Permalänk

Testa nätverkskabel/installation

Tja,
Har gjort en installation av nätverkskabel. Men den är lång och går förbi o parallellt en del strömkablar o annat skit.

Till synes så verkar kabeln fungera. Men jag skulle vilja testa det och få det bekräftat med mer fakta.

Vad rekommenderas? Sätta en dator på den och köra netstat packet loss test o jämföra, köra ping test eller vilken typ av test ska jag köra för att se om min installation håller måttet?

Testa på annat sätt?

Tack för info!

Permalänk
Medlem

Känner du någon elektriker? Finns oftast att låna ordentliga testinstrument på elgross.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Iperf är ett program för att mäta nätverksprestanda men det mäter inte specifikt kabeln, ska du kolla kabeln behöver du en speciell testare för det men det är kanske inte så intressant utan det är om kabeln kan överföra 1 Gbit/s eller inte som betyder nått ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Iperf är ett program för att mäta nätverksprestanda men det mäter inte specifikt kabeln, ska du kolla kabeln behöver du en speciell testare för det men det är kanske inte så intressant utan det är om kabeln kan överföra 1 Gbit/s eller inte som betyder nått ?

Exakt. Det är inte om kabeln är hel jag vill testa för det vet jag att den är. Den fungerar ju.

Utan jag vill se om datatrafiken kan flöda med vilka värden och samtidigt testa en del elstörningar och se om jag får packet loss eller om den klarar det.

Behöver nog någon programvara till det yes. Iperf ska kika på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JokerPoker:

Exakt. Det är inte om kabeln är hel jag vill testa för det vet jag att den är. Den fungerar ju.

Utan jag vill se om datatrafiken kan flöda med vilka värden och samtidigt testa en del elstörningar och se om jag får packet loss eller om den klarar det.

Behöver nog någon programvara till det yes. Iperf ska kika på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag syftade på en "cable certifier" som inte bara mäter om paren ligger rätt utan även frekvenser, div crosstalk, resistans osv osv. Men duger ett test via datorn så KBK

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

@JokerPoker:
Håller med "mrqaffe:"
Jag skulle också testat med iperf mellan två linux-burkar.
Den ena i servermod: "iperf -s" den andra anropar i clientmod "iperf -c <ip> -i 2" ha koll på att brandväggar är öppna och att inte något nätverksinterface står fel bara.

Kolla interfacen med "ethtool <nätv.interf.>" kolla speed, duplex
Kolla också "ifconfig" för interfacen i båda att det inte finns error och drops som kan tyda på något tokigt.
Annars är väl tillåten längd för cat5 100m med godkänd kabel, var din partvinnad oskärmad eller skärmad?

Permalänk
Skrivet av lassesjo:

@JokerPoker:
Håller med "mrqaffe:"
Jag skulle också testat med iperf mellan två linux-burkar.
Den ena i servermod: "iperf -s" den andra anropar i clientmod "iperf -c <ip> -i 2" ha koll på att brandväggar är öppna och att inte något nätverksinterface står fel bara.

Kolla interfacen med "ethtool <nätv.interf.>" kolla speed, duplex
Kolla också "ifconfig" för interfacen i båda att det inte finns error och drops som kan tyda på något tokigt.
Annars är väl tillåten längd för cat5 100m med godkänd kabel, var din partvinnad oskärmad eller skärmad?

Tja,

partvinnad oskärmad kabel.
Det som oroar mig är att kabel går på ett ställe där den måste gå bredvid 230V elkabel och på ett ställe måste den korsa elkablar in till ett proppskåp.

Vore intressant att få bekräftat att elen inte stör detta.

Permalänk
Skrivet av Saiibot:

Jag syftade på en "cable certifier" som inte bara mäter om paren ligger rätt utan även frekvenser, div crosstalk, resistans osv osv. Men duger ett test via datorn så KBK

Aha, Förstår. Hmm. Får kika runt och se vad jag kan hitta.
Känner inte för att köpa sådan utrustning då man inte använder den så ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JokerPoker:

Tja,

partvinnad oskärmad kabel.
Det som oroar mig är att kabel går på ett ställe där den måste gå bredvid 230V elkabel och på ett ställe måste den korsa elkablar in till ett proppskåp.

Vore intressant att få bekräftat att elen inte stör detta.

