Alternativ till 3900x ?

Permalänk

Alternativ till 3900x ?

Jag har idag en gammal stationär dator med en i7 2600k och ett 1060 grafikkort, samt en Dell T20 som kör unraid och agerar som nas och kör en massa containers som plex, torrent, homeassistant mm. Jag har börjat fundera på att byta ut båda dessa mot ett nytt system med tex. en 3900X för att sedan kombinera server och "speldator" i samma maskin och köra min "spel-dator" som en VM.

Men jag skulle vilja komma så billigt undan som möjligt och undrar om det går att hitta något med likvärdig prestanda som inte kostar skjortan.

Det som jag är ute efter är:
CPU med minst 12 kärnor
Moderkort med stöd för 2 (gärna 3) pci-e 16x grafikkort
Minst 64GB RAM
Skapligt energisnålt system

Permalänk
Viking

Första generationens threadripper kanske kan vara något, men då är ju varje kärna väldigt mycket långsammare jämfört med en 3900x.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Behöver du 12 kärnor då? Ska man vara ärlig så är ju en äldre i7:a typ 6700K fortfarande riktigt duglig när det kommer till spelande. Så köper du en Ryzen 3700X och delar upp den på mitten, dvs 2 processorer på 4K/8T.

Alternativ 1 är ju att vänta på Ryzen 4000 serien så kommer du nog kunna fynda en 3900X för mer rimliga priser, men det kanske tar ett år innan vi är där.

Alternativ 2. Inte mitt område riktigt, men har sett folk pyssla runt med gamla Xeons. Dock vet jag inte om jag hade velat spela på en 10 år gammal Xeon.

Permalänk
Medlem

Varför göra sig av med T20n? Den drar väl knappast någon ström? Det känns som en halvdan idé att blanda server och speldator i mina ögon.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

@firstofmay:
Den största anledningen är att den är så slö. Så fort jag packar upp något eller scannar med plex eller liknande så slår processorn i taket och allt annat blir segt som sirap. Det sitter en E3 1225v3 i den utan HT som jag gissar är en stor del av problemet. Det verkar även vara ganska trassligt och dyrt att uppgradera processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

@firstofmay:
Den största anledningen är att den är så slö. Så fort jag packar upp något eller scannar med plex eller liknande så slår processorn i taket och allt annat blir segt som sirap. Det sitter en E3 1225v3 i den utan HT som jag gissar är en stor del av problemet. Det verkar även vara ganska trassligt och dyrt att uppgradera processorn.

Tja dina alternativ blir ju i princip samma processor fast med HT istället så det är klart att om du slår i taket redan nu så är det kanske inte så mycket annat du kan göra. Ny processor är dock inte så dyrt att införskaffa på exempelvis eBay och T20 är väldigt bra designad internt. Tycker dock det är lustigt, har själv en T30 som används till ungefär samma saker som din men jag har hittills inte haft några besvär med prestanda, det är dock en V5 så den kanske är lite bättre.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt kommer du inte i närheten med någon äldre plattform och gällande PCI-E så verkar ju threadripper ligga bättre till.

Ser själv fram emot att få bygga något liknande när alla barnen blir gamers

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd

Du behöver kanske inte en 3900x, en 3700x är hyfsad på att köra spel parallellt med andra applikationer. Du behöver kanske inte heller det senaste moderkortet.

Men som sagt ovan, om du är ute efter i praktiken en stöddig NAS också kan det vara en bättre lösning med en separat sådan, för en rejäl dator drar trots allt en del energi.