Permalänk
Medlem

Multitasking dator 35000

Hej, blir att lägga lite extra stolar på en ny dator efter mycket strul med tidigare.

Datorn ska klara av streaming med minal inverkan i spelande, ska dessutom kunna driva virtuellamaskiner samtidigt som man jobbar på "host" datorn med minal problem. Har funderat och kluvit länge på hur man ska göra bygget, blir total tokig med tanken på att nya serien kommer ut snart. Men en dator behövs inhandlas nu!

Spelar spel som pubg, League of legends, CS GO och diablo 3.
Tanken är att man ska kunna köra ca 4-5 virtuella maskiner tilldelat ca 60gb storlek styck.
Så en ssd på 1-2 tb kommer vara händig här.

Så min budget är på ca 35 000 kr.
Det är viktigt att den är framtidssäker, samt att den kan användas för multitaskin då jag kommer ha 4 skärmar på den. Ett + är att datorn ska vara så tystlåten som möjligt också.

Är öppen för de flesta förslag och åsikter kring att köpa en dator så här pass på året med alla nyheter som sprids!

Permalänk
Medlem

Hur många virtual machines kommer du köra? Vilka spel/applikationer kommer köras? Hur mycket lagring behövs (kommer du ha hela steambiblioteket nedladdat samtidigt t.ex.)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@NameON: Asså skulle själv påstå att Thredripper är vägen att gå, dock tveksamt om det går att få ihop ett system för det priset, men öka till 40k så får du utan tvekan ett system som klarar det du önskar.

följande lär klara det glatt och har några tusenlappar kvar om du sätter budget på 40k istället att lägga på lagring.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13337430

problemet som blir från de du förklarat är att det behövs mer info, vad för typ av VM's är de som kommer köras? hur många ?

sen beror det hela även på vad du har för dator idag? går det att spara ssd, hårddisk, psu, chassi?

så försök specifiera lite mer vad du har idag och vad dina behov är

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

@norrby89: redigerade inlägget lite mer specifikt. Vad man är rädd med denna processorn är om jag kommer förlora prestanda på spel?
Jag värderar att spelen ska fungera så optimalt som möjligt, men samtidigt vill jag kunna ha vms som är igång utan att det påverkar själva spelande.

Permalänk
Medlem

Intressant bygge, jag tänker på kylaren. Låter inte vattenkylare generellt endel, hört gott om Noctua NH-D15, men denna du har i vagnen kanske kyler bättre? Inte så insatt i vattenkylare.

Permalänk
Viking
Skrivet av NameON:

@norrby89: redigerade inlägget lite mer specifikt. Vad man är rädd med denna processorn är om jag kommer förlora prestanda på spel?
Jag värderar att spelen ska fungera så optimalt som möjligt, men samtidigt vill jag kunna ha vms som är igång utan att det påverkar själva spelande.

Tycker att du ska gå för ungefär vad jag länkade. Och kanske justera den lite efter vad du behöver. T.ex vet jag inte om du behöver hdd:n jag la in, och du kanske nöjer dig med en billigare kylare till grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av NameON:

Intressant bygge, jag tänker på kylaren. Låter inte vattenkylare generellt endel, hört gott om Noctua NH-D15, men denna du har i vagnen kanske kyler bättre? Inte så insatt i vattenkylare.

Jag tror inte att de ska låta så mycket, speciellt inte en 360mm. Men jag vet inte riktigt, så antingen kan du kika på lite reviews eller ta Noctuan eftersom den är billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@NameON: ja ska du bara ha en dator och 4-5 vm's så kommer det kräva en del, sen beror det även på vad dessa vm's ska göra? klarar dom sig med 1 kärna 2 trådar var? eller vill dom ha kanske 2-3 kärnor och 4-6 trådar styck?