Jag tycker inte den kabelförläggningen låter problematisk. Är det i en lägenhet eller ett hus eller vad?

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker inte den kabelförläggningen låter problematisk. Är det i en lägenhet eller ett hus eller vad?

I en lägenhet med klurig planlösning för att kunna dra kabeln till iptv på ett bra sätt.
På ett ställe så korsar cat5e kabel över elkablarna som går till elskåpet och i övrigt 5m så sitter kabeln i en egen kabelkanal fastsatt bredvid en redan färdiginstallerad elkabel.

Men som ni säger kanske inte är ett problem det här?
Fast vore roligt att ändå kunna testa, samtidigt så lär man sig hur man testar sånt här.

Borde finnas något system man enkelt kan testa trafiken till och från routern och upptäcka packet loss m.m.

Permalänk
Medlem

Det är rätt svårt att mäta utan en enhet som drar loss på runt 100k.
Skulle dock inte oroa mig, du kan köra parallellt med högspänning någorlunda långt utan problem.
De flesta kontor har ju strömmen parallellt i stort sett hela sträckans längd
Vad exakt är lång?

Permalänk
Medlem

@JokerPoker: Tyvärr är det som krävs väldigt dyrt.
Jag brukar säga att har man sådana störningsnivåer att oskärmad kabel inte räcker bör man inte bo där.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Det är rätt svårt att mäta utan en enhet som drar loss på runt 100k.
Skulle dock inte oroa mig, du kan köra parallellt med högspänning någorlunda långt utan problem.
De flesta kontor har ju strömmen parallellt i stort sett hela sträckans längd
Vad exakt är lång?

Lång o lång. 35 m kanske totalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

@JokerPoker: Tyvärr är det som krävs väldigt dyrt.
Jag brukar säga att har man sådana störningsnivåer att oskärmad kabel inte räcker bör man inte bo där.

Ok. Så jag ska tolka det som att lyckas man få störning i en nätverkskabel så har man sådana grova störningar som inte vore lagliga i en vanlig lägenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JokerPoker:

Ok. Så jag ska tolka det som att lyckas man få störning i en nätverkskabel så har man sådana grova störningar som inte vore lagliga i en vanlig lägenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att om du har fått in störningar så är chansen stor att de beror på att du tvinnat isär paren för långt i kontakten, balanserad signalöverföring med partvinnad kabel är oerhört effektiv på att skydda mot störningar speciellt vid låga frekvenser.
Tekniken är så pålitlig att det snart är 140 år sedan den patenterades och vi har inte kommit på nått som är bättre för elektriska signaler sedan dess, möjligen kan fiber komma att ta över när vi lämnar elektriska signaler.
https://patents.google.com/patent/US244426A/en

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JokerPoker:

Aha, Förstår. Hmm. Får kika runt och se vad jag kan hitta.
Känner inte för att köpa sådan utrustning då man inte använder den så ofta.

Jo ett sånt instrument köper man inte bara sådär, men om du som sagt känner någon elektriker eller liknande så finns det att låna på elgrossist gratis. Att TP'n ligger nära 230 på vissa ställen gör garanterat inget. Förr sa man minst 20cm från kraften på en kabelstege. Gigamedia har en beräkning man kan göra x antal kraftkablar(och typ) = avstånden som ska hållas till datakablage. Kommer tyvärr inte ihåg hur man räknade ut det. Kort och gott, strular din lina så är det inte pga kraften utan garanterat dåligt kontakterat som i 99% av fallen.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Det lättaste att testa detta är som sagt redan sagts iperf3.
Går utmärkt att köra på windows burkar.
Start i en av burkarna som server och den andra som klient.
Om linan är ok så får du nåt liknande detta:

D:\>D:\Download\Network\iperf-3.1.3-win64\iperf3.exe -c 192.168.1.10
Connecting to host 192.168.1.10, port 5201
[ 4] local 192.168.1.6 port 3406 connected to 192.168.1.10 port 5201
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.00-1.00 sec 112 MBytes 943 Mbits/sec
[ 4] 1.00-2.00 sec 112 MBytes 941 Mbits/sec
[ 4] 2.00-3.00 sec 112 MBytes 943 Mbits/sec
[ 4] 3.00-4.00 sec 112 MBytes 942 Mbits/sec
[ 4] 4.00-5.00 sec 112 MBytes 942 Mbits/sec
[ 4] 5.00-6.00 sec 112 MBytes 942 Mbits/sec
[ 4] 6.00-7.00 sec 112 MBytes 942 Mbits/sec
[ 4] 7.00-8.00 sec 112 MBytes 942 Mbits/sec
[ 4] 8.00-9.00 sec 112 MBytes 942 Mbits/sec
[ 4] 9.00-10.00 sec 112 MBytes 942 Mbits/sec
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.00-10.00 sec 1.10 GBytes 942 Mbits/sec sender
[ 4] 0.00-10.00 sec 1.10 GBytes 942 Mbits/sec receiver

Eftersom det finns paritet bitar så kommer man aldrig upp i 1 Gbit/s

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JokerPoker:

Tja,

partvinnad oskärmad kabel.
Det som oroar mig är att kabel går på ett ställe där den måste gå bredvid 230V elkabel och på ett ställe måste den korsa elkablar in till ett proppskåp.

Vore intressant att få bekräftat att elen inte stör detta.

Då ska du se hur det ser ut i valfri källare i valfri stad... På samma kabelstege ligger ofta stora elmatningar tillsammans med nätverkskablar fibrar koaxer och allt möjligt. Ibland draget av så många olika vid många tillfällen att dom korsar går under över och är mer eller mindre lindade runt elkablar. Någon gjorde något sen kom nästa och tog enklaste vägen och buntade fast i inkommande el eller whatever. Vilda västern på sina platser..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Det lättaste att testa detta är som sagt redan sagts iperf3.
Går utmärkt att köra på windows burkar.
Start i en av burkarna som server och den andra som klient.
Om linan är ok så får du nåt liknande detta:

D:\>D:\Download\Network\iperf-3.1.3-win64\iperf3.exe -c 192.168.1.10
Connecting to host 192.168.1.10, port 5201
[ 4] local 192.168.1.6 port 3406 connected to 192.168.1.10 port 5201
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.00-1.00 sec 112 MBytes 943 Mbits/sec
[ 4] 1.00-2.00 sec 112 MBytes 941 Mbits/sec
[ 4] 2.00-3.00 sec 112 MBytes 943 Mbits/sec
[ 4] 3.00-4.00 sec 112 MBytes 942 Mbits/sec
[ 4] 4.00-5.00 sec 112 MBytes 942 Mbits/sec
[ 4] 5.00-6.00 sec 112 MBytes 942 Mbits/sec
[ 4] 6.00-7.00 sec 112 MBytes 942 Mbits/sec
[ 4] 7.00-8.00 sec 112 MBytes 942 Mbits/sec
[ 4] 8.00-9.00 sec 112 MBytes 942 Mbits/sec
[ 4] 9.00-10.00 sec 112 MBytes 942 Mbits/sec
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.00-10.00 sec 1.10 GBytes 942 Mbits/sec sender
[ 4] 0.00-10.00 sec 1.10 GBytes 942 Mbits/sec receiver

Eftersom det finns paritet bitar så kommer man aldrig upp i 1 Gbit/s

Ok. Tack för hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Då ska du se hur det ser ut i valfri källare i valfri stad... På samma kabelstege ligger ofta stora elmatningar tillsammans med nätverkskablar fibrar koaxer och allt möjligt. Ibland draget av så många olika vid många tillfällen att dom korsar går under över och är mer eller mindre lindade runt elkablar. Någon gjorde något sen kom nästa och tog enklaste vägen och buntade fast i inkommande el eller whatever. Vilda västern på sina platser..

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, är det sant. Trodde man var försiktigare med datakablar än så. Men men, man lär sig nåt varje dag.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att om du har fått in störningar så är chansen stor att de beror på att du tvinnat isär paren för långt i kontakten, balanserad signalöverföring med partvinnad kabel är oerhört effektiv på att skydda mot störningar speciellt vid låga frekvenser.
Tekniken är så pålitlig att det snart är 140 år sedan den patenterades och vi har inte kommit på nått som är bättre för elektriska signaler sedan dess, möjligen kan fiber komma att ta över när vi lämnar elektriska signaler.
https://patents.google.com/patent/US244426A/en

Aha. Tack för info. Lär mig massor.

Skickades från m.sweclockers.com