Nybörjare vill köpa sin första gamingdator - hjälp mig förstå!

Permalänk
Medlem

Nybörjare vill köpa sin första gamingdator - hjälp mig förstå!

Hej gänget!

Går i tankar att köpa en gamingdator, vilket jag aldrig ägt. Det har varit en del att sätta sig in i, men har fått ok koll nu. Men vet att det finns så mycket klokt folk här som ger bra råd och förklarar hur man ska tänka, så tänkte utnyttja det!

Jag har tittat på Sweclockers vinterdator (https://www.komplett.se/product/1149592/datorutrustning/dator...). Jag är som titeln avslöjar helt nybörjare, så att bygga ihop datorn själv vill jag inte göra. Vad jag förstår så erbjuder Komplett att bygga ihop eländet åt mig, men då kostar paketet plötsligt 15 000? (https://www.komplett.se/product/1139850/datorer/komplett-pc/k...).
Inser att då ingår windows. Men, om jag inte missförstår något, så skulle alltså detta alternativ (att köpa vinterdatorn utan att vilja bygga ihop den själv) kosta mig 15 000 kr.

Jag snubblade över denna idag (https://www.komplett.se/product/1145963), som man dessutom kan konfigurera. De delar jag spontant överväger att uppgradera är: RAM-minnet till 3200hz, processorn till i5-9500f (eftersom uppgraderingen kostar ynka 90 kr), dra ner på ssd till 200 gb och köra en 1 tb mekanisk hårddisk.. Eventuellt ta bort wifi-grejen? Sett att många datorer verkar sakna wifi, man kanske inte behöver det på en stationär? Vad vet jag.

Slutligen hjälpte min bror mig snabbt att kasta ihop ett cirka-paket, han föreslog då detta (https://www.inet.se/datorbygge/b1128912/eriks-dator). Bry er inte om chassit, jag bara valde ett utan att tänka så mycket.

Komplett i50 core gaming pc känns som huvudalternativet just nu helt enkelt därför att prislappen är minst 2 000 kr mindre än de andra, även med de mindre uppgraderingarna jag nämnde. Att den levereras färdigbyggd och med windows är stora plus i min bok. Jag inser att det går att spara pengar om man kan bygga själv, men kan man inte bygga så är det lätt att det bara är en stor frustration tänker jag..

Kan någon hjälpa mig förstå varför i50 core gaming-datorn inte är ett superbra köp? Måste finnas en hake, hittar ju inga andra färdigbyggda datorer i den prisklassen som ens verkar vara i närheten. Något måste jag missa..

Tack på förhand! /Erik

Permalänk
Medlem

@EPil:
Om vi börjar med SweClockers vinterdator så är ju båda på någon form av nedsatt pris eller erbjudande vilket gör att jag inte jämför dom sida vid sida efter bara priset. Men jag håller med, att få den monterad och med Windows kostar ganska mycket extra. Men som sagt, vinterdatorn i delar är på ett erbjudande och inte direkt jämförbart med den monterade.

Komplett's i50 är baserad på en Intel processor som inte kanske är den vassaste av dom alla beroende på vad du är ute efter.
Ett wifi (Trådlöst nätverkskort) är inget och rekommendera när det gäller spel. Här är nätverkskabel det bästa, men det beror också på hur förutsättningarna är hemma hos dig.

Din bror har rekommenderat en dator med processor från AMD och den är något dyrare är i50 datorn. Viktigt att tänka på att de två processorerna inte går att jämföra med varandra. Det är för många saker som skiljer dom åt.

Men för att se till ditt behov som jag förstår är att datorn går att spela på och att den kommer färdigmonterad med Windows. Vi skulle behöva svar på några frågor till :

  • Hur mycket pengar vill du lägga på datorn?

  • Vilka spel har du tänkt att spela?

  • I vilken upplösning vill du spela? Är frågan svår, berätta vilken skärm eller skärmar du har och modell du har så kan det räcka

  • Vill du spela samtidigt som du streamar eller något sånt?

  • Vad för typ av spelare skulle du säga att du är? Bara för att det är kul, en hard-core gamer eller nånstans mittemellan?

