Kan inte söka i Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hade samma problem.

Att lägga in värdet BingSearchEnabled (DWORD) med värdet 0 under HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Search löste detta för mig.

Här är en one-liner för de som inte orkar klicka genom regedit:

reg add HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Search /v BingSearchEnabled /t REG_DWORD /d 0 /f

Steg 1: Kopiera texten ovan.
Steg 2: Tryck på Windows+R
Steg 3: Klistra in texten i rutan om dyker upp, och klicka på OK.
Steg 4: Boota om.

En liten svart ruta kommer flimra till under bråkdelen av en sekund. Det är normalt.

Tack! Eftersom inget dyker upp, vad än man skriver, så går det ju heller inte att starta Regedit Så ditt inlägg var lösningen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det går att starta regedit genom Ctrl+Shift+Esc och gå på arkiv och skriva regedit om ni har svårt att få igång den för att sökfunktionen trilskas.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Detta känns fullständigt oacceptabelt... Att grundläggande funktioner i Windows bara dör. Inte okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monocles:

Jag har samma problem, också med start idag. Jag har försökt med alla guider jag hittat på nätet för att lösa problemet. Precis som @coffe09 fick jag felaktiga behörigheter vid felsökning, men det löste inte problemet.

Jag har samma problem, OCKSÅ med start idag

WTF?!??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cimlite:

Detta känns fullständigt oacceptabelt... Att grundläggande funktioner i Windows bara dör. Inte okej.

Will someone please think of the poor ads?! :'O

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Jag har inga problem med att söka, funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Fick samma problem idag, inte provat starta om eller nåt egentligen. Hittade en genväg till det jag skulle använda istället för att skriva. Men visst är det störigt...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banan2000:

Har ingen lösning men har exakt samma problem, märkte det för 20 minuter sedan ungefär.

Inget installerat/uppdaterat. Knäppte på datorn och upptäckte att det var såhär helt plötsligt. Fungerade igår. :/

Skrivet av fragwolf:

@Beginner:
Skulle kunna vara att tjänsten inte körs? Bara en ide som dök upp i huvudet.

Edit: (ingen lösnign men ev en ersättare, kortkommandot) windowsknapp+ r -> skriv: services.msc -> leta upp windows search och se så att tjänsten är igång.
Det uppenbara, startat om datorn?

Startat om datorn ett par gånger. :/ Tack för tipset, jo. Search är igång där.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Verkar vara "alla" i Sverige åtminstone. Kanske är samma som när Microsofts tjänster tvärdog för ett par veckor sedan under dryga halvtimmen.

Jag har inte haft de problemet så de gäller inte alla, kör med Stardock Start10 istället för Microsofts start meny och de funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Ladda ner O&O ShutUp10 och stäng av kopplingen till Bing så fungerar det.
( " Disable extension of Windows 10 search with Bing " )

O&O ShutUp10 är att rekommendera för övrigt också.
Ett väldigt nyttigt litet program, för att få lite bättre kontroll på Win10.

Skrivet av Hjemrdeil:

Tackar för detta fantastiska tips. Åt helvete med alla online-funktioner som jag hoppades på att jag hade sluppit med offline-konto.

Ja, Win10 håller på med en hel del saker i bakgrunden som standard.

Efter en nyinstallation är Windows10Debloater och O&O ShutUp10 två bra verktyg för att få bättre ordning på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Verkar finnas en workaround. Inaktivera Bing-integrationen - https://www.windowslatest.com/2020/02/05/its-not-just-you-win...

Tusen tack, detta fixade problemet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tack! Eftersom inget dyker upp, vad än man skriver, så går det ju heller inte att starta Regedit Så ditt inlägg var lösningen.

Win-tangent + R så kan du skriva in (exakta) kommandot, i det här fallet "regedit" utan "-tecken.

Permalänk
Rekordmedlem

Upplever inga problem att söka via winknappen men tycker att sökning efter filnamn i explorer i mappar har blivit mycket sämre sista tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I mitt fall gjorde det min dator typ oanvändbar. Sättet jag startar program på är att trycka på Win, skriva en del av programnamnet, och sedan enter.

Men visst, vi har alla olika arbetsflöden.

Känns bra att använda Classic Shell och Directory Opus i dessa lägen Har även alltid försökt undvika Bing och Cortana, så känner mig inte så drabbad av denna buggen.

Däremot så installerade jag ironiskt nog KB4532695 igår i mitt försök att bekämpa ett par buggar relaterade till just sökfunktionen. Tji fick jag!

Permalänk
Medlem

Funkar på:
Windows 10 LTSC 2019 1809 Build 17763.973
OpenShell

länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag har inte haft de problemet så de gäller inte alla, kör med Stardock Start10 istället för Microsofts start meny och de funkar hur bra som helst.

Ah, okey. Just fan, jag har ju en licens för det som jag köpte efter att jag skaffade Win 8.1 Den fimpar väl kanske Bing-funktionaliteten per default då.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Öh har inte stött på detta problemet alls.

Har kunnat sökt hela tiden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Ah, okey. Just fan, jag har ju en licens för det som jag köpte efter att jag skaffade Win 8.1 Den fimpar väl kanske Bing-funktionaliteten per default då.

Jag har alltid kört den sedan Windows 10 kom, vill ha den klassiska start menyn som alltid har funnits och som man är van vid.
Och som sagt inte haft några problem idag med att söka.

Permalänk
Expertgissare

Jaha det förklarar det, stabilt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Inaktiv

Skrota Windows inbyggda startmeny och installera Stardock Start10 istället, du får tillbaka den klassiska start meny som alltid har funnits sedan Windows 95 tiden, jag har kört med den enda sedan Windows 10 kom, gillar inte den nya start menyn och jag har inte haft några problem med sökfunktionen idag.

Permalänk
Medlem

fyfan

undra vad det är för puckon på microsoft, win7 start menyn är fortfarande överlägsen, kör classic shell på alla mina windows 10 installationer för startmenyn är så otroligt värdelös

Permalänk

@Beginner: https://www.howtogeek.com/224159/how-to-disable-bing-in-the-w...
Detta funkade för mig för 10 min sedan

starta regedit i command prompt...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem

Märkte samma sak nu när jag boota datorn...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem

Samma här :/

Permalänk
Medlem

BingSearchEnabled finns inte ens för mig

Permalänk
Hjälpsam

Regedit lösningen för att avaktiver Bing och Cortanasök funkade för mig.

Jag vet inte om det är relaterat eller ej, men en del saker känns ovanligt segt i bland annat Outlook 365 (desktop app), om jag ska skriva in en mottagare så laggar det till ett par sekunder. Känns sök-relaterat eller index i alla fall. Detta blev inte bättre med regedit fixen.

Någon som upplever att Office appar uppför sig konstigt med?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag använde sökfunktionen senast igår och då fungerade det, men inte nu!

Tycker det är dumt att dom inte gjort sökfunktionen lokal först och främst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

@JeanC: Du ska skapa den RTFM

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem

1903 Win 10 education edition, sitter i irland.
Även sett folk i USA som har problem.

För mig fanns dock inte den nämnda nyckeln i regedit, utan var tvungen att köra kommandot som var listat längre upp i tråden.
Dödade explorer.exe i taskmanager och startade igen manuellt. Fungerar nu.
Tack.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.