Kan enbart använda 2 av 10-tals internetuttag i huset. Går att byta men inte lägga till?

Permalänk

Kan enbart använda 2 av 10-tals internetuttag i huset. Går att byta men inte lägga till?

Tjenare!

Internetsetup

Jag kan bara använda två av de 15 internetuttag som finns runtom i hela huset. Det går att byta genom att flytta kablarna som sitter till vänster men om jag sätter i ytterligare en sladd så är det en av uttagen som inte fungerar. Hur kommer det sig? Ligger felet i modemet? För att klargöra är det inte detta modemet som ger WIFI till huset utan det är ett annat modem som är inkopplat i ett av uttagen i huset. Modemet får internet av dosan som sitter under genom WAN.

Hur ska jag göra för att kunna utnyttja alla de fyra LAN portarna på modemet och därmed kunna använda fyra uttag i huset?

Tacksam för all hjälp, Albin.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Det är inget modem, det är en fiberswitch.

Permalänk
Medlem

@Whitesound: När du säger att du lägger till en kabel, då slutar ett av uttagen att fungera. Hur menar du då? Just nu verkar 5 och 12 att vara patchade. Om du också sätter en kabel mellan modemet och ex. 7. Slutar då 5 eller 12 att fungera?

@....: Menar du då att han bara har typ 2 IP-adresser och måste skaffa ett router-NAT för att få fler enheter?

Permalänk
Skrivet av ....:

Det är inget modem, det är en fiberswitch.

Skrivet av Rådström:

@Whitesound: När du säger att du lägger till en kabel, då slutar ett av uttagen att fungera. Hur menar du då? Just nu verkar 5 och 12 att vara patchade. Om du också sätter en kabel mellan modemet och ex. 7. Slutar då 5 eller 12 att fungera?

@....: Menar du då att han bara har typ 2 IP-adresser och måste skaffa ett router-NAT för att få fler enheter?

Jag har tidigare varit i kontakt med vår internetleverantör som förklarat att precis detta, att jag bara kan ha 2 IP-adresser. Förstår mig inte riktigt på vad det betyder så jag vänder mig nu till er för en lösning. Borde nog ha skrivit med det i första inlägget. Om jag kopplar in ytterligare en sladd i 14, vilket jag vill göra för att kunna ha trådat till min dator som är på övervåningen, slutar WIFI:t fungera vilket är inkopplat i nummer 5.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Hej!

Du behöver en router.

Koppla en kabel från en av fiberdosans portar till en router. Koppla sen in resten av husets nätverkskablar i routern.

Permalänk
Medlem

@Whitesound: Det är inte ett modem du har där. Det är en fiberconverter som har 4 portar att använda. Normalt har man 1-2 IP addresser från ens ISP. Det och att det är jäkligt bra med en brandvägg så kopplar man en Router i WAN porten. Dom brukar ha 1-5 portar du kan använda till dina uttag. Annars får du köpa en switch också att koppla till routerns 1-5 portar (ej wan).

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Du behöver en "router" och eventuellt en switch, beroende på hur många uttag du vill skall fungera.

Permalänk

@Nebudchanezzer @PierreB @naikon

Jag får be om ursäkt för min okunskap men, har jag rätt i att en router är det som jag tidigare kallat ett "modem" vilket distribuerar WIFI till hushållet? Då skulle jag alltså kunna koppla in den i fiberswitchen på bilden och sedan från denna till uttagen till vänster på bilden?

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Mediaomvandlaren har inget med ditt fastighetsnät att göra, mer än att den sitter i mediaskåpet. Det är sällan mediaomvandlaren kör fyra tripleplay-portar, och även om den så gjorde så ska inte enheterna sitta direkt mot internet. Många tjänster kräver att prylarna sitter i samma (lokala) nätverk, och exempelvis en opatchad dator direkt mot internet är ingen bra idé.

Vill du inte köra routern i mediaskåpet är det enklaste att du kör en switch i mediaskåpet.

Säg att du kör LAN1 till uttag 14/15 (port 15), då kan du köra en av LAN-portarna på routern tillbaka till port 14. Från port 14 i skåpet sätter du en patchkabel till en switch och den patchar du i sin tur till alla uttag du vill använda.