Många frågor kanske, men det underlättar för att få fram bra förslag till dig

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

@Farsan Baloo:

Tusen tack för ett bra svar på en säkert slarvigt formulerad fråga

1. Hur mycket pengar vill du lägga på datorn?
- För det första har varken skärm, mus, tangentbord etc. Jag börjar helt från scratch (okej jag har ett skrivbord och en stol..).
Jag hade gärna sett att datorn låg runt 10 000 kr egentligen, men vill ju också ha något vettigt för pengarna, och vad jag förstått så är det ett ganska stort steg mellan typ 8-9000 och 12-13 000. Hellre bra och lite för dyrt och att jag måste spara lite mer. Men det är ett ungefär i vart fall, runt 10-13 000. För sen ska jag ju ha skärm och så vidare, vilket väl drar iväg en 2-3000 till.

2. Vilka spel har du tänkt att spela?
- Total war: warhammer 2 (och andra total war-spel), Battlefield 5, säkert andra multiplayervänliga spel typ Dota och liknande. Jag vill att den ska klara att även klara nya titlar iallafall ett tag framöver, och inte bli gammal snabbt (Är student så detta är liksom en monsterinvestering om den blir av).

3. I vilken upplösning vill du spela? Är frågan svår, berätta vilken skärm eller skärmar du har och modell du har så kan det räcka
- Som nämnt har jag ingen skärm, men jag nöjer mig gott och väl med 1080p. Det måste inte vara perfekt, hellre billigt då

4. Vill du spela samtidigt som du streamar eller något sånt?
- Nej.

5. Vad för typ av spelare skulle du säga att du är? Bara för att det är kul, en hard-core gamer eller nånstans mittemellan
- För att det är kul, har redan fullt upp med andra delar av livet så detta är enbart på hobby-nivå.

Avslutningsvis så kan jag väl säga att även om det FÅR kosta 13 000 så hade jag ju varit jättelycklig om någon hittade ett "fynd" som var billigare, även om det betyder att gå ner i prestanda. Jag kräver inte ultra-inställningar och 100 fps direkt, utan jag vill kunna lira roliga spel och kunna göra det i några år, men har inga ambitioner att bli bäst på CS:GO och därför behöva så herrans bra fps eller sådant. Tanken från början var att hitta ett budgetbygge och kunna lira för skojs skull, inte att hitta en megarigg för 20 papp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EPil:

Jag är som titeln avslöjar helt nybörjare, så att bygga ihop datorn själv vill jag inte göra.

Alla är nybörjare nån gång, men Sweclockers har en utmärkt datorbyggarguide om du vill lära dig (och stöter du på problem så är det förstås bara att fråga forumet). Det är egentligen inte så svårt som många tror, så det kan vara värt att i alla fall kolla igenom guiden. Men vill du ändå köpa en färdigbyggd så är det förstås ingen skam i det, det är inte alla som har tid eller lust att bygga själv.

När det gäller wifi så beror det som sagt på vilka förutsättningar du har, kan du köra med kabel så är det oftast att föredra. Men köper du en dator utan wifi och kommer på att du behöver det senare så är det bara att sätta i ett wifi-kort, antingen ett PCIe-kort som monteras inne i datorn eller med USB-anslutning som du bara stoppar i en USB-port. Om du inte vet med dig att du har behov av wifi i nuläget så behöver du med andra ord inte bekymmra dig över om datorn har det eller ej.

Permalänk
Skrivet av perost:

Alla är nybörjare nån gång, men Sweclockers har en utmärkt datorbyggarguide om du vill lära dig (och stöter du på problem så är det förstås bara att fråga forumet). Det är egentligen inte så svårt som många tror, så det kan vara värt att i alla fall kolla igenom guiden. Men vill du ändå köpa en färdigbyggd så är det förstås ingen skam i det, det är inte alla som har tid eller lust att bygga själv.

