorn nu, jag tog ut en sladd i nätagget som hette perif, tog ut den och satt in den och drog ut sladdarna till mina hårddiskar och satt åt dem riktigt ordentligt och datorn funkar.

Permalänk
Medlem

@ericfr00: Tack alla som skrev i mitt inlägg, jätte skumt problem jag hade, aldrig hänt men schysst att ni la ner tiden och skriva!

Permalänk
Medlem

Låter som att någon strömlina blivit överbelastad då. Känns som ett ovanligt fel, bra att det gick att lösa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ericfr00:

@Joelschub:
Jag har fått fart i datorn nu, jag tog ut en sladd i nätagget som hette perif, tog ut den och satt in den och drog ut sladdarna till mina hårddiskar och satt åt dem riktigt ordentligt och datorn funkar.

Hej!

Kul att det funkar, hoppas det håller i sig!