är själv i en lite liknande sits där jag vill byta ut våra 4 datorer här hemma till en som kör allt i VM's istället (4 speldatorer och 1 spelserver) och har insätt att det finns bara ett sätt att göra det på och det är ordentligt.

sen att du är orolig om det kommer påverka spelprestandan så beror det på vad du jämför med och vad du har för grafikkort, skärm osv. Spelar du i 1440p med ett 2080 super som jag hade i det jag slängde ihop så kommer du inte märka skillnad alls i spel på denna med vm's jämfört med 3950x eller en intel i9a.

det kommer va annat som tar stopp innan cpu'n gör. Kollar du följande med ett 2080TI så i nästan alla fall så är skillnaden mellan AMD's monster 3990x, Ryzen 5 3600X, intel's i9 10980XE och 9900k så är skillnaden i FPS i många fall obefintlig.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

@NameON: ja ska du bara ha en dator och 4-5 vm's så kommer det kräva en del, sen beror det även på vad dessa vm's ska göra? klarar dom sig med 1 kärna 2 trådar var? eller vill dom ha kanske 2-3 kärnor och 4-6 trådar styck?

är själv i en lite liknande sits där jag vill byta ut våra 4 datorer här hemma till en som kör allt i VM's istället (4 speldatorer och 1 spelserver) och har insätt att det finns bara ett sätt att göra det på och det är ordentligt.

sen att du är orolig om det kommer påverka spelprestandan så beror det på vad du jämför med och vad du har för grafikkort, skärm osv. Spelar du i 1440p med ett 2080 super som jag hade i det jag slängde ihop så kommer du inte märka skillnad alls i spel på denna med vm's jämfört med 3950x eller en intel i9a.

det kommer va annat som tar stopp innan cpu'n gör. Kollar du följande med ett 2080TI så i nästan alla fall så är skillnaden mellan AMD's monster 3990x, Ryzen 5 3600X, intel's i9 10980XE och 9900k så är skillnaden i FPS i många fall obefintlig.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19340?key=f29bbd52e1331d37fa85085aba965d30
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19420?key=e219a9fdad241d5e67f77d8f3e1bb4a9
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19329?key=732ba6081022a281db8031d154cb0a26
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19409?key=c9b6a52bac28e46d46d4308c96556044

Väldigt intressant! Jag kommer att tilldela 1 kärna och två trådar på de flesta vm maskinerna samt 4gb ram till varje.
Så den kommer sluka en hel del ram. Har testat lite med en 3900x ryzen 32gb ram. Märkte att denna setup åt väldigt mycket ram medans cpu var stabil, dock tog det ca 10-12% gpu på varje vm vilket var lite högt.
Men detta kommer lämnas, då det är mycket strul med komponenterna m.m. Därav vänder jag mig till detta forum för bästa rådgivning :).

VM´s som kommer köra kommer kräva en del kräm på ram, men vad jag funderar över är om detta är overkill om ett 3900x - 3950 dyger mer än väl.
Man vill göra ett bra köp, där komponenterna ska kunna hålla ett bra tag framöver (där man eventuellt behöver förnya gpu enbart).

Appropo ramen du lagt till, vet att amd gillar snabba minnen och tänkte om det inte är mer värt med G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C

Permalänk
Medlem
Skrivet av NameON:

Väldigt intressant! Jag kommer att tilldela 1 kärna och två trådar på de flesta vm maskinerna samt 4gb ram till varje.
Så den kommer sluka en hel del ram. Har testat lite med en 3900x ryzen 32gb ram. Märkte att denna setup åt väldigt mycket ram medans cpu var stabil, dock tog det ca 10-12% gpu på varje vm vilket var lite högt.
Men detta kommer lämnas, då det är mycket strul med komponenterna m.m. Därav vänder jag mig till detta forum för bästa rådgivning :).

VM´s som kommer köra kommer kräva en del kräm på ram, men vad jag funderar över är om detta är overkill om ett 3900x - 3950 dyger mer än väl.
Man vill göra ett bra köp, där komponenterna ska kunna hålla ett bra tag framöver (där man eventuellt behöver förnya gpu enbart).

Appropo ramen du lagt till, vet att amd gillar snabba minnen och tänkte om det inte är mer värt med G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C

Jag skulle köra 64/128gb ram om du ska göra mycket samtidigt. Ramminnesbussen kommer kanske bli en flaskhals på am4/3950X men det beror på kraven från dina vm.

