Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Datorn laggar under spel

Tja. Min kille använder min gamla dator för att spela csgo och pubg. Men problemet är att det laggar jätte mycket och vi har inte dåligt internet. Han måste ta ner fpsen till 30 fps då kan han spela bra men inte perfekt. Vi vet inte varför det blir såhär. Han blir tokig på det snart. 😅😅 Tips?!

Komponenter:
Asus Z170-P, i5 6600, Nzxt kraken x42, Corsair vengeance LPX 16GB, gpu 1070 ti 8gb, ssd och hdd.

Permalänk
Viking

@Feliice91: Ni har väl kopplat in skärmen till grafikkortet? Så att den inte är kopplad till moderkortet

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

@Feliice91: Ni har väl kopplat in skärmen till grafikkortet? Så att den inte är kopplad till moderkortet

Hahaha ja den är i gpun. Den är inte i moderkortet. Det har fungerat bra när alla delar var "nya". Om jag säger så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking

@Feliice91: Vad står det att du använder för bildskärmskort i enhetshanteraren. Jag tänkte om den använder sig av den integrerade grafiken.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Är Vsync på? Vad menar du när du säger att han måste ta ner fpsen till 30fps? Menar du att han sänker grafikinställningarna för att få 30fps eller att han låser sin fps på 30?

Får han dålig fps eller får han stuttering eller fördröjning?

Permalänk
Skrivet av Grabben3:

Är Vsync på? Vad menar du när du säger att han måste ta ner fpsen till 30fps? Menar du att han sänker grafikinställningarna för att få 30fps eller att han låser sin fps på 30?

Får han dålig fps eller får han stuttering eller fördröjning?

Han låser på 30fps på tex pubg. För annars laggar allt ur.
Tror inte det är grafikkortet eller grafiken som är problemet. Gpun är ganska ny. Men tror det är något fel på cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking

@Feliice91: Vad ligger CPU- och Gpu-användingen på?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

@Feliice91: Vad ligger CPU- och Gpu-användingen på?

Cpun ligger runt 90-100% men gpun visste han inte men tror den ligger på runt 40-56

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking

@Feliice91: Då är nog CPU:n felet, når den 100% flaskhalsar den

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

PUBG e ju inte speciellt lättdriven om man säger så.
Borde dock vara bra mycket bättre på CS eller?

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Skrivet av brackemannen:

PUBG e ju inte speciellt lättdriven om man säger så.
Borde dock vara bra mycket bättre på CS eller?

Nja den är inte bättre där. Men de ända han hör på ca är surfar och det funkar men inte klockrent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

@Feliice91: Då är nog CPU:n felet, når den 100% flaskhalsar den

Vad gör man åt det då? Köpa en ny?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking
Skrivet av Feliice91:

Vad gör man åt det då? Köpa en ny?

Skickades från m.sweclockers.com

I guess so, men är inget vidare proffs när det gäller felsökning osv. Någon annan skulle också behöva få sin röst hörd.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

I mitt fall är det en grym skillnad på pubg och cs.
60-80 fps på pubg men ca 240-280fps i cs

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Ska sägas att jag endast spelar i 1080p

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

CPUn bottleneckar GPUn men det borde inte spela så stor roll i de här spelen. Eftersom att du skriver att datorn fungerade bra tidigare så skulle jag tippa på att den överhettas. Ladda ner HWinfo eller HWmonitor och se efter vad ni får för temperatur på CPUn under en spelsession.

Permalänk
Skrivet av Grabben3:

CPUn bottleneckar GPUn men det borde inte spela så stor roll i de här spelen. Eftersom att du skriver att datorn fungerade bra tidigare så skulle jag tippa på att den överhettas. Ladda ner HWinfo eller HWmonitor och se efter vad ni får för temperatur på CPUn under en spelsession.

Ok. För att nu har vi CAM programmet och kollar temp men nu kan vi inte se cpun bara gpun och Nzxt cooler.
Så kan de vara så de överhettas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feliice91:

Ok. För att nu har vi CAM programmet och kollar temp men nu kan vi inte se cpun bara gpun och Nzxt cooler.
Så kan de vara så de överhettas?

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker också det låter som överhettning och därmed sänkning av frekvensen på er i5 6600. Det är fortfarande en bra processor och borde inte ha några problem öht att driva t.ex. CSGO. Ladda ned CoreTemp och kolla temperaturer med det programmet

Permalänk
Medlem

Kolla tempen med ett annat program. Jag skulle tippa på att pumpen i nzxt kylaren har gått sönder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Grabben3:

Kolla tempen med ett annat program. Jag skulle tippa på att pumpen i nzxt kylaren har gått sönder.

Skickades från m.sweclockers.com

Men jag kan se tempen på Nzxt kylaren men inte cpun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feliice91:

Men jag kan se tempen på Nzxt kylaren men inte cpun

Som tidigare skrivits, testa tanka hem CoreTemp. Jag skulle gissa på att processorn överhettas.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Skrivet av Hestkulan:

Som tidigare skrivits, testa tanka hem CoreTemp. Jag skulle gissa på att processorn överhettas.

Vi gjorde rent datorn igår och insåg snabbt att kylaren till cpun satt lite löst. Så vi tog bort , gjorde rent och på med ny kylarpasta.
Nu kan vi se temp igen. Killen testa spela lite och hade lite högre fps på pubg, det gick bättre men hade fortfarande lite lägg.
Tempen låg faktiskt bra, mellan 42-56° men den använde 99-100%.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Feliice91: Om ni fortfarande upplever problem så kan ni kan testa att köra UserBenchmark för att se om datorn presterar som den borde jämfört med andra datorer med samma hårdvara. Länka gärna till resultatet ni får så kan vi se om det är något särskilt som sticker ut.