När det gäller wifi så beror det som sagt på vilka förutsättningar du har, kan du köra med kabel så är det oftast att föredra. Men köper du en dator utan wifi och kommer på att du behöver det senare så är det bara att sätta i ett wifi-kort, antingen ett PCIe-kort som monteras inne i datorn eller med USB-anslutning som du bara stoppar i en USB-port. Om du inte vet med dig att du har behov av wifi i nuläget så behöver du med andra ord inte bekymmra dig över om datorn har det eller ej.

Jag byggde min första gamingdator för några månader sedan med hjälp av den här guide och om man följer den steg för steg så kan man omöjligt misslyckas! Det är bara att ta det extra försiktigt när man monterar komponenterna dessutom så känner man sig stolt när allt fungerar och så vet man vilka delar som kan uppgraderas i framtiden.

Permalänk
Medlem

@EPil:
Bra svar på frågorna. Utifrån dom gjorde jag ett förslag som du kan se nedan. Förslaget landade på 11108 kronor för delar inklusive Windows 10. Montering tillkommer tyvärr.

Jag har försökt tänka på din budget, behov och vad du beskriver att du spelar för spel. Det blir en kompromiss som alltid mellan pris och prestanda. Sen vill du gärna ha pengar över för kringutrustning också. Anledningen till att jag valt AMD är att du i framtiden ska kunna uppgradera till en kraftigare processor utan att byta både moderkort och eventuellt minne. AMD presterar något under Intel i spel, det går inte att komma ifrån. O andra sidan så säger du att du spelar för att ha kul. Jag tror detta kan vara en bra startpunkt att utgå från och se vilka andra förslag du får

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

@Farsan Baloo:

Stort tack! Jag tror slutsatsen jag egentligen drar är att ens om man försöker komma billigt undan så landar man på över 10 000 kr. Och i så fall går jag hellre loss på 13-14 000 och får ett riktigt bra bygge, än ett ok bygge för 11 000.

Mitt huvudspår nu är att köpa denna (https://www.komplett.se/product/1145963#) och konfigurera enligt följande:

Processor: i5-9600kf
Grafikkort: ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC
Kylning: CM Hyper H411R RGB Black Edition
RAM: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB
SSD: Kingston A2000 500GB NVMe M.2 SSD
Moderkort: ASUS TUF B360M-Plus Gaming, S-1151
Strömförsörjning: Corsair TX650M, 650W PSU

Landar på 12 470 kr. Tycker det verkar prisvärt i jämförelse med allt annat jag hittat som ligger i prisklassen 10-14 000.
Vinterdatorn hade jag egentligen gärna köpt, men skruva ihop själv är nog ett steg för mycket (det handlar både om kunskap och tid, det är helt enkelt värt för mig att få någon annan att bygga istället för att lägga tiden själv).

Har tre frågor:

1. Är det något i bygget ovan som jag "går bort mig på"?
- T ex är den strömförsörjning som inkluderas bara på 500w och det verkade klent i jämförelse med vad jag ser folk bygga för (t ex det bygget Farsan Baloo föreslog) så den uppgraderade jag. Detta är ett typexempel på något där det är lätt att gå bort sig som amatör, finns det några andra såna fallgropar som ni kan se det?

2. Hur ska man tänka med skärm? ser att det finns 60 mhz och 144 mhz, räcker 60 eller ska man köra på det högre?

3. Om jag istället skulle köpa Vinterdatorn i delar, pga det är så otroligt prisvärt, tror ni man kan valsa in på något ställe som typiskt sett erbjuder sig att bygga ihop datorer, Webhallen tex, och betala dom för att bygga ihop den? (Den så kallade "ha-kakan-och-äta-den"-förslaget, haha).

Enormt tack för att bra feedback. Uppskattar ni som säger att bygga ihop en dator inte är så svårt, jag tror er men slår jag väl till vill jag kunna dra in kablarna och spela direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EPil:

@Farsan Baloo:

Stort tack! Jag tror slutsatsen jag egentligen drar är att ens om man försöker komma billigt undan så landar man på över 10 000 kr. Och i så fall går jag hellre loss på 13-14 000 och får ett riktigt bra bygge, än ett ok bygge för 11 000.