Oftast är inte fastighetsnätet byggt för att man ska kunna använda alla sina uttag, det är gjort för att patcha internet till routern och IPTV till TV-mottagarna.

Har du några lediga eluttag i skåpet?

Permalänk

Du behöver ha en router mellan modemet och patchpanelen som delar ut interna IP-adresser till ditt hus och som utåt (mot internet leverantöreren) endast använder en IP-adress. För att förse alla 10 uttag i huset kan du komplettera med en switch efter routern. Det som idag ger wifi är troligen en router med inbyggd accesspunkt. Den bör du ställa om till att var endast accesspunkt alternativt köpa en accesspunkt och flytta wifi/routern till mellan modemet och patchpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Jag har tidigare varit i kontakt med vår internetleverantör som förklarat att precis detta, att jag bara kan ha 2 IP-adresser. Förstår mig inte riktigt på vad det betyder så jag vänder mig nu till er för en lösning. Borde nog ha skrivit med det i första inlägget. Om jag kopplar in ytterligare en sladd i 14, vilket jag vill göra för att kunna ha trådat till min dator som är på övervåningen, slutar WIFI:t fungera vilket är inkopplat i nummer 5.

Kopplar du en patchkabel (nätverkskabel) från LAN på routern till port 6 i uttag 5/6 så kan du koppla en kort patchkabel mellan port 6 och 14 i skåpet och få ditt uttag fungerande på övervåningen.

Ska du använda port 12 för ditt nätverk/internet (och inte bara IPTV) ska du dock köra routern i mediaskåpet eller en switch där.

Permalänk
Medlem

Den du har din hand på är en fiberomvandlare och den som är under den är ingående fiber som är kopplad till fiberomvandlaren. Till fiberomvandlaren kopplar du en router vilket innehåller brandvägg och oftast wifi. De flesta routrar har 4 portar du kan använda till dina datorer med kabel. Behöver du fler portar (du har ju 15 portar i patchpanelen) måste du koppla en switch till routern om du vill använda fler av de portarna i patchpanelen. Det finns switchar med olika antal portar att köpa. Behöver du inte koppla fler datorer än 4 stycken med kabel så behöver du ingen switch.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

@Petterk Smart! Det fungerade alldeles utmärkt! Nu har jag internet till min dator iallafall! Tack!

@Eazy Ska se till att köpa hem en router imorgon och göra just detta. Då borde jag kunna koppla en kabel från fiberomvandlaren till en router i mediaskåpet som går vidare till de portar jag behöver i huset och den andra kabeln från fiberomvandlaren till port nummer 5 och ha kvar routern där uppe med WIFI, korrekt?

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk

Värt att tillägga, medför lösningen @Petterk kom på en väldig försämring i prestandan. Möjligtvis för att internet måste färdas en så lång väg genom så många uttag? Jag ligger på 10Mbit/s upp och ned med denna lösning medan vår andra dator som är ansluten direkt till routern ligger på 100Mbit/s upp och ned.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

@Petterk Smart! Det fungerade alldeles utmärkt! Nu har jag internet till min dator iallafall! Tack!

@Eazy Ska se till att köpa hem en router imorgon och göra just detta. Då borde jag kunna koppla en kabel från fiberomvandlaren till en router i mediaskåpet som går vidare till de portar jag behöver i huset och den andra kabeln från fiberomvandlaren till port nummer 5 och ha kvar routern där uppe med WIFI, korrekt?

Trevligt! Vad är det du kör i uttag/port 5? Finns det fler uttag än 5 och 6 (om du nu har ett dubbeluttag med dessa) i rummet som WiFi-routern står i? Är det Telia du har?

Har du inte plastdörr på skåpet ska inte routern (om den ska köra WiFi) sitta där.

Edit:

Skrivet av Whitesound:

Värt att tillägga, medför lösningen @Petterk kom på en väldig försämring i prestandan. Möjligtvis för att internet måste färdas en så lång väg genom så många uttag? Jag ligger på 10Mbit/s upp och ned med denna lösning medan vår andra dator som är ansluten direkt till routern ligger på 100Mbit/s upp och ned.