Permalänk

@perost:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/24340284
testade och det ser bra ut tycker jag. förstår inte varför den inte presenterar så bra som det står i denna link.
förstår inte varför datorn är så seg och laggar i alla spel.

Permalänk
Medlem

jag hade en liknande setup som du berättade om, jag bytte ut allt. till en ryzen setup istället, med ett usus B450F mammakort och en ryzen 5 3600, RX 5700xt Red devil (sjukt snygg GPU) nu ska jag bara slänga ut mina 16 gb 2666 mhz minnen till lika mycket minnen, men 3200 mhz istället. Hoppas att jag märker skillnad på hastigheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feliice91:

https://www.userbenchmark.com/UserRun/24340284
testade och det ser bra ut tycker jag. förstår inte varför den inte presenterar så bra som det står i denna link.
förstår inte varför datorn är så seg och laggar i alla spel.

Två saker som syns direkt är att ni verkar använda en mekanisk disk som systemdisk, samt att RAM-minnena inte är optimalt inställda. I första inlägget skrev du att det sitter både en SSD och HDD i datorn, men på vilken av dem är Windows och spelen installerade?

RAM-minnena är i alla fall enkelt att fixa. De är specificerade att klara DDR4-2666, men för tillfället körs de bara i DDR4-2133 vilket gör att ni tappar en del prestanda. För att åtgärda det är det bara att gå in i BIOS och välja X.M.P.-profilen för minnena, det ska finnas att välja till höger under DRAM Status-listan på första sidan i BIOS.

Om det står 2133 MHz på varje sticka i DRAM Status-listan så kommer det för övrigt alltid göra det, det är frekvensen för Memory i Information-rutan direkt ovanför som är den viktiga.

Permalänk
Medlem

Din cpu flaskhalsar din GPU. Sätt upp inställningarna i spelet så gpu flaskar cpu i stället. Ett enkelt sätt att göra detta är i Nvidia kontrollpanel, och för guds skull, ta bort Nvidia experience. Börja med att sätta inställningar såhär:

Sätt medium på AA i spelet, textures på low, och slå av allt annat, även sharpening. Sharpening görs bättre i Nvidia.
Slå av Windows stream, windows game bar, allt av overlays och kör spelet i fullscreen. MSI afterburner modifierat så att du kan slå på auto overclock med mindre volt gör också susen. Det ger högre utrymme för din GPU. 5-10% extra på din GPu betyder oerhört mycket när det gäller att ta lasten i från din cpu.

Har gjort detta tusentals gånger för vänner i communityen jag håller till i.

Notera att sedan nya säsongen startade har PUBG allvarliga problem med just hög cpu last, så dessa fixar är inte lika påtagliga som för en månad sedan. Tjoa till så kan jag hjälpa över Teamviewer. Tar ca en halvtimme.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av perost:

Två saker som syns direkt är att ni verkar använda en mekanisk disk som systemdisk, samt att RAM-minnena inte är optimalt inställda. I första inlägget skrev du att det sitter både en SSD och HDD i datorn, men på vilken av dem är Windows och spelen installerade?

RAM-minnena är i alla fall enkelt att fixa. De är specificerade att klara DDR4-2666, men för tillfället körs de bara i DDR4-2133 vilket gör att ni tappar en del prestanda. För att åtgärda det är det bara att gå in i BIOS och välja X.M.P.-profilen för minnena, det ska finnas att välja till höger under DRAM Status-listan på första sidan i BIOS.

Om det står 2133 MHz på varje sticka i DRAM Status-listan så kommer det för övrigt alltid göra det, det är frekvensen för Memory i Information-rutan direkt ovanför som är den viktiga.

Jag köpte en SSD till datorn inte för länge sedan och raderade allt och började om med Windows på ssd. Tydligen funkade inte de. Vi märkte de igår att datorn fortfarande kör igång med hdd och inte med ssd. 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feliice91:

Jag köpte en SSD till datorn inte för länge sedan och raderade allt och började om med Windows på ssd. Tydligen funkade inte de. Vi märkte de igår att datorn fortfarande kör igång med hdd och inte med ssd. 🤔

Om ni vill försöka igen så se till att koppla ur hårddisken medan ni installerar Windows, så att ni bara har SSDn inkopplad under installationen. Då kan ni inte välja fel disk, och ni slipper även problemet att Windows återanvänder boot-partitionen på HDDn (vilket gör att Windows slutar boota om ni av någon anledning väljer att plocka ur HDDn ur datorn). Se också till att SSDn har högst prioritet i bootlistan i BIOS.

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Din cpu flaskhalsar din GPU. Sätt upp inställningarna i spelet så gpu flaskar cpu i stället. Ett enkelt sätt att göra detta är i Nvidia kontrollpanel, och för guds skull, ta bort Nvidia experience. Börja med att sätta inställningar såhär:

https://i.imgur.com/7XPn2Fj.jpg

Sätt medium på AA i spelet, textures på low, och slå av allt annat, även sharpening. Sharpening görs bättre i Nvidia.
Slå av Windows stream, windows game bar, allt av overlays och kör spelet i fullscreen. MSI afterburner modifierat så att du kan slå på auto overclock med mindre volt gör också susen. Det ger högre utrymme för din GPU. 5-10% extra på din GPu betyder oerhört mycket när det gäller att ta lasten i från din cpu.

Har gjort detta tusentals gånger för vänner i communityen jag håller till i.

Notera att sedan nya säsongen startade har PUBG allvarliga problem med just hög cpu last, så dessa fixar är inte lika påtagliga som för en månad sedan. Tjoa till så kan jag hjälpa över Teamviewer. Tar ca en halvtimme.

Ok, vi gjorde detta. Vart faktiskt lite bättre men cpu används ändå 99-100%

Skickades från m.sweclockers.com