Garantiärende , lösning acceptabel ?

Skrivet av Edvin-89:

De själva kan inte tänka ut/gissa sig till alla eventuella lösningar som du känner dig nöjd med.
Om det är en lösning du själv skulle kunna tänka dig och är nöjd med så är det bara att föreslp.

Skickades från m.sweclockers.com

har mailat fram och tillbaka 10-15 vändor i ärendet. Så jag vet nu att det är här det står.
Men som jag skrivit ovan, mailkonversationen är borta från gmail. annars hade jag laggt upp den ( censurerad ).

Skrivet av Zejtan:

låter som en bra lösning.
Då jag inte vill gå ut med vilket företag det rör sig om i mitt fall.
så gör ju din lösning mig nyfiken på vilket det var som erbjöd dig denna lösningen.

Komplett.

Skrivet av cyklonen:

Som ersättning för ett 1080 Ti anser jag att det enda acceptabla är 2080 som minimum. Om man använder det på ett sätt där VRAM-kapaciteten är kritisk, så är det egentligen upp på 2080 Ti-nivå som krävs (11 GB vs 8 GB för 2080).

jo, så tänkte jag oxå först.
men hade ställt mig helt öppen till att lägga mellanskillnaden från mitt 1080 ti's inköpsvärde för att gå till ett 2080 super eller TI.
Men att gå ifrån mitt värde -20%. upp till först ett 2070 super som utseende mässigt/kylarlösning var ok för mig vart 1800:-, steget upp därifrån sedan. För en uppgradering gjorde att jag skulle få lagt ut Nästan lika mycket som jag gav för mitt 1080 ti.

Men jag ser nu på leverantörens sida att korten verkar blivit nedsatta en del i pris ?.
Kan det bero på att dom förväntar sig 3000 serien snart

Skrivet av macmann1:

Komplett.

-cheers

@Zejtan
På gmail finns en katalog som heter ”Alla brev”, där finns även borttagna mail. Där borde du kunna hitta din mailkonversation.

Skickades från m.sweclockers.com

Förlåt, men varför ta bort mejl på Gmail? Jag har haft tjänsten sen den blev öppen för registrering utan inbjudan (verkar ha varit 2007), och har hittills aldrig raderat nåt, inte ens reklammejl, och har bara förbrukat 16 procent av utrymmet.

På mitt jobb så erbjuder vi en likvärdig ersättningsprodukt om det finns men om kunden inte vill ha den så får den pengarna tillbaka. Ofta är kunderna sura och jävliga och tycker att butiken suger pung som säljer dåliga saker som går sönder så det brukar vara enklast så.
KKL är även tydlig med att man som kund ska få välja om man vill ha en ny produkt eller pengarna tillbaka. Om butiken vägrar så ska de kunna bevisa att de får en ökad kostnad pga detta. Det är dock skillnad på garanti och reklamation via KKL så det är inte säkert att man kan använde detta argumentet.

Skrivet av killawife:

På mitt jobb så erbjuder vi en likvärdig ersättningsprodukt om det finns men om kunden inte vill ha den så får den pengarna tillbaka. Ofta är kunderna sura och jävliga och tycker att butiken suger pung som säljer dåliga saker som går sönder så det brukar vara enklast så.
KKL är även tydlig med att man som kund ska få välja om man vill ha en ny produkt eller pengarna tillbaka. Om butiken vägrar så ska de kunna bevisa att de får en ökad kostnad pga detta. Det är dock skillnad på garanti och reklamation via KKL så det är inte säkert att man kan använde detta argumentet.

Valet där butiken skall kunna påvisa orimlig kostnadsökning för att kunna välja den andra av åtgärderna är mellan omleverans (ny vara) och avhjälpande (reparation). Se https://lagen.nu/1990:932#P26S1

Om man kräver hävning (pengarna åter) eller prisavdrag så har säljaren ändå rätt att välja omleverans eller reparation. Se https://lagen.nu/1990:932#P27S1

Skrivet av Otori:

@ZejtaN-original
På gmail finns en katalog som heter ”Alla brev”, där finns även borttagna mail. Där borde du kunna hitta din mailkonversation.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en flik som heter "all e-post" om det är den du menar ?. Där ligger inte mail kvar som blivit borttagna.

Skrivet av cyklonen:

Förlåt, men varför ta bort mejl på Gmail? Jag har haft tjänsten sen den blev öppen för registrering utan inbjudan (verkar ha varit 2007), och har hittills aldrig raderat nåt, inte ens reklammejl, och har bara förbrukat 16 procent av utrymmet.

I mitt fall så har jag oftast 2, 3 eller 4 åtelkameror ute i skogarna. Just nu 2 st. Den ena av dom skickade från mitten december tills i fredags 1152 mail. Så jag raderar mail. Och händer tydligen att ibland raderas fel mail oxå

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av killawife:

På mitt jobb så erbjuder vi en likvärdig ersättningsprodukt om det finns men om kunden inte vill ha den så får den pengarna tillbaka. Ofta är kunderna sura och jävliga och tycker att butiken suger pung som säljer dåliga saker som går sönder så det brukar vara enklast så.
KKL är även tydlig med att man som kund ska få välja om man vill ha en ny produkt eller pengarna tillbaka. Om butiken vägrar så ska de kunna bevisa att de får en ökad kostnad pga detta. Det är dock skillnad på garanti och reklamation via KKL så det är inte säkert att man kan använde detta argumentet.