Mitt huvudspår nu är att köpa denna (https://www.komplett.se/product/1145963#) och konfigurera enligt följande:

Processor: i5-9600kf
Grafikkort: ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC
Kylning: CM Hyper H411R RGB Black Edition
RAM: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB
SSD: Kingston A2000 500GB NVMe M.2 SSD
Moderkort: ASUS TUF B360M-Plus Gaming, S-1151
Strömförsörjning: Corsair TX650M, 650W PSU

Landar på 12 470 kr. Tycker det verkar prisvärt i jämförelse med allt annat jag hittat som ligger i prisklassen 10-14 000.
Vinterdatorn hade jag egentligen gärna köpt, men skruva ihop själv är nog ett steg för mycket (det handlar både om kunskap och tid, det är helt enkelt värt för mig att få någon annan att bygga istället för att lägga tiden själv).

Har tre frågor:

1. Är det något i bygget ovan som jag "går bort mig på"?
- T ex är den strömförsörjning som inkluderas bara på 500w och det verkade klent i jämförelse med vad jag ser folk bygga för (t ex det bygget Farsan Baloo föreslog) så den uppgraderade jag. Detta är ett typexempel på något där det är lätt att gå bort sig som amatör, finns det några andra såna fallgropar som ni kan se det?

2. Hur ska man tänka med skärm? ser att det finns 60 mhz och 144 mhz, räcker 60 eller ska man köra på det högre?

3. Om jag istället skulle köpa Vinterdatorn i delar, pga det är så otroligt prisvärt, tror ni man kan valsa in på något ställe som typiskt sett erbjuder sig att bygga ihop datorer, Webhallen tex, och betala dom för att bygga ihop den? (Den så kallade "ha-kakan-och-äta-den"-förslaget, haha).

Enormt tack för att bra feedback. Uppskattar ni som säger att bygga ihop en dator inte är så svårt, jag tror er men slår jag väl till vill jag kunna dra in kablarna och spela direkt!

På din fråga @EPil, angående nätaggregatet, så har du gjort helt rätt att använda dig av ett 650w.
När det gäller skärm så är 60hz skärmar idag medeltiden, och spelar man CS eller snabbare shooter spel, så vill man minst ha 144hz, då det ger snabbare uppdateringsfrekvens, och det händer mycket och snabbt i FPS spel.
Om du kan lämna datorn till ex. webhallen för byggnation vet jag faktiskt inte, men om du är osäker på att bygga den själv, du har ingen kompis som kan hjälpa dig, som kanske har erfarenhet av det?
Hoppas du kommer att ha kul med datorn, det är ju trots allt det allting handlar om, varesig du är amatörspelare, eller progamer.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@EPil:
Du har förstått ekvationen hör jag att det kostar med bättre saker.
Jag säger som jag brukar säga när jag gör ett förslag. Det är bara ett förslag och det är bra om det sätter igång tankar och funderingar vilket det gjort för din del

Jag ska försöka svara på dina frågor utefter min förmåga.

1. Nätaggregat
Jag brukar använda en s.k. PSU-calculator (Sök på google så hittar du flera alternativ). Den beräknar den uppskattade energiförbrukningen som delarna kan dra. Meningen är att få en fingervisning om hur mycket nätaggregatet belastas av de delar man väljer. Målet för mig är att lägga mig på omkring 50% belastning för att kunna ha marginal med uppgradering i framtiden. Mer belastning innebär mer värme som behöver transporteras bort.

Som exempel beräknades belastningen i mitt förslag till omkring 220W, ungefär 34% belastning med god marginal att slänga in mer energislukande delar. I ditt förslag så beräknas belastningen till omkring 48% och det finns fortfarande marginal kvar att uppgradera. Ett bra chassi och nätdel kan överleva uppgraderingar så jag brukar lägga lite krut på dom.

1½. AMD 5700.
Har sett en del inlägg om att 5700 kortet verkar lida av barnsjukdomar. Det kan eventuellt vara drivrutinerna, men en del har som sagt fått märkliga problem med den typen av grafikkort. Forska runt lite om det själv för att få en bättre uppfattning.