Låter som du har trasiga eller dåligt kontakterade kablar/modularkontakter. Alternativt kör för långa patchkablar. Att ha det patchat (kopplat) så bör fungera hur fint som helst med 1 Gigabit/s. Testa att koppla ett annat uttag eller datorn direkt till port 6 i skåpet/patchpanelen så ser du snart vart problemet sitter.

Permalänk

@Petterk I port 5 sitter routern som ger WIFI. Vi har Bahnhof. Tänkte att jag har kvar WIFI i port 5 och ytterligare en router i mediaskåpet men att vi inte använder oss av denna för WIFI utan enbart för att kunna koppla fyra kablar till andra uttag i huset.

Det är mycket möjligt att kablarna är dåliga, får pröva att byta imorgon. Återkommer med slutresultat.

Mycket tacksam för all hjälp.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

@Petterk I port 5 sitter routern som ger WIFI. Vi har Bahnhof. Tänkte att jag har kvar WIFI i port 5 och ytterligare en router i mediaskåpet men att vi inte använder oss av denna för WIFI utan enbart för att kunna koppla fyra kablar till andra uttag i huset.

Det är mycket möjligt att kablarna är dåliga, får pröva att byta imorgon. Återkommer med slutresultat.

Mycket tacksam för all hjälp.

Då letar du efter en switch. Du har ingen anledning att använda en WiFi-router som en switch. Fanns det några lediga eluttag i skåpet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

@Petterk Smart! Det fungerade alldeles utmärkt! Nu har jag internet till min dator iallafall! Tack!

@Eazy Ska se till att köpa hem en router imorgon och göra just detta. Då borde jag kunna koppla en kabel från fiberomvandlaren till en router i mediaskåpet som går vidare till de portar jag behöver i huset och den andra kabeln från fiberomvandlaren till port nummer 5 och ha kvar routern där uppe med WIFI, korrekt?

Nej du ska inte ha två routrar. Jag förstod inte att du redan hade en router. Fast det går att ha två routrar men då får du stänga av DHCP på den router du har nu så den agerar som en accesspunkt. Så istället för att köpa en router till är det bättre att köpa en riktig accesspunkt som du sätter där du har din nuvarande router och tar din router och sätter vid fiberomvandlaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Nej du ska inte ha två routrar. Jag förstod inte att du redan hade en router. Fast det går att ha två routrar men då får du stänga av DHCP på den router du har nu så den agerar som en accesspunkt. Så istället för att köpa en router till är det bättre att köpa en riktig accesspunkt som du sätter där du har din nuvarande router och tar din router och sätter vid fiberomvandlaren.

Ser inte varför han skulle vilja köra en Tilgin HG2711 i skåpet

Tror den är ca 10 cm djup, och det är ju en av Bahnhofs routrar. Patcha tillbaka routern till skåpet är en av de enklaste lösningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ser inte varför han skulle vilja köra en Tilgin HG2711 i skåpet

Tror den är ca 10 cm djup, och det är ju en av Bahnhofs routrar. Patcha tillbaka routern till skåpet är en av de enklaste lösningarna.

Jo det är en bättre lösning. Det måste till en switch i skåpet om TS vill använda fler nätverksuttag i patchpanelen vilket jag uppfattade som han ville.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom du verkar ha dubbeluttag så kan du skaffa en switch och sätta i mediaskåpet och ha kvar routern ute i nått rum och så kopplar du tillbaka en av routeerns lanportar till switchen som grenar ut kan till de övriga portarna via patchpanelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Satte routern i mediaskåpet vilken går ut till alla hemmets prylar inklusive ytterligare en router som vi använder för WIFI. Fungerar alldeles utmärkt. Om behov skulle uppstå för fler än 4 uttag i huset köper jag en switch.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Satte routern i mediaskåpet vilken går ut till alla hemmets prylar inklusive ytterligare en router som vi använder för WIFI. Fungerar alldeles utmärkt. Om behov skulle uppstå för fler än 4 uttag i huset köper jag en switch.

Stängde du av DHCP i den ena routern (den i skåpet)? Om inte kan det bli problem.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Stängde du av DHCP i den ena routern (den i skåpet)? Om inte kan det bli problem.

Det gjorde jag inte. Borde jag göra det? Min dator är kopplad direkt till den. Vad innebär det att stänga av DHCP?