Som en notis så tycker jag inte att butiken i mitt fall "suger" varken det ena ellet andra.
Jag valde faktiskt att köpa allt i uppdateringen från denna butik istället för att della upp ordern mellan två olika då dom inte hade bäst pris på allt, kunde sparat 5-600 på det. Men valde för enkelhetens skull att ta allt från samma ställe.
Men jag känner mig inte nöjd med lösningen som erbjudits.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Zejtan:

Som jag skrev ovan, om ersättnings alternativet varit ett 2070 super. och utgått ifrån samma pris som mitt inköps pris. så hade jag varit nöjd. Och än mer nöjd om möjlighet för att lägga till pengar för att uppgradera från ett 2070 S.

Och utseende på det kortet var ok för ditt chassi? Alltså 2070 Super, men inte 2070?
Det är ganska genomskinligt vad du är ute efter.

Skrivet av Zejtan:

Finns en flik som heter "all e-post" om det är den du menar ?. Där ligger inte mail kvar som blivit borttagna.

Det gör det på båda mina gmail, på frugans gmail och på sonens gmail.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av marcusOCZ:

Och utseende på det kortet var ok för ditt chassi? Alltså 2070 Super, men inte 2070?
Det är ganska genomskinligt vad du är ute efter.

Fast rent prestandamässigt så är ju ett 1080 Ti mer i paritet med ett 2070 Super (tom något snabbare generellt sett), så oavsett utseende så vet jag inte om ett 2070 hade varit en ok ersättare faktiskt.

@marcusOCZ:

Det 2070 super kortet som blev erbjudet som ersättning var INTE utssendemässigt ens i närheten av "ok".

Det 2070 super kortet som Var pris satt samma som mitt 1080 TI VAR utsendemässigt "ok", och hade varit en ok ersättning för mig.

Men plus i kanten för ditt försök att vara dryg.

Skrivet av Otori:

Det gör det på båda mina gmail, på frugans gmail och på sonens gmail.

Skickades från m.sweclockers.com

kollade på telefonen först, men sitter på pcn nu och kollar där, inget av mail som jag flyttar till papperskorgen syns där, ej heller mail som jag raderat, testade genom att radera 12 mail med bilder från kameror precis.

Skrivet av Zejtan:

@marcusOCZ:

Det 2070 super kortet som blev erbjudet som ersättning var INTE utssendemässigt ens i närheten av "ok".

Det 2070 super kortet som Var pris satt samma som mitt 1080 TI VAR utsendemässigt "ok", och hade varit en ok ersättning för mig.

Men plus i kanten för ditt försök att vara dryg.

Släpp det där med priset. Likvärdig produkt är det som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker inte heller att "pengarna tillbaka" alltid är en fullgod ersättning. En 3D-blurayspelare lade av, slutade spela DVDer. Borde gå att laga rätt lätt. Det tyckte den stora hemelektronikkedjan var för dyrt, så de erbjöd mig tillgodokvitto istället så jag själv kunde köpa en ny apparat i deras butik - men några billiga 3D-blurayspelare hade de såklart inte. Efter lite om och men fick jag pengar tillbaks. Borde jag stått på mig och krävt en dyrare 3D-blurayspelare, alternativt reparation, och vägrat pengarna tillbaka?

Jag håller med om att man inte bara kan se på prestanda, köper man en premiumprodukt förväntar man sig ju premiumegenskaper. Skulle aldrig acceptera att min Samsung Fjuttiljonserie full-HD-TV byttes mot en "mycket bättre" Andreasson 4K-TV. Ja, den nyare ersättnings-TVn har bättre upplösning, men sen då?

@twk:

ja det verkar vara så.

@Zejtan: Glöm allt vad prislapp heter, det är inte prislappen mot kund som avgör vad som är en likvärdig produkt. Trodde det var utrett vid det här laget.

Mitt tips är att du stolpar ner vilka egenskaper hos ditt trasiga kort som är viktiga för dig och som du vill att en ersättningsprodukt ska ha. Exempelvis:

-minst lika bra prestanda
-färgtema som är rött och svart, alternativt svart och grått
-tre fläktar

När du har gjort en sådan lista kan du skicka den till butiken, och även kika själv om du hittar något sådant kort som matchar dina kriterier. Om du vill byta upp dig, fråga om du får det mot att du betalar lite emellan. Det är dock inget butiken måste gå med på.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av whisky:

@ZejtaN-original: Glöm allt vad prislapp heter, det är inte prislappen mot kund som avgör vad som är en likvärdig produkt. Trodde det var utrett vid det här laget.

ja det verkar vara så.

Noteras skall väll även då göras, då jag inte minns om jag skrivit det nånstans eller inte, att kortet som var alternativet för ersättning, inte hadde samma egenskaper, förutom att det kanske matshade i prestanda. Så saknade det till exempel stöd för SLI.
En sak som jag faktiskt ser som ganska markant då jag köpte ett nytt moderkort i uppdateringen med sli möjligheter, då planen/tankegången var att se på möjligheterna att istället för att hoppa på 3000 serien i uppdaterings syftet, se på att införskaffa ett till identiskt 1080 ti. DÅ priserna på dessa förmodligen kommer rammla ner ett hack igen när en ny serie lanseras.

sen var det även andra saker som inte matshade som nämnt, tex utseende etc.

@Zejtan: Hade jag haft ett 1080 Ti hade jag inte accepterat ett 2070 då det inte är motsvarande prestanda. Är sli/nvlink viktigt, då är inte 2070 heller ett alternativ då det saknas. För min del hade detta iaf varit en anledning till att inte acceptera annat än 2080/2070S som "minsta möjliga" ersättare, men sedan är det ju även andra egenskaper som du väger in som tungt vägande skäl för att du valt just det kort du gjort, som exempelvis utseende.
Som tidigare nämnts, skriv upp - i prioritetsordning - de egenskaper du värderar på ditt 1080 Ti och ta det med din leverantör.

Skrivet av macmann1:

Komplett.

Inet my friend.