2. Skärm 60Hz vs 144Hz
Jag har en 60Hz IPS-ish liknande skärm som jag är nöjd med, men jag har sett spelande på 144Hz skärm och det är verkligen en fröjd för ögonen. Vore jag i dina kläder skulle jag välja 144Hz. Vore trist o köpa en bra burk men ha en medioker skärm

3. Montering
Enklast är att fråga helt enkelt. Då får du det bästa svaret och du kan ju inte få mer än ett nej

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1129381/fugyiuhnlk

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

@EPil:
Du har förstått ekvationen hör jag att det kostar med bättre saker.
Jag säger som jag brukar säga när jag gör ett förslag. Det är bara ett förslag och det är bra om det sätter igång tankar och funderingar vilket det gjort för din del

Jag ska försöka svara på dina frågor utefter min förmåga.

1. Nätaggregat
Jag brukar använda en s.k. PSU-calculator (Sök på google så hittar du flera alternativ). Den beräknar den uppskattade energiförbrukningen som delarna kan dra. Meningen är att få en fingervisning om hur mycket nätaggregatet belastas av de delar man väljer. Målet för mig är att lägga mig på omkring 50% belastning för att kunna ha marginal med uppgradering i framtiden. Mer belastning innebär mer värme som behöver transporteras bort.

Som exempel beräknades belastningen i mitt förslag till omkring 220W, ungefär 34% belastning med god marginal att slänga in mer energislukande delar. I ditt förslag så beräknas belastningen till omkring 48% och det finns fortfarande marginal kvar att uppgradera. Ett bra chassi och nätdel kan överleva uppgraderingar så jag brukar lägga lite krut på dom.

1½. AMD 5700.
Har sett en del inlägg om att 5700 kortet verkar lida av barnsjukdomar. Det kan eventuellt vara drivrutinerna, men en del har som sagt fått märkliga problem med den typen av grafikkort. Forska runt lite om det själv för att få en bättre uppfattning.

2. Skärm 60Hz vs 144Hz
Jag har en 60Hz IPS-ish liknande skärm som jag är nöjd med, men jag har sett spelande på 144Hz skärm och det är verkligen en fröjd för ögonen. Vore jag i dina kläder skulle jag välja 144Hz. Vore trist o köpa en bra burk men ha en medioker skärm

3. Montering
Enklast är att fråga helt enkelt. Då får du det bästa svaret och du kan ju inte få mer än ett nej

Tack för bra info om PSU:n, alltid bra att förstå varför man gör något för att kunna applicera det själv senare, istället för att behöva komma tillbaka och fråga igen nästa gång.

Också intressant angående grafikkortet. När jag sökt runt har det kortet föreslagits för "budget"byggen eftersom det i mångas mening ger "överlägset" bäst prestanda för priset. Men jag har varit lite skeptisk enligt devisen "om det är för bra för att vara sant...".. ska söka runt och försöka bestämma mig.

Tusen tack för att hjälp från dig, det har varit ovärderligt

Verkar vara ett stabilt bygge i samma prisklass, förutom att jag isåfall måste köpa windows. Är det värt ca 1200 till jämfört med bygget jag skrev för att få Ryzen 5 3600-processorn över i5-9600 kf? Är det någon likvärdiga processorer, eller är AMD:s bara bättre?

Permalänk
Medlem

@EPil:
Vad jag förstått så presterar 5700 kortet bra-per-krona räknat, eller bang-for-the-buck. Jag tror det är ett bra kort men i vissa sammanhang verkar det vara nåt som strular.

Vad gäller CPU jämförelse så är det ibland "livat-i-luckan" - högljudda diskussioner om vem som är bäst. Den korta versionen för mig är att det är den som använder den som avgör hur bra den är.

Men tittar man på lite specifikationer så är 9600kf (hädanefter kallad KF) en 6-kärning processor med 6-trådar, inte hyper-threading alltså. Den har en basfrekvens på 3.7Ghz och max turbo är 4.6Ghz. K-suffixet säger att den är "upplåst" och kan överklockas. Utöver det har den 9Mb cache (L3) minne, 2 minneskanaler och saknar inbyggt grafikkort.