EDIT: Hade en extra router hemma, det var därför jag lösts det som jag gjorde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Det gjorde jag inte. Borde jag göra det? Min dator är kopplad direkt till den. Vad innebär det att stänga av DHCP?

EDIT: Hade en extra router hemma, det var därför jag lösts det som jag gjorde.

Skickades från m.sweclockers.com

DHCP är funktionen som delar ut IP till alla dina enheter. Om du har 2 routrar som delar ut IP-adresser till dina enheter kan det bli knas. Men ändra bara på det om nätverket blir instabilt. Jag har inte hela bilden på hur du har ditt nätverk.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

DHCP är funktionen som delar ut IP till alla dina enheter. Om du har 2 routrar som delar ut IP-adresser till dina enheter kan det bli knas. Men ändra bara på det om nätverket blir instabilt. Jag har inte hela bilden på hur du har ditt nätverk.

Dubbelnat är onödigt, men fungerar oftast. För att förtydliga det är den som sitter mot WAN/LAN1 som ska agera router, den andra kan ställas om till att agera AP så länge det inte är något nerlåst från en internetleverantör. Är det de senare så får man trixa lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Det gjorde jag inte. Borde jag göra det? Min dator är kopplad direkt till den. Vad innebär det att stänga av DHCP?

EDIT: Hade en extra router hemma, det var därför jag lösts det som jag gjorde.

Bara om routrarna sitter efter varandra. Sitter de parallellt från medieomvandlaren så har du ställt in det helt rätt. Nackdelen med att ha två routrar är att dina enheter bakom de olika routrarna inte kan prata med varandra och att roamingen mellan dem blir sämre om du kör båda routrarnas wifi.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Bara om routrarna sitter efter varandra. Sitter de parallellt från medieomvandlaren så har du ställt in det helt rätt. Nackdelen med att ha två routrar är att dina enheter bakom de olika routrarna inte kan prata med varandra och att roamingen mellan dem blir sämre om du kör båda routrarnas wifi.

Sämre roaming ? Den blir nog helt tekniskt omöjlig för routrarna kommer att ha olika publika ip om man nu inte skulle lyckas få det att funka bakom CGN vilket också skulle skapa andra problem.
Att ha 2 eoutrar i ett hemmalan är en dålig ide om man inte kan en del nätverksteknik och förstår principerna för adressering och kan konfigurera delarna manuellt för att omöjliggöra risken för adressproblem för det räcker inte att stänga av dhcp, man måste även kolla NAt/PAT och konfa den aktiva dhcpservern och adresserna till admininterfacen så att allt blir korrekt adresserat i lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sämre roaming ? Den blir nog helt tekniskt omöjlig för routrarna kommer att ha olika publika ip om man nu inte skulle lyckas få det att funka bakom CGN vilket också skulle skapa andra problem.
Att ha 2 eoutrar i ett hemmalan är en dålig ide om man inte kan en del nätverksteknik och förstår principerna för adressering och kan konfigurera delarna manuellt för att omöjliggöra risken för adressproblem för det räcker inte att stänga av dhcp, man måste även kolla NAt/PAT och konfa den aktiva dhcpservern och adresserna till admininterfacen så att allt blir korrekt adresserat i lanet.

Om man bara har routrarna för internet (wifi) kommer det bli ett glapp i kommunikationen när telefonen byter router. Rent tekniskt blir det väl inte roaming, för den byter helt nätverk. Men så länge man inte har någon NAS, chromecast, sonos etc. utspritt på de olika routrarna. Och accepterar ett kort glapp i kommunikationen ifall enheten som är kopplad mot wifi väljer att byta router. Så är det inget problem. Sedan är det kanske inte så snyggt rent tekniskt.

Så som jag förstår TS så är respektive routers WAN-port kopplad i medieomvandlaren. Och det låter även som att wifi bara används i ena routern och då spelar det här med "roamingen" ingen roller heller. Sedan är det som du säger lite mer konfiguration som behöver göras för att det ska fungera bra om man kopplar routrarna i serie och man vill ha allt i ett enhetligt LAN.

Permalänk

@jocke92

Den ena routern är kopplad till medieomvandlaren och den andra routern (den som används för wifi) kopplad till den första routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.