Nytt publikt IP från Telia efter tre år - efter det är routing åt skogen?

Permalänk
Medlem

Nytt publikt IP från Telia efter tre år - efter det är routing åt skogen?

Har haft fiber från Telia sedan jag flyttande in i nuvarande bostad för tre år sedan och har haft samma publika IP fram till för några veckor sedan. Då fick jag helt plötsligt ett nytt och efter det upplever jag stora störningar. Hastighet och ping är det inget fel på men många sidor laddar in extremt långsamt, YouTube har börjat buffra stup i kvarten, det kan ta 20 sekunder att ladda Gmail-inkorgen och så vidare. Kör jag traceroute så är det ofta mängder av tappade paket.

Det är som natt och dag efter IP-bytet, utan att jag ändrat något hos mig. Det intressanta är att problemen försvinner helt om jag använder en VPN-tjänst, vilket jag utan att vara kunnig på nätverk gissar betyder att det är Telias routing som är boven här. Försökte kontakta Telia angående detta men så länge Bredbandskollen visar OK värden är de inte det minsta intresserade och hänvisade mig till premiumsupport för 19kr/min ...

Är inställd på att byta leverantör, men lite intresserad av att höra om andra råkat ut för detta. Är det rimligt att anta att de i samband med IP-bytet flyttat mig till en annan "nod"? Något mer än bara IP-byte måste det i alla fall handla om tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Har du provat att flusha din dnscache? Kan vara det som spökar.

1. Select the “Start” button, then type “cmd“.
2. Right-click “Command Prompt“, then choose “Run as Administrator“.
3. Type ipconfig /flushdns then press “Enter“. (be sure there is a space before the slash)
- Källa

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Har du provat att flusha din dnscache? Kan vara det som spökar.

1. Select the “Start” button, then type “cmd“.
2. Right-click “Command Prompt“, then choose “Run as Administrator“.
3. Type ipconfig /flushdns then press “Enter“. (be sure there is a space before the slash)
- Källa

Yes, det har jag gjort. Har gjort det mesta som är "standard" tror jag. Provat olika DNS:er, startat om fiberkonverter (och låtit den vara av ett tag), kopplat förbi router m.m. Det enda som har någon positiv effekt är att köra VPN som sagt, då flyter allt i stort sett på som innan.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Vilka DNS'er har du testat? Testa 1.1.1.1 om du inte har gjort, och glöm inte att /flushdns efter med.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Kanske bara bättre att göra det som är lättast för dig till slut.. byta till typ Bahnhof eller ownit om du har möjligheten. Mycket bättre leverantörer imo..
Vänts dock lite till och se om fler användare har fler tips här i tråden men svårt att se vad mer man kan göra än det du redan gjort..
Om du ska till jobb eller skola imorgon så dra elsladden till fiberdosa och router under dagen och gör ett sista försök när du kommer hem kanske..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Du har inte åkt på cgnat då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Vilka DNS'er har du testat? Testa 1.1.1.1 om du inte har gjort, och glöm inte att /flushdns efter med.

1.1.1.1 är den jag körde med sedan tidigare. Har efter det testat 8.8.8.8, Telias egna och någon mer jag inte minns. Ingen märkbar skillnad, verkar inte vara DNS-relaterat :/

Skrivet av Nima2001:

Kanske bara bättre att göra det som är lättast för dig till slut.. byta till typ Bahnhof eller ownit om du har möjligheten. Mycket bättre leverantörer imo..
Vänts dock lite till och se om fler användare har fler tips här i tråden men svårt att se vad mer man kan göra än det du redan gjort..
Om du ska till jobb eller skola imorgon så dra elsladden till fiberdosa och router under dagen och gör ett sista försök när du kommer hem kanske..

Jo det lutar starkt åt byte, var sugen på det ändå nu när bindningstiden gått ut då jag är redigt trött på Telias fasoner. Mest intresserad av vad det kan bero på att det blev så här efter IP-byte och om någon annan råkat ut för samma problem.

Skrivet av ToddTheOdd:

Du har inte åkt på cgnat då?

Hur märker jag det? Är inte bekant med cgnat. Tror att jag fortfarande har ett publikt IP i alla fall. Tjänster jag har tillgängliga utifrån (FTP m.m.) fungerar fortfarande.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Hur märker jag det? Är inte bekant med cgnat. Tror att jag fortfarande har ett publikt IP i alla fall. Tjänster jag har tillgängliga utifrån (FTP m.m.) fungerar fortfarande.

Om din routers wan-ip är samma som visas på ex. http://showip.com/ så har du inte chnat.

På de sidor du upplever problem på (för det låter inte som att det är alla?), hur ser en tracert ut där?

Du nämner gmail, dit har jag 11 hopp och en ping på ~7ms

tracert mail.google.com

En annan sak som jag kom att tänka på, är det samma i olika webbläsare? Vad händer om du testar en annan? Samt testa en sån simpel sak som att rensa cachen i nuvarande webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Om din routers wan-ip är samma som visas på ex. http://showip.com/ så har du inte chnat.

På de sidor du upplever problem på (för det låter inte som att det är alla?), hur ser en tracert ut där?

Du nämner gmail, dit har jag 11 hopp och en ping på ~7ms

tracert mail.google.com

En annan sak som jag kom att tänka på, är det samma i olika webbläsare? Vad händer om du testar en annan? Samt testa en sån simpel sak som att rensa cachen i nuvarande webbläsare.

Det är samma så verkar inte ha åkt på cgnat då, tack för infon. Tracert ser väldigt olika ut beroende på när jag kör. Just nu har jag 11 hopp och 18ms. Om jag kör de tider jag upplever störningar så är det en del "Request timed out.". Det försvinner om jag kör VPN.

Har testat annan webbläsare men det är samma problem. Det är likadant på andra enheter på nätverket (telefon, surfplatta m.m.) och det började på samtliga i samband med IP-bytet.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter mycket underligt om det stämmer att vpn inte påverkas för då borde inte problemet kunna ha något alls att göra med ditt byte av ip och routingen närmast dig för den är ju samma i båda fallen, om det stämmer som du skriver så måste ju problemen ligga något routerhopp bort från dig för annars skulle ju även vpnanslutningen påverkas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Startat om fiberswitchen? Ops tydligen hade du det, Brukar annars vara det som strular.

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter mycket underligt om det stämmer att vpn inte påverkas för då borde inte problemet kunna ha något alls att göra med ditt byte av ip och routingen närmast dig för den är ju samma i båda fallen, om det stämmer som du skriver så måste ju problemen ligga något routerhopp bort från dig för annars skulle ju även vpnanslutningen påverkas.

Är dåligt insatt i nätverk, men ja, det känns ju som att det ligger några "hopp" bort. Det är inte alla sidor och tjänster som påverkas. Frågan är vad Telia ändrat i samband med IP-bytet. Någon flaskhals verkar ha introducerats någonstans som jag går förbi när jag ansluter via VPN och använder deras routing till sidan/tjänsten istället. Det varierar också beroende på tid på dygnet så gissar att någon nod någonstans blir överbelastad? Borde ju påverka fler kunder tycker jag.

Skrivet av Jallee:

Startat om fiberswitchen?

Yes, har även låtit den vara av över natten utan förändring.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070