Nedan listar jag Ryzen 5 3600 (Hädanefter kallad 3600) specifikationer med det som skiljer sig i fet stil:
Det är en 6-kärning processor med 12 trådar - den har hyper-threading med andra ord. Basfrekvensen är på 3.6Ghz och max turbo 4.2Ghz. Den är upplåst och kan överklockas. Utöver det har den 32Mb cache (L3) minne, 2 minneskanaler och saknar inbyggt grafikkort.

I speltester tar Intel oftast täten med 3-10% bättre FPS och ibland mer. Ibland kommer AMD in och tar täten men inte ofta. Så för spel kan Intel vara bättre. I program som använder flera kärnor tar AMD ofta ledningen då den har fler kärnor och presterar bättre med flera program igång samtidigt. Det ska tilläggas att spelprestanda beror på många faktorer att ta hänsyn till. Långsiktigheten har AMD en klar fördel mot Intel. AMD har med sin sockel AM4 ett brett alternativ både nu och nästa generation vad jag förstår. Intel är lite kortsiktigare och byter sockel oftare. Det resulterar i att en uppgradering av CPU även omfattar moderkort och mest troligt minne. Sammanfattning kan man säga att AMD bra prestanda för pengarna och Intel är det något dyrare alternativet i längden. Detta är min åsikt och uppfattning om saken. I slutändan är det du som användare som väljer vad som passar bäst efter ditt användningsområde.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EPil:

Jag är som titeln avslöjar helt nybörjare, så att bygga ihop datorn själv vill jag inte göra. Vad jag förstår så erbjuder Komplett att bygga ihop eländet åt mig, men då kostar paketet plötsligt 15 000?

Det finns säkert någon som kan göra det åt dig. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...
Om du råkar bo i Stockholm så kan jag också göra det. Emot att jag får behålla kartongerna

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk

Ska du spela i 1080p så kör Intel skiljer ganska mycket i fps ca 20fps mer.
Windows köper du på ebay för 50kr och du får en nyckel på din mail.
Montering fixar du själv det är enkelt finns videor osv osv.

Så hade jag kört iallafall för din budget chassi smaksak du bestämmer se till att noctua värstingen får plats.
Gpu du väljer jag hade kört på ett begagnat 1080 el nytt 2060 el liknande.
Annars går det att komma undan billigare med både amd el intel tex 9600K.
Finns tester här på youtube osv osv.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

@EPil:
Vad jag förstått så presterar 5700 kortet bra-per-krona räknat, eller bang-for-the-buck. Jag tror det är ett bra kort men i vissa sammanhang verkar det vara nåt som strular.

Vad gäller CPU jämförelse så är det ibland "livat-i-luckan" - högljudda diskussioner om vem som är bäst. Den korta versionen för mig är att det är den som använder den som avgör hur bra den är.

Men tittar man på lite specifikationer så är 9600kf (hädanefter kallad KF) en 6-kärning processor med 6-trådar, inte hyper-threading alltså. Den har en basfrekvens på 3.7Ghz och max turbo är 4.6Ghz. K-suffixet säger att den är "upplåst" och kan överklockas. Utöver det har den 9Mb cache (L3) minne, 2 minneskanaler och saknar inbyggt grafikkort.

Nedan listar jag Ryzen 5 3600 (Hädanefter kallad 3600) specifikationer med det som skiljer sig i fet stil:
Det är en 6-kärning processor med 12 trådar - den har hyper-threading med andra ord. Basfrekvensen är på 3.6Ghz och max turbo 4.2Ghz. Den är upplåst och kan överklockas. Utöver det har den 32Mb cache (L3) minne, 2 minneskanaler och saknar inbyggt grafikkort.