Vad jag läser vill du ha en high end gaming dator, men med extra kärnor som ska hålla länge. I ditt prisspann känns 3950X som solklart bäst, men som sagt bara 2 minneskanaler, så om dina sekundära processer kräver prestanda peaks kan spelen frysa/smålagga om de händer samtidigt som du spelar. Mindre risk på threadripper, men bara moderkorten kostar över 5000kr så lite dyrare insteg där...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du har en separat dator för att hosta VM's och sen använda remote desktop av någon form, om det verkligen inte är superkritiskt att du hostar det på din vanliga dator.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NameON:

Väldigt intressant! Jag kommer att tilldela 1 kärna och två trådar på de flesta vm maskinerna samt 4gb ram till varje.
Så den kommer sluka en hel del ram. Har testat lite med en 3900x ryzen 32gb ram. Märkte att denna setup åt väldigt mycket ram medans cpu var stabil, dock tog det ca 10-12% gpu på varje vm vilket var lite högt.
Men detta kommer lämnas, då det är mycket strul med komponenterna m.m. Därav vänder jag mig till detta forum för bästa rådgivning :).

VM´s som kommer köra kommer kräva en del kräm på ram, men vad jag funderar över är om detta är overkill om ett 3900x - 3950 dyger mer än väl.
Man vill göra ett bra köp, där komponenterna ska kunna hålla ett bra tag framöver (där man eventuellt behöver förnya gpu enbart).

Appropo ramen du lagt till, vet att amd gillar snabba minnen och tänkte om det inte är mer värt med G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C

okej ja då är det en annan femma du skrev vm's och gud vet hur mycket man kan behöva till dom liksom ^^ men i sånt fall så kan säkert en 3950x räcka gott å väl Skulle dock inte snåla med en 3900x då du ändå har gott om plats i budgeten för en 3950x och kärnor är alltid bra att ha! liksom varför inte sätta in ett capturecard och köra en VM som har hand om all streaming istället för att köra allt under samma os liksom

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

okej ja då är det en annan femma du skrev vm's och gud vet hur mycket man kan behöva till dom liksom ^^ men i sånt fall så kan säkert en 3950x räcka gott å väl Skulle dock inte snåla med en 3900x då du ändå har gott om plats i budgeten för en 3950x och kärnor är alltid bra att ha! liksom varför inte sätta in ett capturecard och köra en VM som har hand om all streaming istället för att köra allt under samma os liksom

Så du tror ett 3950x skulle passa utmärkt och att vm´s inte skulle påverka host i spel? För jag har budget att inte behöva snåla, men samtidigt är man inte ute efter en overkill och slänga pengar i sjön bara för at.

Permalänk
Medlem

Ok så här tror jag (efter att ha läst et PM som TS skickade mig). Han ska byta från en 3900X med 16x4GB RAM för att han inte var nöjd.

Det finns två vägar att gå:
1. Köp två datorer, en för VM host och en att spela på
2. Threadripper 3960X

Alt 1 blir nog lättare i längden och har normal separation av laster. Alt 2 kan fungera teoretiskt, men har samma teoretiska problem som hans nuvarande haft: om vm kräver prestanda kommer spelen som är aktiva lagga, det går inte att komma ifrån om man inte styr tilldelad prestanda för alla processer på burken. En liten kärna kan äta upp all prestanda på ramminnesbussen eller sddn om den peakar, då kommer spelet frysa.

Om du inte har två datorer kommer du inte bli nöjd tror jag.

Finns chassin som har plats för dubbla system om du vill ha dom tillsammans. I det här fallet är två system med ryzen 5 3600 mycket bättre än ett system med kraftfullare komponenter för att de då inte kan störa/påverka varandra. Ett spel behöver alla tillgängliga resurser som processorn har för att hålla så hög bildfrekvens som möjligt, om andra saker tar prestanda slumpmässigt bryts det jämna flödet av bildrutor. Det går inte att komma ifrån enkelt i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: att inte återlämna datorn kanske är det bästa... plocka över ena disken och hälften av ramet och köp ett b450 med en ryzen 3600 (+chassi, nätagg)

Permalänk
Medlem

@NameON: asså ja en 3950x borde räcka utan problem, 5 vm's 1 kärna var så blir det 11 kvar. sen är spelar saker som hur du kör dina vm's roll också. har du som startade i Windows bara eller kör du något liknande unraid ? om du kör allt via Windows så då kan de dra på resurserna en hel del mer.

bästa är oavsätt att köra typ unraid och peta i flera grafikkort till dina vm's.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kan du inte köra en hypervisor på hela burken och köra ditt spel-os på 6/8 kärnor i en vm också, lite som LTT gjorde på ’many gamers one cpu’ eller vad den serien hette...

Skickades från m.sweclockers.com