Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Värdering hårdvara

Hej,

Om man inte be om hjälp med värdering inför kommande försäljning ber jag om ursäkt, mod kan ta bort tråden isåfall.

Hursom, Jag råkar sitta på 2xE5-2670 SR0H8, ett Asus Z9PAD8 samt 64gb ECC-minnen från Hynix.
Jag använde delarna i min daily driver tills för ett år sedan, och samlar nu bara damm.

Vad tror ni man kan få för grejerna vid en försäljning?

BR

Permalänk
Medlem

Är det något chassi eller bara komponenterna?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk

Paketpris runt 4000kr bör du kunna få iaf.

Permalänk
Medlem

Jag gav typ 5000 för liknande setup men med Intel server mobo, två kylare, lite diskar, chassi, PSU osv. Detta var kanske 3-4 år sedan.

Idag, med Threadripper osv att bygga hemmaservrar av så skulle jag kanske gissa att du kunde få 3000 kanske något mer om du hittar rätt köpare, något mindre om du bara vill bli av med det. Men komponenterna, även om jag som sagt har en liknande server, börjar bli till åren och DDR3 osv sätter sina spår beroende på workload.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moby_Dick:

Paketpris runt 4000kr bör du kunna få iaf.

Jag tror han skulle kunna få något mer. Trots att de är 8 år gamla är det 8/16 core per CPU vilket ger 16/32 med 64GB ECC minnen.
Men det beror nog helt på att köparen vet att mjukvaran fungerar och vad hens krav är.

Edit: Glömde bort att AMD redan har 16/32 för relativt bra pris i nuläget. Handlar nog mest om ECC-minnena isåfall.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag tror han skulle kunna få något mer. Trots att de är 8 år gamla är det 8/16 core per CPU vilket ger 16/32 med 64GB ECC minnen.
Men det beror nog helt på att köparen vet att mjukvaran fungerar och vad hens krav är.

Edit: Glömde bort att AMD redan har 16/32 för relativt bra pris i nuläget. Handlar nog mest om ECC-minnena isåfall.

AMD har stöd för ECC i alla sina nya CPU:er. Sedan får man kolla så moderkortet har stöd. Men en Threadripper 1950X, 2050X med ECC minne blir en rätt trevlig burk för inte galna pengar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Moderkakan stödjer även 1866-minnen och Xeon 26XX v2 så man kan uppgradera ett snäpp till.
Har man inte väldigt höga prestandakrav så räcker dessa prylar gott i några år till.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@MaQue:
Har legat en snarlik uppsättning grejer i Swec-marknaden dock sämre moderkort. Blev inte sålt för 3000 SEK så 3000 SEK är helt klart i överkant för vad du kan få för detta.

Problemet ligger i att riktigt vassa Sandy/Ivy-E xeons kostar korvören från Aliexpress/Ebay.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Är det något chassi eller bara komponenterna?

Bara komponenterna, men dom sitter f.n monterade i chassiet som jag använde dom i (Antec Nine hundred)

Skrivet av DavidtheDoom:

@MaQue:
Har legat en snarlik uppsättning grejer i Swec-marknaden dock sämre moderkort. Blev inte sålt för 3000 SEK så 3000 SEK är helt klart i överkant för vad du kan få för detta.

Problemet ligger i att riktigt vassa Sandy/Ivy-E xeons kostar korvören från Aliexpress/Ebay.

Misstänkte nästan att den här setupen börjar minska i attraktionskraft dels i och med Ryzen, sen att fler och fler har avpoliterat / uppgraderat sina hemma servrar.

Tack iallafall alla för inputen!

Permalänk
Medlem

Säljer du delarna för sig kanske du kan skrapa ihop lite mera. Vet inte storlek på dina minnen, men om det är tex 16GB stickor så kan du kanske få 300kr/st för dem med lite is i magen osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P