I speltester tar Intel oftast täten med 3-10% bättre FPS och ibland mer. Ibland kommer AMD in och tar täten men inte ofta. Så för spel kan Intel vara bättre. I program som använder flera kärnor tar AMD ofta ledningen då den har fler kärnor och presterar bättre med flera program igång samtidigt. Det ska tilläggas att spelprestanda beror på många faktorer att ta hänsyn till. Långsiktigheten har AMD en klar fördel mot Intel. AMD har med sin sockel AM4 ett brett alternativ både nu och nästa generation vad jag förstår. Intel är lite kortsiktigare och byter sockel oftare. Det resulterar i att en uppgradering av CPU även omfattar moderkort och mest troligt minne. Sammanfattning kan man säga att AMD bra prestanda för pengarna och Intel är det något dyrare alternativet i längden. Detta är min åsikt och uppfattning om saken. I slutändan är det du som användare som väljer vad som passar bäst efter ditt användningsområde.

Tack igen, känner att jag börjar få koll på de olika grejerna! Som nybörjare kanske man ska vara försiktig att jaga det som är absolut bäst, eftersom man ändå inte förstår sig på det. Jag spelar rätt mycket gitarr och om någon skulle fråga mig vilken gitarr som är "bäst" så är det lite samma sak som med datorer verkar det som - det beror helt på vad du ska använda den till. Men det viktigaste kan i vissa fall vara att sålla bort "skräpet" och sedan stå där med 2-3 bra alternativ, och sen bara ta ett. För om folk som är riktigt insatta sinsemellan bråkar om vad som är bäst, då är nog allting bra. Tusen tack för all din hjälp!

Skrivet av Mattias10:

Det finns säkert någon som kan göra det åt dig. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...
Om du råkar bo i Stockholm så kan jag också göra det. Emot att jag får behålla kartongerna

Åh smart, nu råkar jag inte bo i Stockholm tyvärr utan i Malmö, men ser att det finns en del som hjälper till här nere med. Tål att tänkas på!

Skrivet av _F1GHT3R_:

Ska du spela i 1080p så kör Intel skiljer ganska mycket i fps ca 20fps mer.
Windows köper du på ebay för 50kr och du får en nyckel på din mail.
Montering fixar du själv det är enkelt finns videor osv osv.

Så hade jag kört iallafall för din budget chassi smaksak du bestämmer se till att noctua värstingen får plats.
Gpu du väljer jag hade kört på ett begagnat 1080 el nytt 2060 el liknande.
Annars går det att komma undan billigare med både amd el intel tex 9600K.
Finns tester här på youtube osv osv.

https://komponentkoll.se/bild/SlDmm.png

Angående skillnaden Amd/Intel: är den skillnad du pratar om i spel applicerbar även om man inte överklockar intels cpu:er? För mig står valet i princip mellan i5-9600k/kf och Ryzen 5 3600. De ligger hyfsat nära varandra i pris. Är de likvärdiga, och skulle du säga att intel-valet av dessa två skulle prestera så pass mycket bättre som du skriver? Eller kräver det att jag går upp till i7-9kserien?

Permalänk
Skrivet av EPil:

Tack igen, känner att jag börjar få koll på de olika grejerna! Som nybörjare kanske man ska vara försiktig att jaga det som är absolut bäst, eftersom man ändå inte förstår sig på det. Jag spelar rätt mycket gitarr och om någon skulle fråga mig vilken gitarr som är "bäst" så är det lite samma sak som med datorer verkar det som - det beror helt på vad du ska använda den till. Men det viktigaste kan i vissa fall vara att sålla bort "skräpet" och sedan stå där med 2-3 bra alternativ, och sen bara ta ett. För om folk som är riktigt insatta sinsemellan bråkar om vad som är bäst, då är nog allting bra. Tusen tack för all din hjälp!

Åh smart, nu råkar jag inte bo i Stockholm tyvärr utan i Malmö, men ser att det finns en del som hjälper till här nere med. Tål att tänkas på!

Angående skillnaden Amd/Intel: är den skillnad du pratar om i spel applicerbar även om man inte överklockar intels cpu:er? För mig står valet i princip mellan i5-9600k/kf och Ryzen 5 3600. De ligger hyfsat nära varandra i pris. Är de likvärdiga, och skulle du säga att intel-valet av dessa två skulle prestera så pass mycket bättre som du skriver? Eller kräver det att jag går upp till i7-9kserien?

https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-...

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.